Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Min forlovedes søster har snart termin og vi skal sikkert og besøke de på sykehuset. Så lurte jeg på om det er vanlig å gi en gave allerede da? Har noen tips til noe som ville vært fint å få? Vi er sjelden sammen med dette paret, men vi blir tross alt tante og onkel til barnet. På forhånd takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel igrunn vanlig å ha med gave på sykehuset, det er iallefall jeg vant til. Litt klær, en leke eller blomster (kommer litt an på hvordan det er på sykehuset, blomster er gjerne best når de kommer hjem). Sånn håndkle med hette på har jeg gjort stor suksess med, de varer litt lenger enn klær. Det kommer jo litt an på hvor mye ting og tang de har fra før. F. eks besøkte jeg et vennepar som er studenter og egentlig har litt dårlig råd og da kjøpte jeg og ei annen venninne badebalje fordi de ikke hadde kjøpt det selv. Er de mer etablerte og har alt er det ikke så nøye om det er så nyttig. Men det er jo fra tante og onkel så jeg ville kanskje tenkt at det skulle vare en stund, så kanskje en fargerik bamse som barnet etterhvert kan få vite hvem det har fått fra.

Skrevet

Er det førstefødende?

Har de mye utstyr fra før?

Hvilken prisklasse tenkte du?

Kjøper du klær, så kjøp 62++. De får sikkert mengdevis i 50 og 56 og babyen vokser ut av det på null komma nix.

Av dyre gaver er det kjekt med en babygym (teppe på gulvet med greier over med bamser el.l. dinglende ned)

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Kjøper du klær, så kjøp 62++. De får sikkert mengdevis i 50 og 56 og babyen vokser ut av det på null komma nix.

Jeg har opplevd at nybakte foreldre blir overlykkelige for klær i str 56, siden veldig mange tenker slik du skriver her...

Endret av ¤bella¤
Skrevet
Er det førstefødende?

Har de mye utstyr fra før?

Hvilken prisklasse tenkte du?

Av dyre gaver er det kjekt med en babygym (teppe på gulvet med greier over med bamser el.l. dinglende ned)

Det er førstegangs ja. Jeg har ikke vært hjemme hos dem på lenge, vet ikke om de har mye babyutstyr. Jeg tenkte en skikkelig gave liksom, men ikke over 400 kr. Vi er begge studenter så har ikke så mye penger.

Skrevet (endret)

Jeg hadde kjøpt str 62 uansett. 50 er som regel knapt i størrelsen for de fleste barna. 56 holder kanskje til babyen er 6 uker. Jeg har brukt 62 siden babyen var 4 uker, og hun var bare 50 cm ved fødsel. Kjøp ullbody og ullstrømpebukse- det hadde jeg blitt glad for. Vi fikk mengder (10 stk++) av sparkebukser, noe som aldri blir brukt her i huset..

Endret av Mamma1
Skrevet

Om dere skal besøke allerede på sykehuset, så vent til ungen er født, få høre mål, og kjøp 50 eller 56 avhengig av hva som er nærmest babyens fødselslengde. (Det har de sikkert ikke SÅ mye av. )

ALLE kjøper 62. (Så for de som vil gi en gave som varer litt, og vil kjøpe klær... 68!)

Til bittesmå er omslagsbodyer noe av det beste man får. ;) Tror absolutt alle jeg kjenner har brukt det på sine små, uavhengig av andre preferanser innen klær.

Ellers er en sangbok med barnesanger gjerne perfekt til førstegangsforeldre. Det trenger gjerne å bli minnet på disse sangene. Dessuten er det en ganske varig gave.

En liten leke/koseklut er også hyggelig.

Alternativt et elastisk sjal eller en slynge å bære barnet i. (Om de ikke har kjøpt dette selv.)

Skrevet
Alternativt et elastisk sjal eller en slynge å bære barnet i. (Om de ikke har kjøpt dette selv.)

Bæreslynge er jo supert, de får du til under 400 kr :)

Gjest Gjest
Skrevet

Litt på siden av temaet, men IKKE besøk på sykehuset med mindre de ber dere om å komme. For mange er de første dagene overveldende, amminga skal i gang, hormonene raser, og snørr og tårer renner ... Siden dere ikke ser dem så ofte, går jeg ut fra at samboeren din og søsteren hans ikke har et ekstremt tett forhold. Da er det bedre å komme når de har vært hjemme noen dager. Ta med Kringle eller annen gjærbakst (ammedamer er ofte SULTNE) og prøv å bidra med noe praktisk mens dere er der. Det vil garantert bli satt mye mer pris på enn en sykehusvisitt og en liten body.

Skrevet

For andre er det hyggelig å få besøk på sykehuset, dette er individuelt.

Skrevet

Støtter forslaget om omslagsbody, og også om å sjekke størrelsen på babyen før dere kjøper. Gutten vår var liten da han ble født, og str 50-56 ble flittig brukt de første månedene.

Husk at blomster skal være uten lukt! Vi fikk en flott blomsterbukett på sykehuset som måtte kastes fordi den luktet altfor mye. Så små babyer skal ikke utsettes for sterke lukter - og det visste jo ikke jobben min ...

Kanskje kjøpe en liten gave til moren også?

Gjest Gjest
Skrevet

Hmmm. håper virkelig ikke alle tenker som mange her inne... Ikke for å være ekkel, men vi venter snart vår første og får jeg mer klær nå så hyler jeg tror jeg... Tror det beste dere kan gjøre er å spørre. det er så forskjellig hva man har, og hva man vil ha ikke minst.... Vi har kjøpt litt i str 50-56 siden det trolig ikke er tiden man vil ut å shoppe klær, og får man ikke klær i den str er det greit å ha noe... Regner med at han vokser ut av det ganske fort uansett, men vil jo gjerne at ungen skal ha noe å ha på seg.... Vi har som sagt fått mye allerede og det meste er 62+, så det er som sagt forskjellig hva man trenger.... Jeg vil nok bli mest glad for ting som er personlig og ment å være noe mer enn bare enda en body ( selv om det selvsagt også er hyggelig at noen vil kjøpe gave til barnet mitt) Gjerne hjemmestrikkede ting, broderte ting, osv... Dersom man ikke ønsker å gi slike ting, hva med et gavekort på barnashus, babyshop osv, eller gavekort på nærmeste matbutikk slik at de kan kjøpe bleier for det... Da kan de selv ebstemme hva de ønsker og trenger.... dersom dere kjøper med noen blomster ved siden av, er det ikke bare en papirlapp.... Jeg hadde i alle fall blitt glad for slike ting, men det er kanskje fordi jeg føler meg litt overveldet av alt folk allerede har kjøpt til dette barnet som enda ikke er født, og tanken på at de skal kjøpe enda mer som mest sannsynlig må pakkes vekk ubrukt er ikke veldig hyggelig..... Vil jo helst bruke alt man får....

Skrevet

Når jeg tenker litt tilbake på de ukene som har gått så der dette det jeg ble mest glad for:

Hjemmestrikkede sokker, dresser, luer og jakker.

Håndduker som passer fint på stellebordet som er bare babyen sine

En ullstilongs som kan vaskes og tromles

Janus ulltøfler

Tynn ullue

Men det jeg faktisk ble mest glad for var et gavekort på en times hudpleie, bare til meg:)

Skrevet

Støtter forslag om bæresjal/bæreslynge. Ellers er nok en gave til mor, som hudpleie, en deilig håndkrem eller noe også noe som vil bli satt pris på.

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers er nok en gave til mor, som hudpleie, en deilig håndkrem eller noe også noe som vil bli satt pris på.

Bare ikke kjøp noe veldig parfymert noe, mange barselkvinner er sære på sånt (meg selv inkludert).

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers er nok en gave til mor, som hudpleie, en deilig håndkrem eller noe også noe som vil bli satt pris på.

Bare ikke kjøp noe veldig parfymert noe, mange barselkvinner er sære på sånt (meg selv inkludert).

Skrevet
Hmmm. håper virkelig ikke alle tenker som mange her inne... Ikke for å være ekkel, men vi venter snart vår første og får jeg mer klær nå så hyler jeg tror jeg... Tror det beste dere kan gjøre er å spørre. det er så forskjellig hva man har, og hva man vil ha ikke minst.... Vi har kjøpt litt i str 50-56 siden det trolig ikke er tiden man vil ut å shoppe klær, og får man ikke klær i den str er det greit å ha noe... Regner med at han vokser ut av det ganske fort uansett, men vil jo gjerne at ungen skal ha noe å ha på seg.... Vi har som sagt fått mye allerede og det meste er 62+, så det er som sagt forskjellig hva man trenger.... Jeg vil nok bli mest glad for ting som er personlig og ment å være noe mer enn bare enda en body ( selv om det selvsagt også er hyggelig at noen vil kjøpe gave til barnet mitt) Gjerne hjemmestrikkede ting, broderte ting, osv... Dersom man ikke ønsker å gi slike ting, hva med et gavekort på barnashus, babyshop osv, eller gavekort på nærmeste matbutikk slik at de kan kjøpe bleier for det... Da kan de selv ebstemme hva de ønsker og trenger.... dersom dere kjøper med noen blomster ved siden av, er det ikke bare en papirlapp.... Jeg hadde i alle fall blitt glad for slike ting, men det er kanskje fordi jeg føler meg litt overveldet av alt folk allerede har kjøpt til dette barnet som enda ikke er født, og tanken på at de skal kjøpe enda mer som mest sannsynlig må pakkes vekk ubrukt er ikke veldig hyggelig..... Vil jo helst bruke alt man får....

Har dere fått gaver FØR babyen er født??? Trodde det var noe man hadde med på besøk når man faktisk kom og tittet på den lille jeg...

Skrevet

Jeg tenkte som så sist da jeg skulle gi eb slik gave, at klær og andre ting får de mye av, så jeg kjøpte rett og slett en bok. Litt fram i tid, men babyer vokser jo så fort:)

Skrevet

Vi kjøpte et lite tre til et vennepars førstefødte. Et lite et som er i potte første tiden, men som kan flyttes ut og plantes i hagen eller noe lignende når de kommer hjem.

Dette er noen år siden nå, og treet begynner å få litt størrelse. Og det har fått navn og alt mulig. Om noen år er kanskje treet stort nok til å klatres i, og barnet stort nok til å klatre.

Jeg ville blitt kjempe glad selv og hvis noen kjøpte dette til min når jeg føder. En gave som varer lenge, og som kanskje ikke alle har. Et lite tre trenger ikke koste så mye heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble kjempeglad for den store sangboka fra aschehoug

Masse barnesanger og barn elsker jo å bli sunget for når de er små.

Denne bruker jeg flere ganger i uken, og er en bok som man har glede av lenge.

Ble også glad for en fin grøtbolle og tallerken

Men jeg hadde alt jeg trengte av klær da.

Klær som jeg hadde blitt glad for ville ha vært ull silke bodyer fra nøstebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...