Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vennegjengen vår samles ofte hos meg og samboeren og vi stiller alltid med brus osv. Når noen er på besøk i middagstider får selvfølgelig de også mat! Dette gjør oss ingenting, siden begge liker å ha besøk.

Men når en venninne som har vært hos oss veldig ofte inviterte meg med hjem for første gang og spurte om jeg ikke kunne ta med egen brus merket jeg det kokte inni meg.

Jeg lager ofte sjokoladefondue til mine gjester og samme venninne frotser i det og spiser opp nesten alt før vi andre har begynt. En dag skulle hun lage dette til meg og da klarte hun og gi meg regningen for at vi skulle betale 50/50! Merker slike ting gjør meg utrolig sur...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_himmel_*
At han stjeler tipsen vennene har gitt til servitørene. De legger penger på bordet for det de har spist, i tillegg til tips. Han tar disse pengene, og betaler det beløpet som står på regningen med kort. Og putter tipsen servitørene skulle hatt i sin egen lomme.

Dvs. alle andre betaler det de skal og runder av sånn at det blir tips - hvis jeg skal betale 370 kroner så legger jeg 400 på bordet. Når vi kollegene er ute og spiser så blir det 2-300 kroner i tips - men kollegaen "from the dark side" soper alt til seg og betaler det som står på regningen. En annen variant er jo å regne ut hva som ligger på bordet og se hva som mangler og kun betale det - uten tanke på at det ligger 2-300 i tips der - billig middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig komisk når folk tar den duken som ligger nederst i dungen. Eller tar det krydderet som står bakerst på hylla når de er å handler. Ting det ikke er dato på, tror folk at er "finere" dersom det ikke ligger fremst :P Det er litt frustrerende for oss som jobber der og må gå å rydde etter dem. Hva er galt med den som ligger øverst da?

Jeg gjør det når det gjelder mat.

Men det er siden butikken legger gammel dato først og nyere dato bak.

Og når en ser at den gamle datoen fek. på pepperskinke går ut om 1-2 dager og den som henger bak holder 1 mnd.. tar jeg selvfølgelig den med mest holdbarhet.

Men... da må det og sies at butikken SVÆRT ofte har gammel dato og varer som nesten\ eller har gått ut på dato.

Irriterende når en handler inn slike halvstekte brød. (Hamstrer gjerne det siden da slipper jeg gå i butikken å kjøpe brød hver dag)

Og finner ut etterpå at alle brøene går ut neste dag :nei:

Andre steder er det rundt 1 mnd til datoen går ut.

Joda blir nok sikkert rotete i hyllene om alle gjør slik (mest sannsynilg i denne butikken da slike ting er godt kjent der)

Men da får butikken se til å beregne varekjøp bedre og ikke få inn så mye varer som går ut snart.

Når nye varer kommer inn (også glass\boks og pose mat) går ut på svært kort tid reagerer en jo...

Vet ikke om butikken sparer på det... men de mister iallefal kundene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*

for en artig tråd... gjerrighet er altså bare helt herlig..

Jeg har en supergjerrig venninne. vi har vært venner i noen år, og har funnet på en del ting sammen i de årene, men har da betalt hver for oss så jeg har aldri merket gjerrigheten før.

for en stund siden var vi en hel vennegjeng på ferie sammen, hvor ikke alle kjente hverandre. hun venninnen min kjente bare meg og en til.

da vi var ute å spiste, kjøpte hun seg aldri mat (passet på å ha med matpakke), men dersom det var noen som ikke spiste opp tok hun restene..

vi handlet inn felles mat der vi bodde, og hun passet nøye på at vi ikke kjøpte det hun ikke likte av mat. jeg tenkte ikke så mye over det, greit å handle inn ting som alle liker. vi kjøpte også inn en del med felles øl (som alle var enige om),men da vi skulle gjøre opp etter turen, trakk hun fra sin andel av ølen fordi hun ikke likte det ølet allikvel. halvparten av ølet sto riktignok igjen (ble ikke så mye drikking). dette sparte hun hele 40 kr på.

men det som tok kaka, var da vi var ute og tok en øl, og da en av de andre var på do en tur, så tok hun halve ølen hans og helte oppi sitt eget tomme glass. trodde at ingen så det..

for å si det sånn, jeg rundet ikke oppover når jeg overførte penger til henne i etterkant (det ble de 297 kronene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det når det gjelder mat.

Men det er siden butikken legger gammel dato først og nyere dato bak.

Og når en ser at den gamle datoen fek. på pepperskinke går ut om 1-2 dager og den som henger bak holder 1 mnd.. tar jeg selvfølgelig den med mest holdbarhet.

Men... da må det og sies at butikken SVÆRT ofte har gammel dato og varer som nesten\ eller har gått ut på dato.

Irriterende når en handler inn slike halvstekte brød. (Hamstrer gjerne det siden da slipper jeg gå i butikken å kjøpe brød hver dag)

Og finner ut etterpå at alle brøene går ut neste dag :nei:

Andre steder er det rundt 1 mnd til datoen går ut.

Joda blir nok sikkert rotete i hyllene om alle gjør slik (mest sannsynilg i denne butikken da slike ting er godt kjent der)

Men da får butikken se til å beregne varekjøp bedre og ikke få inn så mye varer som går ut snart.

Når nye varer kommer inn (også glass\boks og pose mat) går ut på svært kort tid reagerer en jo...

Vet ikke om butikken sparer på det... men de mister iallefal kundene på det.

Ja, jeg tenker vel helst på varer som ikke har dato, og evt. varer som har lang holdbarhet (f.eks. krydder - hvor det ikke hjelper uansett siden nye krydder som blir satt inn ofte blir satt foran de gamle). Jeg jobber som salgsfremmer i butikkene og ser ofte at folk tar den tannkremen som står bakerst. Er den så mye bedre liksom? :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delte leilighet med en venninne tidligere, og hun var ganske ekstremt gjerrig.

Husker en gang hun hadde kjøpt seg noe ferdigpizzagreier som hun skulle ha til middag, og spurte meg og kjæresten min om ikke vi også ville ha litt - vi takket pent nei, siden vi nettopp hadde spist, men hun ga seg ikke "vi måtte ta litt, siden det var så mye koseligere å spise sammen med andre". Ok, vi spiste et pittelite stykke hver, siden hun gnålte sånn - og dagen etter fikk jeg regning på 2/3 av pizzaen.

Når hun hadde kjøpt noe godis tok hun det aldri med ut i stuen der hun kunne risikere å måtte dele med andre - neida, snopet hadde hun på rommet sitt, så gikk hun ut dit og trøkket i seg et par bamsemums før hun kom ut igjen til oss andre. Og det gjentok seg hvert femte minutt omtrent.

Og så fikk jeg kjeft av henne fordi jeg "skar for mye av gulrottuppene" når jeg laget mat. :lur:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! Så morsom tråd :)

Jeg har en bekjent som alltid er på byn selv om han aldri har penger. Han går rundt og drikker restene til andre. Passer du ikke godt nok på drikken din, hiver han den i seg før du får sukk for deg og tilbyr du han din siste rest av drikken blir han sjeleglad. Han har til og med spurt om å få resten av drinken til en venninne av meg der bare isbitene var igjen. Men det var greit det. Han kunne bare suge ut drikken fra isbitene :fnise:

Han bor heller ikke noen steder, bare sover hos kompiser og der han ellers får sove. Merkelig type...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som alltid er på byn selv om han aldri har penger. Han går rundt og drikker restene til andre. Passer du ikke godt nok på drikken din, hiver han den i seg før du får sukk for deg og tilbyr du han din siste rest av drikken blir han sjeleglad. Han har til og med spurt om å få resten av drinken til en venninne av meg der bare isbitene var igjen. Men det var greit det. Han kunne bare suge ut drikken fra isbitene :fnise:

Han bor heller ikke noen steder, bare sover hos kompiser og der han ellers får sove. Merkelig type...

For en måte å leve på da gitt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte sammen med en som aldri handlet mat og røyk, han bommet røyken hos andre, og bommet mat også. Argumentet var at han ikke ville bruke statens penger (lånekasselånet) på mat og røyk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Jeg studerte sammen med en som aldri handlet mat og røyk, han bommet røyken hos andre, og bommet mat også. Argumentet var at han ikke ville bruke statens penger (lånekasselånet) på mat og røyk....

:overrasket:

Men andre sine penger, DET kunne han bruke? Tenkte kanskje ikke over at andre hadde kjøpt mat og røyk med statens penger da :roll: Herrefred, det er det dummeste jeg har hørt på lenge altså. Stakkars fyr.

Lurer på hva han brukte pengene på da...

Endret av Grafica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Servitøren
JEG forstår ikke at dere som opplever at venner stjeler tipsen, ikke sier fra til dem??? Hadde sagt det med en gang, det er jo MINE penger de tar!

Litt feil, det er MINE penger de tar! Jeg har opplevd dette flere ganger, går forbi bordet eller hjelper til med å regne på regningen (fordi de ber om det) og ser at de legger på masse tips. Men når jeg skal telle opp etterpå er det ikke en krone i tips der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feil, det er MINE penger de tar! Jeg har opplevd dette flere ganger, går forbi bordet eller hjelper til med å regne på regningen (fordi de ber om det) og ser at de legger på masse tips. Men når jeg skal telle opp etterpå er det ikke en krone i tips der...

Har også opplevd dette. Det har kanskje sammenheng med at vi ikke egentlig har noen tipse-kultur i Norge? Noen som rett og slett ikke tenker på at tips er tips og ikke betaling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt rusproblemer og/eller fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig komisk når folk tar den duken som ligger nederst i dungen. Eller tar det krydderet som står bakerst på hylla når de er å handler. Ting det ikke er dato på, tror folk at er "finere" dersom det ikke ligger fremst :P Det er litt frustrerende for oss som jobber der og må gå å rydde etter dem. Hva er galt med den som ligger øverst da?

De vil vel ikke ha noe som andre har plukket på. Jeg tar alltid avis nummer to i bunken, fordi det som regel er mange som har bladd i den øverste, så den kan ha både fettete fingermerker og matrester på seg. Akkurat krydder og duker driter jeg i, men sikkert noen som tenker likt der.

Ellers enig i at det blir feil å automatisk tenke gjerrigknark om folk som har andre prioriteringer enn seg. Gjerrig er dersom man snylter på andre, som feks å stjele tips, eller alltid bomme røyk. Også er det jo greit å huske at noen mennesker faktisk har så dårlig råd at de må telle ører. Og da er de jo fornuftige som tilpasser levestandarden etter inntekten, ikke gjerrige.

Endret av Glør
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd dette. Det har kanskje sammenheng med at vi ikke egentlig har noen tipse-kultur i Norge? Noen som rett og slett ikke tenker på at tips er tips og ikke betaling

Jo, de fleste rundt bordet vet om tips og legger det på bordet, men så er det den siste av gjengen da som tar regninga på sitt kort og som kun betaler det som står på regningen og soper til seg pengene som ligger på bordet - som også inkluderer tips. Og på den måten slipper den personen unna med noen hundrelapper mindre for sin middag. Sleipt... og gjett om at de vet hva de gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var tre venninner som skulle spise god mat og kose oss med film og godteri/potetgull etterpå. Jeg og hun ene venninna handla ALT vi trengte, men glemte å kjøpe mais. Sendte en melding til den tredje venninna som var på trening, spurte om hun kunne kjøpe mais. Fikk til svar "nei jeg har ikke så mye penger"...... hva koster er maisboks? 5 kr??? Men spise av alt vi hadde kjøpt gjorde hun ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som omtaler venner som gjerrige her. Har ikke lest alle historiene, men de jeg har lest handler alltid om andre. Derfor kom jeg til å tenke på en ting, finnes det folk som ser på seg selv som gjerrige? Noen med historier om seg selv her? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er gjerrig, og innrømmer det gjerne.

-Tar med meg tomflaskene mine fra jobb i stedet for å legge dem i "felles-kassa".

-Kjøper kun first price, selv de produktene som ikke smaker godt.

-Tar med meg salt og pepper fra mc donald's.

-Setter bilen i fri når det er nedoverbakke, for å spare bensin.

-Når jeg sover på hotell hender det at jeg smører matpakke ved frokostbordet, som jeg smugler med meg i veska og spiser litt senere, så slipper jeg å kjøpe lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er gjerrig, og innrømmer det gjerne.

-Tar med meg tomflaskene mine fra jobb i stedet for å legge dem i "felles-kassa".

-Kjøper kun first price, selv de produktene som ikke smaker godt.

-Tar med meg salt og pepper fra mc donald's.

-Setter bilen i fri når det er nedoverbakke, for å spare bensin.

-Når jeg sover på hotell hender det at jeg smører matpakke ved frokostbordet, som jeg smugler med meg i veska og spiser litt senere, så slipper jeg å kjøpe lunsj.

hva sparer du til, eller bruker pengene på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt og pepper fra McDonalds? Det koster ekstremt lite for salt og pepper i butikken, og det varer jo i evigheter. Ville heller brukt 30 kroner i året på salt og pepper enn å være et miljøsvin som bruker masse papir.

Når det gjelder å ikke ta fremste pakke osv i butikken så vil jeg opplyse om at jeg alltid tar frysevarer lenger nede i frysedisken, da det er mange som går rundt med frysevarer i handlekurven sin i en halvtime før de finner ut at de ikke skal ha det allikevel og legger det tilbake på toppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...