*Numi* Skrevet 14. mars 2009 #21 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Nei, ikke når det vitner om sykdom (ikke som i kreft og sånn selvsagt) og så ekstremt at man kan vurdere innleggelse. Ja, jeg synes faktisk det er provoserende med folk som ikke kan spise noe fordi det har "feil ingredienser". Jeg synes det ser teit ut når hele familien for eksempel sitter å spiser en deilig middsg også sitter det en der å knasker på ei gullerot eller noe. Stiller du diagnoser på folk du ser når du er ute og handler? Endret 14. mars 2009 av *Numi*
Lemming Skrevet 14. mars 2009 #22 Skrevet 14. mars 2009 Innleggene til TS oser av uvitenhet. Personlig gir jeg meg pokker i hva folk spiser. I Kina spiser de hund. Vi spiser ku som er et hellig dyr for noen, og vi spiser gris som blir sett på som uren blant andre. Noen vil ikke spise dyr i det hele tatt. Kanskje av etiske grunner? Det er jo ikke til å skyve under en stol at dyrene på de store gårdene ikke akkurat lever under ideelle kår. For ikke å SNAKKE om fjærkre, eller egg, hvor tusenvis av høner sitter i burene sine på25x25cm fra de begynner å verpe og til de dør. Vi har jo selvsagt de heldige frittgående hønsene også da. Hvor tusenvis av høner går å tråkker hverandre ned i en stor hall av drit. Det er jo dyremishandlig. Spiser jeg egg? ja. Kjøtt? ja. Jeg er en egoistisk og materialistisk idiot som spiser egg fra mishandlede høns, spiser kjøttet av mishandlede dyr, jeg kjøper klær som er håndsydd av fattige indere, og sover fortsatt godt om natta. Vegetarianere har i det minste tatt et bevisst valg, et standpunkt, framfor å ukritisk stappe i seg alt som finnes, uten å ha en fjerneste anelse om, eller for den saks skyld bry seg om hvor det kommer fra, hvilke stoffer som er tilsatt, eller hvordan dyra behandles. Som sagt. Jeg gir meg pokker i hva andre spiser. Jeg blir, however, provosert av ignorante folk som ler av andre mennesker uten å vite hva de snakker om. Kanskje du skal google (og gjerne også spise litt) vegetarmat før du kommer med latterlige påstander som "Jeg synes det ser teit ut når hele familien sitter å spiser en deilig middsg også sitter det en der å knasker på ei gullerot eller noe." eller "Vi spiser deilig mat i jula. Hva spiser vegetarianere? En bolle med salat?"
Harlekin Skrevet 14. mars 2009 #23 Skrevet 14. mars 2009 Men de får bare holde på. Gidder ikke ikke å bry meg om sånne, men klarer bare ikke skjønne poenget. Nå er det ikke sånn at jeg legger nesa bort i alt andre gjør, men jeg blir bare så provosert av slike. Ja, jeg synes det er sykt. Har vært bort i noen vegetarianere og jeg må si, jeg har ikke mye respekt for dem, en gjeng tullinger vil jeg si. Satt å spiste en god biff for ei stund siden og koste meg ordentlig, da er det ikke særlig morsomt at slike vegetarfolk skal komme å si det er så synd på dyra og alt det tullet der. De respekter jo ikke oss en gang etter hva jeg har hørt. Hvorfor skal jeg gidde å respektere dem? Som jeg sa, jeg går ikke å stikker nesa i alt, men det er da lov å ha en mening om ting og akkurat dette synes jeg rett og slett bare blir for dumt. Det er jo tydelig at du bryr deg, du har jo startet denne tråden, og skriver at du er provosert ... da bryr du deg litt for mye om hva andre driver med. Du får ikke respekt når du ikke viser respekt selv. Har denne mannen sagt noe om dine matvaner? Vegetarianere er akkurat like forskjellige som de som spiser kjøtt, det er ikke en homogen gruppe. "Etter hva du har hørt" så respekterer de ikke dere? Lite lurt på basere seg på annenhånds informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #24 Skrevet 14. mars 2009 Du får ikke respekt når du ikke viser respekt selv. Har denne mannen sagt noe om dine matvaner? Vegetarianere er akkurat like forskjellige som de som spiser kjøtt, det er ikke en homogen gruppe. "Etter hva du har hørt" så respekterer de ikke dere? Lite lurt på basere seg på annenhånds informasjon. Ja, jeg har nå lest litt her og der. Vegetarianere får mangelsykdommer, de får ikke i seg næringstoffer. Dette er forskere som har skrevet og da er nok det sant. Jeg har vært bort i noen og de er det jeg vil si, skutt i hodet. Kan ikke spise noe, har "å det er så synd på dyra"-holdning. De er til for å spises jo for faen. Og de ser stygt på oss kjøttetere. Nei, han har ikke sagt noe om meg, vi snakker ikke sammen, vi er ikke venner, jeg bare vet hvem han er. Men jeg vet hvordan disse vegetarfolka er. Jeg leste faktisk en gang om en som kalte kjøttetere for "en vandrende søppelkasse". Har du hørt noe sånt tull? Jeg klarer bare ikke å respektere slike mennesker. Grøss. Kjøtt er nå noe vi mennesker har spist siden tidens morgen, hva i all verden er vits med å la vær? Dyra dør jo uansett og de dyr. De føler ikke, de tenker ikke. Hva er da problemet? Og vi må jo ha mat også. Vegetarianere er akkurat like forskjellige som de som spiser kjøtt, det er ikke en homogen gruppe Ja, en vegetarianer er nå en vegetarianer.
Harlekin Skrevet 14. mars 2009 #25 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Ja, jeg har nå lest litt her og der. Vegetarianere får mangelsykdommer, de får ikke i seg næringstoffer. Dette er forskere som har skrevet og da er nok det sant. Jeg har vært bort i noen og de er det jeg vil si, skutt i hodet. Kan ikke spise noe, har "å det er så synd på dyra"-holdning. De er til for å spises jo for faen. Og de ser stygt på oss kjøttetere. Nei, han har ikke sagt noe om meg, vi snakker ikke sammen, vi er ikke venner, jeg bare vet hvem han er. Men jeg vet hvordan disse vegetarfolka er. Jeg leste faktisk en gang om en som kalte kjøttetere for "en vandrende søppelkasse". Har du hørt noe sånt tull? Jeg klarer bare ikke å respektere slike mennesker. Grøss. Kjøtt er nå noe vi mennesker har spist siden tidens morgen, hva i all verden er vits med å la vær? Dyra dør jo uansett og de dyr. De føler ikke, de tenker ikke. Hva er da problemet? Og vi må jo ha mat også. Ja, en vegetarianer er nå en vegetarianer. Jeg må bare rette på deg: En vegetarianer som spiser riktig får ikke mangelsykdommer. Derimot må man nok være mer påpasselig med å få i seg alle næringsstoffer enn en som spiser kjøtt og fisk. En veganer, derimot (som ikke spiser noen form for produkter fra dyr), kan få mangelsykdommer, f.eks. B-12-mangel. Mange er vegetarianere mye fordi de vet hvordan slaktedyr behandles før de slaktes. Det er ikke det samme med dyr som dør av alderdom, selv om resultatet er døden i begge tilfeller. Dyr både føler og tenker, selv om det ikke er på samme måte som mennesker. Du vet ikke noe om hvordan "disse vegetarfolka" er, nei, for alle er forskjellige. "En vegetarianer er nå en vegetarianer"? Mener du da også at "En kjøtteter er en kjøtteter"? Jeg er selv vegetarianer og ville aldri ha kritisert noen for å spise kjøtt, det er opp til en selv hva en vi spise. Men, tydeligvis har du vært borti noen av de mer ekstreme. Eller kan det være at de har plukket opp din fiendtlige holdning til vegetarianere og reagerer utifra det? Jeg kan love deg at hadde du kritisert meg og ikke vist respekt for meg fordi jeg er vegetarianer, hadde jeg svart igjen med samme mynt. Endret 14. mars 2009 av Harlekin
The Kitten Skrevet 14. mars 2009 #26 Skrevet 14. mars 2009 Var å handlet i dag og så en mann som drev å så på ingrediensene på flere av varene. Han så noe oppgitt omtrent på hver vare han så. Jeg kjenner han ikke, men vet hvem han er. Han er en merkelig fyr som bor i nabolaget. Er vegetarianer (tror jeg det heter) og spier ikke noe fra dyr så regner med det er derfor han leser på ingrediensen. Så jo helt sykt teit ut. Hva er poenget? Holder virkelig vegetariene på sånn? Og hva er de spiser egentlig, salat? Nei, huff. Det virker rett og slett bare sykt å holde på sånn Ja ja, de får noe bare holde på disse tullingene, så har man jo noe å le av også. Glad jeg ikke har det sånn. Hadde vel kjeda meg i hjel om jeg ikke kunne spise det jeg ville Dette innlegget sier mest om deg.
Lemming Skrevet 14. mars 2009 #27 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Ja, jeg har nå lest litt her og der. Vegetarianere får mangelsykdommer, de får ikke i seg næringstoffer. Dette er forskere som har skrevet og da er nok det sant. Jeg har vært bort i noen og de er det jeg vil si, skutt i hodet. Kan ikke spise noe, har "å det er så synd på dyra"-holdning. De er til for å spises jo for faen. Og de ser stygt på oss kjøttetere. Nei, han har ikke sagt noe om meg, vi snakker ikke sammen, vi er ikke venner, jeg bare vet hvem han er. Men jeg vet hvordan disse vegetarfolka er. Jeg leste faktisk en gang om en som kalte kjøttetere for "en vandrende søppelkasse". Har du hørt noe sånt tull? Jeg klarer bare ikke å respektere slike mennesker. Grøss. Kjøtt er nå noe vi mennesker har spist siden tidens morgen, hva i all verden er vits med å la vær? Dyra dør jo uansett og de dyr. De føler ikke, de tenker ikke. Hva er da problemet? Og vi må jo ha mat også. Ja, en vegetarianer er nå en vegetarianer. Huff, kan ikke annet enn le av dette. "en vegetarianer er en vegetarianer" ? "Dyra er jo til for å spises" ? "De føler ikke" ? Dette sier mye om din holdning til dyr. Du synes kanskje det er greit å bære katter etter halen og? Forskere har skrevet at vegetarianere får mangelsykdommer. Jaha. Forskere strides om så mangt, dette deriblant. Artikler på nettet er for meg ikke noe jeg ukritisk tror på, ettersom det er så stor uenighet blant forskere. Vegetarianere er kanskje mer utsatt for mangelsykdommer, men det er slett ingen naturlov. De må kanskje være litt mer påpasselig med å få i seg alt de trenger, men det er absolutt mulig. Hvis kjøtt er noe mennesket har spist siden tidenes morgen, hvorfor må vi da koke eller steke det? Likevel, hvis vi sier at dyra er til for å spises, så kan vi jo ta for oss det etiske. Det er litt forskjell på å jakte ned et dyr som lever i frihet, og å la et dyr leve hele livet i en bås som er akkurat stor nok til å snu på hodet litt, for så å slakte det. Endret: fjernet noen litt usaklige kommentarer Endret 14. mars 2009 av Lemming
Gjest Caya Skrevet 14. mars 2009 #28 Skrevet 14. mars 2009 Ja, det er jo mulig å irritere seg over alt. Tenk, en mann tittet på ingredienslistene på varene i butikken! Jeg er en slik gal veganer som titter på varedeklarasjoner og som ikke spiser gris på julaften. Men, gjett hva? Jeg spiser ikke bare salat og jeg har ingen mangelsykdommer. Veganere og vegetarianere får ikke mangelsykdommer om de er en smule opplyst og spiser variert (link til info). Det er faktisk slik at de som regel er sunnere og lever lenger. Så der virker du lite informert, ts. At noen tror at veg*anere bare spiser salat sier noe om hvor mye man vet om vegetarmat. Og som Harlekin påpekte så kan det lønne seg å ikke generalisere så voldsomt. Folk er veggiser av mange ulike grunner og er en heterogen gruppe med hundrevis av ulike typer personligheter og væremåter.
Gjest Gjest_Morten_* Skrevet 14. mars 2009 #29 Skrevet 14. mars 2009 Jeg er også en GAL veganer. Spiser mer variert nå enn da jeg bare spiste ferdig produsert mat (helst grandiosa). Sikkert mange som spiser kjøtt som spiser variert også (jeg prøver å ikke generalisere så mye folk jeg ikke kjenner og ikke har noen forutsetninger for å vite noe om ), men tidligere gjorde jeg ikke det i det hele tatt. I stedet for å trekke frem forskning på temaet (som ville vært fornuftig) kan jeg jo trekke frem egne erfaringer (som er standarden på dette forumet): Var hos legen rett før jul og tok blodprøver på alle målbare fettstoffer, vitaminer, mineraler etc. Av en mystisk grunn var alle verdier innenfor normalgrensene og gjennomsnittet av verdiene mine var bedre enn hos snittet av befolkningen. Kan ikke fatte og begripe det jeg som BARE spiser salat (sjekker selvfølgelig varedeklarasjonen hver gang jeg er i butikken, for jeg er ikke i stand til å huske hva jeg kjøpte i går og hva det inneholdt) kan være sunn og frisk. Er det kanskje legen som prøver å lure meg slik at jeg skal dø av mangelsykdommer før jeg rekker å få barn og ikke videreføre vederstyggeligheten?
Gjest Gjest_Morten_* Skrevet 14. mars 2009 #30 Skrevet 14. mars 2009 Må bare legge til at blodprøven også målte b12 og proteiner, så jeg ikke får noe vås om det. Men nå orker ikke de underernærte fingrene mine å skrive noe mer. God natt.
Gjest Frosk Skrevet 14. mars 2009 #31 Skrevet 14. mars 2009 Jeg syns det er litt tragikomisk når kjøttetere prøver hardt å overbevise meg om at man blir syk av å ikke spise kjøtt, og at veggiser *umulig* kan få nok av proteiner / vitaminer / whatever - mens de strengt tatt egentlig ikke har peiling på kosthold selv For det er jo som regel den minst opplyste delen av befolkningen som mener at "bare kjøtt er mat" - de som kan og vet litt mer, er også klar over at det ikke er noe problem i det hele tatt å spise sunt som veggis. Hvis du vil vite hva jeg spiser til middag er du velkommen til å ta en titt på bloggen min, kanskje du finner en vegetaroppskrift som frister?
mysan Skrevet 15. mars 2009 #32 Skrevet 15. mars 2009 Jeg er verken vegetarianer, veggatorianer (:ler), veganer, diabetiker, glutenallergiker eller annet spennende, men jeg liker å vite hva jeg putter i meg, så jeg leser også ingredienser på varer jeg ikke allerede kjenner, og også for å sammenligne to tilsynelatende like produkter. Finner jeg at hovedingrediensen er sukker eller salt f.eks. så havner som regel ikke produktet hos meg... Jeg er ikke fanatisk, og jeg kan godt dytte innpå sjokolade i mengder i løpet av en helg, men i det store og det hele er jeg litt obs, for da kan jeg skeie ut med god samvittighet de få gangene trangen melder seg. Jeg vet så altfor godt hva dårlig kosthold kan føre til for egen trivsel. Det har jeg prøvd.
Gjest Bond Skrevet 15. mars 2009 #33 Skrevet 15. mars 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Zzyzx Skrevet 15. mars 2009 #34 Skrevet 15. mars 2009 Samme som deg, Mysan. Jeg kikker spesielt på innholdet på farseprodukter, siden kjøtt- eller fiskeinnholdet er veldig varierende. Fiskekaker med 30% fisk er liksom ikke fiskekaker.
Gjest Märtha Skrevet 15. mars 2009 #35 Skrevet 15. mars 2009 Var å handlet i dag og så en mann som drev å så på ingrediensene på flere av varene. Han så noe oppgitt omtrent på hver vare han så. Jeg kjenner han ikke, men vet hvem han er. Han er en merkelig fyr som bor i nabolaget. Er vegetarianer (tror jeg det heter) og spier ikke noe fra dyr så regner med det er derfor han leser på ingrediensen. Så jo helt sykt teit ut. Hva er poenget? Holder virkelig vegetariene på sånn? Og hva er de spiser egentlig, salat? Nei, huff. Det virker rett og slett bare sykt å holde på sånn Ja ja, de får noe bare holde på disse tullingene, så har man jo noe å le av også. Glad jeg ikke har det sånn. Hadde vel kjeda meg i hjel om jeg ikke kunne spise det jeg ville Eh, jeg forsto ikke helt problemet her. Jeg leser også bak på mange av produktemballasjene jeg eventuelt vil kjøpe, for å se på ingrediensene. Hvorfor synes du det er så rart? Jeg forstår mannen godt og håper mange forbrukere er meget bevisste på hva de putter i kroppen sin. Det er stadig flere som ikke ønsker å spise kjøtt: noen synes kjøtt bare er ekkelt: levende vesener/dyr, blod og slakt...ekkelt. Jeg finner innlegget ditt merkelig.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #36 Skrevet 15. mars 2009 Jeg følte meg litt idiot når jeg var på diett og sto og leste næringsinnholdet på alle varene. Koselig å høre at det faktisk finnes folk som kan ha oppfattet meg som det og.. Menmen, jeg er sunn og frisk og fin og vet hva jeg putter i meg!
Gjest hahaha Skrevet 15. mars 2009 #37 Skrevet 15. mars 2009 Unnskyld meg? Men jeg er dum i hodet eller noe da som leser om det er sukker i ting jeg skal kjøpe på butikken for å forsikre meg at jeg ikke får i meg noe som gjør meg syk? Takk for opplysningen hvertfall, jeg har alltid trodd jeg har vært helt på trynet. :D Mennesker kan fint spise rått kjøtt. Det var det vi begynnte med tidlig i evolusjonen. Men så "oppfant" vi ilden, og mistet med et uhell noe kjøtt på bålet. Vi kunne jo ikke kaste maten, så vi spiste det, og fant ut at stekt kjøtt smakte mye bedre :D Hjørnetennene og jekslene er bevis på at vi opprinnelig er kjøttetere, de har bare blitt litt slipt ned gjennom tidene fordi mammutbestanden forsvant og vi måtte spise blader for å få prøve å døyve sulten. Skal man begynne å tenke stakkars stakkars for alt vi spiser, kan vi ikke spise noe, for til og med pga salaten vi spiser har mikroorganismer og bakterier "mistet livet". Tenk deg det da, en verden uten at noen blir skadet fordi noen trenger mat. Da er det bare stein igjen
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #38 Skrevet 16. mars 2009 Mangel på viten er stor her ja..For det første er vi ikke opprinnelig kjøttetere, hoved delen av kosten var det kvinnene som samlet inn..ja samlet...i den tia vi var jegere og samlere. Kjøtt var supliment. Om man kan spise kjøtt kommer ikke i hovedsak ann på tennene, det kommer ann på fordøyelses systemet..kjøtt etere har ett kortere fordøyelses system som gjør at de ikke blir forgiftet av rått kjøtt når det brytes ned...mens grønt etere har ett langt fordøyelses system. Enkelte typer kjøtt har mennesker fortsatt vanskelig for å fordøye selv når det er stekt. Gjennom tidene har vi spist tørket saltet stekt kokt etc kjøtt..lagre kjøtt selv i en uke å se hva som skjer...det handlet både om oppbevaring før kjøleskapets tid og fordøying. Vi er nogenlunde altetende, men ikke uten grenser og behandling av maten. Vegetarianere er kjent for å spise veldig allsidig sunn og god mat, anbefalt av en hver helseinstitusjon som veldig bra, de sitter ikke å gnavler på en salat. De reduserer risiko for kreft/ hjerte/kar sykdom, får mer energi, er gjerne slankere i tillegg. Så de som gafler i seg all slags dritt,helt ukritisk, utsetter kroppen for overvekt, sykdom og redusert livskvalitet er de som tydeligvis trenger hjelp..for de belaster virkelig helsesystemet. Merkelig at uvitenhet er så "kult" regner med at alderen ligger run 14-16, for etter det blir det jo bare flaut. Tilbake til skolebenken med dere...dårlig kosthold må ha begrenset læreevnen.
Lemming Skrevet 16. mars 2009 #39 Skrevet 16. mars 2009 Skal man begynne å tenke stakkars stakkars for alt vi spiser, kan vi ikke spise noe, for til og med pga salaten vi spiser har mikroorganismer og bakterier "mistet livet". Tenk deg det da, en verden uten at noen blir skadet fordi noen trenger mat. Da er det bare stein igjen Det er ikke synd i dyrene fordi de må miste livet, det er synd i de fordi de lever hele livet under elendige kår.
Gjest Bond Skrevet 16. mars 2009 #40 Skrevet 16. mars 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå