Gå til innhold

Barn og søvn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Artikkelen bruker begrepet "riktig tid", og at det er bestemte klokkeslett for hver alder.

Hva slags nazi-regime er egentlig det? Ja, barn skal ha nok søvn. Men barn må ikke opp til samme tid hver morgen, og alle barn trenger ikke like mye søvn. Noen barn sover om dagen, andre gjør det ikke. Skal Staten stå over oss med stoppeklokken og sjekke at barna kommer i seng presis klokken åtte?

Min åtteåring legger seg forøvrig åtte, og tolvåringen ni- halv ti, så jeg tror jeg følger "reglene". Men det er fordi det passer vår rytme. Andre kan ha en annen rytme.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miley
Skrevet

Jeg ville aldri latt en unge være ekstra oppe fordi det er kjedelig å ligge i sengen og ikke få sove. Unger trenger å lære seg å slappe av, det må ikke skje noe rundt dem hele tiden. Om de ligger der en time uten å få lese, leke eller sove så gjør det dem ikke annet en godt. Kroppen for slappe av, og hjernen får hvile. Samt at ungen lærer at det ikke må skje noe til en hver tid.

Skrevet
Jeg ville aldri latt en unge være ekstra oppe fordi det er kjedelig å ligge i sengen og ikke få sove. Unger trenger å lære seg å slappe av, det må ikke skje noe rundt dem hele tiden. Om de ligger der en time uten å få lese, leke eller sove så gjør det dem ikke annet en godt. Kroppen for slappe av, og hjernen får hvile. Samt at ungen lærer at det ikke må skje noe til en hver tid.

Veldig enig... Virker som om mange unger i dag er avhengige av konstant underholdning. Sunt å ikke gjøre noe som helst også noen ganger. Ikke minst ift soving... Kan jo være at ungene ikke får sove fordi de er gira etter å ha lekt og herja hele kvelden. Merker det på min lille, at han kan være vanskeligere å få til å sove hvis vi har hatt besøk (av folk som gjerne vil leke og herje litt med ham).

Skrevet

Hvem voksen synes det er ok å stadig ligge en time våken i senga si?

Barn har ulikt søvnbehov og ulike dagsrytmer.

Jeg gjorde det bare så enkelt at "rett" leggetid var når de var greie å få opp på morgenen. På det tidspunktet morgenen startet hos oss. Samtidig så hadde jeg faste rutiner hver kveld. Middag, barnetv, bading/kveldsstell og lesing. De visste at sånn var hverdagen hos oss. Unntagene var i helger hvor vi var på besøk/hadde besøk. Ikke veldig store avvik da.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvem voksen synes det er ok å stadig ligge en time våken i senga si?

Jeg synes ikke det er så veldig ok, men det er hverdagen min. Ligger ofte våken i 2-3 timer. Skulle jeg ventet til jeg ble trøtt med å legge meg hadde jeg aldri lagt meg før klokka fem på morgenen. Men når jeg legger meg klokka 11 på kvelden så sovner jeg vanligvis innen klokka ett.

Noen trenger lang tid på å sovne, dessverre.

Skrevet (endret)
Artikkelen bruker begrepet "riktig tid", og at det er bestemte klokkeslett for hver alder.

Hva slags nazi-regime er egentlig det? Ja, barn skal ha nok søvn. Men barn må ikke opp til samme tid hver morgen, og alle barn trenger ikke like mye søvn. Noen barn sover om dagen, andre gjør det ikke. Skal Staten stå over oss med stoppeklokken og sjekke at barna kommer i seng presis klokken åtte?

Min åtteåring legger seg forøvrig åtte, og tolvåringen ni- halv ti, så jeg tror jeg følger "reglene". Men det er fordi det passer vår rytme. Andre kan ha en annen rytme.

Reagerte også litt på det. Og har reagert før, når eg har lest i til dømes Spedbarnsboken. Skjønner ikkje kvifor kl 19 skal vere den magiske grensa for når barnet mitt skal vere i seng. Det er jo avhengig av når barnet må stå opp også. Og sjølvsagt, må barnet i barnehagen tidleg, må det også legge seg tidleg. Men det er vel ingen grunn til at barn som er heime med mor, og som kan sove litt lenger om morgonen, ikkje kan legge seg ein time eller to seinare? Det passer meg betre med ein unge som sover til kl 8 om morgonen, enn ein som er lys våken i 6-halv 7 tida. Me har ingen grunn til å stå opp så tidleg, og då er ikkje kl 19 "riktig" leggetid!

Det viktigaste må jo vere at barnet har ein regelmessig rytme frå dag til dag og får den søvnen det treng.

Endret av cogito
Gjest Gjest
Skrevet
Reagerte også litt på det. Og har reagert før, når eg har lest i til dømes Spedbarnsboken. Skjønner ikkje kvifor kl 19 skal vere den magiske grensa for når barnet mitt skal vere i seng. Det er jo avhengig av når barnet må stå opp også. Og sjølvsagt, må barnet i barnehagen tidleg, må det også legge seg tidleg. Men det er vel ingen grunn til at barn som er heime med mor, og som kan sove litt lenger om morgonen, ikkje kan legge seg ein time eller to seinare? Det passer meg betre med ein unge som sover til kl 8 om morgonen, enn ein som er lys våken i 6-halv 7 tida. Me har ingen grunn til å stå opp så tidleg, og då er ikkje kl 19 "riktig" leggetid!

Det viktigaste må jo vere at barnet har ein regelmessig rytme frå dag til dag og får den søvnen det treng.

Greia er vel at det ikke er alle barn som klarer å regulere søvnen selv, og sover like mange timer uansett når de er lagt. Mange klager over søvnproblemer, men så viser det seg at barna er lagt for sent, og dermed våkner tidlig og ikke får nok søvn. Som jeg nevnte tidligere så våkner sønnen min tidligere jo senere han legges. Heldigvis er vi veldig bevisst på dette og legger han til fast tid hver dag, og aldri senere enn 19.30 (da blir det en dårlig natt.)

Gjest Gjest
Skrevet
Visit My Website

En av mine kjepphester, vil anbefale denne artikkelen til alle.

Ser mye rart på den fronten ja....noen forklarer(bortforklrer) at unger har ulikt søvnbehov. Jeg hører småunger i bakgrunn sent på kveld om jeg ringer. jeg sier,jeg kommer når ungene er lagt. Kommer du på besøk,så springer det hypre unger rundt. Da er det så sent for de, at de er overtrette.

Du får folk på besøk i helger med barn, og de skal f...ikkelegge seg. hyling,skriking. Unger bruker makta de har, og foreldre tror de ikke er trett.

Jeg passer de samme ungene. De ser btv,vi spiser, og de er i seng i 7 tiden. (de minste,også før) de litt større legger jeg ikke etter halv åtte.

Og foreldre forklarer dette med at de var spesilet trett den dagen.

Ikke rart voksne sutrer over at de ikke har tid for noe annet enn unger.

At unger sover om morgenen og forelre må vekke de? Da har de kagt seg forsent.

TA TIDA TILBAKE

Skrevet

Jeg likte også den "legge seg kl 20 når man er 8" regelen. Fikk et ark med den på hos helsesøster. Veldig god pekepinne. Jeg har en sjuåring som går å legger senest kl 20 og lillesøster på 18 mnd går å legger seg kl 19. På fredags og lørdagskveld får sjuåringen være oppe til kl 21 hvis det er noe spesielt på TV som vi kan se sammen.

Noen foreldre virker uvitende om hvor viktig rutiner og nok søvn er. De venter til barna ikke klarer å være oppe lenger og ber om å få gå å legge seg eller kollapser på sofaen. Triste greier.

Gjest det er lov å bruke hodet
Skrevet

Jeg blir matt hver gang jeg ser slike fasiter (og på minuttet som i et innlegg her) på barns oppdragelse og velferd. Det finnes bare ikke. Er det fagpersonell som går ut med så rigide og snevre fasiter og bruker forskning som argumentasjon, så har man misforstått noe meget grunnleggende.

Det er ganske tullete å sette ett klokkeslett som det ene riktige. Å sette opp minutttimetabell for søvnrutiner er helt borti natta. Pun intended. Forskning har vist at faste søvnrutiner er viktig, og at det er viktig at barn totalt sover nok. I andre land har de helt annen døgnrytme enn det som er "fasiten" her, men jaggu meg, barna og voksne er helt sunne og friske der likevel, selv om de ikke legger barna før klokka syv. Det kommer altså av at det som er viktig er faste søvnrutiner og total menge søvn. Så om folk legger småbarna sine klokka åtte og de våkner klokka åtte om morgenen, så går dette helt fint. Undersøkelsen det ble nevnt i artikkelen har ikke vist til hvor lenge barna sov og hvor mye totalt. Dette er like viktig å spørre som når de legger seg.

Jeg er helt enig i utviklingen at barn lar i for stor grad bestemme selv når de skal sove (foreldre forstår ikke at barna er overtrøtte f.eks.) og at dette fører svært ofte til at barna ikke har en fast søvn- og døgnrytme. Det er dessverre for mange foreldre som tror at barn regulerer ting selv, slik som søvn, mat og kulde/varme. Og når de lar barna bestemme helt selv, så kommer rutiner aldri på plass. Jeg tror også at noen foreldre har dårlig samvittighet for at de er lite sammen med barnet, og at de derfor også legger behovet for at foreldre-barn skal være mer sammen foran barnets søvnbehov. Dette er noe foreldre bør bli oppmerksomme på og arbeide med. Men veien å gå er ikke å gi foreldre tidskart med absolutte-på-minuttet-tidspunkt for legging.

Skrevet (endret)
Greia er vel at det ikke er alle barn som klarer å regulere søvnen selv, og sover like mange timer uansett når de er lagt. Mange klager over søvnproblemer, men så viser det seg at barna er lagt for sent, og dermed våkner tidlig og ikke får nok søvn. Som jeg nevnte tidligere så våkner sønnen min tidligere jo senere han legges. Heldigvis er vi veldig bevisst på dette og legger han til fast tid hver dag, og aldri senere enn 19.30 (da blir det en dårlig natt.)

Greia er at barn er forskjellige. Derfor likar eg ikkje at "søvnekspertar" kjem med slike bastante utsagn som at alle småbarn må leggjast seinast kl 19. For nokre er kanskje tidlegare leggetid løysinga på søvnproblem, for andre er det ikkje eit problem at barnet legg seg seinare på kvelden.

Ja, nokre klarer nok ikkje regulere søvnen sjølv, og må legge seg tidleg for å få nok søvn. Det er jo kjempeflott at du veit kva som fungerer for ditt barn, og er bevisst på dette.

Er elles veldig einig med "det er lov å bruke hodet" ovanfor her.

Endret av cogito
Skrevet

Ja, hvis man er hjemme med ungen, kan den sove lenger om morgenen. Men det betyr ikke at ungen ikke er trøtt om kvelden likevel. De fleste små unger har en døgnrytme som går sånn ca på soving fra 19 til 7. Sånn pluss minus. Ingen som sier at du må legge ungene dine kl 19, de sier at rundt kl 19 er den beste tida å legge seg for de fleste små unger. Er jo ingen som banker på døra di og krever at du skal legge ungene kl 19!

Skrevet (endret)
Ja, hvis man er hjemme med ungen, kan den sove lenger om morgenen. Men det betyr ikke at ungen ikke er trøtt om kvelden likevel. De fleste små unger har en døgnrytme som går sånn ca på soving fra 19 til 7. Sånn pluss minus. Ingen som sier at du må legge ungene dine kl 19, de sier at rundt kl 19 er den beste tida å legge seg for de fleste små unger. Er jo ingen som banker på døra di og krever at du skal legge ungene kl 19!

Sitat frå artikkelen: "Kun 42 prosent av barna under ett år legger seg til riktig tid, altså før klokken 19." - Eg likar ikkje bruk av omgrepet riktig tid. Artikkelen fokuserer også berre på leggjetida, ikkje på kor mykje barna søv.

Sitat frå Spedbarnsboken: "Legg barnet senest kl 19!" - Det er sikkert meint som eit godt råd, men høyrast ut som eit pålegg. Har fått same beskjeden på helsestasjonen.

Så jo, det er nokon som seier at unger må leggjast kl 19. Eller som du seier det, at kl 19 er "den beste tida" å leggje seg. :)

Døgnrytme må lærast! Døgnrytmen kan også forskyvast. Det er ingen biologisk grunn til at unger skal sove frå 19 til 7, det er mest ein samfunnsmessig grunn. Eit barn som vanlegvis søv frå 21 til 9, blir ikkje trøtt i 19-tida på kvelden fordi dette er "riktig" sovetid for barn. Det blir trøtt på den tida det brukar å sove, ut frå sin døgnrytme, så lenge det totalt får nok søvn!

Det er vel elles ikkje tvil om at det er viktig at barn får nok søvn og at fast leggjetid er smart. Det er derimot ingen grunn til alle barn skal ha den same faste leggjetida!

Endret av cogito
Gjest 8-års regelen
Skrevet
Sitat frå artikkelen: "Kun 42 prosent av barna under ett år legger seg til riktig tid, altså før klokken 19." - Eg likar ikkje bruk av omgrepet riktig tid. Artikkelen fokuserer også berre på leggjetida, ikkje på kor mykje barna søv.

Sitat frå Spedbarnsboken: "Legg barnet senest kl 19!" - Det er sikkert meint som eit godt råd, men høyrast ut som eit pålegg. Har fått same beskjeden på helsestasjonen.

Så jo, det er nokon som seier at unger må leggjast kl 19. Eller som du seier det, at kl 19 er "den beste tida" å leggje seg. :)

Døgnrytme må lærast! Døgnrytmen kan også forskyvast. Det er ingen biologisk grunn til at unger skal sove frå 19 til 7, det er mest ein samfunnsmessig grunn. Eit barn som vanlegvis søv frå 21 til 9, blir ikkje trøtt i 19-tida på kvelden fordi dette er "riktig" sovetid for barn. Det blir trøtt på den tida det brukar å sove, ut frå sin døgnrytme, så lenge det totalt får nok søvn!

Det er vel elles ikkje tvil om at det er viktig at barn får nok søvn og at fast leggjetid er smart. Det er derimot ingen grunn til alle barn skal ha den same faste leggjetida!

Det er kanskje bare jeg som har hatt barn som har våknet kl 7 hver eneste morgen, uansett hvor sent de ble lagt?

(Og tro meg, som hjemmeværende kunne jeg godt tenke meg å sove til 8, i alle fall i helgene, så jeg prøvde!)

Men uansett... hva når barna skal til dagmamma, i barnehage, eller på skole?

Det gjelder 100% av alle barn i Norge!

Ved ett eller annet tidspunkt må de begynne å stå opp kl 7... skal barna da måtte ta den omstillingen det er å snu døgnrytmen, eller er det beste at de har fått innarbeidet døgnrytmen fra starten av?

Skrevet
Det er kanskje bare jeg som har hatt barn som har våknet kl 7 hver eneste morgen, uansett hvor sent de ble lagt?

(Og tro meg, som hjemmeværende kunne jeg godt tenke meg å sove til 8, i alle fall i helgene, så jeg prøvde!)

Ved ett eller annet tidspunkt må de begynne å stå opp kl 7... skal barna da måtte ta den omstillingen det er å snu døgnrytmen, eller er det beste at de har fått innarbeidet døgnrytmen fra starten av?

Ikke bare du som har det nei. Her legges det kl 19 hver dag, men de få gangene det har blitt seinere, av en eller annen grunn, har ikke ungen sovet noe lengre for det. Og sånn er det med mange unger.

Ellers enig i det du skriver om at det er like greit å starte en god døgnrytme tidlig, fremfor å snu den når ungen skal begynne i barnehage eller skole.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ang. dette med riktig tid, så er det jo sånt man må ta som et godt råd som alt annet. Man hører jo ofte om riktig mat, riktig trening, riktig lesestoff, osv. Det er vel ikke noe bedre eller verre å høre om hva som er riktig leggetid? Man velger jo selv hva man skal spise/trene/lese/sove uansett.

Skrevet

Sønnen min er nå rett over 7mnd. Om han sover klokka 19, så står han opp klokka 5-5.30. Men sover han rundt klokka 20, så sover han til 7-7.30. Siden vi er hjemme, gjør vi det slik. Han har på dagtid alltid sovet ganske lite i forhold til mange jevnaldrene barn. Nå har han 3 dubber på 30-45min på dagtid, og sover mellom 10-11,5timer om natta. Orker hvertfall ikke å stå opp klokka 5 flere ganger. DA får jeg en sutrete og klengete unge resten av dagen.

Skrevet

Ja, det går fint å forskyve døgnrytmen. Ein må sjølvsagt bruke litt tid, kanskje eit par veker, på å forskyve leggjetida med eit par timer. Er ikkje bekymra for det, og for oss er det beste no å kunne sove litt lengre om morgonen. Har den siste veka gradvis klart å forskyve det til ein time tidlegare, fordi det var blitt litt for seint. (Pga. av flytting, då me var slitne og litt dårlege på rutinene.) Og han våkner no tidlegare på morgonen også. Når han la seg seint, så sov han lett til halv ti...

Ang. dette med riktig tid, så er det jo sånt man må ta som et godt råd som alt annet. Man hører jo ofte om riktig mat, riktig trening, riktig lesestoff, osv. Det er vel ikke noe bedre eller verre å høre om hva som er riktig leggetid? Man velger jo selv hva man skal spise/trene/lese/sove uansett.

Leste du artikkelen? Heile var jo full av fraser som "Kun 42 prosent av barna under ett år legger seg til riktig tid, altså før klokken 19.", "6 av 10 har misforstått". Det er sjelden du får høyre slikt om mat, trening og lesestoff!

Gjest 8-års regelen
Skrevet
Ja, det går fint å forskyve døgnrytmen. Ein må sjølvsagt bruke litt tid, kanskje eit par veker, på å forskyve leggjetida med eit par timer. Er ikkje bekymra for det, og for oss er det beste no å kunne sove litt lengre om morgonen. Har den siste veka gradvis klart å forskyve det til ein time tidlegare, fordi det var blitt litt for seint. (Pga. av flytting, då me var slitne og litt dårlege på rutinene.) Og han våkner no tidlegare på morgonen også. Når han la seg seint, så sov han lett til halv ti...

Det er bra at det går så lett for dere å forskyve døgnrytmen, så lett går det ikke for alle... når du leser her inne, ser du at søvnproblemer hos barn er et temmelig vanlig tema.

Jeg kjenner til eksempler der leggetiden ble forskjøvet i julen, og de kom ikke tilbake til ønsket leggetid igjen før til påske, og da med mye ubehag for barnet!

Og det er det som er problemet: forskjøvet leggetid kan være en fordel for foreldrene, men barnet kan oppleve tilbakeføringen som temmelig ubehagelig!

Men jeg sier som Imli: dette er råd/anbefalinger gitt ut i fra bakgrunn av studier av barns søvnmønster og søvnbehov.

Foreldrene avgjør selv om dette passer for dem og deres barn, og om de ønsker å følge rådene.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Så bra med fokus på søvn! :)

Jeg tror det er lurt å ha noen sånne regler i bakhodet også tilpasse det individuelle barn. Det er lov å bruke hodet! Jeg ser på mine barn at de er ganske forskjellige når det gjelder søvn, så det ville vært veldig feil å kjøre et identisk firkantet opplegg på begge. Den ene trenger MYE søvn, den andre trenger noe mindre. Rett og slett. Og da er det viktig å legge til rette for det. Det er ikke noe stas å legge seg når den andre sitter oppe, så her løser vi det med at den som trenger mindre søvn får ligge i senga og lese en stund lenger.

Noe jeg har tenkt er veldig viktig i forbindelse med barn og søvn (i allefall for mine egne barn, men vil tro det gjelder flere også) er dette med regelmessighet. Jeg ser at mange snur voldsomt opp/ned på døgnet i helger og ferier. Jeg gjorde også det en stund fordi det var så koselig at barna fikk være lenger oppe i helgen, men har etterhvert sett at det ikke er så bra for dem, de har det bedre med nogenlunde faste rutiner. Fortsatt får de være litt lenger oppe i helgene og hvis det er noe helt spesielt kan vi selvfølgelig gjøre unntak, men siden jeg ser at slike netter får ringvirkninger lenge etterpå, prøver vi å begrense det mest mulig.

(en annen ting er at jeg har blitt mer bevisst på at det samme også gjelder for voksen, så jeg prøver å ikke snu døgnet for mye selv heller i helgene lenger).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde foreldre som gjorde "alt rett", og jeg kjenner meg godt igjen i hun som her nevnte hun lå i segen flere timer og så i taket.

Joda, jeg måtte til pers. Jeg er såvidt for gammel til at hjemmeundervisning var lovlig, desverre. For uansett hva jeg gjør, medisiner, ulike teknikker osv, jeg er og blir et B-menneske. Heldigvis har jeg hatt muligheten til å ta konsekvensen av dette i voksen alder, og tilpasse mitt liv etter min kropp og ikke samfunnets mal. Resultatet av det er at jeg konsekvent jobber kvelds og nattevakter, gjør en god jobb, har en god lønn, og nesten alle mine helseproblemer er som blåst bort. Spesielt sommeren er mye bedre. Jeg reagerer på pollen, så det å måtte "fungere" når pollenet er mest aktivt et et mareritt. For første gang opplever jeg det alle snakker om når de nevner å være uthvilt, og ha et liv.

Nå ser det ut som om jeg aldri kommer til å få barn, men om det skulle skje så kommer jeg til å være obs på om får jeg et barn med samme rytme som det jeg selv har hatt (dette antas å være arvelig, min mor har nøyaktig samme problemene som meg, men har presset seg inn i en "normal" rytme. Er nå 50 år og totalt utslitt...). Isåfall så kommer hjemmeundervisning til å bli vurdert, med mindre jeg finner en mulighet til skolegang på tidlig ettermiddag/kveld for barnet.

Hvordan A-mennesker har fått makten over hele menneskeheten er for meg et mysterium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...