Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en dritt. Det der håper jeg sjefen fikk vite.

Anonymkode: 33ff6...856

Veldig spent på hva du mener sjefen skulle gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, padawan skrev:

Hva skulle sjefen gjort med det?

Da hadde sjefen visst hva slags ego dritt han hadde som ansatt, og kunne hatt det i bakhodet om han/hun ble bedt om å være referanse senere. Personlig, hadde jeg sett på dette som en veldig dårlig karakter.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde sjefen visst hva slags ego dritt han hadde som ansatt, og kunne hatt det i bakhodet om han/hun ble bedt om å være referanse senere. Personlig, hadde jeg sett på dette som en veldig dårlig karakter.

Sitter man på med noen i privat bil over tid til jobben er det bare naturlig at man deler på bensinutgifter syne snå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Peonjenta said:

Fattige folk oppdrar også barna sine.  Og de fleste oppdrar barna sine til å ikke stjele med seg ting man har gitt til verten. 

De ser vel ikke på det som en gave da. Jeg definerer i hvert fall ikke en pose salat som gave, men jeg ville ikke tatt den med hjem igjen heller.

Anonymkode: 3ce02...740

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, padawan said:

Sitter man på med noen i privat bil over tid til jobben er det bare naturlig at man deler på bensinutgifter syne snå jeg.

Uenig. Bensinforbruket mitt (på 20 km) er ca. 1 liter. Å bli tilbudt å dele på den utgiften, altså få 7 kroner, er intet annet enn en fornærmelse. Kjører jeg meg selv til legen, refunderer Helfo meg 45 kr én veg, å ta bussen koster ca. 60, statens reiseregulativ yter 82 (eller 102 med en passasjer). 
Å tilby å dele på bensinutgiftene er en dårlig vits. Utgiftene til drivstoff er en ubetydelig del av de samlede utgiftene til bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, altflyter said:

Jeg tenker at det er det folk sikter til. Ikke at man nødvendigvis sirlig skal dele bensinutgiftene på to...

Jeg synes at bussbilletten kan være et greit utgangspunkt. Privatskyss er både raskere og ofte fra dør til dør, så å betale det mest nærliggende alternativet, burde ikke være urimelig i det hele tatt.
For å holde seg til mitt eksempel: Når folk sier de vil spleise på bensinen (7 kr), så mener de i virkeligheten 8-9 ganger så mye, 60 kr, mener du? Tenk, min erfaring tilsier faktisk heller at de leverer en 200-lapp i uka og mener at de da tar godt i. I realiteten er det jo bare 20 kr pr. tur – skammelig lite, tredjedelen av bussbilletten!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, GauteS skrev:

Jeg synes at bussbilletten kan være et greit utgangspunkt. Privatskyss er både raskere og ofte fra dør til dør, så å betale det mest nærliggende alternativet, burde ikke være urimelig i det hele tatt.
For å holde seg til mitt eksempel: Når folk sier de vil spleise på bensinen (7 kr), så mener de i virkeligheten 8-9 ganger så mye, 60 kr, mener du? Tenk, min erfaring tilsier faktisk heller at de leverer en 200-lapp i uka og mener at de da tar godt i. I realiteten er det jo bare 20 kr pr. tur – skammelig lite, tredjedelen av bussbilletten!

Tja, månedskortet mitt koster 800 kr, det blir jo faktisk 200 kr i måneden for kollektiv. Så om man skal tenke busspris så er faktisk 200 kr i uken ganske riktig. Nå ville jeg aldri tatt i mot 200 kr i uken for at noen skulle sitte på med meg, den lille ekstra utgiften jeg hadde fått da (såfremt de bor omtrent samme sted som meg/på veien til jobb, gidder ikke kjøre veldig langt for å plukke opp noen) er langt mindre enn 200 kr i uken. Men at de viser at de setter pris på det ved å kjøpe lunsj til meg etc. innimellom er jo koselig da :) 

Anonymkode: 5a2cd...4f3

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
3 timer siden, GauteS skrev:

Uenig. Bensinforbruket mitt (på 20 km) er ca. 1 liter. Å bli tilbudt å dele på den utgiften, altså få 7 kroner, er intet annet enn en fornærmelse. Kjører jeg meg selv til legen, refunderer Helfo meg 45 kr én veg, å ta bussen koster ca. 60, statens reiseregulativ yter 82 (eller 102 med en passasjer). 
Å tilby å dele på bensinutgiftene er en dårlig vits. Utgiftene til drivstoff er en ubetydelig del av de samlede utgiftene til bil.

Nå var det faktisk snakk om noen som satt på ofte til jobb (og sikkert tilbake igjen), ikke en eller annen tilfeldig tur hvor noen bruker litt bensindamp. Sitter en på med noen frem og tilbake fra jobb over flere måneder kan det fort bli litt i bensin, slitasje og så videre som fort kan koste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lot meg irritere av kollega uten bil som jeg kjørte en omvei for å hente, etter jeg hadde ringt og vekket ham og stått og ventet på ham. Han kunne i det minste gitt meg det han sparte på bussen....

Anonymkode: 300fa...1d4

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jente i klassen til kusina mi jobber på Subway og hun sa det var veldig vanlig at noen hadde for lite penger hvis det var kø bak, slik at disse tilbydde seg å betale.. Og når køen var borte så kom vedkommende bort og bestilte mer ting to-go uten å ha problemer med å betale..

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Hu i byen skrev:

Ei jente i klassen til kusina mi jobber på Subway og hun sa det var veldig vanlig at noen hadde for lite penger hvis det var kø bak, slik at disse tilbydde seg å betale.. Og når køen var borte så kom vedkommende bort og bestilte mer ting to-go uten å ha problemer med å betale..

:daane: 

Anonymkode: a7b85...5d5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øh? Referanser baseres vel på evner og resultater du viser i jobben din, samt hvordan du ter deg når du er på jobb.. Ikke hvordan du er på vei til jobb og  hvilke transportavtaler du har med en kollega. Sjefen var nok klok nok til ikke å gå ut over sitt mandat😉 Håper ikke du sitter i en lederstilling, for å si det sånn...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎17‎.‎04‎.‎2018 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du gi hennes barn en gave til 150 da?

Anonymkode: 8e3a2...aee

Nei, det kan jeg ikke. Dama får skylde seg selv. 

Anonymkode: b95de...028

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2/23/2018 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Mye gærninger der ute, uansett hvor lite penger jeg kommer til å ha så hadde jeg aldri bedt venner betale for middag hos meg, makan til frekkhet og idioti...

Anonymkode: 5e579...88d

Er det en generasjonsgreie, tro? I min vennegjeng deler vi alltid på prisen på maten selv når én inviterer, det går på automatikk på slutten av kvelden, "hvor mye skylder vi deg?" "Rundt 150kr hver" "Okey! *vippser*". Men vi er relativt unge og ingen av oss har veldig god råd, så vi hadde aldri kunnet ha middagsselskap om én person skulle stått for alle utgiftene.

Ellers, for å holde meg på tema. En tidligere venninne var ekstrem på å dette med å ha lånt penger. Min attitude på småbeløp er at det går seg til, av og til spanderer jeg, av og til spanderer du, men hun krevde å få tilbake den tieren hun brukte på å kjøpe et eple for meg på butikken og minte meg på det minst tre ganger i uka. Det ble fryktelig slitsomt. "Husk at du skylder meg 23,50 fra når vi spiste is i forgårs da".

Anonymkode: df96a...542

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mormoren til min samboer stjeler fra folk i familien til å gi videre som gaver. Samboer har fått genseren til faren sin til jul, jeg har fått brukte strømpebukser. 

Anonymkode: 336c0...79f

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En i bofellesskapet flyr utenlands 1 gang i mnd. Vi har bodd sammen i 3 år og hun har alltid vært litt snyltete. Den mnd turen dekkes 100% av kjæresten. Innimellom ber et par av oss andre henne om å kjøpe med noe fra tax-free. På forrige tur så fant en av de andre jentene tilfeldigvis kvitteringen, og det viste seg at alt hun hadde kjøpt for andre var "feilpriset". Viste seg at hun slang på en 50-lapp hver gang hun skulle kjøpe med noe for andre.

Anonymkode: 531cc...553

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers, for å holde meg på tema. En tidligere venninne var ekstrem på å dette med å ha lånt penger. Min attitude på småbeløp er at det går seg til, av og til spanderer jeg, av og til spanderer du, men hun krevde å få tilbake den tieren hun brukte på å kjøpe et eple for meg på butikken og minte meg på det minst tre ganger i uka. Det ble fryktelig slitsomt. "Husk at du skylder meg 23,50 fra når vi spiste is i forgårs da".

Anonymkode: df96a...542

Sånn har vi det i min omgangskrets, del fleste av oss er i 30-åra, noen er yngre, noen er eldre, men vi har alle ganske god økonomi, det er ingen som må snu på krona. Når vi er ute går det stort sett i at vi bytter på å kjøpe runder, og om en person går i "minus" en gang går han/hun kanskje i "pluss" neste gang vi er ute, over tid går vi stort sett i null. En skiller seg imidlertid ut og sender pengeforespørsler via Vipps eller ber folk om pengene cash umiddelbart om han f.eks. legger ut for en runde med øl. Han er kjent for å være gjerrig, er av typen som teller opp kontantene folk har lagt på for å betale en restaurant, betaler akkurat beløp med kort og rasker med seg kontantene og ender med et gratis måltid  og snyter servitøren for tipsen. Vi har prøvd å ta det opp og han skjerper seg en kort stund og så er det tilbake til gamle "unoter". 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å gi det et annet perspektiv, så er jeg en av de som ikke liker den "det går seg til over tid"-holdningen. Av 2 grunner. Det første er ikke gjerrighet, det er mer et kontrollbehov jeg har og behov for at alt er nøyaktig og riktig (delvis pga angst tror jeg, jobber med saken for vet jo at det er irriterende for andre). Det andre er at det er ikke alle det går seg til over tid med, jeg har vært i flere relasjoner der jeg konsekvent ville kommet negativt ut av den tanken der, fordi jeg oftest drikker minst, velger billig rett på restaurant, tar vann til maten fordi jeg ikke liker vin... slike ting, mens de jeg kjenner er mer sånne som vil ha mye av alt. Det er veldig lett å si at det går seg til når man er en av dem som naturlig tar for seg av spleisegoder, men jeg gjør ikke det, og det føles da som at jeg alltid vil gå i minus over tid i en sånn situasjon.

Til mitt forsvar er jeg like nøye på å betale tilbake folk, liker ikke å skylde penger heller. Og jeg kan fint spandere litt på venner iblant men ikke med en tanke bak om at jeg får det igjen.

Anonymkode: 912fb...84c

• Liker 37
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...