Gå til innhold

Barn og søvn

Fremhevede innlegg

Gjest Lily1
Skrevet (endret)

Dette blir vel litt utenfor tema, siden jeg kommer til å ta for meg litt eldre barn (ungdomsskolealder), men det er i mine øyne like relevant.

Vi har akkurat vært på foreldremøte på barnas ungdomsskole. Det var et felles foreldremøte for alle klassetrinn, og tema var nettopp "Barn og Søvn".

Årsaken til at skolen så seg nødt til å kalle inn til et møte angående dette, var fordi det er et stort problem at så veldig mange ungdommer sover i timene.

Og når jeg skriver sover, er dette bokstavlig talt, ikke bare at de er mentalt fraværende som ungdommer ofte kan være.

Ungdommene dette gjaldt hadde selv fortalt at de sjeldent la seg før 00-01, og noen var også oppe og spilte på dataen til 3 om natten.

Det jeg følte var spesielt skremmende, var foreldrenes manglende vilje til å forstå problemet, og igangsette tiltak for å redusere problemet.

Det viste seg at rundt halvparten av foreldrene ikke praktiserte leggetid, og rundt halvparten av dem igjen praktiserte heller ikke innetid.

Det var mange foreldre som fortalte at det var relativt vanlig at de selv hadde lagt seg før ungdommen var kommet inn for kvelden, og enda flere foreldre som fortalte at de vanligvis la seg før barna.

Vi snakker her om barn i alderen 12,5-16 år!

"Det går da ikke an å ha leggetider til tenåringer", var argumentet fra mange foreldre, og da spesielt de foreldrene som hadde barn som sov i timene.

Min mening er at det går godt an å ha leggetider til tenåringer!

Når tenåringer ikke klarer å selv sørge for at de får den søvnen de trenger, er de heller ikke modne til å ta det ansvaret på egen hånd... og når ungdommene selv ikke kan ta det ansvaret, er det foreldrenes jobb å sørge for barnas beste.

Nå er det kanskje mange som tenker "Å hør på kua som glemmer at hun har vært kalv"... det argumentet møtte meg i alle fall tidligere i dag, men jeg husker veldig godt hvordan det var å være "kalv".

Det er bare det at da denne "kua" ble voksen og fikk litt mer kunnskap, erfaring, og ikke minst større evne til konsekvenstenkning, innså jeg at mine foreldre ikke var så urimelige, teite og dumme som jeg mente at de var da jeg var "kalv".

Det er vist at ungdommer i puberteten har like stort søvnbehov som småbarn, og hvis ikke barn og ungdommer klarer å sørge for nok søvn på egen hånd, er det vår jobb som ansvarlige omsorgspersoner å sørge for at de får det!

Jeg kom på enda en ting som ble sagt: "men mine barn har ikke så stort søvnbehov, og jeg kan da ikke tvinge dem til å ligge våkne i sengen i timesvis".

Nei vel, hvis de ikke har så stort søvnbehov, hvorfor sovner de da på skolen? Undervisningen er ikke kjedelig i følge de andre barna...

Og hvis de har så lite søvnbehov, hvorfor sover de da 12-15 timer med en gang de får muligheten? (det vil si i helger og ferier) Søvnbehovet endres da ikke plutselig ut i fra om det er ukedag, helg eller ferie?

Så vidt meg bekjent, er søvnbehovet relativt konstant innenfor mindre variasjoner.

Endret: La til siste avsnitt

Endret av Lily1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må si meg enig med flertallet her. Jeg har en syvåring og en baby på 4 mnd, og skolebarnet legger seg 8, under store protester, men jeg vet at h*n MÅ legge seg da, ellers får vi ikke h*n opp av sengen. På babyen begynte vi med ganske strikte rutiner rundt 12 ukers alder, og i dag legger h*n seg kl 19. Vi kommer nok til å legge h*n 1830, fordi barnet er sinnsykt trøtt på denne tiden.

Jeg er aktiv på en del ulike forum, og blir ganske sjokkert å lese innelgg som går på at barn selv skal bestemme døgnrytmen, og at det er så koselig å ha barnet våkent sammen med seg om kvelden. Snakk om å være egoistisk!!

Alt skal være så liberalt i dag, og man gjør barna en bjørnetjeneste ved å ikke innføre rutiner på søvn, som selvfølgelig skal passe til barnet.

Skrevet (endret)

Jeg er nok egoistisk på en annen måte. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan noen orker å ha barna rundt seg hele dagen..

Jeg innførte leggetid på mine små klokken 19, rett og slett fordi jeg har behov for å være voksen noen timer før jeg legger meg. Nå er yngstejenta oppe til 20. Jeg satte dermed ikke barnets behov for søvn først, men jeg slo jo to fluer i en smekk:)

Har aldri forstått meg på de som har barna oppe til de legger seg selv, av den grunn at de da sover lengre om morgenen. Jeg foretrekker å ha litt alenetid om kvelden og heller stå opp tidlig om morgenen.

Endret av Mamma1
Gjest Patti Labella
Skrevet
Dette blir vel litt utenfor tema, siden jeg kommer til å ta for meg litt eldre barn (ungdomsskolealder), men det er i mine øyne like relevant.

Vi har akkurat vært på foreldremøte på barnas ungdomsskole. Det var et felles foreldremøte for alle klassetrinn, og tema var nettopp "Barn og Søvn".

Årsaken til at skolen så seg nødt til å kalle inn til et møte angående dette, var fordi det er et stort problem at så veldig mange ungdommer sover i timene.

Og når jeg skriver sover, er dette bokstavlig talt, ikke bare at de er mentalt fraværende som ungdommer ofte kan være.

Ungdommene dette gjaldt hadde selv fortalt at de sjeldent la seg før 00-01, og noen var også oppe og spilte på dataen til 3 om natten.

Det jeg følte var spesielt skremmende, var foreldrenes manglende vilje til å forstå problemet, og igangsette tiltak for å redusere problemet.

Det viste seg at rundt halvparten av foreldrene ikke praktiserte leggetid, og rundt halvparten av dem igjen praktiserte heller ikke innetid.

Det var mange foreldre som fortalte at det var relativt vanlig at de selv hadde lagt seg før ungdommen var kommet inn for kvelden, og enda flere foreldre som fortalte at de vanligvis la seg før barna.

Vi snakker her om barn i alderen 12,5-16 år!

"Det går da ikke an å ha leggetider til tenåringer", var argumentet fra mange foreldre, og da spesielt de foreldrene som hadde barn som sov i timene.

Min mening er at det går godt an å ha leggetider til tenåringer!

Når tenåringer ikke klarer å selv sørge for at de får den søvnen de trenger, er de heller ikke modne til å ta det ansvaret på egen hånd... og når ungdommene selv ikke kan ta det ansvaret, er det foreldrenes jobb å sørge for barnas beste.

Nå er det kanskje mange som tenker "Å hør på kua som glemmer at hun har vært kalv"... det argumentet møtte meg i alle fall tidligere i dag, men jeg husker veldig godt hvordan det var å være "kalv".

Det er bare det at da denne "kua" ble voksen og fikk litt mer kunnskap, erfaring, og ikke minst større evne til konsekvenstenkning, innså jeg at mine foreldre ikke var så urimelige, teite og dumme som jeg mente at de var da jeg var "kalv".

Det er vist at ungdommer i puberteten har like stort søvnbehov som småbarn, og hvis ikke barn og ungdommer klarer å sørge for nok søvn på egen hånd, er det vår jobb som ansvarlige omsorgspersoner å sørge for at de får det!

Jeg kom på enda en ting som ble sagt: "men mine barn har ikke så stort søvnbehov, og jeg kan da ikke tvinge dem til å ligge våkne i sengen i timesvis".

Nei vel, hvis de ikke har så stort søvnbehov, hvorfor sovner de da på skolen? Undervisningen er ikke kjedelig i følge de andre barna...

Og hvis de har så lite søvnbehov, hvorfor sover de da 12-15 timer med en gang de får muligheten? (det vil si i helger og ferier) Søvnbehovet endres da ikke plutselig ut i fra om det er ukedag, helg eller ferie?

Så vidt meg bekjent, er søvnbehovet relativt konstant innenfor mindre variasjoner.

Endret: La til siste avsnitt

Bra innlegg og et meget aktuelt problem som går igjen fra undgdomskole til ungdomskole. Det kan virke som foreldre ikke har skjønt at de har en viktig rolle her i livet, nemlig å oppdra barn - med alt det innebærer, bl.a leggerutiner.

Skrevet

Gutten vår er snart 4 måneder og legges kl 22 og sover til 10-11 neste dag. Det er ingen som helst grunn til at det skal være bedre å sove 19-07 enn 22-10. Det viktigste er at de får det antall timer søvn de trenger og ikke hvilket tidsrom de sover.

Skrevet (endret)

Hva da med når barnet skal i barnehage eller skole?

Forøvrig så vil de fleste barn selv bestemme sine leggetider. Så små barn sovner når de blir trøtt. Når melatonin-produksjonen kommer ordentlig i gang vil de bli trøtte når det blir mørkt/kveld. Hva skal man gjøre de om man absolutt vil at barnet skal sove lenge om morgenen? Holde de våkne?

Endret av Mamma1
Skrevet

Mener du at det ikke går an å endre på døgnrytmen senere? Er det nødvendig at vi allerede nå må begynne med de rutinene som skal til om et år eller to? Det kommer tidsnok en tid i livet hvor vi alle må dra oss opp tidlig for å rekke det ene og det andre, jeg ser ingen grunn til å leve slik når vi ikke må.

Gjest Lily1
Skrevet
Gutten vår er snart 4 måneder og legges kl 22 og sover til 10-11 neste dag. Det er ingen som helst grunn til at det skal være bedre å sove 19-07 enn 22-10. Det viktigste er at de får det antall timer søvn de trenger og ikke hvilket tidsrom de sover.

Det spiller ingen rolle nå, men det vil spille en rolle når barnet skal i barnehage og på skole...

Og du har selvsagt rett i at det viktigste er at de får det antall timer de trenger.

Men jeg synes også det er viktig å være oppmerksom på at det er ikke alle barn som opplever det å snu døgnrytmen som udramatisk.

Det er et valg foreldre må ta, om de ønsker å innføre en fast døgnrytme som barnet kan ha de første 16-18 årene av sitt liv (med tilpasninger selvsagt), eller om de ønsker å tilpasse døgnrytmen etter hvordan hverdagen arter seg, og heller ta konsekvensene av en omsnuing når hverdagen endrer seg.

Skrevet
Men jeg synes også det er viktig å være oppmerksom på at det er ikke alle barn som opplever det å snu døgnrytmen som udramatisk.

Det er et valg foreldre må ta, om de ønsker å innføre en fast døgnrytme som barnet kan ha de første 16-18 årene av sitt liv (med tilpasninger selvsagt), eller om de ønsker å tilpasse døgnrytmen etter hvordan hverdagen arter seg, og heller ta konsekvensene av en omsnuing når hverdagen endrer seg.

Jeg kan ikke se at det å endre på døgnrytmen fordi hverdagen forandrer seg skal være noe mer dramatisk enn å f.eks. gå over fra å være hjemme med mamma til å gå i barnehage 7-9 timer om dagen. Begge deler krever en viss tilpasning, men er ikke spesielt vanskelig.

Gjest Lily1
Skrevet
Jeg kan ikke se at det å endre på døgnrytmen fordi hverdagen forandrer seg skal være noe mer dramatisk enn å f.eks. gå over fra å være hjemme med mamma til å gå i barnehage 7-9 timer om dagen. Begge deler krever en viss tilpasning, men er ikke spesielt vanskelig.

Da har vi ulike erfaringer, og dermed også ulike meninger.

Min erfaring er at oppstart i barnehage ikke kan sammenlignes med det å endre døgnrytme, det er to vidt forskjellige ting, som favner ulike prosesser.

Og min erfaring er også at mange barn er veldig avhengige av rutine, og at brudd på rutiner kan medføre store omveltninger for barnet....

Men når det er sagt... dette gjelder ikke alle barn, og jeg vil tro at problemet er større for barn over 9 mnd-1 år, enn det er for en på 4-6 mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at det kan være nokså dramatisk å få begge forandringene omtrent samtidig. Dessuten mener jeg at lys og mørke har en del å si for den naturlige søvnen, ikke bare antall timer.

Skrevet

Jeg kan ikke annet enn å bli litt irritert over rigide regler som skal passe for alle. Jeg har en datter på 20 måneder som legger seg "alt for sent" og som aldri, noensinne har tatt kveld til "riktig" tid. Og det er ikke fordi vi ikke har prøvd. VI har fått henne til å sove rundt 19.00 ganske mange ganger hvis vi vekker henne tidlig om morgenen og regulerer dagsøvnen mye. Men hva hjelper det når hun da konsekvent våkner igne før klokka 20.00, er lys våken og uthvilt og holder fullt kjør frem til langt over midnatt?

Eller så kan vi legge henne klokka åtte, og hurra, om vi er så heldige at hun sovner for natta så starter morgenen rundt klokka fire. Jippi! Dere kan tro det gir både glade foreldre og uthvilt barn...

Jeg skulle gjerne hatt et barn som la seg klokka sju og sov til sju neste morgen, ihvertfall av og til. Nå har vi havnet på en leggetid rundt halv ni som fungerer. Da er hun våken og glad av seg selv rundt halv sju-sju de fleste dager. Og vi koser oss med litt mer kveldstid enn idealet har. Vi får gjort en masse sammen etter jobb og barnehage. :)

Hvorfor i all verden skal barn ligge alene i senga si i mørket og kjede seg fordi de voksne har bestemt at nå skal det soves? Jeg har også mange slike timer i min barndom og det er både trist og kjedelig. For voksne med søvnvansker er første bud: Stå opp og gjør noe annet en stund om du ikke får sove, ikke ligg og vri deg i senga. Hvorfor i all verden skal barn tvinges til å ligge slik natt etter natt?

Jeg er opptatt av at søvn skal blli noe positivt for datteren min. Det betyr ikke at hun selv får velge når hun kan legge seg. Jeg håper hun slipper like mange søvnløse netter som jeg har hatt som voksen.

Skrevet

Og siden jeg nå har sett på artikkelen det linkes til; "Søvnekspert" Karin Naphaugs råd og meninger synes jeg generelt ikke er verdt å spytte på en gang. Den dama gir råd til nybakte foreldre som strider i mot offisielle råd mot krybbedød blant annet.

Hun anbefaler Ferber-metoden til barn på 5 måneder og vil ha alle barn på eget rom fra fødselen av. Så vidt jeg vet har hun hverken egne barn eller spesialutdanning på søvn, så vi er antakelig like gode "eksperter" alle sammen.

Skrevet
Jeg mener at det kan være nokså dramatisk å få begge forandringene omtrent samtidig. Dessuten mener jeg at lys og mørke har en del å si for den naturlige søvnen, ikke bare antall timer.

Det er da ingen som har sagt at disse tingene skal skje samtidig. Det er fullt mulig å ta en gradvis overgang til ny leggetid etterhvert slik at den er godt etablert innen barnehagestart. Her tror jeg vi bare får akseptere at man har ulikt syn på saken, det er ikke opplest og vedtatt at sengetid kl 19 er det beste for absolutt alle barn.

Ellers enig med Gekko om å skape regler som skal passe for alle, og det å ha et positivt forhold til søvn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan godt legge toåringen min før kl 19, men da får noen andre komme og stå opp med han når han er lys våken kl 5 om morgenen!

Skrevet
Det er da ingen som har sagt at disse tingene skal skje samtidig. Det er fullt mulig å ta en gradvis overgang til ny leggetid etterhvert slik at den er godt etablert innen barnehagestart. Her tror jeg vi bare får akseptere at man har ulikt syn på saken, det er ikke opplest og vedtatt at sengetid kl 19 er det beste for absolutt alle barn.

Ellers enig med Gekko om å skape regler som skal passe for alle, og det å ha et positivt forhold til søvn.

Akkurat! Kan signere både Arkana og Gekko. :)

Er det verkeleg fortsatt liv i denne diskusjonen?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke vi er så veldig uenige, men jeg er mer skeptisk til å endre døgnrytmer enn deg. Muligens fordi jeg har dårlig erfaring med søvn hos mitt barn. Å endre døgnrytmen krevde lang tid, og ville ikke vært mulig å være godt etablert innen barnehagestart om vi ikke hadde startet minst et halvt år i forveien.

Er ellers enig i at man skal skape et positivt forhold til soving og søvn, men jeg mener at mange faller i fella om å legge barna for sent uten å innse at det er årsaken til problemene med søvn.

Skrevet

Det er da leeeeeenge til en på 4 mnd skal begynne i bhg? Når de er så små så går det litt hips om happ med sovingen alikevel. Mange jeg kjenner la barna ganske sent de første mnd, for så se at barnet gradvis ble mer og mer kveldstrøtt når det nærmet seg året og særlig etter barnehagestart. Tror nå det er helt uproblematisk med så små barn, bare ungene får sove nok.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Forøvrig så vil de fleste barn selv bestemme sine leggetider. Så små barn sovner når de blir trøtt. Når melatonin-produksjonen kommer ordentlig i gang vil de bli trøtte når det blir mørkt/kveld. Hva skal man gjøre de om man absolutt vil at barnet skal sove lenge om morgenen? Holde de våkne?

Mener du at det ikke går an å endre på døgnrytmen senere? Er det nødvendig at vi allerede nå må begynne med de rutinene som skal til om et år eller to? Det kommer tidsnok en tid i livet hvor vi alle må dra oss opp tidlig for å rekke det ene og det andre, jeg ser ingen grunn til å leve slik når vi ikke må.

Jo, Arkana, du kan ta det helt med ro! Såklart det er mulig å snu rutinene til en baby som ikke er mer enn fire måneder! :ler:

Selv praktiserte vi det samme med våre babyer, av ulike årsaker (som for eksempel at jeg synes det var veldig fint å ha litt tid med babyen alene etter at de to andre hadde lagt seg - klokken syv), og det var overhodet ikke problematisk å snu rutinene da de var syv - åtte måneder.

Jeg er forsåvidt enig i at unger skal ha nok søvn, og at det er viktig å innføre gode rutiner, særlig når barna begynner i barnehage og på skole. Men jeg har ikke særlig tiltro til Karin Naphaug. Dessuten reagerer jeg på bruken av begrepet "riktig" leggetid.

Endret av Elastica
Gjest Gjest
Skrevet
Sønnen min er nå rett over 7mnd. Om han sover klokka 19, så står han opp klokka 5-5.30. Men sover han rundt klokka 20, så sover han til 7-7.30. Siden vi er hjemme, gjør vi det slik. Han har på dagtid alltid sovet ganske lite i forhold til mange jevnaldrene barn. Nå har han 3 dubber på 30-45min på dagtid, og sover mellom 10-11,5timer om natta. Orker hvertfall ikke å stå opp klokka 5 flere ganger. DA får jeg en sutrete og klengete unge resten av dagen.

Du vet at dette er klassisk eksempel på et overtrøtt barn?

Dupper på dagtid bør være på mye mer enn det, grunnen til at han ikke sover lenger enn 30-45min er at han ikke klarer å komme inn i den dype søvnen!

Les litt om søvn så ser du det fort ;)

Er ikke for å kritisere deg jeg sier dette, men hadde nøyaktig samme erfaring som deg med første. Og når jeg endelig klarte å få han til å sove litt på dagen så sov han glatt 12 timer på natta!

Leste rundt det for jeg trodde han bare hadde lite behov for søvn... Men han var rett og slett overtrøtt! Det vistes ikke særlig, ikke var han spesiellt grinete eller klengete eller noe, men han ble enda mer tålmodig bare enn det han var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...