Gå til innhold

Finnes det hunder som ikke krever så mye


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei,

Har tenkt i en del år nå. Elsker dyr, alltid gjort det.

Jeg har hatt lyst til å skaffe meg en hund, men har alltid vært usikker på om jeg burde, hva om jeg ikke får nok tid til den osv.

Jeg jobber fulltidsjobb, bor nærme jobben, så blir vel borte ca 8 timer hver dag. Elllers har jeg ikke så mye jeg gjør på fritiden, utenom å gå turer osv. Jeg har altså så og si hele fritiden min på å bruke på hunden om det skulle være nødvendig.

Jeg bor i Oslo, men bor på et område hvor det er MYE parker rett utafor døra.

Dette er ikke en spontan tanke, men noe jeg har tenkt på i mange år.

Finnes det hunder som ikke krever så veldig mye av fysisk aktivitet, eller, jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere det. Men ikke krever så mye da, er kosete og allergivennlige?

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wrangler

Må bare skyte inn at ingen hunder er 100% allergivennlig. Men noen er mindre allergene enn andre raser. Problemet er at ofte varierer reaksjonene fra person til person.

Men mange opprettere synes det er OK med en prøveperiode for de som har litt reaksjoner på hunder, altså at man kan levere tilbake hvis det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis
Må bare skyte inn at ingen hunder er 100% allergivennlig. Men noen er mindre allergene enn andre raser. Problemet er at ofte varierer reaksjonene fra person til person.

Men mange opprettere synes det er OK med en prøveperiode for de som har litt reaksjoner på hunder, altså at man kan levere tilbake hvis det ikke fungerer.

Jepp, jeg og samboeren låner en basenji fra oppdretter nå! Samboeren er allergisk, så oppdretteren syntes det var greit at vi har den hjemme en ukes tid før vi bestemmer oss for å kjøpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ts her.

Tusen takk for tilbakemelding.

Fant ut at en Bichon Frisè hadde passet meg.

Prøver å finne litt ut av mer om den rasen.

Så er jo spørsmålet, hvor kjøper jeg en hund? :goodbye:

En prøveperiode hadde vært supert, må nok det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Tusen takk for tilbakemelding.

Fant ut at en Bichon Frisè hadde passet meg.

Prøver å finne litt ut av mer om den rasen.

Så er jo spørsmålet, hvor kjøper jeg en hund? :goodbye:

En prøveperiode hadde vært supert, må nok det!

Ut fra hva du skrev i første innlegg vil sikkert en bichon frisè passe deg :) En hund takler fint å være hjemme alene den tiden du er på jobb, så lenge den får aktivisert seg på ettermiddagen og kvelden. Allergivennlige er de også :)

Når du skal kjøpe hund så bør du kontakte raseklubben for den aktuelle rasen, og se på oppdretter eller valpelisten deres :) Kontakt litt forskjellige oppdrettere, gjør litt undersøkelser i forhold til tidligere kull med tanke på sykdom og andre helseplager som kan være arvelige. Innen raseklubben finnes det nok en valpeformidler eller en annen kontaktperson du kan snakke med om hva du bør være obs på når du velger oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal ha en hund til, ville jeg absolutt vurdert en omplasseringshund.

Tanken på å hjelpe en hund som ikke har et hjem, er utrolig givende framfor å betale flere tusen for en rase-hund.

Sikkert mye blandingshunder til omplassering, men personlig mener jeg at hund er hund. ( så lenge helsa og gemytt er bra selvfølgelig) ;)

Hvis du velger valp, så er det i tillegg viktig å tenke på at den ikke kan være alene en hel arbeidsdag før den blir noen mnd eldre.

Lykke til! Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg kan absolutt anbefale en Italian Greyhound, den er liten, søt, fryktelig snill og kosete. Den krever ikke alt for lange turer og har nesten ikke pels.

Og den elsker å leke, bare se

:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kan absolutt anbefale en Italian Greyhound, den er liten, søt, fryktelig snill og kosete. Den krever ikke alt for lange turer og har nesten ikke pels.

Og den elsker å leke, bare se

:)

Jeg trodde mynder krevde mye mosjon, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis jeg skal ha en hund til, ville jeg absolutt vurdert en omplasseringshund.

Tanken på å hjelpe en hund som ikke har et hjem, er utrolig givende framfor å betale flere tusen for en rase-hund.

Sikkert mye blandingshunder til omplassering, men personlig mener jeg at hund er hund. ( så lenge helsa og gemytt er bra selvfølgelig) ;)

Hvis du velger valp, så er det i tillegg viktig å tenke på at den ikke kan være alene en hel arbeidsdag før den blir noen mnd eldre.

Lykke til! Håper du finner ut av det :)

Det er ikke lett å få tak i en liten omplasseringshund. De fleste omplasseringshunder er av større raser enn en bichon frisè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha en hund til, ville jeg absolutt vurdert en omplasseringshund.

Tanken på å hjelpe en hund som ikke har et hjem, er utrolig givende framfor å betale flere tusen for en rase-hund.

Sikkert mye blandingshunder til omplassering, men personlig mener jeg at hund er hund. ( så lenge helsa og gemytt er bra selvfølgelig) ;)

Hvis du velger valp, så er det i tillegg viktig å tenke på at den ikke kan være alene en hel arbeidsdag før den blir noen mnd eldre.

Lykke til! Håper du finner ut av det :)

Det kan være svært vanskelig å finne en allergivennlig omplasseringshund. ;)

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil ha en omplasseringshund kan man ta kontakt med Foreningen for omplassering av dyr (FOD). Der ser de på hvilke hunder som passer deg.. ergo kan du si at du vil ha en allergivennlig hund... Vi fikk en herlig krabat derfra. Greit med en voksen hund dersom man ikke har en hel sommer på seg til å gjøre den stueren og klar til å være alene hjemme feks.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
prøv rasevelgeren til Canis. Der kan du krysse av for hvilket aktivitetsnivå på hunden du vil ha, og hvor mye pels arbeid, og om den skal være allergivennlig :)

Hva slags bruksområde skal man krysse av for hvis man vil ha en grei familiehund som ikke skal "brukes" til noe spesielt som jakt/agility osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hva slags bruksområde skal man krysse av for hvis man vil ha en grei familiehund som ikke skal "brukes" til noe spesielt som jakt/agility osv?

Du vel nesten velge ett felt for aktivisering. Det betyr ikke at du skal konkurrere i grenen, men de fleste trener jo bikkja i lydighet, ved enkle sitt, og dekk innlæring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Madde_*

Grand danois... de er innmari fine hunder får en som ikke bor i så alt får stort huns, og med masse natur rundt seg, disse hundene krever ikke så utrolig mye mosjon, og de er veldig rolige inne.... en helt grei hund å ha med å gjøre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...