Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

3 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg ville trodd motsatt. At det er folk som aldri har måtte dele noe som helst. Hvilket er folkskikk å gjøre. Ser for meg den ungen som når har besøk skal bestemme at kompisen bare får leke med den eldste og halvveis i stykker leksaken - mens h*n selv tar det fineste og nyeste.... Og fortsetter sånn når de blir større.

Sånn tror jeg også det henger sammen. Skulle gjerne lest forskningsrapporten den artikkelen er basert på!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjerrigknarkhistorie om svigermor:

Jeg måtte ta et tomt yoghurtbeger jeg hadde kastet opp igjen av søpla, fordi hun sparte på dem til "prikling." Hun ville ikke bruke penger på små potter fra gartneri, når det ble tømt yoghurtbegere ved hver frokost, der i huset. Nemlig.

-Yups. Den er grei, svigermor. Jeg kan godt vaske det, også. (Sa jeg , sånn litt med sarkasmeflagg...)

-Jatakk, sa hun og ble veldig blid. -Også kan du gjerne tørke det og sette det sammen med de andre i benkeskapet.

Der hadde hun tre stabler av gamle yoghurtkopper.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ Helt enig. Det der var da gjenbruk, ikke gjerrigknark.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Det der er vel ikke noe gjerrigknark-historie? Det er mange som samler på yoghurt-begere for å bruke dem til å dyrke småplanter! Min egen svigermor gjør det også, i tillegg til at hun bruker bunnen av melkekartonger. Hun har drivhus og det å dyrke sommerblomster er hobbyen hennes.

Hvorfor ikke bruke dette som er gratis, og faktisk gjenbruke ting som ellers bare går i søpla? Det er jo bra for miljøet at ting faktisk blir brukt.

Hun hadde tre høye stabler. Da kunne hun vel oversett at jeg kastet ETT beger, mens jeg var på besøk...

Å ikke ville unnvære ett av alle begrene de tømmer syns jeg var gjerrig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

^^ Helt enig. Det der var da gjenbruk, ikke gjerrigknark.

Se over.

Man kan vel la ett beger gå i søpla, uten å be noen ta det opp igejn, når man hver dag tar vare på de andre?

Det ville vært gjenbruk, uansett, fordi jeg skylte det og kastet i plastavfallet...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hennes hus, og dermed hennes regler som gjelder. Hjemme hos deg selv kan du sløse i vilden sky. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
1 time siden, Tøytigern skrev:

Jeg måtte ta et tomt yoghurtbeger jeg hadde kastet opp igjen av søpla, fordi hun sparte på dem til "prikling." Hun ville ikke bruke penger på små potter fra gartneri, når det ble tømt yoghurtbegere ved hver frokost, der i huset. Nemlig.

-Yups. Den er grei, svigermor. Jeg kan godt vaske det, også. (Sa jeg , sånn litt med sarkasmeflagg...)

-Jatakk, sa hun og ble veldig blid. -Også kan du gjerne tørke det og sette det sammen med de andre i benkeskapet.

Åpenbart gjerrig. Når hun skal ha deg til å ta det ut av søpla og vaske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Tøytigern skrev:

Ser ikke problemet. Håper du ikke var altfor tydelig sarkastisk, nå høres du bare ufyselig ut.

Anonymkode: 798ae...fbb

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har skumgummimadrasser. De har ikke engang fjærer... Hva faen liksom? Skjønner at man skal spare men de madrassene er jo jævligere enn å ligge på gulvet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Tøytigern skrev:

Det ville vært gjenbruk, uansett, fordi jeg skylte det og kastet i plastavfallet...

Plastinnsamlinga er bare symbolpolitikk. Det skaper omtrent like mye forurensning å samle det inn og bruke det til noe nytt som det sparer.

Anonymkode: 16092...33d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg ville trodd motsatt. At det er folk som aldri har måtte dele noe som helst. Hvilket er folkskikk å gjøre. Ser for meg den ungen som når har besøk skal bestemme at kompisen bare får leke med den eldste og halvveis i stykker leksaken - mens h*n selv tar det fineste og nyeste.... Og fortsetter sånn når de blir større.

Å oppfordre til å dele er bra, men å tvinge dem til det er ikke. Da tar man fra dem muligheten til å velge selv, og det gjør at de blir mer egoistiske når det ikke lenger er foreldrene som bestemmer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste nylig en artikkel i et ukeblad om at gjerrige mennesker i barndommen sin ofte hadde blitt tvunget til å dele lekene sine med andre barn, og at de i voksen alder derfor ble gjerrige/veldig sparsommelige, eller skal jeg heller si eiesyke? Men husker ikke i farten om disse gjerrige personene hadde vært enebarn/hadde hatt søsken.

Sannsynligvis det første, vil jeg tro. :) 

Anonymkode: 475b1...068

7 timer siden, BlendaSensitive skrev:

4 timer siden, super-s skrev:

Sånn tror jeg også det henger sammen. Skulle gjerne lest forskningsrapporten den artikkelen er basert på!

Hei, jeg gikk gjennom noen av ukebladene mine, og artikkelen jeg snakker om, står i KK-bladet nr. 06-2016.

Jeg siterer noe fra artikkelen: "Gjerrighet er en måte å være i verden på, og det kan være av mange forskjellige grunner. Kanskje fikk man høre av sine foreldre at man skulle dele alt man hadde, og dermed aldri kunne ha noe for seg selv. Det kan skape et behov for å grabbe til seg..." 

Et annet sted så står det: "Når vi er pedantiske og ufleksible og tilbakeholdne med pengene våre, kan det også handle om et forsøk på å få kontroll fordi man som barn ikke fikk bestemme over sine egne ting. Gjerrighet er ofte bare et symptom på at man streber etter kontroll".

Uansett om man er enig eller ikke i det som står i artikkelen, så synes jeg at det er slemt å be barna sine om å dele lekene sine med andre, eller å gi fra seg lekene sine før ungene selv er klar nok til å gi slipp på dem. Ingen ville vel ha  "tvunget"  de voksne til å dele bilen sin med en vilt fremmed? Ei heller presset dem til å låne annet materielt utstyr til slekt, venner eller bekjente.

Så hvorfor skal man be barna sine om å gjøre det?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen ville vel ha  "tvunget"  de voksne til å dele bilen sin med en vilt fremmed? Ei heller presset dem til å låne annet materielt utstyr til slekt, venner eller bekjente.

?? Blant oss mannfolk, i hvert fall, er det helt vanlig å spørre om å få låne spesielle redskaper og verktøy som ikke hvermann har og man sjeldent bruker. Og på et slikt spørsmål er det temmelig uhørt å få nei. Det eneste må være hvis du ved tidligere anledninger har vist at du ikke behandler gjenstandene fint eller ikke leverer dem tilbake. Og selv slike får sjeldent nei.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg gikk gjennom noen av ukebladene mine, og artikkelen jeg snakker om, står i KK-bladet nr. 06-2016.

Jeg siterer noe fra artikkelen: "Gjerrighet er en måte å være i verden på, og det kan være av mange forskjellige grunner. Kanskje fikk man høre av sine foreldre at man skulle dele alt man hadde, og dermed aldri kunne ha noe for seg selv. Det kan skape et behov for å grabbe til seg..." 

Et annet sted så står det: "Når vi er pedantiske og ufleksible og tilbakeholdne med pengene våre, kan det også handle om et forsøk på å få kontroll fordi man som barn ikke fikk bestemme over sine egne ting. Gjerrighet er ofte bare et symptom på at man streber etter kontroll".

Uansett om man er enig eller ikke i det som står i artikkelen, så synes jeg at det er slemt å be barna sine om å dele lekene sine med andre, eller å gi fra seg lekene sine før ungene selv er klar nok til å gi slipp på dem. Ingen ville vel ha  "tvunget"  de voksne til å dele bilen sin med en vilt fremmed? Ei heller presset dem til å låne annet materielt utstyr til slekt, venner eller bekjente.

Så hvorfor skal man be barna sine om å gjøre det?

Så når du har folk på besøk så får de den dårligste stolen, det gamle bestikket, bare låne gamle håndduker å tørke hendene på? du legger frem... nei dette blir usaklig. Eller vent. Like saklig som sammenligningen ved å gi bort bilen med at barn som har venner på besøk deler sine leker når de leker.

KK er ingen forskningskilde - skulle gjerne hatt forskningen det refereres til, for her høres det ut (for meg) at en som ikke kan lese forskning har prøvd seg på en tolkning.

Jeg kan være enig i at noen gjerrige vil ha kontroll - på samme måte som andre med kontrollbehov som er større enn normalt, så går det ut over folkeskikk, medmennesklighet, empati.

Nei vet du hva. Å dele, handler om folkeskikk. Akkurat som denne tråden ofte handler om - folk som er for gjerrige til å dele, vil sno til seg både i penger, tjenster og ting.

Jeg synes faktisk det er helt normalt å låne bort utstyr feks, om jeg har sovepose liggende, som ikke skal brukes, så klart at en venn får låne den en helg eller fem! Eller låne bilen.

Å dele bilen med fremmende gjør faktisk folk, kalles for carpool.

Og ja, har mine barn venner på besøk, så klart vennene skal få leke de også! De skal DELE lekene, og vil barn ha samme ting, så får de bytte på. Vanskeligere er det ikke.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å oppfordre til å dele er bra, men å tvinge dem til det er ikke. Da tar man fra dem muligheten til å velge selv, og det gjør at de blir mer egoistiske når det ikke lenger er foreldrene som bestemmer.

Da får man jo forklare. Er da ikke sånn at foreldre rivet ut lekene av ungen for å gi til besøkende.

Har du hørt om å bytte på? Først har jeg, så har du.

Hr man oppdratt de rett (og med en empatisk personlighet hos barnet) så deler faktisk barn frivillig. Sånn fra ca 3-4 års alder bruker de fleste ha ok forståelse for dele, turbytte, tur-tagning og empatiske.

De tilfeller av ego barn eller voksne, jeg har sett, har vært utslag av folk som alltid får sin vilje igjenom, som aldri har blitt lært i viktigheten av dele, turtagning, og som rett og slett ikke ser andres perspektiv på ting. Hvilket preger mange av gjerrigknarkene i denne tråden også. Det er en meg-meg-meg holdning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Da får man jo forklare. Er da ikke sånn at foreldre rivet ut lekene av ungen for å gi til besøkende.

Jo, noen foreldre gjør mer eller mindre det. Hvis ungen griner av å måtte dele så har man gjort det feil. Da vil barnet få en dårlig følelse av å dele, og mennesker som får det vil selvsagt forsøke å unngå å komme i situasjoner som gjør at de må dele.

5 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

De tilfeller av ego barn eller voksne, jeg har sett, har vært utslag av folk som alltid får sin vilje igjenom, som aldri har blitt lært i viktigheten av dele, turtagning, og som rett og slett ikke ser andres perspektiv på ting. Hvilket preger mange av gjerrigknarkene i denne tråden også. Det er en meg-meg-meg holdning.

Jeg tviler på at du kjenner til hvordan menneskene som omtales i denne tråden vokste opp, så det har du ingen forutsetning for å kunne vite. Sannsynligvis har de heller foreldre som har sviktet på opplæring av mitt og ditt. Noen ting er barnets, og det må det selv kunne bestemme over. Andre ting er andres, og da kan barnet bare bruke det hvis andre tillater det. Ved å bruke kombinasjonen av det kan man lære barnet til å skjønne hvorfor det kan være lurt å dele.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å Gud, jeg får mark av sånne übergjerrige folk som ALDRI kan unne andre eller seg selv noe. Har et par historier.

En tidligere kollega var ekstremt opptatt av å ikke bruke for mye, og samtidig karre til seg der det var mulig. Ho deltok aldri på fredagslunsjen, utbasunerte at hun heller prioriterte forefallende oppgaver før helga. Alle la 25,- i potten og en stod for innkjøp og handling. Ganske ofte hadde den som stod for lunsjen handlet inn på forhånd og kanskje bakt en kake eller forberedt mat hjemme. Litt jobb da, mao. Og det slo ALDRI feil. Hver fredag før vaktskiftet kom ho snikende inn på kjøkkenet og lurte på om det var "noe til overs etter lunsjen"??  En dag sa kollegaen min "nei, restene går til kveldsvaktene, vi andre betalte for oss når det var servering". Irriterte meg grønn over ho der. 

En "bygdeoriginal" der jeg kommer fra var legendarisk. Han delte fyrstikkene i to på langs. Og kjøpte sekker med gammelt brød hos bakeren. 

Anonymkode: dea59...ba3

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Så når du har folk på besøk så får de den dårligste stolen, det gamle bestikket, bare låne gamle håndduker å tørke hendene på? du legger frem... nei dette blir usaklig. Eller vent. Like saklig som sammenligningen ved å gi bort bilen med at barn som har venner på besøk deler sine leker når de leker.

KK er ingen forskningskilde - skulle gjerne hatt forskningen det refereres til, for her høres det ut (for meg) at en som ikke kan lese forskning har prøvd seg på en tolkning.

Jeg kan være enig i at noen gjerrige vil ha kontroll - på samme måte som andre med kontrollbehov som er større enn normalt, så går det ut over folkeskikk, medmennesklighet, empati.

Nei vet du hva. Å dele, handler om folkeskikk. Akkurat som denne tråden ofte handler om - folk som er for gjerrige til å dele, vil sno til seg både i penger, tjenster og ting.

Jeg synes faktisk det er helt normalt å låne bort utstyr feks, om jeg har sovepose liggende, som ikke skal brukes, så klart at en venn får låne den en helg eller fem! Eller låne bilen.

Å dele bilen med fremmende gjør faktisk folk, kalles for carpool.

Og ja, har mine barn venner på besøk, så klart vennene skal få leke de også! De skal DELE lekene, og vil barn ha samme ting, så får de bytte på. Vanskeligere er det ikke.

Jeg vet ikke hvorfor du går til angrep på meg, har du en dårlig dag, kanskje? 

NÅ siterte jeg faktisk fra et ukeblad, og du tror automatisk at det er meg selv jeg snakker om. Herregud, kan du lære deg å lese før du går til angrep?????  Eller føler du deg truffet på en eller annen måte?  Skjerp deg!!!! 

Jeg er flink til å dele med folk, og ofte har jeg måttet legge ut for andre som kan finne på å si at de ikke har råd. De er ikke interessert i å kjøpe noe, men med èn gang jeg viser meg villig til å spandere, så vil de ha både det ene og det andre. Så hold dine nedlatende, arrogante meninger for deg selv.

Jeg har også opplevd mer enn èn gang at hvis jeg er snill mot en venninne av meg, så dukker kanskje hennes eldre bror eller søster opp, og vil ha lik behandling. De vil ha det samme som henne, og kommer med idiotiske meninger om at de er søsken, eller at det er synd på dem, eller annet. Noenganger har jeg gitt etter og behandlet dem pent, men jeg har sjelden fått samme behandling i retur, så jeg gir ikke etter for slike idioter lengre. Og joda, slike mennesker finnes.

Og det du nevner om å låne ut bilen sin til fremmede, heter ikke å låne, det heter å tjene penger på å ikke bruke bilen sin selv. Så disse menneskene er fortsatt grådige og griske, og du er helt klart en av dem. Sikkert derfor du følte et behov for å angripe meg, kanskje????  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang heiv jeg tannbørsten min i søppelet. Den var i alle fall 4 mnd gammel. Neste dag satt jeg ved frokostbordet med pappa, og han ryddet ut av oppvaskmaskinen. Plutselig plukker han opp tannbørsten som jeg hadde hevet i søpla, og holder den stolt mot meg mens han sier: "Du må ikke finne på å kaste en så pent brukt tannbørste! Er bare til å hive den i oppvaskmaskinen, så blir den gullende ren. Jeg skal bruke den, for min gamle tannbørste er helt slitt. I dagens bruk-og-kast-samfunn er det jammen bra at du har en så sparsom far! Jeg kunne ikke støttet forbruket ditt hvis jeg ikke selv var så gjerrig".

:ler::fnise:

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...