Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kunne ikke falt meg inn å bruke posen jeg nettopp har hatt ekle panteflasker i til å bære med meg maten min hjem fra butikken i :sjenert:

Gjerrig erfaring ja..

Vi overnattet på hotell i Trondheim, hvor de fra klokken 15-18 hadde tilbud til sine gjester om å steke seg vafler. Gratis :) Jeg og samboeren min ønsket å benytte oss av dette og tenkte å lage oss hver vår plate og kose oss med. Det måtte vi vente lenge på, for foran oss sto det 2 karer som hver lagde seg 8 (!!!!!) plater med vafler som de tok med seg inn i heisen... Det tok sin tid for å si det slik, og jeg var ikke lite irritert...

Det er forskjell på å være gjerrig og å være økonomisk :) Jeg handler mye firstpricevarer f.eks, og sparer en del penger på dette. Rett og slett fordi jeg ikke kjenner forskjellen på stekesmør til 10 kroner og det som koster 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner endel taxisjåfører som alltid har noen slike historier på lur..

F.eks. :

sjåføren hadde hentet en eldre mann (80 år), og kjørt han til butikken hvor han skulle handle. sjåføren hadde tilbudt seg å vente på han utenfor, slik at den eldre karen slapp å ringe å bestille ny taxi, vente på denne og i tillegg betale hentetakst. På toppen av det hele tilbudte sjåføren å slå av taksameteret mens han var inne å handlet, bare for å være snill. Selvsagt takket den eldre mannen ja til dette. Da han skulle betale for seg, kostet det 295 kr, og han gav sjåføren 300 kr, og sjåføren takket (selv om det var aldri så lite i tips..). Men nei da! Den eldre karen skulle jaggu ha de 5 kronene tilbake!! :O Da hadde han sikkert spart 150 kr bare fordi sjåføren var snill i . snakk om å være gniten!

edit: skrivefeil

Endret av Juju_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Faren min er ganske gjerrig noen ganger selv om han har utrolig mye penger.. Han tjener 800.000 i jobben, og skriver lærerbøker ved siden av ++..

- Han vasker oppvaskkoster og stålull i oppvaskmaskinen helt til jeg syntes det er nok og hiver dem. Hadde ikke jeg hivd dem ville han nok brukt de til de falt fra hverandre..

- Han kjøper firstprice såper og oppvaskmidler/vaskemidler så ting ikke blir rent og må vaskes flere vask ( blir jo egentlig dyrere med tanke på strøm )..

- Ber jeg han kjøpe OB til meg, kommer han hjem med noe som er mye billigere og mye dårligere.. Og jeg må ha OB..

- Han syntes det er ork å kjøpe nytt bånd til bikkja fordi det andre snart ryker siden han selv aldri gidder å bruke bånd på ham.

- Han kjøper først price ketchup, og putter dem i gamle (vaska) idun ketchup flasker for å prøve å "lure" meg. Noe jeg syntes er dårlig gjord ettersom at jeg egentlig er allergisk mot tomater, men tåler litt av Idun sin..

- Han kjøper first price do-papir selv om jeg har forklart han at jeg blir sår i rumpa av det. Gjør vondt for meg å tørke meg med det..

- Tror ikke han har bytta tannbørste på ett år...

Han er veldig flink til å bruke penger ellers.. Han tror han kan "kjøpe seg fri" når det gjelder meg, men han tar ganske feil da.. Han bruker også 20.000 på èn stol fordi den "er kul" og drar på byen i hytt og pine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Kjenner endel taxisjåfører som alltid har noen slike historier på lur..

F.eks. :

sjåføren hadde hentet en eldre mann (80 år), og kjørt han til butikken hvor han skulle handle. sjåføren hadde tilbudt seg å vente på han utenfor, slik at den eldre karen slapp å ringe å bestille ny taxi, vente på denne og i tillegg betale hentetakst. På toppen av det hele tilbudte sjåføren å slå av taksameteret mens han var inne å handlet, bare for å være snill. Selvsagt takket den eldre mannen ja til dette. Da han skulle betale for seg, kostet det 295 kr, og han gav sjåføren 300 kr, og sjåføren takket (selv om det var aldri så lite i tips..). Men nei da! Den eldre karen skulle jaggu ha de 5 kronene tilbake!! :O Da hadde han sikkert spart 150 kr bare fordi sjåføren var snill i . snakk om å være gniten!

edit: skrivefeil

:hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falt meg inn å bruke posen jeg nettopp har hatt ekle panteflasker i til å bære med meg maten min hjem fra butikken i :sjenert:

Hvorfor er flasker eklere når du har dem med deg til panting, enn da du bar dem hjem fra butikken?

Til han med taxihistorien, å betale det det koster og ikke gi tips synes jeg ikke er gjerrig. Drosje er dyrt, og tips er en frivillig ting å gi. Det var også frivillig av sjåføren å tilby seg å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Hvorfor er flasker eklere når du har dem med deg til panting, enn da du bar dem hjem fra butikken?

Til han med taxihistorien, å betale det det koster og ikke gi tips synes jeg ikke er gjerrig. Drosje er dyrt, og tips er en frivillig ting å gi. Det var også frivillig av sjåføren å tilby seg å vente.

Fordi om det er ølflasker eller forskjellige typer bokser uten kork, så havner det gjerne litt søl og klisserier oppi posen. Ikke noe man har lyst til å begynne å putte mat oppi...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange her kommer på at de skal ha pose i butikken etter de har betalt? Hører dette i butikken stadig vekk.Sikkert noen millioner gratisposer som går ut på den måten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrigtips: Trippeltrumf torsdag ;)

Det er egentlig rart så oppstemt man blir av å få eller spare noe ekstra, selv om det bare er en krone eller to. Er sånn selv, kan godt sløse og bruke masse, men så ergerlig hvis man feks får igjen en krone for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange her kommer på at de skal ha pose i butikken etter de har betalt? Hører dette i butikken stadig vekk.Sikkert noen millioner gratisposer som går ut på den måten :)

Det hender at jeg glemmer å be om pose. Er så vant til at de spør om jeg vil ha. Men da rekker jeg de noen kronestykker og sier at jeg glemte å be om pose. Men har aldri opplevd at de har tatt i mot. Som regel pleier jeg å huske det før jeg betaler :) Opplever også veldig ofte at de ikke slår inn posene, selv om jeg ber om de på forhånd. Ihvertfall på min lokale Rema-butikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med handlenett, men de i kassen slår ofte inn et par poser selv om jeg sier pent nei takk - og det irriterer meg litt, merker jeg, så har litt gjerrigknarktendenser der, kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er gjerrig, og innrømmer det gjerne.

-Tar med meg tomflaskene mine fra jobb i stedet for å legge dem i "felles-kassa".

-Kjøper kun first price, selv de produktene som ikke smaker godt.

-Tar med meg salt og pepper fra mc donald's.

-Setter bilen i fri når det er nedoverbakke, for å spare bensin.

-Når jeg sover på hotell hender det at jeg smører matpakke ved frokostbordet, som jeg smugler med meg i veska og spiser litt senere, så slipper jeg å kjøpe lunsj.

:fnise: Jeg har gjort alle de. Har heldigvis kommet frem til at jeg ikke har dårlig råd lenger. De to siste gjør jeg fortsatt, da :sjenert:

Men som andre skirver så er det forskjell på å spare fordi man har dårlig råd, og å når man lar det gå utover andre. Hadde du stjålet med deg tomflaskene fra felleskassen, så hadde det vært gjerrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, 9-10 år gammel, var jeg med venninnen min og moren hennes til byen. Jeg hadde med begrenset med penger, og til slutt hadde jeg ikke flere igjen. Både jeg og venninnen min var sultne, så moren kjøpte pølse. Til datteren sin. Jeg måtte sitte og se på.

På vgs var det en gjeng som var ute på byen, og en av de ble hentet av moren sin. Dersom noen fler skulle sitte på kostet det 50 kroner per person. Dette til tross for at det evt passasjerer bodde langs veien fra byen og til "endestasjonen". Hadde hvem som helst annen blitt hentet ville de som ville (og det var plass til) ville sittet på gratis. Disse menneskene kjører også lange omveier for å slippe å betale 20 kroner i bompenger.

På jobben har vi fruktdisk som er basert på tillit. Vi betaler 1 krone for hver frukt som en symbolsk sum. Enkelte har med seg store nett det til kantinen og fyller opp, og det er slett ikke sikkert de betaler for dem..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som setter bilen i fri i nedoverbakke, er dere sikker på at det er så lurt? Dere må da slite veldig på bremsene?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som setter bilen i fri i nedoverbakke, er dere sikker på at det er så lurt? Dere må da slite veldig på bremsene?

Det kommer vel an på hvor bratt bakken er. Men uansett er det veldig lite å spare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror dere sparer penger på dette må virkelig ta dere ett kurs i økonomisk og miljøvennlig kjøring. Man sparer IKKE penger på å la bilen renne i fri. Tvert imot sparer man på å la bilen renne på giret. Da bruker man ingenting drivstoff, absolutt ingenting. Dersom bilen står i fri bruker man hele tiden drivstoff. Dette er lett å se dersom man har forbruksmåler i bilen. Er likevel mange som tror man bruker minst i fri, da bør man lære litt om hvordan bilen fungerer dersom hensikten er å spare penger.

Det er mulig å spare mye penger i løpet av ett år dersom man faktisk lærer litt om økonomisk kjøring. Det er selvsagt også bra for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg har i alle år stilt opp for naboen min, både med barnepass, vanning av blomster når hun har vært på ferie, tatt inn post, luftet hunden hennes når hun har vært indisponert... (jeg har aldri krevd betaling for disse tjenestene, men det har hendt at jeg har fått en flaske vin. På den annen side har jeg ofte invitert henne m/fam på middag hos meg, og da har vi drukket den samme vinen).

Nå har hun noe hageredskap hun ikke trenger lengre (hun har kjøpt seg nytt), og som jeg kunne ha behov for, og jeg trodde i min naivitet at jeg skulle få det gratis, men hun har sagt at hun vil ha 300 kroner! Jeg ble helt perpleks, klarte ikke å svare, og nå føler jeg meg bare dum og flau på hennes vegne. Neste gang hun spør om hjelp fra meg til noe, kommer jeg sikkert til å stille opp uten å si noe, men innvendig gremmes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når det gjelder å ikke ta fremste pakke osv i butikken så vil jeg opplyse om at jeg alltid tar frysevarer lenger nede i frysedisken, da det er mange som går rundt med frysevarer i handlekurven sin i en halvtime før de finner ut at de ikke skal ha det allikevel og legger det tilbake på toppen.

Jeg tar aldri den fremste avisen i bunken ... jeg vet det er teit, men jeg kjente en som jobbet i butikk og han sa de ansatte "lånte" med seg en avis når de skulle på do ... som de så la tilbake i stativet. Sikkert ikke sant men bare tanken på at noen har hatt med seg min avis på do ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat bodde i kollektiv sammen med en fyr, han var rik og tjente masse penger som student. Han var ekstremt sær og gjerrig. Feks nektet han å være med på å betale dopair. Han sa at han ikke brukte dopapir. Han gikk nemlig kun på do på jobb. Også gikk han på do en gang i helgen, men det var samme dag som han dusjet, altså dusjet han kun én gang i uken, og det var like etter at han hadde vært på do, og da var det jo ikke nødvendig med dopapir ... så praktisk :eeeh:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en artig tråd... gjerrighet er altså bare helt herlig..

Jeg har en supergjerrig venninne. vi har vært venner i noen år, og har funnet på en del ting sammen i de årene, men har da betalt hver for oss så jeg har aldri merket gjerrigheten før.

for en stund siden var vi en hel vennegjeng på ferie sammen, hvor ikke alle kjente hverandre. hun venninnen min kjente bare meg og en til.

da vi var ute å spiste, kjøpte hun seg aldri mat (passet på å ha med matpakke), men dersom det var noen som ikke spiste opp tok hun restene..

vi handlet inn felles mat der vi bodde, og hun passet nøye på at vi ikke kjøpte det hun ikke likte av mat. jeg tenkte ikke så mye over det, greit å handle inn ting som alle liker. vi kjøpte også inn en del med felles øl (som alle var enige om),men da vi skulle gjøre opp etter turen, trakk hun fra sin andel av ølen fordi hun ikke likte det ølet allikvel. halvparten av ølet sto riktignok igjen (ble ikke så mye drikking). dette sparte hun hele 40 kr på.

men det som tok kaka, var da vi var ute og tok en øl, og da en av de andre var på do en tur, så tok hun halve ølen hans og helte oppi sitt eget tomme glass. trodde at ingen så det..

for å si det sånn, jeg rundet ikke oppover når jeg overførte penger til henne i etterkant (det ble de 297 kronene..)

Herregud, hun må jo seriøst ha problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på ferie med venner og flere av oss trodde vi handlet inn felles når vi handlet. Etterpå viste det seg at det ene paret "ikke hadde spis det, ikke hadde bedt om øl, ikke trengte pærer" osv osv...

Sikkert veldig vanlig, men vi blir bare helt matte av sånt, sitte og pirke småbeløp ut av kvitteringer... latterlig. Og et minne (om dem) for livet, ikke minst. Det må jo være artig å bli husket for hvor pinlig gjerrig man er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...