Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

For noen år siden hadde jeg vært på byen med en venninne og skulle hjem til henne og sove over. Hun bor en ti minutters kjøretur fra der vi var. Det var lange taxikøer overalt, og jeg kom på at pappa hadde sagt at jeg kunne ringe ham hvis jeg trengte skyss når jeg hadde vært ute, han kjører nemlig taxi, og har kjørt endel natt til lørdag og søndag. Jeg tok sjansen på at han var våken og ringte, og det passet faktisk fint, for han var egentlig på vei hjem, men kunne snu og hente oss. Jeg tenkte at det var jo bra, da fikk vi skyss og han skulle jo hjem likevel, så det var ikke sånn at han gikk glipp av en tur som han kunne ha tjent penger på. Jeg tror at jeg var ca. 20 år den gangen, og bodde hos mamma. Da vi kom fram til venninnen min sitt hus, sa han: "Da blir det xxx kroner." Jeg trodde han tulla, men det gjorde han ikke! Jeg kjente at hjertet sank som en stein ned i magen, svelget tungt og betalte... Flau overfor venninna mi og skuffa over faren min.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

men jeg lurer på jeg...hvorfor er noen så gjerrige egentlig?

Og hva brukerde de "sparte" pengene på? har de egentlig god eller dårlig råd? noen som har noen formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For noen år siden hadde jeg vært på byen med en venninne og skulle hjem til henne og sove over. Hun bor en ti minutters kjøretur fra der vi var. Det var lange taxikøer overalt, og jeg kom på at pappa hadde sagt at jeg kunne ringe ham hvis jeg trengte skyss når jeg hadde vært ute, han kjører nemlig taxi, og har kjørt endel natt til lørdag og søndag. Jeg tok sjansen på at han var våken og ringte, og det passet faktisk fint, for han var egentlig på vei hjem, men kunne snu og hente oss. Jeg tenkte at det var jo bra, da fikk vi skyss og han skulle jo hjem likevel, så det var ikke sånn at han gikk glipp av en tur som han kunne ha tjent penger på. Jeg tror at jeg var ca. 20 år den gangen, og bodde hos mamma. Da vi kom fram til venninnen min sitt hus, sa han: "Da blir det xxx kroner." Jeg trodde han tulla, men det gjorde han ikke! Jeg kjente at hjertet sank som en stein ned i magen, svelget tungt og betalte... Flau overfor venninna mi og skuffa over faren min.

:hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mange artige historier her.

Lurer på om folk har stor glede av å være gjerrig, eller om det forringer livskvaliteten?

Jeg og noen venninner bruker å spise middag sammen og slikt. Ofte inviterer jeg dem til meg, og da kjøper jeg som regel inn alt som trengs. Det hender at noen tar med en flaske brus eller en pose snacks, og det er jo hyggelig. Jeg har størst leilighet, så dermed blir det ofte hos meg. Regner med det går opp i opp over tid, men må innrømme at det plager meg litt at de ikke foreslår å betale litt når jeg bruker flere hundre kr på mat til oss gjentatte ganger.

Det hender at ei venninne ber meg om å kjøre henne hjem hvis det er lenge til neste buss går. Da er det gjerne en omvei på et par mil totalt, men hun tilbyr seg aldri å betale noe. Har sagt på spøk at "det blir 347, 50" slik som taxi-sjåfører sier, men da bare ler hun.

Eksen min var også ganske gjerrig på enkelte ting. Han kjørte alltid rundt for å finne billigst bensin, type 9 øre billigere per liter. Latterlig lite å spare på å kjøre for å sjekke prisene... I tillegg sendte han ofte regning til meg hvis han mente han hadde betalt litt mer enn meg for mat/andre utgifter de siste mnd. Vi var samboere og hadde felleskonto, men noen ganger brukte han av "sine egne penger" for å kjøpe kinobilletter, handle mat etc. Selv om han tjente godt (ca en halv mill i året) klaget han ofte til foreldrene sine over at han hadde så dårlig råd, at renta var høy på huslånet etc. Jeg tjente halvparten, men klagde ikke til mine for det. Vi betalte alltid 50/50 på husutgifter. Resultatet av klaginga var alltid 2-5 000 inn på konto fra foreldrene. Litt latterlig når man er 30 år gammel! Da det ble slutt mellom oss sa han faktisk at det var fristende å kreve tilbake alt han hadde spandert på meg oppgjennom årene! Ha Ha Ha!

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg skjønner meg ikke på de som f.eks sparer inn noen kroner på å kjøpe varer som er to kr billigere enn de dyrere, men det å dra på byn, drikke og ta taxi er ikke noe problem. eller de som klager på at de har så dårlig råd også dra de ut og spiser eller MÅ ha 5 stjernes hotell når de er på ferie. noen som har fattet logikken i dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner meg ikke på de som f.eks sparer inn noen kroner på å kjøpe varer som er to kr billigere enn de dyrere, men det å dra på byn, drikke og ta taxi er ikke noe problem. eller de som klager på at de har så dårlig råd også dra de ut og spiser eller MÅ ha 5 stjernes hotell når de er på ferie. noen som har fattet logikken i dette?

Faren min sier det samme. Han driver butikk, og folk er utrolig gnitne på småting som koster 19 kr, men svære biler til 500 000 skal de ha. Hvis en kommer å kjøper et par ting som til sammen blir 59 kr, så hender det at de sier "ja, da sier vi vel 50 da?" Halloooo!

Virker som folk snur på småkronene, men når det er større penger er det ikke så nøye. Ganske komisk i grunn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Faren min sier det samme. Han driver butikk, og folk er utrolig gnitne på småting som koster 19 kr, men svære biler til 500 000 skal de ha. Hvis en kommer å kjøper et par ting som til sammen blir 59 kr, så hender det at de sier "ja, da sier vi vel 50 da?" Halloooo!

Virker som folk snur på småkronene, men når det er større penger er det ikke så nøye. Ganske komisk i grunn.

ja er mange som er slik, er det virkelig en betydelig sum å spare når en holder på slik mange nok ganger kanskje? hmm forunderlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes mange av de eksemplene her bunner i utsagnet "mye vil ha mer" som sagt tidligere i tråden. Men morsom lesing er det, selv om det er kjipt å oppleve det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja er mange som er slik, er det virkelig en betydelig sum å spare når en holder på slik mange nok ganger kanskje? hmm forunderlig...

Selvsagt er det mye å spare på å kjøpe billigere dagligvarer. Dette er varer man kjøper mye av, ergo vil små beløp her og der bli tli et ganske stort beløp når man summerer sammen.

Om jeg kjøper melk på ICA koster det meg 2 kr mer enn om jeg kjøper den på Rema 1000. Det betyr at jeg sparer ca 20 kr uken på å kjøpe melken på Rema 1000. 20 kr uken blir 1040 kr året. Og det er bare på melk. Da ser du fort at det er flere tusen kroner i året om man velger litt billigere for alle dagligvarer man kjøper.

Jeg synes det er latterlig å kalle folk som kjøper first price og slikt for gjerrige. Det er stor forskjell på å være gjerrig og på å være sparsommelig. Det skader ingen at jeg kjøper billig melk. Og det at jeg sparer flere tusen kroner i året på å kjøpe billige dagligvarer, betyr at jeg kan bruke disse tusenlappene til å reise på en litt dyr ferie.

De som kjøper dyre biler og dyre ferier, har gjerne råd til det fordi de lever sparsommelig ellers.

Jeg er sparsommelig, men jeg vil ikke si jeg er gjerrig. Når jeg går ut og spiser med vennene mine, velger jeg gjerne det billigste av det jeg liker på menyen. Det går ikke ut over noen som helst andre enn meg selv, hva bryr det vel vennene mine hva jeg spiser? Jeg betaler for maten min, ikke de andre. Når jeg handler, handler jeg der det er billigst. Igjen går det ikke ut over noen. Jeg kjøper inn god mat når jeg inviterer på besøk, jeg serverer ikke gjestene mine dårlig mat for å spare penger. Men jeg bruker gjerne q-meierienemelk i stedet for tinemelk, siden den er billigere, og det er INGEN som smaker forskjellen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg er litt sånn..er veldig prisbevisst i hverdagen da jeg ikke har stort til overs .man sparer mye totalt med og kjøpe litt first price produkter osv.ofte halv pris i forhold til det som står i hylla ved siden av.

når man har det sånn i det daglige,og man får feriepenger etc vil man unne seg litt.reiser man da bort så unner man seg ett ordentlig hotell og litt sånn.

blir ett veldig godt brekk ifra hverdagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Logikken er:

Mange øer små blir en stor å. Om man sparer to kroner på alle dagligvarer man kjøper, blir det mange tusen i året, som en har nevnt før meg. Disse pengene man har spart, kan man da bruke til å dra på byen og reise på ferie med et ordentlig hotell.

Hadde man IKKE spart pengene, hadde man ikke hatt råd til å dra på byen, eller reise på ferie.

Skjønner? Fordi man sparer penger på en ting, kan man bruke disse pengene på en annen ting. Ikke alle har råd til både det ene og det andre. Da velger man en ting å spare på, og bruker pengene man har spart til den andre tingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

He he... kom på en historie til jeg...

Vi var ute på syndentur spandert av foreldrene våre. (er heldig å har svært snille foreldre) Både de var med og søstra mi med samboer. Skikkelig familetur.

Vi går på en restaurant og skal bestille oss middag.

Overhører hva søstra og kjæresten skal bestille,, en rimelig billig rett, ikke noe dessert og vann..De har god råd,, men de ville vel ikke bruke det på maten anntar jeg. Dette høret altså ikke mannen min siden han satt for langt unna..

Jeg og mannen min var jo kjempeglad for å bli spandert på av foreldrene våre og ville gjerne gjøre litt igjen som takk til dem.

Så etter at alle har bestilt "plinger" mannen min i glasset og tar en liten morsomm "takketale" for reisen. Og for å gjøre litt ekstra forteller han da at han gjerne vil spandere måltidet på alle sammen som takk.

He he.. vet dere hva søstra og kjæresten gjorde da.. (huff blir flau bare å tenke på det)

Jao,,, de tilbakekaldte kelneren og fikk menyen. Omgjorde bestillingen til det dyreste som var der + dessert og flere flasker med rimelig dyr vin og annen alkohol til desserten..

Tror vi alle var like sjokka alle andre som satt ved bordet da...

Neste dag ville de spandere... men da forlangte de å bestille mat til alle,,, og selvfølgelig det billigste i menyen + vann.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan godt inrømme at jeg kan være gjerrig på enkelte ting, liker ikke å betale mer enn jeg må. Jeg sparer på de små tingene nettopp for å kunne unne meg litt luksus. Spiller ingen rolle for meg om saften/dopapiret/gulrøttene er fra First Prise eller ikke, men jeg unner datteren min og meg en tur på cafe hver søndag, da kjøper vi det vi har lyst på. Jeg er sparsommelig der jeg kan, men kjøper ikke First Price hvis jeg liker den dyrere varianten bedre.

Og ja, jeg snylter sikkert innimellom, om ikke bevisst. Jeg har f.eks en venninne som kategorisk nekter å kjøre kollektivt. Jeg har månedskort og gidder ikke bruke 300 kr på taxi når jeg kan kjøre tog gratis (de gangene vi drar ut før togene slutter å gå, jeg betaler selvfølgelig hvis det er eneste måten å komme seg et sted). Jeg sier i fra på forhånd at skal vi ta taxi får hun selv betale. Hun kan også uoppfordret begynne å kjøpe masse drinker, noe jeg ikke har økonomi til å gjøre gjengjeld for. Altså; én drink kan jeg selvfølgelig kjøpe tilbake, men hun kommer gjerne med to og tre i slengen, gjerne med en shot i tillegg, og innen de er inntatt er jeg mer enn full nok (hun også). Nå er vi heldigvis godt etablerte alle mann, så det blir ikke mange turene ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg og sparer en del på å undersøke priser og kjøper opp større mengder på tilbud.

Ikke forde jeg er gjerrig, men forde jeg heller ønsker å bruke pengene på andre ting.

Synes en er gjerrig, når en gjenntatte ganger "snylter" på andre. (låner uten å betale tilbake)

Synes det er gjerrig når de som i ene øyeblikket "frotser" om de blir spandert på og selv ikke spanderer noe.

Synes det er gjerrig når folk missbruker andres "snilisme" på gjøremål og hjelp for så å ikke bidra selv når andre spør om hjelp. (eks. hjelpe til med flytting)

Er gjerrighet på flere måter ikke bare økonomisk, men på tid og muskelkraft og. Slik som de som ALLTID er flinke å spørre andre om alt muligrart, men når de samme kommer å spør dem har de ikke tid, ikke råd, manger, ets.

Og de som en omtrent kan si at "stjeler" ikke minst fra arbeisplassen uansett hvor mye de sier at de "fortjener" det ...er jo helt uhørt og tyder på svært dårlig moral.

Blir helt matt av alle historiene. Er tydeligvis en god del av "slike" rundt omkring.

En ting er fornuftig sparing når en enten har for dårlig råd til å bruke så mye penger. (for alle har ikke like god råd til alt)

Eller sparing med tanke på å prioritere pengene på noe annet.

DET blir noe helt annet.

Noen prioriterer en staslig bil,, forde det er interessen deres.

Noen har en nydelig påkostet hage..

Noen lager de mest eksklusive rettene (en bare kan fantasere om å lage selv)

Noen prioriterer å bruke pengene på å reise.

Noen har et gedigent moderne hus.

Noen har alt en kan tenke seg av duppeditter (pc, mobiler ets)

Men det er vel ikke mange som har råd til alt...!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 23år

Her var det mange historier!

Jeg og samboeren min er selv sparsommelige. Handler mye billig mat fordi vi ikke kjenner forskjell , og fordi vi ikke synes det er vits å bruke mer enn nødvendig på mat.

Men har vi fest har vi ingen problem med å dele med venner på snacks og vin/øl/sprit som vi har kjøpt inn, og vi inviterer gjerne venner på mat uten å tenke på at det koster x antall kroner mer å ha den og den personen på mat.

Vi har en kompis som er rimelig grådig. Vi hadde vært på fest hos et felles vennepar av oss. Da vi skulle hjem inviterte han seg selv til å overnatte hos oss, til tross for at det var like langt i den ene retningen hjem til oss, som i den andre retningen hjem til seg selv.. ble han med oss slapp han nemlig å betale taxi. Og han ble med, til tross for at jeg forsiktig gav uttrykk for min misnøye med å få en overnattingsgjest (jeg synes ikke det er hyggelig å ha fyllesyke sofasovere på søndagsmorgen, som sover 2 timer lengre enn meg og ligger i boxeren på sofaen min..)

Samme kompisen kommer på fest uten å ha med seg noe drikke :fnise:

Exen min hadde ansvar for å betale mat, siden jeg betalte husleie og strøm der vi bodde. Allikevel presterte han å dra frem en 200-lapp utenfor butikken og si "du kan ikke handle for mer enn dette". Var ikke snakk om å ta helgehandel der i gården nei... Og ofte mistet han lommeboka, ble frastjålet kortet osvosv. Særlig :sjenert: Han var faglært og jobbet fulltid mens jeg var lærling og hadde 6000 utbetalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Typen til venninna mi hadde utbetalt 6000 mer enn henne netto i måneden. Hun måtte bruke masse penger i måneden på å gå til fysioterapi, kjøpe seg gode nok sko til å bruke på gulvene på jobben etc, mens han fikk det han trengte av arbeidsutstyr dekket av arbeidsgiver.

De delte på husleie, lån etc. Men hun kjøpte mye mer mat og husholdningsartikler enn han.

Tror du fader ikke fyren presterer å si at hun skylder han 140,50 kr det han kjøpte av melk og brød en dag? Og krevde at hun dekket halvparten av det de hadde kjøpt av drikke til fest, selv om det hun faktisk kom til å drikke var både billigere og mindre kvanta enn han?

Samme fyren bommer røyk av andre selv om de sier at de trenger det selv. Er visst mye kortere for de å gå ned å kjøpe seg en ny pakke en for han. Samme fyren bommer ikke bort...

Jævla manipulerende og ekkel fyr, og rett og slett slem mot dama si.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Neste dag ville de spandere... men da forlangte de å bestille mat til alle,,, og selvfølgelig det billigste i menyen + vann.

Haha, snakk om å ta spanderbuksene på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle
He he... kom på en historie til jeg...

Vi var ute på syndentur spandert av foreldrene våre. (er heldig å har svært snille foreldre) Både de var med og søstra mi med samboer. Skikkelig familetur.

Vi går på en restaurant og skal bestille oss middag.

Overhører hva søstra og kjæresten skal bestille,, en rimelig billig rett, ikke noe dessert og vann..De har god råd,, men de ville vel ikke bruke det på maten anntar jeg. Dette høret altså ikke mannen min siden han satt for langt unna..

Jeg og mannen min var jo kjempeglad for å bli spandert på av foreldrene våre og ville gjerne gjøre litt igjen som takk til dem.

Så etter at alle har bestilt "plinger" mannen min i glasset og tar en liten morsomm "takketale" for reisen. Og for å gjøre litt ekstra forteller han da at han gjerne vil spandere måltidet på alle sammen som takk.

He he.. vet dere hva søstra og kjæresten gjorde da.. (huff blir flau bare å tenke på det)

Jao,,, de tilbakekaldte kelneren og fikk menyen. Omgjorde bestillingen til det dyreste som var der + dessert og flere flasker med rimelig dyr vin og annen alkohol til desserten..

Tror vi alle var like sjokka alle andre som satt ved bordet da...

fy f*** :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes ikke det er noe galt i å spare på enkelte ting, enten det er å handle klær på salg eller mat på tilbud, ei heller om man bruker mye penger på andre ting. Synes ikke det har med gjerrighet å gjøre, mer prioritering. Det er mest når "økonomiseringen" går ut over andre - snylting, stjeling, at man ikke finnes generøs, at det begynner å bli patetisk. Også er det kanskje litt spesielt med folk som ikke unner seg noe som helst, når man vet at de har god råd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...