Gå til innhold

Blir det ikke feil å skrive

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det heter popcorn. Corn er amerikansk for mais. Så hvordan er det da mulig å begynne å skrive corn med K i Norge? For, det er jo ikke korn, det er mais.

Hvorfor har egentlig Norge fordommer mot C, Q,, W, X og Z? Vet ikke om det stemmer da, men det virker litt sånn da de bokstovene ofte blir fornorsket.

Hva mener du? Er det greit å skrive popkorn i stedenfor popcorn?

Begrunnelser er fint.

Og forresten, hvor dan uttaler du popcorn? Sier du corn som ca kårn eller korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Popkorn er riktig ifølge ordbøkene. Når jeg snakker norsk uttaler jeg popkorn med korn som i det norske ordet korn.

Og det er korn. Mais er en type korn akkurat som hvete, havre, hirse, bygg, rug og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Popkorn er riktig ifølge ordbøkene. Når jeg snakker norsk uttaler jeg popkorn med korn som i det norske ordet korn.

Og det er korn. Mais er en type korn akkurat som hvete, havre, hirse, bygg, rug og ris.

Det tenkte jeg ikke på. Da blir det kanskje riktig? Selv om jeg mener det ser best ut med popcorn. Selv su uttaler jeg også corn på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Det heter popcorn. Corn er amerikansk for mais. Så hvordan er det da mulig å begynne å skrive corn med K i Norge? For, det er jo ikke korn, det er mais.

Hvorfor har egentlig Norge fordommer mot C, Q,, W, X og Z? Vet ikke om det stemmer da, men det virker litt sånn da de bokstovene ofte blir fornorsket.

Hva mener du? Er det greit å skrive popkorn i stedenfor popcorn?

Begrunnelser er fint.

Og forresten, hvor dan uttaler du popcorn? Sier du corn som ca kårn eller korn.

Skriver og sier "popkorn" - med o ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofie777

Ser jeg popkorn, sier jeg det på norsk, ser jeg popcorn, blir det nærmere engelsk/amerikansk uttale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Popcorn er jo en TYPE mais, akkurat som at søtmais er en sånn type mais man kjøper på boks og spiser i taco f.eks,

Og popcorn, altså den typen mais det faktisk er har jeg lest oversatt som PUFFMAIS på norsk, så egentlig bør vi vel kalle det puffmais:P

Heheh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller vel egentlig ingen rolle om du skriver med C eller K, alle skjønner jo hva du mener.

Jeg skriver popkorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...