Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor du går til angrep på meg, har du en dårlig dag, kanskje? 

NÅ siterte jeg faktisk fra et ukeblad, og du tror automatisk at det er meg selv jeg snakker om. Herregud, kan du lære deg å lese før du går til angrep?????  Eller føler du deg truffet på en eller annen måte?  Skjerp deg!!!! 

Jeg er flink til å dele med folk, og ofte har jeg måttet legge ut for andre som kan finne på å si at de ikke har råd. De er ikke interessert i å kjøpe noe, men med èn gang jeg viser meg villig til å spandere, så vil de ha både det ene og det andre. Så hold dine nedlatende, arrogante meninger for deg selv.

Jeg har også opplevd mer enn èn gang at hvis jeg er snill mot en venninne av meg, så dukker kanskje hennes eldre bror eller søster opp, og vil ha lik behandling. De vil ha det samme som henne, og kommer med idiotiske meninger om at de er søsken, eller at det er synd på dem, eller annet. Noenganger har jeg gitt etter og behandlet dem pent, men jeg har sjelden fått samme behandling i retur, så jeg gir ikke etter for slike idioter lengre. Og joda, slike mennesker finnes.

Og det du nevner om å låne ut bilen sin til fremmede, heter ikke å låne, det heter å tjene penger på å ikke bruke bilen sin selv. Så disse menneskene er fortsatt grådige og griske, og du er helt klart en av dem. Sikkert derfor du følte et behov for å angripe meg, kanskje????  

Anonymkode: 475b1...068

Det handler jo, som alt annet, om å finne en gyllen middelvei. Å få barnet til å dele uten at det alltid selv skal sitte igjen med svarte-per/det dårligste. 

Anonymkode: aa351...5e2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Tøytigern skrev:

Gjerrigknarkhistorie om svigermor:

Jeg måtte ta et tomt yoghurtbeger jeg hadde kastet opp igjen av søpla, fordi hun sparte på dem til "prikling." Hun ville ikke bruke penger på små potter fra gartneri, når det ble tømt yoghurtbegere ved hver frokost, der i huset. Nemlig.

-Yups. Den er grei, svigermor. Jeg kan godt vaske det, også. (Sa jeg , sånn litt med sarkasmeflagg...)

-Jatakk, sa hun og ble veldig blid. -Også kan du gjerne tørke det og sette det sammen med de andre i benkeskapet.

Der hadde hun tre stabler av gamle yoghurtkopper.

føler så med deg :P har en bror som går ut i søpla og sjekker hva som er kasta, tar ofte med mat og ting inn igjen :P en gang hadde jeg kasta noe som gikk ut for 5 år siden! dette skulle taes vare på :P 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NÅ siterte jeg faktisk fra et ukeblad, og du tror automatisk at det er meg selv jeg snakker om. Herregud, kan du lære deg å lese før du går til angrep?????  Eller føler du deg truffet på en eller annen måte?  Skjerp deg!!!! 

Jeg er flink til å dele med folk, og ofte har jeg måttet legge ut for andre som kan finne på å si at de ikke har råd. De er ikke interessert i å kjøpe noe, men med èn gang jeg viser meg villig til å spandere, så vil de ha både det ene og det andre. Så hold dine nedlatende, arrogante meninger for deg selv.

Jeg har også opplevd mer enn èn gang at hvis jeg er snill mot en venninne av meg, så dukker kanskje hennes eldre bror eller søster opp, og vil ha lik behandling. De vil ha det samme som henne, og kommer med idiotiske meninger om at de er søsken, eller at det er synd på dem, eller annet. Noenganger har jeg gitt etter og behandlet dem pent, men jeg har sjelden fått samme behandling i retur, så jeg gir ikke etter for slike idioter lengre. Og joda, slike mennesker finnes.

Og det du nevner om å låne ut bilen sin til fremmede, heter ikke å låne, det heter å tjene penger på å ikke bruke bilen sin selv. Så disse menneskene er fortsatt grådige og griske, og du er helt klart en av dem. Sikkert derfor du følte et behov for å angripe meg, kanskje????  

Tror folk kan lese selv hvem som er mest hissig. Jeg svarer på det som siteres, ikke noe annet.

Ha en fortsatt god dag. Hele verden dreier seg ikke om deg. Jeg prater på generellt grunnlag. Føler du deg truffet? Er du omtalt i denne tråde, siden du tar så på vei, på tross av at du deler med folk?

Det der med dele med venninne, så søsken kommer etter forstod jeg ikke helt. Men nå er det lenge siden jeg har måtte dele med (uinviterte?) søsken, vennene jeg har, velger jeg selv. Og de returnerer gjerne både i ord og handling. Om det var det du mente da.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, noen foreldre gjør mer eller mindre det. Hvis ungen griner av å måtte dele så har man gjort det feil. Da vil barnet få en dårlig følelse av å dele, og mennesker som får det vil selvsagt forsøke å unngå å komme i situasjoner som gjør at de må dele.

Jeg tviler på at du kjenner til hvordan menneskene som omtales i denne tråden vokste opp, så det har du ingen forutsetning for å kunne vite. Sannsynligvis har de heller foreldre som har sviktet på opplæring av mitt og ditt. Noen ting er barnets, og det må det selv kunne bestemme over. Andre ting er andres, og da kan barnet bare bruke det hvis andre tillater det. Ved å bruke kombinasjonen av det kan man lære barnet til å skjønne hvorfor det kan være lurt å dele.

Anonymkode: 16092...33d

Derfor jeg også skrev "De tilfeller av ego barn eller voksne, jeg har sett,.."  Resten er jeg helt enig i. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En jeg kjenner var i USA på ferie, for stund siden. Han brukte ikke opp absolutt alle lommepengene han hadde med seg. Så han hadde igjen noen mynter som det stod 10 cent på. Han reiser veldig sjeldent på ferieturer til utlandet, og det kommer (mest sannsynlig) til å ta mange år før han eventuelt reiser til USA igjen. Men han er fast bestemt på å spare opp alt av små-mynter med 10 cent og lignende "for sikkerhets skyld" i tilfelle han kanskje  eventuelt skal til USA, en eller annen gang i fremtiden.

Men innen den tid kommer han garantert til å ha glemt disse få små-myntene sine med utenlandsk  valuta. Han kunne jo heller ha gitt 10 cent her og 10 cent der til ett par gate-musikanter  (eller lignende) mens han fremdeles var i Statene. Men dette stempler han tydeligvis som "ekstrem sløsing"  :murvegg:

Anonymkode: ff04d...e15

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tøytigern skrev:

Gjerrigknarkhistorie om svigermor:

Jeg måtte ta et tomt yoghurtbeger jeg hadde kastet opp igjen av søpla, fordi hun sparte på dem til "prikling." Hun ville ikke bruke penger på små potter fra gartneri, når det ble tømt yoghurtbegere ved hver frokost, der i huset. Nemlig.

-Yups. Den er grei, svigermor. Jeg kan godt vaske det, også. (Sa jeg , sånn litt med sarkasmeflagg...)

-Jatakk, sa hun og ble veldig blid. -Også kan du gjerne tørke det og sette det sammen med de andre i benkeskapet.

Der hadde hun tre stabler av gamle yoghurtkopper.

Jeg er ikke gjerrig, men jeg gjør som svigermoren din og bruker disse begerene til prikling. De er ypperlig til det

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg gikk gjennom noen av ukebladene mine, og artikkelen jeg snakker om, står i KK-bladet nr. 06-2016.

Jeg siterer noe fra artikkelen: "Gjerrighet er en måte å være i verden på, og det kan være av mange forskjellige grunner. Kanskje fikk man høre av sine foreldre at man skulle dele alt man hadde, og dermed aldri kunne ha noe for seg selv. Det kan skape et behov for å grabbe til seg..." 

Et annet sted så står det: "Når vi er pedantiske og ufleksible og tilbakeholdne med pengene våre, kan det også handle om et forsøk på å få kontroll fordi man som barn ikke fikk bestemme over sine egne ting. Gjerrighet er ofte bare et symptom på at man streber etter kontroll".

Uansett om man er enig eller ikke i det som står i artikkelen, så synes jeg at det er slemt å be barna sine om å dele lekene sine med andre, eller å gi fra seg lekene sine før ungene selv er klar nok til å gi slipp på dem. Ingen ville vel ha  "tvunget"  de voksne til å dele bilen sin med en vilt fremmed? Ei heller presset dem til å låne annet materielt utstyr til slekt, venner eller bekjente.

Så hvorfor skal man be barna sine om å gjøre det?

Jeg har lest at enebarn ofte er veldig gavmilde og generøse og "alt mutt er ditt", nettopp fordi de i barndommen ikke MÅTTE dele leker og oppmerksomhet med søsken.

(Har ikke kilder sånn på stående fot, da dette var noe jeg leste i et blad for lenge siden. Kan sikkert google frem noe v/behov)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er hennes hus, og dermed hennes regler som gjelder. Hjemme hos deg selv kan du sløse i vilden sky. 

Sløse ved å kaste tom, brukt plastemballasje? Selvsagt er det hennes regler. Derfor tok jeg det opp igjen, også. Og vasket det pent og tørket det.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke problemet. Håper du ikke var altfor tydelig sarkastisk, nå høres du bare ufyselig ut.

Anonymkode: 798ae...fbb

Kan umulig ha være så dryppende sarkastisk, siden hun ble glad og blid. Dessuten var det mest innadvendt sarkasme, siden jeg tenkte det jeg skriver her i tråden.

9 timer siden, Herr Heftig skrev:

Åpenbart gjerrig. Når hun skal ha deg til å ta det ut av søpla og vaske det.

Takk.  Hun led jo ikke akkurat av mangel på sånne...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Honey Dew skrev:

Jeg er ikke gjerrig, men jeg gjør som svigermoren din og bruker disse begerene til prikling. De er ypperlig til det

OT, men når vi først er inne på prikling. Hva går egentlig denne "priklingen" ut på? (Jeg spurte ikke. Vet bare at det har noe med planter å gjøre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Sløse ved å kaste tom, brukt plastemballasje?

Nei, sløse ved å handle inn potter for prikling når man har for hånden akkurat like velegnede "potter" helt gratis.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, sløse ved å handle inn potter for prikling når man har for hånden akkurat like velegnede "potter" helt gratis.

Den er grei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøytigern skrev:

OT, men når vi først er inne på prikling. Hva går egentlig denne "priklingen" ut på? (Jeg spurte ikke. Vet bare at det har noe med planter å gjøre...)

Du sår ganske mange frø i en potte, det blir for fullt når de vokser, og dermed fordeler du dem i flere potter så de får plass nok til å vokse seg store - det er vel prikling sånn noenlunde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frida skrev:

Du sår ganske mange frø i en potte, det blir for fullt når de vokser, og dermed fordeler du dem i flere potter så de får plass nok til å vokse seg store - det er vel prikling sånn noenlunde. 

Aha. Javel. Høres logisk ut.

Men da antar jeg hun hadde mer enn nok tom emballasje til å kunne overse at én gikk i søplet, med tanke på alle de hun allerede hadde i benkeskapet... Anywho. Jeg får gjøre opp for det med å spare og ta med masse tomme begere, neste gang jeg kommer dit. Selv om jeg syns det er underlig å ikke kunne avse noen kroner til å finansiere hobbyen sin, i stedet for å lagre søppel i benken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 29. februar 2016 at 8.53, Illuminatum skrev:

Og hvordan tror du han har råd til dyre ferier og slikt.

Klare man å spare 100 kroner dagen på slike hverdagsutgifter blir det 36.500 i løpet av året.

Veldig så spydige vi skal være da! 

Fikk visst ikke fram poenget mitt da, siden du og andre føler behov for å svare sånn. Det jeg prøvde å få fram var at min kjære mann som tjener godt er helt obsessed på billig håndsåpe og å spise opp alle skalker. De to tingene, ikke noe annet. Altså: Han er bare gjerrig på de to tingene, og det syns vi er litt komisk begge to. Jeg er fullstendig klar over hva sparing innebærer. Jeg har levd under fattigdomsgrensen i mine yngre dager. Så hjertelig takk for visdomsordene :fnise:

Anonymkode: edef3...b55

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig så spydige vi skal være da! 

Fikk visst ikke fram poenget mitt da, siden du og andre føler behov for å svare sånn. Det jeg prøvde å få fram var at min kjære mann som tjener godt er helt obsessed på billig håndsåpe og å spise opp alle skalker. De to tingene, ikke noe annet. Altså: Han er bare gjerrig på de to tingene, og det syns vi er litt komisk begge to. Jeg er fullstendig klar over hva sparing innebærer. Jeg har levd under fattigdomsgrensen i mine yngre dager. Så hjertelig takk for visdomsordene :fnise:

Anonymkode: edef3...b55

Jeg synes ikke den kommentaren var spydig i det hele tatt. :klo:

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, x skrev:

En gang heiv jeg tannbørsten min i søppelet. Den var i alle fall 4 mnd gammel. Neste dag satt jeg ved frokostbordet med pappa, og han ryddet ut av oppvaskmaskinen. Plutselig plukker han opp tannbørsten som jeg hadde hevet i søpla, og holder den stolt mot meg mens han sier: "Du må ikke finne på å kaste en så pent brukt tannbørste! Er bare til å hive den i oppvaskmaskinen, så blir den gullende ren. Jeg skal bruke den, for min gamle tannbørste er helt slitt. I dagens bruk-og-kast-samfunn er det jammen bra at du har en så sparsom far! Jeg kunne ikke støttet forbruket ditt hvis jeg ikke selv var så gjerrig".

:ler::fnise:

Haha, den var drøy :fnise:

Anonymkode: dda70...234

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg gikk gjennom noen av ukebladene mine, og artikkelen jeg snakker om, står i KK-bladet nr. 06-2016.

Jeg siterer noe fra artikkelen: "Gjerrighet er en måte å være i verden på, og det kan være av mange forskjellige grunner. Kanskje fikk man høre av sine foreldre at man skulle dele alt man hadde, og dermed aldri kunne ha noe for seg selv. Det kan skape et behov for å grabbe til seg..." 

Et annet sted så står det: "Når vi er pedantiske og ufleksible og tilbakeholdne med pengene våre, kan det også handle om et forsøk på å få kontroll fordi man som barn ikke fikk bestemme over sine egne ting. Gjerrighet er ofte bare et symptom på at man streber etter kontroll".

Uansett om man er enig eller ikke i det som står i artikkelen, så synes jeg at det er slemt å be barna sine om å dele lekene sine med andre, eller å gi fra seg lekene sine før ungene selv er klar nok til å gi slipp på dem. Ingen ville vel ha  "tvunget"  de voksne til å dele bilen sin med en vilt fremmed? Ei heller presset dem til å låne annet materielt utstyr til slekt, venner eller bekjente.

Så hvorfor skal man be barna sine om å gjøre det?

Men det stemmer jo ikke, de mest grådige og gjerrige er de som har fått viljen sin hele tiden opp i gjennom livet, de som aldri måtte dele.

Det kan også ha med foreldrenes fattigdom å gjøre, at man i oppveksten var vant til å grabbe til seg så mye som mulig for å "overleve". 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke venninna de sin feil, det er de grådige som ser  sitt snitt til å utnytte deg når de får vite det av venninna di. Jeg opplevde det selv, jeg var den venninna di, hørte i ettertid at ei annen venninne prøvde å gjøre det samme, utnytte personen. Veldig flaut for meg, men personen sa heldigvis nei til venninna som prøvde. Jeg vet fra før av at den venninna som prøvde ikke er til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg har lest at enebarn ofte er veldig gavmilde og generøse og "alt mutt er ditt", nettopp fordi de i barndommen ikke MÅTTE dele leker og oppmerksomhet med søsken.

(Har ikke kilder sånn på stående fot, da dette var noe jeg leste i et blad for lenge siden. Kan sikkert google frem noe v/behov)

Min erfaring sier noe annet, men folk er forskjellige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evilposelos skrev:

Min erfaring sier noe annet, men folk er forskjellige. 

Grunnen til at jeg husker den enebarn-artikkelen er at de enebarna jeg kjenner og har kjent opp gjennom har vært veldig generøse med tingene sine. Skal se om jeg finner en kilde på disse påstandene nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...