Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Jeg snuser litt på utdanning til medisinsk sekretær. Men jeg hater å bli tatt blodprøver av, og kommer sikkert aldri til å stikke noen andre heller. Noen som vet om man må kunne ta blodprøver som medisinsk sekretær? Hva med lønn?
Gjest Christabelle Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 (endret) Jeg snuser litt på utdanning til medisinsk sekretær. Men jeg hater å bli tatt blodprøver av, og kommer sikkert aldri til å stikke noen andre heller. Noen som vet om man må kunne ta blodprøver som medisinsk sekretær? Hva med lønn? Jeg tror ikke sekretærer gjør slike ting, uten at jeg vet det for sikkert. Jeg går ut ifra at du tar imot pasienter, ordner resepter, diverse papirarbeid, henvendelser pr mail og slike ting. Jeg bare synser, utifra at det er en sekretærjobb Angående lønn vil jeg anbefale deg å titte på jobbfeber.no. Der er det listet mange, mange yrker, og har informasjon om alt fra utdanning til arbeidsoppgaver og lønn. Jeg må si at det høres ut som et spennende yrke. Edit: Fant dette. Medisinsk sekretær Kontoradministrativ utdanning innen helse Medisinsk sekretær er en kontoradministrativ utdanning for helsesektoren. Hovedfokus i utdanningen er kontoradministrative funksjoner som utføres på sykehus. Grundig opplæring i medisinsk terminologi og epikrise- og journalskriving vektlegges. Utdanningen har også egne fag innen anatomi, fysiologi og sykdomslære samt psykologi og etiske problemstillinger knyttet til pasienthåndtering. Studiet Medisinsk Sekretær må ikke forveksles Helsesekretær, som er et 3-årig løp på videregående skole. Hvor kan du få jobb? Opplæring i praktisk laboratoriearbeid er en obligatorisk del av undervisningen. Utdanningen kvalifiserer primært for arbeid som sekretær på sykehus og legekontor. Medisinske sekretærer arbeider gjerne i en resepsjon eller på et forkontor til legen. Helsesektoren er omfattende og en utdanning innen administrativ helse vil gjøre deg som Medisinsk Sekretær etterspurt. Mer informasjon om studiet og de ulike fagene i utdanningen leses om i menyen til venstre. Oppstartstider og -steder samt annen informasjon er gitt i oversikten i høyre kolonne. Endret 10. mars 2009 av Christabelle
Gjest Christabelle Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Jeg tror ikke sekretærer gjør slike ting, uten at jeg vet det for sikkert. Jeg går ut ifra at du tar imot pasienter, ordner resepter, diverse papirarbeid, henvendelser pr mail og slike ting. Jeg bare synser, utifra at det er en sekretærjobb Angående lønn vil jeg anbefale deg å titte på jobbfeber.no. Der er det listet mange, mange yrker, og har informasjon om alt fra utdanning til arbeidsoppgaver og lønn. Jeg må si at det høres ut som et spennende yrke. Edit: Fant dette. Medisinsk sekretær Kontoradministrativ utdanning innen helse Medisinsk sekretær er en kontoradministrativ utdanning for helsesektoren. Hovedfokus i utdanningen er kontoradministrative funksjoner som utføres på sykehus. Grundig opplæring i medisinsk terminologi og epikrise- og journalskriving vektlegges. Utdanningen har også egne fag innen anatomi, fysiologi og sykdomslære samt psykologi og etiske problemstillinger knyttet til pasienthåndtering. Studiet Medisinsk Sekretær må ikke forveksles Helsesekretær, som er et 3-årig løp på videregående skole. Hvor kan du få jobb? Opplæring i praktisk laboratoriearbeid er en obligatorisk del av undervisningen. Utdanningen kvalifiserer primært for arbeid som sekretær på sykehus og legekontor. Medisinske sekretærer arbeider gjerne i en resepsjon eller på et forkontor til legen. Helsesektoren er omfattende og en utdanning innen administrativ helse vil gjøre deg som Medisinsk Sekretær etterspurt. Mer informasjon om studiet og de ulike fagene i utdanningen leses om i menyen til venstre. Oppstartstider og -steder samt annen informasjon er gitt i oversikten i høyre kolonne. Edit 2: Her kan du lese mer om det. Blant annet er det diskutert lønn.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 De tar blodprøver i tillegg til vanlige sek. jobber.
Gjest antigartner Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 De tar blodprøver i tillegg til vanlige sek. jobber. Nei, de gjør nok ikke det. Det er ikke så mange yrkesgrupper som har lov til å ta blodprøver. Bioingeniører, sykepleiere og enkelte vernepleiere er blant de yrkesgruppene som kan ta blodprøver. En hjelpepleier eller en helsefagarbeider har f.eks ikke lov til å ta blodprøver.
lulle Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Nei, de gjør nok ikke det. Det er ikke så mange yrkesgrupper som har lov til å ta blodprøver. Bioingeniører, sykepleiere og enkelte vernepleiere er blant de yrkesgruppene som kan ta blodprøver. En hjelpepleier eller en helsefagarbeider har f.eks ikke lov til å ta blodprøver. Der tar du feil. En medisinsk sekretær med opplæring i laboratoriearbeid, kan jobbe på et legekontor, og da tar man blodprøver, og andre prøver. Jeg er utdannet medisinsk sekretær og har jobbet på legekontor. Man kan selvfølgelig velge en annen type jobb eks. som sekretær på sykehus. Da slipper man å ta blodprøver.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Nei, de gjør nok ikke det. Det er ikke så mange yrkesgrupper som har lov til å ta blodprøver. Bioingeniører, sykepleiere og enkelte vernepleiere er blant de yrkesgruppene som kan ta blodprøver. En hjelpepleier eller en helsefagarbeider har f.eks ikke lov til å ta blodprøver. Dette stemmer ikke. Er selv lege, og det er de med. sekretærene som tar blodprøvene.
Gjest antigartner Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Der tar du feil. En medisinsk sekretær med opplæring i laboratoriearbeid, kan jobbe på et legekontor, og da tar man blodprøver, og andre prøver. Jeg er utdannet medisinsk sekretær og har jobbet på legekontor. Man kan selvfølgelig velge en annen type jobb eks. som sekretær på sykehus. Da slipper man å ta blodprøver. Dette stemmer ikke. Er selv lege, og det er de med. sekretærene som tar blodprøvene. Hvis jeg tar feil beklager jeg det. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at jeg gjør det, da med. sekretær ikke er autorisert helsepersonell. En helsesekretær derimot, er det.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Jeg snuser litt på utdanning til medisinsk sekretær. Men jeg hater å bli tatt blodprøver av, og kommer sikkert aldri til å stikke noen andre heller. Noen som vet om man må kunne ta blodprøver som medisinsk sekretær? Hva med lønn? nei
lulle Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 Hvis jeg tar feil beklager jeg det. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at jeg gjør det, da med. sekretær ikke er autorisert helsepersonell. En helsesekretær derimot, er det. Du kan være helt sikker på at du tar feil. Som jeg skrev, er jeg utdannnet medisinsk sekretær (med den tittelen - og ikke tittelen helsesekretær som du får ved en 3 årig videregående utdannelse.). OG jeg har vært jobbet på legekontor, hvor jeg både tok blodprøver, analyserte urinprøver mm.
Gjest hopeful Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 En venninne av meg er medisinsk sekretær, og hun tar masse blodprøver hver dag. Jobber på legekontor. Hun tar blodprøver, analyserer noen av disse, analyserer urinprøver, tar EKG, øreskyll, audiometri, spirometri, osv. Hvis man jobber på sykhus derimot, er det stort sett bioing. som gjør dette. Hvis man er sekretær på sykehus er det en mer administrativ stilling. Men skal du jobbe på legekontor må du kunne ta blodprøver. Tror lønnen begynner rundt 270.000 i året eller noe. Ikke helt sikker. Men du kan finne tariff på helsesekretærfobundet sine sider. venninnen min husket ikke web adr..
Gjest antigartner Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Du kan være helt sikker på at du tar feil. Som jeg skrev, er jeg utdannnet medisinsk sekretær (med den tittelen - og ikke tittelen helsesekretær som du får ved en 3 årig videregående utdannelse.). OG jeg har vært jobbet på legekontor, hvor jeg både tok blodprøver, analyserte urinprøver mm. OK, jeg bøyer meg for dette. Men hvorfor er det så mye strengere på sykehus enn på legekontorene ift hvem som tar blodprøver? Bioingeniørene er jo veldig yrkesproteksjonistiske på dette området, og vil knapt at sykepleiere skal få lov til å ta blodprøver på sykehusene.
Gjest Gjest_bio_* Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 OK, jeg bøyer meg for dette. Men hvorfor er det så mye strengere på sykehus enn på legekontorene ift hvem som tar blodprøver? Bioingeniørene er jo veldig yrkesproteksjonistiske på dette området, og vil knapt at sykepleiere skal få lov til å ta blodprøver på sykehusene. Er bioingeniør og på sykehuset jeg jobber så har vi en del helsesekretærer som tar blodprøver, da særlig i poliklinikken. De får ikke ta del i noe analysearbeid, på sykhuslaboratoriet. Helse sekretærer brukes på legekontorer til lettere analysearbeid som ikke krever så mye teoretisk kunnskap. Det med at bioingeniørene gjerne vil ta prøvene selv og ikke slippe "andre" til er det noen forklaringer på. Det er bioingeniørene som har dette i sin utdannelse per i dag. Sykepleierne har det ikke. Det går da ikke mest på det å stikke en nål i noen, men alle preanalytiske betraktninger og feilkilder rundt dette. Vi er opptatt av å gi ut analysesvar med best mulig kvalitet, og den starter allerede før prøven er tatt. Kvaliteten er best når de med mest kunnskap om noe gjør det.
MiniMjau Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 Ja, det er ikke bare å stikke hull i armen til det kommer blod også får en svaret ut på en maskin. Det er MASSE en skal passe på blir riktig gjort. Det er jo katastrofe å gi ut feil svar til pasientene, spesielt om det er patologisk og behandling blir satt igang ....eller omvendt at sykdom ikke blir oppdaget.... pga at en har tatt/behandlet/analysert prøvene feil.... Det er til helse-norges beste av dette blir gjort av personer som har utdanning til det. Sykepleiere etc tar prøver, men da bør de vel være godt opplært på arbeidsplassen av biooingeniører?
Lizz84 Skrevet 17. mars 2009 #15 Skrevet 17. mars 2009 Jeg snuser litt på utdanning til medisinsk sekretær. Men jeg hater å bli tatt blodprøver av, og kommer sikkert aldri til å stikke noen andre heller. Noen som vet om man må kunne ta blodprøver som medisinsk sekretær? Hva med lønn? Hei! Jeg var livredd for å bli stukket før jeg begynnte på utdanning til Medisinsk sekretær selv. Men jeg ble kvitt skrekken! Synes det var moro å bli tatt/ ta blodprøver selv. Jeg gjør ikke det i jobben jeg har som sekretær nå (jobber på sykehus), men man må ha det i utdanningen! Slapp av, det er ikke noe farlig og det foregår i rolige omgivelser, og de fleste har det nok som deg. Vi fikk god tid på oss, ville vi ikke stikke første gang så fikk vi vente til vi var klare. Men alle måtte jo prøve tilslutt. Det er jo en del av utdanningen. Jeg vil anbefale deg og ta denne utdanningen! Har du tenkt på skole? Nå ligger lønna i det offentlige på 260 000 kr. i året, og har vippa 300 000 kr. i året hvis en har 10 års ansinitet. Det begynner å gå oppover, men det er ikke godt betalt i dette yrket.
Gjest Hebbelille Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 Jeg snuser litt på utdanning til medisinsk sekretær. Men jeg hater å bli tatt blodprøver av, og kommer sikkert aldri til å stikke noen andre heller. Noen som vet om man må kunne ta blodprøver som medisinsk sekretær? Hva med lønn?
Gjest Med.sek Skrevet 13. januar 2010 #17 Skrevet 13. januar 2010 Nei, de gjør nok ikke det. Det er ikke så mange yrkesgrupper som har lov til å ta blodprøver. Bioingeniører, sykepleiere og enkelte vernepleiere er blant de yrkesgruppene som kan ta blodprøver. En hjelpepleier eller en helsefagarbeider har f.eks ikke lov til å ta blodprøver. Er utdannet dette selv og har lov til å ta blodprøver. Så her tror jeg du må sette deg inn litt i hva de jobber med før du uttaler deg. For dette vet du lite om dessverre.
Gjest Gjest_Henriette_* Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 Hei! Jeg var livredd for å bli stukket før jeg begynnte på utdanning til Medisinsk sekretær selv. Men jeg ble kvitt skrekken! Synes det var moro å bli tatt/ ta blodprøver selv. Jeg gjør ikke det i jobben jeg har som sekretær nå (jobber på sykehus), men man må ha det i utdanningen! Slapp av, det er ikke noe farlig og det foregår i rolige omgivelser, og de fleste har det nok som deg. Vi fikk god tid på oss, ville vi ikke stikke første gang så fikk vi vente til vi var klare. Men alle måtte jo prøve tilslutt. Det er jo en del av utdanningen. Jeg vil anbefale deg og ta denne utdanningen! Har du tenkt på skole? Nå ligger lønna i det offentlige på 260 000 kr. i året, og har vippa 300 000 kr. i året hvis en har 10 års ansinitet. Det begynner å gå oppover, men det er ikke godt betalt i dette yrket. hvilken skole gikk du på og hvor lenge? har veldig lyst til å utdanne meg som dette
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #19 Skrevet 13. januar 2010 Ikke ta medisinsk sekretær, gå helsesekretær på vgs i stedenfor. Selv som voksen. Sjansene for å få jobb som medisinsk sekretær er liten, de(vi, er det selv) har ikke autorisasjon som helsesekretærene har og ender derfor nederst i bunken når man søker på jobb. I beste fall får du en ren skrivestue jobb på sykehuset. Det er veldig få som klarer å få jobb, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #20 Skrevet 18. januar 2010 Ikke ta medisinsk sekretær, gå helsesekretær på vgs i stedenfor. Selv som voksen. Sjansene for å få jobb som medisinsk sekretær er liten, de(vi, er det selv) har ikke autorisasjon som helsesekretærene har og ender derfor nederst i bunken når man søker på jobb. I beste fall får du en ren skrivestue jobb på sykehuset. Det er veldig få som klarer å få jobb, dessverre. Jeg har også sjekket opp mye ang dette med helsesekretær vs helse og administrasjon (hos NA), men jeg er veldig skeptisk til disse privatskolene og kunne godt tenke meg å ta videregående på ny og bli autorisert helsesekretær. Men problemet er jo når en allerede har videregående utdanning og er over 25år, så stiller man jo heeelt bakerst i køen for å komme inn på vgs, og spesielt siden det er snakk om 3år også, da er det jo enda verre. Og det finnes heller ingen voksenopplæring i helsesekretær (kun helsefagarbeider) heller i hele fylket, så hva gjør man da...? Da er jo eneste alternativ å ta helse og adm. hos NA.. Men jeg fikk vite fra fylkeskommunen at etter et evt endt helse og adm.studie hos NA, så kunne jeg gå opp til en kompetanseprøve hos dem (da blir man hørt i pensumet fra vg3 helsesekretær) og om man bestod denne prøven, fikk en utdelt vitnemål som helsesekretær og man kunne da søke om autorisasjon. Er det noen som har gjort det på denne måten eller vet om man kan søke autorisasjon etter at man har jobbet x antall år?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå