Gjest LanaLane Skrevet 25. mars 2009 #141 Del Skrevet 25. mars 2009 He he:) Vi kvinner setter nok fortsatt pris på gentlemenner... Men personlig: hvis jeg er ute og danser med en venninne eller med samboer, så kjøper jeg da drikke til oss begge når jeg handler, ikke bare til meg. Synes det er frekt å handle bare til seg selv i slike sammenhenger. Dette er kanskje litt kulturelt? Har inntrykk av at gjerrigknarkene bor i Oslo eller på vestlandet. Jeg pleier ikke å gjøre det med mindre det er avtalt at det går på runder. Men det er kanskje forskjell på hvor man er i livet også, studenter har ikke like mye å rutte med som de som er full jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #142 Del Skrevet 26. mars 2009 Hva gjerrighet angår, må jo dette nesten ta kaka: Stjeler gulrøtter fra sultne rådyr Det der kunne jeg ha gjordt, i betydelig mindre skala selvsagt, når jeg var såpass fattig at jeg knapt spiste. Men hengerlass? Jeg nekter å tro det er fattigdom som er årsaken til det hos de fleste iverfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 26. mars 2009 #143 Del Skrevet 26. mars 2009 Har ein slektning som til jul gir oss i gåve av sine eigne brukte bøker....type billig krim til 99 kr. Vi er visst ikkje verd å bruka pengar på. Samtidig klagar ho på at tanta mi er er ei gnitalus...!! Vedkommande er også raus mot seg sjølv, kjøper mykje dilldall og interiør til leiligheten og pleieprodukter. Ein gong skulle eg og min kjære komma til henne i julemiddag. Då hadde ho "glømt" å kjøpa dessert....Min bedre halvdel var meget skuffa. For dette var på julaftan.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 26. mars 2009 #144 Del Skrevet 26. mars 2009 Ein gong skulle eg og min kjære komma til henne i julemiddag. Då hadde ho "glømt" å kjøpa dessert....Min bedre halvdel var meget skuffa. For dette var på julaftan.... Er vel ikke noe å være så overrasket over. Dere fikk middag, og man må ikke ha dessert til tross for at det er julaften. Hadde jeg komt på besøk til noen på julaften, så hadde jeg tatt med meg noe, f.eks. noe dessert, kake, noe å drikke o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 26. mars 2009 #145 Del Skrevet 26. mars 2009 Er vel ikke noe å være så overrasket over. Dere fikk middag, og man må ikke ha dessert til tross for at det er julaften. Hadde jeg komt på besøk til noen på julaften, så hadde jeg tatt med meg noe, f.eks. noe dessert, kake, noe å drikke o.l. Jo, vettuhva! Inviterer man til julemiddag, så har man selvsagt dessert!! Én ting er å ta med noen kaker eller vin til vertskapet. Men skal man ha spleiselag på selve middagen, så må man nesten si fra på forhånd. Ala: "ta med drikke" eller "alle tar med seg 2-3 pinnekjøttstykker hver". Evt. "man kan kjøpe dessert etter middagen til en billig penge". 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #146 Del Skrevet 26. mars 2009 Hun hadde "glemt" å ta med dessert. Jeg tolker det slik som det faktisk var avtalt at hun skulle stå for desserten på julemiddagen, ikke at dette var noe som de andre forventet uten å gi beskjed om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 26. mars 2009 #147 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Hun hadde "glemt" å ta med dessert. Jeg tolker det slik som det faktisk var avtalt at hun skulle stå for desserten på julemiddagen, ikke at dette var noe som de andre forventet uten å gi beskjed om. Her var det snakk om vertinnen som inviterte til middag, og som selv hadde "glemt" å kjøpe dessert. Hun skulle ikke ta med. Hun var jo ikke gjest. Endret 26. mars 2009 av Jade 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 20. april 2009 #148 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Da jeg var i Marrakech reiste vi sammen med familien til bestevenninnen til hun ene jenten. Vi skulle leie et rom hos dem og betale for bensinpenger en vei. Prisen var avtalt på forhånd, og alle synes den var grei. Vi betalte også for vår egen mat. På tilbakeveien sitter moren og regner ut hva hun har brukt penger på den helgen. Så presterer hun å si "jeg har brukt 2 000 dirham, og siden dere var med på turen, bør dere betale halvparten." Pengene hadde hun brukt på seg selv, og sine barn. Ikke på oss. Var det rart vi fikk Endret 20. april 2009 av The Kitten 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megana Skrevet 20. april 2009 #149 Del Skrevet 20. april 2009 Da jeg var i Marrakech reiste vi sammen med familien til bestevenninnen til hun ene jenten. Vi skulle leie et rom hos dem og betale for bensinpenger en vei. Prisen var avtalt på forhånd, og alle synes den var grei. Vi betalte også for vår egen mat. På tilbakeveien sitter moren og regner ut hva hun har brukt penger på den helgen. Så presterer hun å si "jeg har brukt 2 000 dirham, og siden dere var med på turen, bør dere betale halvparten." Pengene hadde hun brukt på seg selv, og sine barn. Ikke på oss. Var det rart vi fikk Dere betalte ikke vel?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 20. april 2009 #150 Del Skrevet 20. april 2009 Dere betalte ikke vel?? Selvfølgelig ikke. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 20. april 2009 #151 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har en bekjent som alltid forsøker å snike seg unna å ta sin del av regninga når vi er ute og spiser. Han gjør det på følgede måte: Alle regner ut hva deres del er og legger jo på det + tips. Som regel runder man jo oppover, f.eks. om jeg skal betale 276 kr legger jeg på 300,-. Når det er hans tur til å legge på teller han over hvor mye som mangler og legger evt på så det blir nok + bittelitt tips. F.eks: Regninga er på 1850 kr, og på bordet ligger det 1750 kr. Han legger da på en 200 lapp, til tross for at hans del av regninga egentlig er 450 kr. (Han er alltid den som spiser de dyreste tingene og drikker den dyreste vinen, men han er utrolig flink til å slippe å betale for det.) "Han" kjenner jeg også... av og til har han til og med tjent penger på å spise. Min bekjent bruker alltid unnskyldningen "Jeg har ikke cash, så det er vel greiest om dere legger på deres, så tar jeg regninga på kortet mitt." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #152 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg jobbet på en cafe for en tid tilbake. Jeg var ung og nettopp komt i arbeidslivet. Om Kvelden så var det bare jeg og sjefen som jobbet. Cafe'en var privat eid av sjefen. Om kveldene så hang han rundt meg hele tiden for å passe på at jeg ikke stjelte ett kakestykke eller forsynte med av cola osv.. noe som jeg så på som naturlig i starten,selv om det var veldig slitsom å ha han rundt meg hele tiden. Da dagene var over så var det på tide med vaskingen og siden det var en cafe'e så er jo vaskingen veldig viktig. Neida, sjefen var jævlig gniten og sparte på alt! Jeg jobbet der i rundt 2 år og på den tiden byttet han aldri Oppvask koster, stål ull og bordukene som var til engangsbruk ble forsøk vasket med en klut for å vekk flekkene. Gulvet ble "vasket " men siden såpen som han var pålagt å bruke på kjøkenet var så dyr,brukte han å vanne ut sepen når det startet å minke på kannen.... Det ble blant annet solg reke smørbrød der. De ble laget om Morningen og om de ikke ble solg ved stengetid så ble rekene plukket av skivene og lakt nedi lake igjen....EKKELT Han jobbet mer eller mindre hele tiden. Fra stengetid til åpningstid. Han fikk stadig venner på besøk og da satt de på bakrommet og røykte sigar. Barna hans som var ca 12 og 13 år jobbet stadig for da sparte sjefen penger. Det så ikke bra ut for kafeen når små unger står bak kassen og roter med bestillinger osv.. Og Ja.. Boss sekkene ble brukt om igjen.. Om kvelden så løp vi ned med bosset og så tømte han det ut av boss posen og gikk in på cafeen og satt posen på plass i boss spannet. For å se " ny ut " så spylte han vann ned i posene og skylte de.. Etter ca 2 år gikk det opp for meg hvor feil dette var. Da jeg begynte å jobbe hos han så ville jeg ikke si i fra om dette, var min første jobb. Jaja uansett.. Etter ca 2 år så ga jeg beskjed. Mattilsynet kom på besøk og fant utvannet " såpe " Gammel mat på kjøl og frys og masse mer. Det ble også funnet masse tull i regnskapet til sjefen. Alt ble stengt ned, om han noengang prøver å starte en kafe, kebab sjappe eller lignende så vill mat tilsynet passe godt på han. ( heldigvis ) Beklager skrivefeil, Lunch pausen min er snart over og jeg rekker ikke å se over skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. april 2009 #153 Del Skrevet 20. april 2009 Det hender faktisk at det er mye å hente på små beløp. Jeg er ikke gnien, men sparer til bolig. Og som et par eksempler på "små beløp" har jeg tre hverdagslige eksempler. Venninna mi på jobben spiser lunsj i kantinen hver dag. For 45 kroner, så tar du hva du vil og spiser så mye du orker. Jeg blir sikkert sett rart på fordi jeg spiser matpakke hver dag. Men jeg blir mett nok på matpakke (poenget med lunsj er å bli mett) , så da har det ikke så stor betydning at det er et "kupp" å spise så mye man orker. La oss si at det er 20 arbeidsdager i måneden. Da betyr dette at min venninne bruker 900 kroner i måneden bare på lunsjen sin. I løpet av ti måneder er dette 9000 kroner! Min venninne har et internettabonnement som koster omtrent 400 kroner (antagelig mer også) i måneden. Mitt abonnement er et mobilt bredbånd som gjør den samme nytten. Jeg blir sikkert sett rart på, siden jeg ikke kan gå på nett før etter klokken fem på ettermiddagen (for da er nettet for meg gratis). Abonnementet mitt koster 99 kroner i måneden. På årsbasis vil min venninne betale 4800 kroner for sitt nett, mens jeg betaler 1188 kroner. Jeg er antagelig en stor gjerrigknark, fordi jeg har valgt vekk fjernsyn på grunn av kostnader med bakkenett. Istedet ser jeg på de programmene jeg ønsker via nettet. Venninnen min betaler for en boks (slik at hun får inn fjernsyn). Tror den kostet 2000 kroner (?) Hun betaler omtrent like mye som får å ha nett (for å se fjernsyn) i måneden. Og hun betaler lisens (aner desverre ikke prisen på lisens). Regner man på dette, så er det trolig en underdrivelse at det å ha fjernsyn koster 10 000 kroner i året. Bare på disse TRE eksemplene (fra hverdagen) betaler min venninne 23800 i året på noe som jeg omtrent betaler null og niks for. Livskvaliteten min er heller ikke verre enn hennes. Det hun bruker, sparer jeg opp til bolig. Hun abonnerer også på aviser, blader og slike ting. Det å kjøpe eksempelvis VG hver dag, gir en hårreisende sum på årsbasis. Og hele poenget med å skrive dette er for å si: ja, man sparer mye på å tenke seg om. Kall meg gjerne en gjerrigknark Så du sier at din vennine sløser med pengene? Du får det du betaler for. Ditt 99,- kroners internett kan ikke måle seg med hennes. Om du velger å sammengligne ditt internett med hennes så regner jeg deg som gniten. Det er lav hastighet, i( iverfall om du bor utenfor byn og du ikke har 3g nett ) Du kan som regel også oppleve å " falle ut " av nette flere ganger. Om du ønsker å se en liten film snute på youtube så må du vente lenge før du kan se en 2 min film... Nei du er nok en stor gjerriknark selv om du kan spare en del. Du lever bare en gang og da kan du like godt nyte godene. Jeg har lite lyst til at folk skal huske meg som en gjerrig person, men jeg sløser heller ilkke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 20. april 2009 #154 Del Skrevet 20. april 2009 Å bruke eksempler som "gjerrigknark" gjør her synes jeg også blir litt misvisende. Sannsynligvis kan venninnen også komme med tre eksempler på at "gjerrigknark" sløser med penger, siden h*n bruker mer penger på noe enn hun gjør. Alt handler om prioriteringer. Selv om andre synes at jeg sløser penger fordi det er uaktuelt for meg å ha tregt internett kun etter 5 på hverdagene, så må de jo bare mene det, men da kan jeg samtidig mene at de sløser hvis de bruker 30 kr på kaffe fra kaffebar hver dag. For meg er internett og data viktig, og derfor prioriterer jeg å bruke penger på det. Andre bruker heller penger på f.eks dyrt hus, dyre ferier, kaffe, klær osv. Eksempler gir derfor ikke noe godt bilde på om man faktisk er en gjerrigknark eller ikke. Selvfølgelig kan man spare mye på småbeløp hvis man går inn for det, spørsmålet er om det er verdt det. Internett er ikke noe jeg ville spare på, andre synes sko er kjempeviktig, mens noen ikke bruker penger på noe som helst. Uansett så skal det for meg veldig mye til for at jeg kaller en person gjerrig hvis h*n bare sparer på ting til seg selv. De jeg kaller gjerrige er de som prøver å betale minst mulig av felles regning med andre, aldri inviterer andre på middag, men spiser ofte hos andre, gir dårlige bursdagsgaver kjøpt på salg, aldri sier seg villig til å legge ut for andre, snakker om penger konstant, osv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 20. april 2009 #155 Del Skrevet 20. april 2009 "Han" kjenner jeg også... av og til har han til og med tjent penger på å spise. Min bekjent bruker alltid unnskyldningen "Jeg har ikke cash, så det er vel greiest om dere legger på deres, så tar jeg regninga på kortet mitt." Hater sånne folk. En gang var vi en stor gjeng som la på masse tips pga mange timer og mye øl, en perifer bekjent tok til slutt alt på kortet sitt. Spurte kelneren hvor mye driks hun hadde fått, men hun hadde ikke fått noe som helst. Noe så utrolig frekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kollega Skrevet 20. april 2009 #156 Del Skrevet 20. april 2009 "Han" kjenner jeg også... av og til har han til og med tjent penger på å spise. Min bekjent bruker alltid unnskyldningen "Jeg har ikke cash, så det er vel greiest om dere legger på deres, så tar jeg regninga på kortet mitt." Jeg kjenner'n også, og søsteren hans jobber her.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ?? Skrevet 20. april 2009 #157 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg kjenner'n også, og søsteren hans jobber her.... Jeg er ikke akuratt den skarpeste så da må jeg nesten få lov å spørre. hva er frekt med at han tar regningen på sitt kort? kjønte den ikke helt ;D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traa Skrevet 20. april 2009 #158 Del Skrevet 20. april 2009 det beste er jo de som spør er denne på salg er denne på salg, får de et nei svarer de jo den må da være på salg, og i tilleg ikke et eneste salgs skilt i hele butikken.. og står det f.eks - (minus) 100,- leser de at det koster 100,- og blir kjempe sinte på betjeningen fordi de ikke leste ordentlig. har lagt merke til at det faktisk er veldig mange som bare leser tallet og ikke hva mer det står på skiltene... hmm... også er det de som pørver å prute når de kommer til kassen da... hehe.. Jeg har opplevd det samme, jeg jobbet på en interiørforretning for et år tilbake. Det var en kvinne som snakket dårlig norsk som kom innom annenhver dag for å spørre om samme varen var på salg. Jeg må innrømme jeg ble litt irritert, og sa til slutt: "Den kommer ikke til å komme på salg på veldig veldig lenge". Apropo pussige folk på jobben.. Vi hadde akkurat hengt opp plakater i taket. Det kom en mannlig kunde inn og kommenterte det som sto på plakatene, og sa det var skrivefeil. Jeg sa meg enig i at det kanskje kunne være det, men hang meg ikke spesielt opp i det, for uten å være vrang så skjønner man hva som står på plakaten (det var en for mye bindestrek et sted). Han ble sur og sa at det var misvisende, og klandret meg for at det var slik. Så sa jeg "Ja, det er da ikke jeg som har laget plakatene, du får ringe hovedkontoret". Det skulle han gjøre Men det er noen som bare kommer inn for å krangle også. Jeg synes det er veldig komisk når folk tar den duken som ligger nederst i dungen. Eller tar det krydderet som står bakerst på hylla når de er å handler. Ting det ikke er dato på, tror folk at er "finere" dersom det ikke ligger fremst Det er litt frustrerende for oss som jobber der og må gå å rydde etter dem. Hva er galt med den som ligger øverst da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #159 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg er ikke akuratt den skarpeste så da må jeg nesten få lov å spørre. hva er frekt med at han tar regningen på sitt kort? kjønte den ikke helt ;D At han stjeler tipsen vennene har gitt til servitørene. De legger penger på bordet for det de har spist, i tillegg til tips. Han tar disse pengene, og betaler det beløpet som står på regningen med kort. Og putter tipsen servitørene skulle hatt i sin egen lomme. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traa Skrevet 20. april 2009 #160 Del Skrevet 20. april 2009 En kompis av kjæresten min er gjerrig. Når vi er på fest, spør han oss andre om han får smake. Hvis vi sitter med øl, vin, rusbrus, drinker eller hva det måtte være så spør han alltid om han får smake. På den måten sparer han hundrevis av kroner i måneden. Jeg har begynt å sagt til han at jeg er syk, han vil jo ikke bli smittet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå