Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjerrigknark
ja er mange som er slik, er det virkelig en betydelig sum å spare når en holder på slik mange nok ganger kanskje? hmm forunderlig...

Det hender faktisk at det er mye å hente på små beløp. Jeg er ikke gnien, men sparer til bolig. Og som et par eksempler på "små beløp" har jeg tre hverdagslige eksempler.

Venninna mi på jobben spiser lunsj i kantinen hver dag. For 45 kroner, så tar du hva du vil og spiser så mye du orker. Jeg blir sikkert sett rart på fordi jeg spiser matpakke hver dag. Men jeg blir mett nok på matpakke (poenget med lunsj er å bli mett) , så da har det ikke så stor betydning at det er et "kupp" å spise så mye man orker.

La oss si at det er 20 arbeidsdager i måneden. Da betyr dette at min venninne bruker 900 kroner i måneden bare på lunsjen sin. I løpet av ti måneder er dette 9000 kroner!

Min venninne har et internettabonnement som koster omtrent 400 kroner (antagelig mer også) i måneden. Mitt abonnement er et mobilt bredbånd som gjør den samme nytten. Jeg blir sikkert sett rart på, siden jeg ikke kan gå på nett før etter klokken fem på ettermiddagen (for da er nettet for meg gratis). Abonnementet mitt koster 99 kroner i måneden.

På årsbasis vil min venninne betale 4800 kroner for sitt nett, mens jeg betaler 1188 kroner.

Jeg er antagelig en stor gjerrigknark, fordi jeg har valgt vekk fjernsyn på grunn av kostnader med bakkenett. Istedet ser jeg på de programmene jeg ønsker via nettet.

Venninnen min betaler for en boks (slik at hun får inn fjernsyn). Tror den kostet 2000 kroner (?) Hun betaler omtrent like mye som får å ha nett (for å se fjernsyn) i måneden. Og hun betaler lisens (aner desverre ikke prisen på lisens). Regner man på dette, så er det trolig en underdrivelse at det å ha fjernsyn koster 10 000 kroner i året.

Bare på disse TRE eksemplene (fra hverdagen) betaler min venninne 23800 i året på noe som jeg omtrent betaler null og niks for. Livskvaliteten min er heller ikke verre enn hennes. Det hun bruker, sparer jeg opp til bolig.

Hun abonnerer også på aviser, blader og slike ting. Det å kjøpe eksempelvis VG hver dag, gir en hårreisende sum på årsbasis. Og hele poenget med å skrive dette er for å si: ja, man sparer mye på å tenke seg om. Kall meg gjerne en gjerrigknark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Regner man på dette, så er det trolig en underdrivelse at det å ha fjernsyn koster 10 000 kroner i året.

Det vil jeg vel si er en overdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerrigknark
Det vil jeg vel si er en overdrivelse.

Sorry. Det ble en regnefeil på 4000 kroner da jeg satte opp hennes internett. Rettet på feilen, men glemte å rette dette når det gjaldt fjernsyn. 6 eller 7000 for fjernsyn skulle det stå.

Burde kanskje også ha føy til "for henne". For det kommer nok an på hva slags pakkeløsning man har valgt seg. Hvor mye betaler du for en eventuell Tuner og/eller TV-pakke + lisens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Jeg husker jeg og samboeren min hadde bedt et vennepar på middag og film.

Venninna mi hadde spurt kjæresten min om han kunne hjelpe henne med et filmprosjekt fordi han er veldig veldig flink i det. Brukte vel 4 timer på det før vi spiste og så film.

Venninna mi tok opp en stoooor pose med m&m(vi hadde kjøpt inn potetgull og godteri til alle før de kom) og jeg spurte om jeg fikk noen. Hun så på meg, himla med øynene og tok opp 3 svette m&m's, klemte dem hardt i handa si og ga dem til meg,kom med et overbærende sukk og sa "jeg kjøpte dem egentlig til meg selv da".

Siste gangen vi stilte opp for dem.

Endret av LanaLane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg husker jeg og samboeren min hadde bedt et vennepar på middag og film.

Venninna mi hadde spurt kjæresten min om han kunne hjelpe henne med et filmprosjekt fordi han er veldig veldig flink i det. Brukte vel 4 timer på det før vi spiste og så film.

Venninna mi tok opp en stoooor pose med m&m(vi hadde kjøpt inn potetgull og godteri til alle før de kom) og jeg spurte om jeg fikk noen. Hun så på meg, himla med øynene og tok opp 3 svette m&m's, klemte dem hardt i handa si og ga dem til meg,kom med et overbærende sukk og sa "jeg kjøpte dem egentlig til meg selv da".

Siste gangen vi stilte opp for dem.

:ler: At det går an... Det hender jeg kjøper noe mest til meg selv, selv om jeg skal på/får besøk. Men det er liksom ikke farlig å dele _litt_ likevel da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Morsom tråd.

For en god del år tilbake var jeg på gjennomreise og skulle besøke et vennepar i en litt større by her i landet. Deres planer for kvelden var at vi skulle dra inn til sentrum sammen med noen naboer/venner av dem og spise.

Vi så gjorde og hadde en riktig hyggelig kveld.

Da vi skulle hjem ble det til at vi ringte etter en maxitaxi slik at alle fikk plass. Mine venner og jeg skulle av på siste "holdeplass" og det var da det gikk opp for vennene mine at de hadde kommet skjevt ut på fordelinga av taxiregninga. Husker ikke lenger hvordan delingen var regnet ut, men i allfall måtte de betale hele 10 kr. mer enn den nærmeste naboen. For en urettferdighet....

Attpå til ble det til at de startet en endeløs diskusjon seg i mellom om hvem som skulle betale de stakkars 10 kronene :skratte: .

Det endte med at jeg fisket fram en tier fra lommeboka da jeg syntes opptrinnet begynte å gå fra å være absurd til skikkelig flaut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte en enebolig til en anseelig sum for noen år siden. Selger spurte om vi var interessert i å ta over noen møbler som sto i utleieenheten, noe vi takket nei til, men vi takket ja til å overta en 5 år gammel vaskemaskin som sto på badet på utleieenheten. Den fikk vi regning på kr 500,- for :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner gjorde følgende sommeren før hun flyttet hjemmefra:

Hver gang hun og moren var på butikken fikk hun moren til å handle masse shampoo, såpe, tannkremer og andre bruksvarer til henne. Moren hennes hadde lurt på hva forbruket hennes egentlig var, hun forsto det den dagen flyttelasset ble pakket, og pose på pose med dagligvare produkter ble pakket med. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ei jeg kjenner gjorde følgende sommeren før hun flyttet hjemmefra:

Hver gang hun og moren var på butikken fikk hun moren til å handle masse shampoo, såpe, tannkremer og andre bruksvarer til henne. Moren hennes hadde lurt på hva forbruket hennes egentlig var, hun forsto det den dagen flyttelasset ble pakket, og pose på pose med dagligvare produkter ble pakket med. :P

Herregud, så sinnsykt frekt! Hadde vært flau hadde det vært min datter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mamma og pappa har et vennepar som er veldig "forsiktige" med pengene sine. Det blir ikke brukt mange unødvendige kroner der i gården. Er de for eksempel bedt til mamma og pappa på middag en kveld spiser de nesten ikke hele dagen - det er jo ikke vits i når de skal bort og få gratis mat. (Dette forteller de som om det var heeeelt naturlig...). Dette er mennesker med god økonomi og godt betalte jobber, de har ikke dårlig råd.

Foreldrene til en venninne av meg nekter henne å bruke av deres sjampo/tannkrem/dusjsåpe osv når hun er hjemme på besøk. Hun må ta med seg sitt eget, og gjør hun ikke det må hun betale 20 kr per døgn hun er hjemme for forbruket sitt av disse tingene.

Jeg har også en gjerrig/snyltete kollega. Vi to jobber tett sammen, deler kontor og den profesjonelle delen av samarbeidet er helt uproblematisk. Jeg kjøper innimellom med kaffe til oss begge på morningen, kjøper jeg til meg selv tar jeg alltid med en til henne også. Dette gjengjelder hun aldri, og de gangene hun har tatt med til oss begge har hun ringt og spurt om jeg vil ha kaffe og krevd betalt for den. Jeg har også ofte med meg litt sjokolade eller frukt og hun forsyner seg alltid når jeg tilbyr henne, men hun byr aldri bort noe av sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da jeg var liten hadde jeg en venninne som jeg var en del sammen med. Husker at i farens bil satt plastikken fortsatt på da de hadde hatt bilen i et par år, for ikke å slite på/skitne til interiøret. Dette var på første halvdel av åttitallet, og mannen kjører fortsatt den samme bilen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Haha! Faren min er (var??) sån som heller ikke spiste før han skulle spise hos andre - da har man nemlig plass til mer.

Husker han kjeftet på en venninne da vi gikk i 6 klasse for han syntes hun brukte så mye dopapir...ble kjempeflau! Ja hun brukte mer enn normalt, men å kjefte på et barn for det som er på besøk for første gang er litt drøyt.

Han kan også insistere på at "litt gammel mat" er helt ok, for å slippe å kaste. (alle andre vil nekte å spise mat som lukter eller ser litt merkelig - ikke han)

Men må sies det har blitt bedre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har en venninne som er utrolig fri og avslappet når hun er på besøk hos meg, lager seg mat, går i skuffer og skap, er totalt ubeskjeden. Det er som om hun er i sitt eget kjøkken.

Men hvis jeg er på besøk hos henne, er det ingen av oss som forventer at jeg skal ordne meg på hennes kjøkken. Hun sier heller at "skal vi ikke gå hjem til deg og lage noe godt?" Tror det er en kombinasjon av at hun har dårlig råd og ikke har lyst til å spandere mat på meg, + at hvis hun spiser hos meg, sparer hun de kronene den dagen. Men det er irriterende at det liksom underforstått gjelder ulike regler for henne og meg....

Samme hvis vi er på byen f.eks, så kan hun godt si at hun er så utrolig sulten og det hadde vært deilig med et lite kakestykke på kafe, og i samme slengen sier hun at hun egentlig ikke har råd, og da må jeg si at jeg godt kan kjøpe, det er en del av "spillet" - jeg har jo råd. Men jeg har i tillegg mye større utgifter enn henne, jeg har barn, boliglån, billån, jeg jobber og sliter. Hun lever på en liten uførepensjon i en leilighet kjøpt av moren, med butikken rett utenfor, og bruker meg som kjøkken og som taxisjåfør. Min skyld selvfølgelig, som ikke sier fra, synes bare det er så pinlig på hennes vegne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hjemme hos en tidligere kjæreste for mange år siden. Jeg sov litt lenge den dagen, og plutselig vekte han meg og sa at kompisene kom på besøk og at jeg måtte gå og spise frokost. Jeg gjorde så, og når jeg kom ned igjen så hadde kompisene kommet med pizza (noe typen min visste). Siden jeg da var god og mett, var det mer pizza til bl.a. typen min :P

Har også opplevd kompis som var med ut og spiste. Og når alle hadde lagt på sitt beløp + evt. tips, så telte han opp totalen, og la ned mellomlegget. All tipsen gikk dermed til han, og ikke restauranten!

Så har vi de som tar med seg snacks-restene når de forlater festen :O Og kommer en måned etter festen og skal hente de 3 ølene de ikke drakk opp sist. At de fikk drinker av vertene, og ikke var med å rydde opp, er glemt.

Har også en veninne som alltid skal låne penger, og aldri har penger. Jeg vet hvordan hun er, og gir aldri etter. Reiser jeg inn til sentrum for å treffe henne, må jeg spise godt på forhånd. Jeg må nemlig late som jeg ikke har penger annet enn til bussen hjem, for hun har jo ikke et rødt øre, og er jo så sulten stakkar (selv om hun er på byn hver helg, og skal på byn senere samme kveld).

Endret av Jade
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så mange smålige mennesker det finnes der ute! Hvordan klarer de å leve med seg selv? :klø:

Jeg kan selv bare komme på en situasjon som har gått utover meg personlig: For 10 år siden hadde jeg en bestevenninne som akkurat hadde fått lappen, men hun hadde ikke bil enda. Selv hadde jeg akkurat begynt å ta lappen, men jeg var heldig og hadde allerede fått en gammel bil av bestefaren min.

Jeg tenkte at jeg skulle være grei, og sa at venninna mi kunne disponere bilen min til hun fikk kjøpt bil selv, spesielt siden hun skulle jobbe nattskift et par uker og det var vanskelig med kollektivtransport da. Joda, det passet henne bra, og bilen ble overrakt med 3/4 full tank.

Da hun leverte den igjen var tanken nesten tom, hun sa til og med at "nå tror jeg du må fylle snart, ellers stopper den".

DA ble jeg lang i maska, ja! Jeg er egentlig en veldig tolerant person, og kan bite i meg en del for å unngå konfrontasjoner. Men da klarte jeg ikke å la være, og sa at jeg hadde forventet å få igjen bilen med bortimot full tank, og at hun burde ha passet på å fylle. Da sa hun "men jeg HAR jo fylt den to ganger!"

Hun skjønte ikke poenget mitt, uansett hvor mye jeg prøvde å forklare.

Men det rare er at hun var egentlig ikke gjerrig, hun delte alltid av f.eks. mat, snacks og drikke, og var alltid hjelpsom. Så den ene situasjonen med bilen var veldig merkelig, men det virket altså som hun rett og slett ikke skjønte logikken i å gi tilbake en lånt bil med samme (eller høyere) nivå på bensintanken.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fantastisk tråd! Dette med at folk "bruker av driksen" ved fellesbetaling av restaurantregninger tror jeg faktisk jeg begynner å gjenkjenne, skal teste det ut neste gang jeg spiser ute med en gjeng... Begynner å mistenke at jeg kjenner noen som spekulerer i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG forstår ikke at dere som opplever at venner stjeler tipsen, ikke sier fra til dem??? Hadde sagt det med en gang, det er jo MINE penger de tar!

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest logga ut

Jeg har en onkel som nå sitter alene og ensom i et rottent hus, med noen millioner "under madrassen".

Mens han fremdels jobbet så husker jeg han kalte alle jentene som jobbet på kontoret han jobbet på sløsetøser. Jeg var ofte på besøk hos han før, av ren pliktfølelse, og han snakket om penger hele tiden. Hvor dumme sløsetøsene var som spiste i kantina var. Han kjøpte daggammelt brød og varer hvor prisen var satt ned på grunn av datomerking. Mye billigere, mye bedre. Han kunne finne på å trekke frem kalkulator for å regne på det for meg. "Så jeg skulle lære". Moren min er en sløsetøs hun også, så om far og onkel ikke passer på så blir jeg nok en selv.

Han tar i mot alt som er gratis. Og da mener jeg alt mulig. Inkludert tamponger og bind. Del de opp og sleng på litt teip så har du hjemmelaget plaster! De er jo laget for å suge opp blod alikevel.

Hvis det står kontainere fremme i nabolaget så er han oppi de med en gang sola går ned. Alt som er helt var hans. Det han ikke "trenger" selv blir ofte brukt som gaver.

Til hans forsvar så fikk jeg faktisk en gang noe jeg virkelig likte og det var fra en kontainer. Men igjen så fikk jeg en gang også en utrolig stygg ullgenser i rosa og grønt som ikke engang var vasket. Den hadde jo tross alt ligget i en pose da han fant den!

Far fikk en gang dratt han med til en psykiater, husker jeg. Det var mye krangling rundt det, ettersom far mente og mener at folk som oppfører seg som onkel ikke er friske. Men i følge psykiateren så var han helt tilstedet og ved sine fulle fem, så det var lite å gjøre.

Problemet med han er uansett ikke at han er en gjerrigknark. Det er at han syns han er bedre enn alle andre fordi han er det, og at han ikke har det minste problemer med å fortelle folk det. Hadde han vært en snill fyr så hadde dette bare vært quirky. Kanskje til og med litt artig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...