Gekko Skrevet 19. mars 2009 #61 Skrevet 19. mars 2009 Du vet at dette er klassisk eksempel på et overtrøtt barn? Dupper på dagtid bør være på mye mer enn det, grunnen til at han ikke sover lenger enn 30-45min er at han ikke klarer å komme inn i den dype søvnen! Les litt om søvn så ser du det fort Så fint om fasiten hadde vært så enkel! Jeg har også et barn som aldri har sovet mye på dagen. De første månedene kunne hun sove 3 x 5 minutter i løpet av 16 timer, heldigvis har det blitt bedre etterhvert. (Du kan tro jeg var blid for alle disse forståesegpåerne som fortalte meg at jeg måtte sove når babyen sov, så ikke jeg skulle bli så sliten...) Vi gjorde alt i vår makt for å tilrettelegge for mer søvn. Faste rutiner, eviglange trilleturer, bading om kvelden, legge tidligere, vekking om morgenen... Nevn det og vi har prøvd det. Det hjelper ikke å bli fortalt at barnet ditt er overtrøtt når du ikke klarer å få det til å sove mer... Heldigvis har vi nå en fungerende hverdag med ca 9-10 timers søvn hver natt og og 1-2 timers søvn på dagtid. Det er vi storfornøyde med, og jentungen er blid og våken når hun skal være det.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #62 Skrevet 19. mars 2009 Så fint om fasiten hadde vært så enkel! Jeg har også et barn som aldri har sovet mye på dagen. De første månedene kunne hun sove 3 x 5 minutter i løpet av 16 timer, heldigvis har det blitt bedre etterhvert. (Du kan tro jeg var blid for alle disse forståesegpåerne som fortalte meg at jeg måtte sove når babyen sov, så ikke jeg skulle bli så sliten...) Vi gjorde alt i vår makt for å tilrettelegge for mer søvn. Faste rutiner, eviglange trilleturer, bading om kvelden, legge tidligere, vekking om morgenen... Nevn det og vi har prøvd det. Det hjelper ikke å bli fortalt at barnet ditt er overtrøtt når du ikke klarer å få det til å sove mer... Heldigvis har vi nå en fungerende hverdag med ca 9-10 timers søvn hver natt og og 1-2 timers søvn på dagtid. Det er vi storfornøyde med, og jentungen er blid og våken når hun skal være det. Er fullstendig klar over at det kan være så og si umulig å få et barn til å sove mer! Jeg har selv to eksempler på det, og kjenner det på kroppen her jeg nå sitter siden snuppa sov dårlig natt til i dag og våknet kl 06! Jeg skrev det heller ikke for å si, det er bare å gjøre sånn og sånn, eller jeg vet at ungen din er sånn og sånn! Hun jeg siterte skrev at hennes unge trengte liten søvn, og av den erfaringen jeg har og med den "teorien" jeg har lest skrev jeg at det er et klassisk eksempel på en overtrøtt unge. Sånn at hun kanskje burde tenke seg om om ungen faktisk trenger mer søvn, men at det er sånn de oppfører seg når de er overtrøtte.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #63 Skrevet 19. mars 2009 Tror nå det er helt uproblematisk med så små barn, bare ungene får sove nok. Problemet er vel å få dem til å sove nok. Som jeg har sagt tidligere, tror jeg at artikkelen stort sett er rettet mot de som mener at de har problemer med søvnen til barna. Har man funnet noe som fungerer for seg og sine, så er jo det flott, men det er mange som ikke skjønner at det kan være lurt å legge barna tidligere- ikke senere- om de våkner for tidlig.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #64 Skrevet 19. mars 2009 Problemet er vel å få dem til å sove nok. Som jeg har sagt tidligere, tror jeg at artikkelen stort sett er rettet mot de som mener at de har problemer med søvnen til barna. Har man funnet noe som fungerer for seg og sine, så er jo det flott, men det er mange som ikke skjønner at det kan være lurt å legge barna tidligere- ikke senere- om de våkner for tidlig. Men du kan legge de så tidlig du bare vil uten at det hjelper hvis de ikke sover godt på dagen (snakker nå om mindre barn, type under ca1,5år) Been there!!
Crow Jane Skrevet 19. mars 2009 #65 Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes ikke det er så veldig ok, men det er hverdagen min. Ligger ofte våken i 2-3 timer. Skulle jeg ventet til jeg ble trøtt med å legge meg hadde jeg aldri lagt meg før klokka fem på morgenen. Men når jeg legger meg klokka 11 på kvelden så sovner jeg vanligvis innen klokka ett. Noen trenger lang tid på å sovne, dessverre. Signere denne - sånn har jeg det også. Dessuten, selv om hvile ikke kvitterer for søvn, så må det jo være bedre for kroppen å hvile enn å være oppe og holdes mentalt våken av TV o.l. Trodde egentlig jeg var B-menneske i alle år, men legger merke til at kroppen min (har fibromyalgi) fungerer best når jeg følger en fast døgnrytme. I tillegg er menneske også et produkt av naturen og det er ikke bare antall timer som teller. Jeg har hatt nattjobber og vet av erfaring at for min kropp er det ikke nok å sove 8 timer for å bli uthvilt - de bør helst soves på riktig side av døgnet. Hørte en eller annen gang at det er de timene før midnatt som gir kroppen mest uttelling. Husker ikke helt hvor det var... Kanskje var det i forbindelse med cellefornyelse og slikt... For barn har jeg også tro på den 8-års regelen...
Crow Jane Skrevet 19. mars 2009 #66 Skrevet 19. mars 2009 Jeg blir matt hver gang jeg ser slike fasiter (og på minuttet som i et innlegg her) på barns oppdragelse og velferd. Hmmm....tolket det mer som en veiledning enn en fasit, jeg...
Gjest Patti Labella Skrevet 19. mars 2009 #67 Skrevet 19. mars 2009 Hmmm....tolket det mer som en veiledning enn en fasit, jeg... Bra tolkning. Man må jo bruke sunn fornuft her, men hovedessensen er vel at foreldre skjønner viktigheten av søvn og rutine. På meg virker det som enkelte ikke skjønner viktigheten av det i det hele tatt.
Arwen Skrevet 20. mars 2009 #68 Skrevet 20. mars 2009 Dere som ikke klarer å snu døgnet til barna deres, hva gjøre dere vår og høst når vi stiller klokka? Har dere morgen en time tidligere hele vinteren?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #69 Skrevet 20. mars 2009 Dere som ikke klarer å snu døgnet til barna deres, hva gjøre dere vår og høst når vi stiller klokka? Har dere morgen en time tidligere hele vinteren? Det er ingen her som har sagt at de ikke klarer å snu døgnet til barna, men mange har sagt at det tar tid! For vår del tok det ofte 4-6 uker før den nye rytmen var innarbeidet da barna var små, og da var det snakk om bare en times endring... Hvor lang tid vil det da ta hvis endringen skal være 2-3-4 timer? Jeg personlig tror ikke det trenger være så vanskelig å endre døgnrytme hvis man tar tiden til hjelp, men jeg opplever at mange foreldre bruker så alt for kort tid på en så stor endring. De tror at de skal klare å snu 2-4 timer i løpet av 2-3 uker, og når det ikke funker, sier de at barnet ikke har så stort søvnbehov, og lar det være som det er.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #70 Skrevet 20. mars 2009 Trodde egentlig jeg var B-menneske i alle år, men legger merke til at kroppen min (har fibromyalgi) fungerer best når jeg følger en fast døgnrytme. I tillegg er menneske også et produkt av naturen og det er ikke bare antall timer som teller. Jeg har hatt nattjobber og vet av erfaring at for min kropp er det ikke nok å sove 8 timer for å bli uthvilt - de bør helst soves på riktig side av døgnet. Samme her, men etter lang utprøving viser det seg at "min side" er ikke nattetimer. Sover jeg jevnlig i perioden 21/24 til 7/10 så blir jeg rett og slett sliten til slutt. 5/8 til 15/18 derimot er derimot optimalt for meg. Skal jeg da fortsette i flere år, men medisiner osv, for å bli "normal", eller kose meg med det livet jeg har?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #71 Skrevet 20. mars 2009 Samme her, men etter lang utprøving viser det seg at "min side" er ikke nattetimer. Sover jeg jevnlig i perioden 21/24 til 7/10 så blir jeg rett og slett sliten til slutt. 5/8 til 15/18 derimot er derimot optimalt for meg. Skal jeg da fortsette i flere år, men medisiner osv, for å bli "normal", eller kose meg med det livet jeg har? Jeg jobber forøvrig, logisk nok , natteskift.
Crow Jane Skrevet 21. mars 2009 #72 Skrevet 21. mars 2009 Skjønner. Kan ikke være lett det der - når hele samfunnet er lagt opp etter samme døgnrytme som sola og man ansees som lat og uansvarlig dersom man har en annen rytme selv. Personlig er jeg glad ting rettet seg med årene og at jeg nå sover på "riktig" side av døgnet. Var heldigvis bare tenåringsfakter, tenker jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå