Gå til innhold

Skremt av "synsk"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Den med astrologien er litt morsommere, men å fortelle folk generelle ting som at du føler deg litt annerledes enn andre, du har ikke fått utfylt ditt fulle potensiale osv er ikke så veldig imponerende. Det kunne vært morsomt å se hele dokumentet han presenterte for dem.

De fleste deltagerne vil si at horoskopet er 80-95% nøyaktig, og at det er så detaljert at de nesten blir skremt. Du har helt rett, det er ikke spesielt detaljert, men folk som er åpne for dette vil legge så utrolig mye mer i det enn du gjør som tilskuer. Derfor er det utrolig lett å sitte her og fnyse av Derren mens man egentlig bør tenke over hva han faktisk gjør. Hvorfor oppfatter deltagerne dette som meget spesifikt og detaljorientert når det ikke er det? Det er det som er interessant med Derren. Hvordan han bruker kjente prinsipper for å oppnå samme effekt som de som kaller seg synske (etc) oppnår. Psykologi, hukommelse, avledningsmanøvere, alt mulig rart. Han viser at han kan få til nøyaktig det samme uten å være noe som helst av overnaturlig, og det er det jeg er ute etter å vise her. At ikke-synske kan få til det samme som påstått synske.

Hvis du hadde fått sett dokumentet kan jeg nesten garantere deg at du hadde dødd av kjedsomhet før du passerte side to. Det er et tretten på dusinet-horoskop, verken mer eller mindre.

Jeg har forresten selv "utarbeidet" en god del horoskop, min erfaring er at de som vil tro på det finner utrolig mange detaljer i mine horoskop, ting jeg ikke kunne vite i det hele tatt og som de nesten skammer seg over at noen da plutselig "vet". Jeg vet fremdeles ikke en dritt, altså. Jeg kan ikke vite hva i teksten som treffer og hva som ikke treffer, med mindre de forteller meg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg i det du skriver her, Zzyxx, og folk vil lures, og det er helt klart ikke så veldig vanskelig å gjøre det heller, men det utelukker ikke at det faktisk også finnes mennesker der ute som HAR evner. Det er mitt standpunkt. Selv om det finnes sjarlataner så utelukker ikke det at det også finnes ekthet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som utelukker, egentlig. Når det er fullt mulig å vise at alt dette kan gjøres uten hjelp av andre evner og når det fremdeles er slik at (fremdeles påstått) synske enten nekter å la seg teste eller feiler totalt i testing, så anser jeg muligheten for å være så liten at den egentlig kan forkastes.

Det jeg derimot ikke forkaster er muligheten for at folk er forskjellige og at enkelte naturlig innehar egenskaper som andre må lese seg til eller ikke vet eksisterer i det hele tatt. Det er ikke sikkert disse personene vet selv hva det er de gjør og hvordan det funker, derav et sprang til en litt for hurtig konklusjon om hva man selv er i stand til.

Men dette er mine tanker om det. Jeg har fremdeles et standpunkt om at jeg gjerne innrømmer at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som utelukker, egentlig. Når det er fullt mulig å vise at alt dette kan gjøres uten hjelp av andre evner og når det fremdeles er slik at (fremdeles påstått) synske enten nekter å la seg teste eller feiler totalt i testing, så anser jeg muligheten for å være så liten at den egentlig kan forkastes.

Det jeg derimot ikke forkaster er muligheten for at folk er forskjellige og at enkelte naturlig innehar egenskaper som andre må lese seg til eller ikke vet eksisterer i det hele tatt. Det er ikke sikkert disse personene vet selv hva det er de gjør og hvordan det funker, derav et sprang til en litt for hurtig konklusjon om hva man selv er i stand til.

Men dette er mine tanker om det. Jeg har fremdeles et standpunkt om at jeg gjerne innrømmer at jeg tar feil.

Jeg tenker at det kanskje ikke er så lett å teste, jeg leste også at tilretteleggingen for disse testene omtrent umuliggjør at det kan skje. Vet ikke hvordan, jeg leste det i en bisetning ett eller annet sted.

Forøvrig så jeg den ene episoden på Jakten på den 6.sansen hvor de skulle gjette hva som hadde foregått et gitt sted de ble tatt med til, og et par av dem traff så godt at det ville være en umulighet å kunne gjette seg til. Ja, det er et tv-program, men det utelukker ikke at de som lager programmet også gjerne vil ha reelle svar på disse evnene som mange mener å inneha.

Ellers tenker jeg også at folk kan ha evner som de ikke kontrollerer, at det de ser eller føler eller hva som helst, er noe som kommer spontant, og ofte ser de kanskje ikke at de var sanndrømt eller synsk før det de så faktisk har skjedd - det er jo ikke sikkert det er så lett og se i forkant hva som er fremtid og hva som kun er tanker, drømmer eller fantasi...

At enkelte ikke VIL la seg teste, kan jeg egentlig skjønne, fordi jeg selv ville oppfattet at de som ville teste meg egentlig bare var ute etter å få bekreftet at jeg var gal, syk, fantasifull eller hva som helst. Jeg ville tatt det som et angrep.

Min eldste sønn kunne se auraer. Det fortalte han meg tilfeldig da han var ganske stor - 15-16 år kanskje. Det kom frem fordi vi satt og snakket om slike ting, og så kom det med auraer opp. Det hadde han alltid kunnet se, men trodde det var helt naturlig og noe alle kunne, så det hadde han ikke dvelt ved noen sinne. ikke visste han hva auraer var heller før den samtalen der. Han fortalte at det han alltid kunne se, var et tynt lag med lys utenfor kroppen, og bare mot lys bakgrunn - ja det trodde han var helt normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje ikke er så lett å teste, jeg leste også at tilretteleggingen for disse testene omtrent umuliggjør at det kan skje. Vet ikke hvordan, jeg leste det i en bisetning ett eller annet sted.

Angående tilretteleggingen så er det for det meste sutring. Selv Derren ville feilet katastrofalt i en slik test, det sier seg selv. Nettopp fordi tilretteleggingen av en slik test eliminerer de faktorne han selv må kontrollere for å få det resultatet han vil.

Nå, hvis folk var ekte synske, så ville ikke det vært noe problem for dem å fremdeles få resultater, riktig?

Du sier videre:

At enkelte ikke VIL la seg teste, kan jeg egentlig skjønne, fordi jeg selv ville oppfattet at de som ville teste meg egentlig bare var ute etter å få bekreftet at jeg var gal, syk, fantasifull eller hva som helst. Jeg ville tatt det som et angrep.

Dette skjønner jeg virkelig ikke. Her er det du som har fordommer. Tror du virkelig at et helt apparat av folk hadde hatt tid, lyst og penger til å sette i gang en slik test kun fordi de ønsker å le av deg? Tenk om igjen.

Er du faktisk så arrogant at dersom du hadde hatt evner så ville du ikke latt forskere finne ut av hva det er og dermed være i stand til å hjelpe mange flere enn du kan?

Nei, jeg begriper det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvem som meldte sin interesse, tenker jeg. Randi James hadde jeg ikke giddet å snakke med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner forresten ikke hvordan det kunne hjulpet flere at forskere hadde funnet ut OM jeg har slike evner, for jeg kan ikke tenke meg at de ville ha kunnet funnet ut hvordan eller hvordan det skulle kunne dupliseres og læres bort...

Anna Elisabeth donerte bort hjernen sin, de har ikke funnet noe i den som kan forklare hennes evner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fordi det ikke er noe unormalt med hennes hjerne. Det er faktisk en mulighet, er det så utenkelig?

Og hva du tror forskere kan finne ut er da fullstendig likegyldig, du er på ingen måte i en posisjon der du kan avgjøre hva som er matnyttig og ikke. Det der er ren arroganse fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så spiss da kjære - jeg snakker bare utifra hva jeg personlig tror. Jeg påstår ingen ting. Når jeg så sier at jeg ikke skjønner hvordan det å få bekreftet at noen har evner utenom det vanlige, også skal kunne avstedkomme at man skjønner hvordan det skjer, så er det kun fordi det i mitt hode virker temmelig umulig per i dag. Men det er klart, hadde man vært nødt til å godta at folk har evner, så kanskje flere hadde giddet å engasjere seg i det og undersøke og forske på sakene istedet for å avfeie dem som driver med sånt.

Jeg hadde heller ikke forventet at de skulle finne avvik i fru Westerlunds hjerne, da jeg ikke tror at slike evner er noe som kan ses på bilder eller måles med apparater. Det var i grunnen poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at du trekker slutningen at siden vi ikke kan skjønne det pr i dag, så vil vi heller ikke være i stand til å skjønne det på et senere tidspunkt. Det er døden for vitenskapelig framgang, og heldigvis også grunnen til at du ikke ble forsker. Det er ikke vondt ment, altså. Et så lukket sinn vil aldri fungere i en forskerposisjon, og dermed vil aldri denne holdningen være representert innen forskning.

Hvis man finner at folk har evner, dvs får bekreftet det vitenskapelig, så tror jeg garantert at kunnskap om hvordan også er svært nærliggende. Men man ha på plass en bekreftet effekt før man kan begynne å studere på årsak.

Jeg skimter en holdning hos deg som innebærer at ingen forskere ønsker å få bekreftet noe som helst som i dag tilhører den alternative sfæren, men du er faktisk på villspor. Hvorfor så mistroisk til vitenskapen, den som til nå har funnet ut av de mest fantastiske ting? Og som fremdeles har et helt univers å utforske?

Jeg tror at evner kan måles med apparater så snart vi finner ut av hvordan det skal måles. Hvilket selvsagt også betinger at evnene er der i utgangspunktet. Jeg tror kanskje også at før termometer ble oppfunnet så trodde sikkert ikke folk at det gikk an å måle temperatur heller. See?

Edit: fjernet unødvendig quote.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, hvordan i all verden er det du leser innlegg? HVOR har jeg påstått at man ikke vil kunne klare å finne ut av dette på et senere tidspunkt?

JEG er vel den som skriker høyest om alt som muligens kan måles og veies en gang i fremtiden selv om folk anser det som overtro og visvas i dag... og det siste jeg skrev i forrige innlegget mitt var

Men det er klart, hadde man vært nødt til å godta at folk har evner, så kanskje flere hadde giddet å engasjere seg i det og undersøke og forske på sakene istedet for å avfeie dem som driver med sånt.

Jeg er ikke mistroisk til vitenskapen, men jeg har den oppfatning at de få som faktisk forsker på det alternative selv må skaffe sine midler og at de blir møtt med motbør og skuldertrekk fra de 'høyere kretser'. Dette er ikke noe jeg har erfart personlig, men ting jeg har lest - jeg leser jo en del om disse tingene.

Man leser om forskere som ikke får publisert sine arbeider i de anerkjente tidsskriftene fordi temaet er det paranormale. Slike ting.

Når det gjelder vitenskapelig bevis for paranormale ting, så må man kanskje nøye seg med det som lar seg observere, selv om det kanskje ikke kan måles og veies. Litt som den mørke energien. De vet nada om den også men de antar at den finnes. Den er observert, ikke sant? Eller dvs. effektene av den er observert.

Du må la være å tillegge meg meninger jeg ikke har, og jeg trodde du hadde lest nok av mine innlegg i dette forumet til å ikke komme med beskyldninger om arroganse og liten tro på at ting kan bevises i fremtiden. Er det noe jeg er, så er det åpen - med stor Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, hvordan i all verden er det du leser innlegg? HVOR har jeg påstått at man ikke vil kunne klare å finne ut av dette på et senere tidspunkt?

Mulig jeg har misforstått fullstendig.

Man leser om forskere som ikke får publisert sine arbeider i de anerkjente tidsskriftene fordi temaet er det paranormale. Slike ting.

Det er ofte ikke fordi det er paranormalt/alternativt/take your pick, men fordi metodene er tvilsomme, fordi studiene ikke er repeterbare eller ikke kan falsifiseres, etc. Vitenskapen er jo egentlig veldig enkel å forholde seg til, så forskere som tøyer og bøyer reglene for dette her vil ikke få publisert arbeidene sine i seriøse publikasjoner. Det er noe alle forskere må forholde seg til, helt uavhengig av hva de forsker på. Enkelte tilhengere av det paranormale/alternativ medisin/take your pick, mener faktisk i fullt alvor at de samme reglene ikke gjelder for dem.

Nå kan vi f.eks. nevne Jon Sudbø som en glimrende representant for hvordan forskerstanden behandler sine egne når ting ikke stemmer helt. Hvorfor skal juks og elendige metoder aksepteres fra andre?

Når det gjelder vitenskapelig bevis for paranormale ting, så må man kanskje nøye seg med det som lar seg observere, selv om det kanskje ikke kan måles og veies. Litt som den mørke energien. De vet nada om den også men de antar at den finnes. Den er observert, ikke sant? Eller dvs. effektene av den er observert.

Jeg vet ikke så mye om kosmologi, men det står på lista over saker og ting jeg skal lære meg mer om.

Du må la være å tillegge meg meninger jeg ikke har, og jeg trodde du hadde lest nok av mine innlegg i dette forumet til å ikke komme med beskyldninger om arroganse og liten tro på at ting kan bevises i fremtiden. Er det noe jeg er, så er det åpen - med stor Å.

Jeg forsøker å svare så direkte på dine innlegg som mulig, og jeg mener at jeg ikke har tillagt deg noe du ikke har klart å si selv. Jeg har et helt klart inntrykk av at du ikke er åpen for at vitenskapen har forutsetninger for å kaste lys over det alternative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg ikke tror vitenskapen har det som trengs for å kaste lys over det paranormale, så mener jeg kun at de per i dag ikke har funnet ut måter og måle/bevise paranormale fenomener, men at jeg gjerne tror at dette vil komme bare man gidder å forske nok på akkurat de tingene - og det er der det kommer inn at de som faktisk gjør det, ikke får støtte, men må skaffe seg midlene selv. Da går det sakte vet du.

Når det gjelder metodene eller manglende mulighet for falsifisering og repeterbarhet, så tror jeg at per i dag, ref manglende muligheter for måling og registrering, så må man ta observasjoner som det nærmeste man kommer bevis.

Det er det de jobber med, de som faktisk jobber med dette, men deres observasjoner er ikke gode nok/holder ikke mål i de mer 'korrekte' kretser, hvor jeg mistenker at tanken på det paranormale ikke engang tas alvorlig.

Man messer om bevis, men man engasjerer seg ikke i forskningen som gjøres. Man avfeier den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter
Når jeg sier at jeg ikke tror vitenskapen har det som trengs for å kaste lys over det paranormale, så mener jeg kun at de per i dag ikke har funnet ut måter og måle/bevise paranormale fenomener,

Jooooooda, vi har hatt det siden opplysningstiden:

Den vitenskapelige metode

http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_metode

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg postet dette på rett sted, men...

For rundt 3 år siden var jeg ute i oslo med noen venner da en mann kom bort til oss mens vi sto utenfor utestedet.

Han begynte å prate og ville "se" oss, han mente han var synsk.

Han ville først "se" hun ene, hun trodde ikke noe på det men han hadde helt rett når han skulle se fortiden hennes.

Han hadde rett med alle de han "så" før meg, til meg sa han bare "huff, dette får du finne ut av selv" og så nektet han å si mer...

Dette plager meg veldig... Jeg blir paranoid og redd, hva om han så jeg ble brutalt myrdet eller noe slikt ? =/

Synes dere det kanskje er en god ide å finne en synsk person som vil fortelle meg om det er noe spesiellt ?

det er en del standar ting vi alle har opplevd før eller siden.

dette er enkle triks for "synske".

ja du har opplevd stor sorg i livet ditt.. du har blitt skuffet og såret av noen nær deg.. du har vanskeligheter for å stole på gutter.. blabla..

og mange kan lese PÅ andre i form av klær, sminke, oppførsel osv.

og bruke mye av dette..

ikke stol blindt på en slik type.. og selvom han sa "huff....dette får du finne ut av selv!" tenkte jeg umiddelbart at det handlet om et trekant drama av typen to gutter du svirrer mellom, eller at en type du skal date er utro eller så blir det no konflikter med ei venninne.. altså at den dramaen fikk du ordne opp i selv.

det var ihvertfall min første tanke rundt dette... absolutt ikke noe død eller ulykke..

eller så sa han det fordi han ikke kom på noe mer "pisspreik".

jeg tror på synske.. men på ekte synske.. tror det 95% bogus folk der ute..

og det her ble for uprofft og i en helt feil setting denne mannen kom til dere på..

han sto utenfor et utested og peila ut folk... blir for dumt!

er man seriøs og vet sine evner så tar man vare på de, og bruker de på en proffesjonell måte. i hvertfall lærer å styre de.. ikke gå bort til fulle folk på gata midt på en lørdags natt.. blir for dumt..

var nok bare fyllesnakk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...