Jade Skrevet 21. april 2009 #181 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Jada, jeg er gjerrig, og innrømmer det gjerne. -Tar med meg tomflaskene mine fra jobb i stedet for å legge dem i "felles-kassa". -Kjøper kun first price, selv de produktene som ikke smaker godt. -Tar med meg salt og pepper fra mc donald's. -Setter bilen i fri når det er nedoverbakke, for å spare bensin. -Når jeg sover på hotell hender det at jeg smører matpakke ved frokostbordet, som jeg smugler med meg i veska og spiser litt senere, så slipper jeg å kjøpe lunsj. Jeg kan ikke fordra når folk plukker med seg tomflaskene sine, men skal være med å dele godene når vi skal pante flaskene! Og hva er vitsen med å kjøpe mat som ikke smaker godt??? Endret 21. april 2009 av Jade 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #182 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg kan ikke fordra når folk plukker med seg tomflaskene sine, men skal være med å dele godene når vi skal pante flaskene! Og hva er vitsen med å kjøpe mat som ikke smaker godt??? Har du tenkt på at jeg kanskje er gjerrig fordi jeg er nødt? For at det i hele tatt skal gå rundt.. dessuten kjøper de godteri for tomflaskene på jobben, jeg liker ikke sånt i det hele tatt så de kan gjøre hva de vil, og jeg kan bruke mine flasker til å kjøpe mat til barna mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #183 Del Skrevet 21. april 2009 Har du tenkt på at jeg kanskje er gjerrig fordi jeg er nødt? For at det i hele tatt skal gå rundt.. dessuten kjøper de godteri for tomflaskene på jobben, jeg liker ikke sånt i det hele tatt så de kan gjøre hva de vil, og jeg kan bruke mine flasker til å kjøpe mat til barna mine. Men råd til å kjøpe drikke og ha med på jobb, det har du? Kjøp en billig vannflaske og fyll vann fra springen, det tenker jeg du kan spare masse penger på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #184 Del Skrevet 21. april 2009 Har du tenkt på at jeg kanskje er gjerrig fordi jeg er nødt? For at det i hele tatt skal gå rundt.. dessuten kjøper de godteri for tomflaskene på jobben, jeg liker ikke sånt i det hele tatt så de kan gjøre hva de vil, og jeg kan bruke mine flasker til å kjøpe mat til barna mine. Da er du ikke gjerrig i mine øyne, har man dårlig råd er man nødt til å prioritere hva man bruker pengene på og det har ingenting med gjerrighet å gjøre. Å være gjerrig betyr i mine øyne å karre til seg mest mulig, gjerne på bekostning av andre og å betale minst mulig i enhver situasjon, til tross for at man har god råd. Et eksempel: Et vennepar av foreldrene mine sitter meget godt i det, de har arvet store verdier og i tillegg har begge gode jobber med høye inntekter. I følge skatteoppgjøret har de flere millioner både i inntekt og formue. Til tross for dette snur de på hver krone, og har aldri noe å gi bort. Er det f.eks. snakk om spleisegaver i vennegjengen som andre har lagt ut for "glemmer" de alltid å betale sin del, men er det de som har lagt ut kan du banne på at de passer på å få inn alle pengene. Ber de til grillfest om sommeren har de alltid bare det billigste kjøttet og de ber alltid folk ta med seg sin egen drikke. Når de går bort forsyner de seg alltid grådig av både mat og alkohol. I fjor sommer traff jeg dem i matbutikken og da stod de og vurderte om de skulle spandere på seg noen kalde øl, men endte med å kjøpe det billigste merket, til tross for at dette ikke var kaldt. Det var vel snakk om en prisforskjell på 1 krone flaska... Disse menneskene vil jeg karakterisere som gjerrige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #185 Del Skrevet 21. april 2009 Kanskje vi burde hatt en tråd med sløsehistorier også... for jeg merker at en del av disse historiene i gjerrigtråden er om ting jeg kunne gjort. Og jeg er av dem som reagerer mer på sløsing enn på gjerrighet ofte. Kanskje fordi jeg selv har hatt dårlig råd, og trolig ble sett på som gjerrig iblant. Og selv om jeg har det mye romsligere økonomisk nå, så reagerer jeg fortsatt på sløsing. Skjønner feks ikke hvorfor folk kaster tomflasker når de kan pantes. Og hvorfor folk kaster fullt brukbar mat istedenfor å fryse den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #186 Del Skrevet 21. april 2009 Imponerende at den ene personen som faktisk tør å innrømme at han/ hun er gjerrig, skal få masse pes for det. Vedder på at de aller fleste har sine gjerrige sider, på en eller annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 21. april 2009 #187 Del Skrevet 21. april 2009 Imponerende at den ene personen som faktisk tør å innrømme at han/ hun er gjerrig, skal få masse pes for det. Vedder på at de aller fleste har sine gjerrige sider, på en eller annen måte. Man er ikke gjerrig når man ikke har råd til annet enn å bruke lite penger. Men jeg lurer også på hvorfor hun har pant overhodet. Hadde hun latt være å kjøpe en flaske brus til 12 kroner, så hadde hun hatt 12 ganger så mye penger å kjøpe mat for. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #188 Del Skrevet 21. april 2009 Man er ikke gjerrig når man ikke har råd til annet enn å bruke lite penger. Men jeg lurer også på hvorfor hun har pant overhodet. Hadde hun latt være å kjøpe en flaske brus til 12 kroner, så hadde hun hatt 12 ganger så mye penger å kjøpe mat for. Er jo ikke sikkert at denne personen kjøper brus hver eneste dag da. Kanskje det er snakk om en flaske eller to i uken.. og kanskje personen har måttet droppe treningssenter, internet hjemme og ukeblader, og derfor har råd til å unne seg en brus i ny og ne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #189 Del Skrevet 21. april 2009 Tarvelig å lese om så mange gjerrige nordmenn. HVA SKAL ALLE DERE GNITNE MENNESKER MED ALLE DE PENGENE I GRAVEN? isolering? Skal vedde på at de sparer på "blekket" når de skriver på forum også. Koster å knatte vet du! Penger er til for å brukes! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #190 Del Skrevet 21. april 2009 Jada, jeg er gjerrig, og innrømmer det gjerne. -Tar med meg tomflaskene mine fra jobb i stedet for å legge dem i "felles-kassa". -Kjøper kun first price, selv de produktene som ikke smaker godt. -Tar med meg salt og pepper fra mc donald's. -Setter bilen i fri når det er nedoverbakke, for å spare bensin. -Når jeg sover på hotell hender det at jeg smører matpakke ved frokostbordet, som jeg smugler med meg i veska og spiser litt senere, så slipper jeg å kjøpe lunsj. [/quot Det siste punktet var virkelig drøyt!! Smører du virkelig matpakke i hotellets spisesal? hvordan klarer du det? Har du med deg matpapir? Smugler du skivene ned i veska? Stjeler du kopper, bestikk og glass? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 21. april 2009 #191 Del Skrevet 21. april 2009 Hotell er forresten dyrt. Og det er dyrt å ha frokost på hotellet. Da må det da være bedre å kjøpe seg en kneipp på rema og smøre på noe billig pålegg. Med mindre hun smører niste for hele familien for en hel uke og fryser ned. Da kan hun gjerne spare inn igjen hotelloppholdet sitt også. Pensjonat og vandrerhjem er forresten billigere! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily1 Skrevet 21. april 2009 #192 Del Skrevet 21. april 2009 Smører du virkelig matpakke i hotellets spisesal? hvordan klarer du det? Har du med deg matpapir? Smugler du skivene ned i veska? Stjeler du kopper, bestikk og glass? Det gjør jeg også... faktisk helt åpenlyst! Jeg spør til og med betjeningen om de har matpapir eller en pose De fleste hoteller jeg har vært på, har dette tilbudet til sine overnattingsgjester. Men jeg kan jo komme fram med mine gniene sider... (som andre har sagt er gnient, men som jeg mener er sparsommelig og miljøvennlig) Jeg bruker brødposer om igjen, det samme med bakepapir. Jeg vasker engangskluter (Chifonette), og gryteskrubber, og bruker dem om igjen til de er utslitt. Jeg kjøper ingenting nytt, så lenge jeg har noe gammelt som er brukbart, det gjelder alt, inkludert klær Jeg lager heller et billig måltid hjemme, framfor å betale dyre dommer for det samme ute. Jeg lager chipsen selv (pommes frites) i stedet for å kjøpe den på butikken. Jeg gir aldri gaver til mer enn 500 kr, og det er det bare barna som får, men jeg bruker mye tid på å finne det jeg håper vil være "den perfekte gaven". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 21. april 2009 #193 Del Skrevet 21. april 2009 Hotell er forresten dyrt. Og det er dyrt å ha frokost på hotellet. Da må det da være bedre å kjøpe seg en kneipp på rema og smøre på noe billig pålegg. Med mindre hun smører niste for hele familien for en hel uke og fryser ned. Da kan hun gjerne spare inn igjen hotelloppholdet sitt også. Pensjonat og vandrerhjem er forresten billigere! Det kan ikke tenkes at dama kanskje bodde på hotell i jobbsammenheng? Måtte reise et sted der det bare er hotell? At noen spanderte hotelloppholdet? Pensjonat og vandrerhjem er ikke noe du finner alle småstedet rundt omrking. Herlighet altså, noen her inne er jo mer gjerrige på innsikt og medfølelse, man kan faktisk ha det trangt økonomisk og likevel kunne kjøpe seg en brus på jobb eller bo på hotell en sjelden gang... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #194 Del Skrevet 21. april 2009 Min erfaring er den at det er de som har mest som oftest er gjerrige:) Det er en sammenheng mellom å være gnien og å være rik. Folk med dårligere råd synes jeg ofte er mer ubetenksomme og nettopp derfor gjerne mer generøse. Selv elsker jeg både å spinke og spare, og å sløse, det går litt i bølger. Mitt mest gjerrige trekk, er at jeg er nøye med å føre opp all overtid på jobb, men "glemmer" alle de gangene jeg kom 20 minutter for sent pga trafikken, eller måtte gå et kvarter før tida pga b.hage. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #195 Del Skrevet 22. april 2009 Mitt mest gjerrige trekk, er at jeg er nøye med å føre opp all overtid på jobb, men "glemmer" alle de gangene jeg kom 20 minutter for sent pga trafikken, eller måtte gå et kvarter før tida pga b.hage. Dette har ikke noe med gjerrighet å gjøre, men slett arbeidsmoral! Er glad vi har et stemplingssystem på jobben som gjør at vi ikke får "stjålet" arbeidsgivers tid på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #196 Del Skrevet 22. april 2009 Dette har ikke noe med gjerrighet å gjøre, men slett arbeidsmoral! Er glad vi har et stemplingssystem på jobben som gjør at vi ikke får "stjålet" arbeidsgivers tid på denne måten. Det er vel ikke arb.giver du tenker på egentlig, men heller at ikke kolleger skal tilsnike seg noe som du selv går glipp av? Noen ergrer seg jo grønn på småbarnsmoren som alltid kommer litt sent og går litt tidlig, med full lønn. Misforstått misunnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 22. april 2009 #197 Del Skrevet 22. april 2009 Det er vel ikke arb.giver du tenker på egentlig, men heller at ikke kolleger skal tilsnike seg noe som du selv går glipp av? Noen ergrer seg jo grønn på småbarnsmoren som alltid kommer litt sent og går litt tidlig, med full lønn. Misforstått misunnelse. Den jobben hun ikke gjør når hun ikke er der må faktisk gjøres av noen. Og det er kjedelig å gjøre andre folk sin jobb bare fordi de har reprodusert seg. Det er også kjedelig når arbeidsgiver setter seg ned med kalkulatoren og finner ut at de 10 ansatte produserer tilsvarende 9 og bestemmer seg for å kutte stillinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #198 Del Skrevet 22. april 2009 Herlighet altså, noen her inne er jo mer gjerrige på innsikt og medfølelse Jeg får selv en del kommentarer på at jeg spinker og sparer på småting, og sparer opp til feriereiser. Når jeg så er klar for drømmereisen så kommer det gjerne litt surmuling om at jaha, dette har du råd til. Dette fra folk som sløser på de mange småtingene, og dermed ikke får råd til de samme reisene. Jeg tror uansett hvor mye penger jeg får, at jeg aldri vil forstå meg på folk som kaster tomflaskene istedenfor å pante. Eller de som panter, hiver plastposen og kjøper en ny en i kassa. Småpenger ja, men jeg har aldri sett noen kaste veksel om de får igjen bare en krone eller femtiøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 22. april 2009 #199 Del Skrevet 22. april 2009 Den jobben hun ikke gjør når hun ikke er der må faktisk gjøres av noen. Det kommer vel strengt tatt ann på hva slags jobb man har? Min jobb gjøres kun av meg. Er jeg borte 3 dager, ligger 3 dagers jobb og venter på meg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 22. april 2009 #200 Del Skrevet 22. april 2009 Det kommer vel strengt tatt ann på hva slags jobb man har? Min jobb gjøres kun av meg. Er jeg borte 3 dager, ligger 3 dagers jobb og venter på meg. Det er jo sant, sånn jobb har jeg og Men jeg har ikke intrykk av at man driver og skriver timelister i den typen jobber, er vel er fastlønn det går i da .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå