Gå til innhold

Snakk om idiot


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er en ting som irriterer meg mer enn noen som bombastisk kommer med tåpelige påstander om ting de ikke har noe kunnskap om. Det er de som skal overbevise andre om at det er deres levesett som er det eneste riktige. Enten det gjelder kjøttetere, veganere, kristne, muslimer eller mor di.

Idioter er de som slenger dritt om andre fordi de prioriterer annerledes, ikke en stakkar som leser innholdsfortegnelser og strengt tatt ikke plager noen andre enn de som ikke har bedre ting å gjøre enn å irritere seg over andres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hjørnetennene og jekslene er bevis på at vi opprinnelig er kjøttetere, det bare stein igjen :)

Det er ikke sant. Mennesket har tenner som er tilpasset for å "knuse" og tygge grønnsaker blant annet. Bare se på de andre rovdyrene, f eks løva, de har lange skarpe tenner, nesten som en kniv som passer veldig bra til å tygge kjøtt.

Hvis vi er opprinnelig kjøttetere, hvorfor har vi veldig lite til felles med rovdyr da? Vi har et fordøyelsesystem som er mer likt planteetere, vi har ikke samme type tenner, vi har ikke klør. Vi må faktisk bruke våpen for å drepe dyrene vi skal spise. Vi blir ikke født med våpen i hendene.

I tilegg blir vi syk av kjøtt. Det gjør så vidt jeg vet ikke rovdyrene. De spiser til og med rått kjøtt. Vi "" varme det for at det skal være mest mulig trygt, og vi salter og kryddrer det for at det skal smake bedre og holde seg lengre, for ellers så vil de fleste heller ikke like det. Rovdyrene spiser det som det er uten å klage på at det er for lite alt og pepper i det.

Vi er opprinnelig skapt for plantekost, men har bare begynt å spise annen mat av en aller annen grunn for mellom 200 000 og 2 millioner år siden. Vi er vel det man kan si altetende til en hvis grad, men det er plantekost som passer oss best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Er det nå så interessant om vi egentlig er kjøttetere eller om vi egentlig er ment å skulle leve på vegetarkost? Faktum er jo at det går fint an å leve sunt både med og uten kjøtt. Derfor synes jeg at diskusjonen om hva vi egentlig er ment å spise blir litt meningsløs.

(Dessuten: Hvis man først skal begynne å diskutere hva mennesker er ment å skulle spise, vil jeg påstå at grandis, brus, oreo-kjeks og Toro-lasagne kommer veldig langt ned på listen.)

Det samme argumentet gjelder melk, som noen tok opp tidligere i tråden. Det at kumelk er tilpasset kalver er fullstendig irrelevant når man skal avgjøre hvorvidt melkeprodukter er sunt for mennesker eller ikke. For å kunne si noe om det, må man gjøre studier på hvilke effekter kumelk har på mennesker. Hva det egentlig er ment som er jo fullstendig irrelevant i denne sammenhengen.

For å komme tilbake til trådens tema: Jeg sjekker alltid innholdsfortegnelsen, og jeg skjønner meg faktisk ikke på folk som ikke gjør det. Jeg vil jo vite hva jeg kjøper, og hva jeg putter i kroppen min. Det skjer imidlertid ikke så fryktelig ofte at jeg kjøper matvarer med innholdsfortegnelse, for jeg kjøper nesten bare rene råvarer som grønnsaker, kjøtt, fisk, hvetemel, egg, rene melkeprodukter, osv.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme tilbake til trådens tema: Jeg sjekker alltid innholdsfortegnelsen, og jeg skjønner meg faktisk ikke på folk som ikke gjør det. Jeg vil jo vite hva jeg kjøper, og hva jeg putter i kroppen min. Det skjer imidlertid ikke så fryktelig ofte at jeg kjøper matvarer med innholdsfortegnelse, for jeg kjøper nesten bare rene råvarer som grønnsaker, kjøtt, fisk, hvetemel, egg, rene melkeprodukter, osv.

Sånn gjør jeg også. Og jeg leser på lappene som står på grønnsaker, ferdig pakket kjøtt og sånt også jeg. Der finnes informasjon om opprinnelse, innhøsting, om grønnsakene har blitt modnet på lager eller på jordet. Jammen leser jeg ikke på melkeprodukter også ;) bruker ikke det så ofte, så da er det greit med en oppfriskning på hvor mye fett, protein og annet det inneholder.

Men om jeg er rar som gjør dette? Det vil jeg ikke si, vil heller kalle det en sunn bevissthet. Mat er for meg, først og fremst noe som skal smake godt og være næringsrikt, men det er også viktig at det ikke inneholder masse unødvendige kjemiske greier, ekstra salt, sukker eller annet jeg helst vil klare meg uten. Og har jeg valget mellom gulrøtter som er dyrket i Lier, og gulrøtter som er dyrket i afrika, så velger jeg helt klart de som har reist kortest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å handlet i dag og så en mann som drev å så på ingrediensene på flere av varene. Han så noe oppgitt omtrent på hver vare han så. Jeg kjenner han ikke, men vet hvem han er. Han er en merkelig fyr som bor i nabolaget. Er vegetarianer (tror jeg det heter) og spier ikke noe fra dyr så regner med det er derfor han leser på ingrediensen.

Så jo helt sykt teit ut. Hva er poenget? Holder virkelig vegetariene på sånn? Og hva er de spiser egentlig, salat?

Nei, huff. Det virker rett og slett bare sykt å holde på sånn :roll:

Ja ja, de får noe bare holde på disse tullingene, så har man jo noe å le av også. Glad jeg ikke har det sånn. Hadde vel kjeda meg i hjel om jeg ikke kunne spise det jeg ville :ler:

Han spiser tydelig vis nøyaktig det han vil. Mens du ikke vet hva du spiser. Teknisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kjøtterbest

Å være vegetarianer er en motesak. For 100 år siden fantes det ikke "veggiser" nærmest. det var noe som kom på hippie tiden. Før var man glad for at man fikk mat å spise i det hele tatt. Rett å slett fordi man ikke hadde råd til å være kresen og det heller ikke fantes så mye motemat som det gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Å være vegetarianer er en motesak. For 100 år siden fantes det ikke "veggiser" nærmest. det var noe som kom på hippie tiden.
Det har vært veggiser i India i et par tusen år eller noe sånt. Fremdeles er de fleste av verdens veggiser bosatt der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Å være vegetarianer er en motesak. For 100 år siden fantes det ikke "veggiser" nærmest. det var noe som kom på hippie tiden. Før var man glad for at man fikk mat å spise i det hele tatt. Rett å slett fordi man ikke hadde råd til å være kresen og det heller ikke fantes så mye motemat som det gjør nå.

For 100 år siden levde Ola Nordmann av sild, poteter og vassgraut. Heldigvis har vi flere valgmuligheter nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Å være vegetarianer er en motesak. For 100 år siden fantes det ikke "veggiser" nærmest. det var noe som kom på hippie tiden. Før var man glad for at man fikk mat å spise i det hele tatt. Rett å slett fordi man ikke hadde råd til å være kresen og det heller ikke fantes så mye motemat som det gjør nå.

Jeg synes heller ikke noe om all denne motematen. Alle burde være takknemlige hvis de fikk en kålrot og et par sild. Folk overlevde jo på det for 100 år siden, så hvorfor skal man være så mye mer kravstor nåtildags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det større fare at du lider av mangelsykdommer hvis du hovedsakelig spiser kjøtt.

Før i tiden (henrik den 8 tiden) så de ned på frukt. Det mente at bare fattigfolk spiser frukt slik at konger og velstående folk spiste hovedsakelig kjøtt. Jeg så en dokumentar at det var årsaken til noe av fedme og sykdomen hos henrik den 8.

Jeg så også en dokumentar hvor det ble fortalt at vi mennesker er egentlig planteetere. At vi senere i evolusjonen utviklet mage som klarte å fordøye kjøtt. Derfor kan vi overleve på å leve som vegetarianere. Men hvis du hadde prøvd å leve på bare kjøtt så hadde ikke kroppen taklet det og du ville dødd til slutt.

Jeg er forresten som den "idioten" du beskriver i startinnlegget. Jeg leser alltid ingrendiens listen. Og jeg er ikke vegetarianer. Jeg ønsker å vite hva jeg faktisk spiser og prøver å unngå de verste tilsetningsstoffer. Men det betyr ikke at jeg ikke unner meg noe jeg har veldig lyst på. Har jeg lyst på en spesifikk leverpostei, så kjøper jeg det, uansett inholdsliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Å være vegetarianer er en motesak. For 100 år siden fantes det ikke "veggiser" nærmest. det var noe som kom på hippie tiden. Før var man glad for at man fikk mat å spise i det hele tatt. Rett å slett fordi man ikke hadde råd til å være kresen og det heller ikke fantes så mye motemat som det gjør nå.

For noe tull. Vegetarianer er ingen motesak. Selvsagt så er det noen som er det fordi de følger flokken, men de er nok temmelig få, i hvertfall sammenlignet med de fleste vegetarianere. Veganer er noe mer ukjent og og kan være krevende i Norge, jeg tviler på at noen gidder å være det på grunn av mote. Jeg er selv veganer og det har ingenting med mote å gjøre i mitt tilfelle. Jeg tror på det, det er sånn jeg vil leve.

Og nei, det var ikke noe som kom på hippietiden, vegetarismen har ekstistert i tusenvis av år. I Norge så er det nok ikke lengesiden det ble mer vanlig, det kan godt hende og i den vestlige verden genrelt så ble det kanskje mer vanlig på hippietiden, det kan godt hende, men livsstilen å være veganer ble grunlagt på 40-taller (tror det var 1944) da ble ordet veganer oppfunnet, men det er helt klart folk som har vært det lenge før det, og sikkert også i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forferdelig synd på vegetarianere og veganere. Det må være slitsomt å hele tiden måtte forsvare kostholdet sitt. Nei, så lenge folk ikke spiser hunden min; så kan de spise hva faen de vil. Det sa min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg synes forferdelig synd på vegetarianere og veganere.

Det er kanskje litt sant det?. Hadde folk bare kunne akseptert at folk er vegetarianer og veganer så hadde det ikke vært noe problem. Jeg er veganer og blir kritisert veldig ofte for det.

Men jeg har egentlig aldri tenkt at det er synd i meg på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor lenge har folk spist vegetarisk?

Det vet man ikke sikkert, men allerede Sokrates, Platon, Buddha og Pythagoras var for eksempel vegetarianere. I Norge har det vært vegetarianere ihvertfall siden andre halvdel av 1800-tallet. Flere av de katolske munkeordnene i middelalderens Norge spiste hovedsakelig vegetarisk, med innslag av fisk.

http://www.vegetar.com/mt/2006/05/vanlige_...vegetarism.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tulla_*
Altså, det ser jo helt idiotisk å lese ingrediensene og ikke kunne spise noe bare fordi de skulla fettstoffer fra dyr eller ha melk. Jeg vil kalle det sykt rett og slett. Det er en sykdom og de burde få hjelp så de kan leve normalt og spise normal mat som oss andre.

Jeg er sjokkert! Hvor kommer du fra som kan SI noe sånt? At det er SYKT å lese ingrediensene? Skamme deg skulle du! Tenk på dem som er diabetikere, som ikke kan spise masse karbohydrater, eller de som ikke vil proppe seg full med det livsfarlige transfettet som finnes i masse mat- som du sikkert propper i deg.

Og hvorfor i huleste bryr du deg om hva folk gjør? Du ser sikkert helt teit ut selv hvis du står og glor på en som leser varedeklarasjonen.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tobben

Greit å vite at trådstarter er såpass lite oppegående at hun ikke sjekker hva hun spiser. Hva vet man hva mat inneholder? Det er faktisk noen ingredienser som ikke er helt bra å få i seg. Man bør faktisk være ops!

For eksempel karragenan (E407) som brukes til å indusere ulcerøs kolitt (kronisk tykktarmsbetennelse) hos forsøksdyr. Dette er et tilsetningsstoff man til og med kan finne i enkelte økologiske varer i Norge! Økningen av fordøyelsesproblemer og immunrelaterte sykdommer hos mennesker i den industrialiserte verden er jo raskt stigende, kanskje ikke så merkelig?

Paraoransje (E110) er et syntetisk fargestoff som brukes mye i drikker. Kan gi allergiske reaksjoner og/eller hyperaktivitet. Har ført til økt hyppighet av kreft hos forsøksdyrdyr (i tillegg til at de sansynligvis ble helt gule). Stoffet er forbudt i Norge, men kan bestilles fra utlandet. Du kan lage din egen appelsinjuice kanongul med dette stoffet.

Amarant (E123) er også et syntetisk fargestoff. Kan fremkalle astma, eksem og hyperaktivitet. Dyrefoster har tatt skade i forsøk. Men det høres jo veldig godt ut.

Natriumnitritt (E250) og Kaliumnitrat (E252) er konserveringsmidler og fargestoff. Også kjent under det mye skumlere navnet Salpeter. Kan føre til ulike reaksjoner, deriblant hyperaktivitet og allergiske reaksjoner. Man mistenker også at stoffene er kreftfremkallende. Nitrat og nitritt er konserveringsmidler som også gir farge og smak, og brukes mye i kjøttprodukter som f.eks salami. Så i denne sammenhengen kan det derfor trygt hevdes at uten Nitrat – ingen god mat.

Butylhydroksyanisol BHA (E320) & Butyhydroksytoluen BHT (E321) – er syntetiske antioksidanter som (igjen) kan føre til hyperaktivitet og andre reaksjoner. Er antagelig kreftfremkallende. Finnes i mange kornprodukter. Ulempen med disse stoffene er at de er umulige å uttale, slik at faren for at du får noe annet enn det du ber om er stor.

Natriumglutamat (MSG -monosodiumglutamate (E621)) er en smaksforsterker. Brukes mye i kinesisk og japansk mat. I tillegg brukes den hyppig av industrien. Kan gi allergiske reaksjoner og påvirker kjemien i hjernen. Hmmm… intressant at en wokrett kan gi helt uante sideeffekter.

Kaliumbromat (E924) er en smaksforsterker som tidligere ble brukt i bl.a. McDonald’s hamburgerbrød. Forbudt i mange land, men kan visst kjøpes rimelig i 1-kilos pakninger i Thailand. Prøv det i ditt hjemmebakte brød.

Aspartam (E951) - (NutraSweet) er også en smaksforsterker og et søtningsmiddel. I en periode på 70-tallet var det forbudt fordi man trodde det førte til mentale forstyrrelser, men brukes mye i dag ikke minst i lettbrus til tross for dette, og at mange reagerer på stoffet med bl.a. utslett. Dette er et stoff jeg faktisk vil anbefale at du holder deg unna. Sukker smaker mye bedre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at noen føler for å le av de som faktisk bruker hodet og prøver å være bevisste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...