Gå til innhold

skriftlig advarsel


Gjest hege

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet butikken i ni måneder nå, jobbet så mye jeg kunne, stilte gjerne opp for flere vakter og har aldri hatt sånt problem før. Jeg hadde en jente som passet ungen min hvis vi trengte det.nå begynte hun å jobbe. Det er avtalt mellom meg og kasselederen at jeg kan helst jobbe på kveldstid fordi da mannen min er hjemme. de dagene når han er hjemme jeg tar meg dagvakt hvis jeg har ingen. det er veldig mye sykefrævar på jobben og de trenger noen i kassa hele tida.

Selvfølgelig vi har tenkt på hvordan det skal gå etter at vi får barnehage plass. da blir det vanlig arbeidsdag på meg. jeg er klar over at det er ikke butikken sin problem at jeg har ett lite barn.jeg skylder på ingen! skylder ikke på at vi har ikke barnehage!!!!! hvorfor tror dere det jeg vet ikke. men det som er misforstått for meg er at skriftlig advarsel gis etter gjentate ganger mens med meg skjedde det første gang. jeg burde ta meg en prat med butikksjef men tror ikke det kan hjelpe meg. han er ny i butikken og 3 personer har allerede sagt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er vel det hvit dagmamma.

Å ha småbarn betyr ikke at du kan si: jeg må gå, jeg må ha fri pga du mangler barnepass.

Klart det betyr ikke det!

men takk for en god ide om en "svart" dagmamma. det fungerte så godt med min tidliegere barnepasseren at jeg tenkte ikke på å skaffe meg en svart dagmamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Høres desverre ut til at du har fått en sjef som leter etter små ting å utsette på folk. Og lager problemer deretter.

Desverre er det mange sjefer som er slik.

Er du organisert \ fagforening, kan du spørre om råd hos dem.

Mener helt klart at en skal få flere muntlige advarsler, før en får skriftlig.

Med et engangstilfelle. Er det å overdrive kraftlig med skriftlig advarsel.

Har selv hatt en elendig sjef som gjorde noe lignende. Men h*n var livredd for å bryte lover og regler PÅ PAPIRET.

Jeg fikk muntlig advarsler. Men siden det ikke var grunnlag nok til skriftlige gikk h*n ikke noe lengre en det. Var engentlig uvesentlige filleting som ble kritisert for min del. Var kun for å sette meg i et dorlig lys.

Og forsøke å få meg til å si opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
dagmamma tar 6000 tusen kroner i måned mens barnehage koster 3500 tusen, det er et forskjell

Maks pris i barnehage og den er IKKE 3500.- Dette til orientering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann går vaktsystem, men han har en fast turnus. Du vet jo gjennom hele året når han skal\skal ikke på jobb.

Og du har jobb fast?

Du skriver at du har ikke råd til dagmamma,men har du da råd til barnehage?

nei han har ikke fast turnus. han er vikar og jobber når arbeidsgiveren ringer. men der er et mulighet til å fåst jobb i framtiden. jeg har ikke fast jobb heller.

sansynligvis har jeg snakket med "hvite" dagmammaer som tar mye mer en barnehage koster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks pris i barnehage og den er IKKE 3500.- Dette til orientering...

i min bydelen maks pris er 2330. og dette har jeg råd til å betale!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det var vanskelig å finne ut noe om dette med muntlig advarsel før skriftlig, det er ulovfestet rett, så det står ikke noe om det i loven. Har dere noe personalreglement på jobben som det står noe om dette?

Ta en titt på denne siden: http://www.lynxlaw.no/articles_des.asp?int_art_id=4

Merk at det står bør få muntlig advarsel, ikke at det skal.

Synes du bør ta dette opp med sjefen din, det kan jo være en misforståelse? Hvis ikke som andre har sagt ville jeg snakket med tillitsvalgte eller fagforeningen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svaret.

noen har prøvd allerede å snakke med tillitsvalg siden nye sjefen begynte og da skjedde noe rart fordi tillitsvalg har sagt opp. vi har fått ny en men nå er hun på opplæring. skal ta meg en prat med butikksjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ta deg en prat med butikksjefen og få ryddet opp i dette.

Jeg må samtidig si at jeg synes det er en uting å stille på jobb og så si at du samme dag må gå etter halv arbeidsdag. Slikt er noe du gi beskjed om på forhånd, så fort som overhode mulig, slik at arbeidsgiver får mulighet til å finne en erstatter til deg.

Jeg kan lett se for meg t kassesjefen blir satt i en veldig vanskelig situasjon hvis en arbeider kommer og sier at de "må" gå kl 16, ellers så blir ungen hjemme alene. I og med at det er så knapp varsel så er det jo knapt nok en forespørsel til arbeidsgiver, men mer en befaling. Hva hadde du gjort hvis h*n sa nei der og da?

Jeg vil egentlig si at selv om kassesjefen har sagt at du får lov å gå så kvalifiserer dette til en advarsel. Det er rett og slett ikke greit å gi beskjed om slikt samme dag. Hadde du hatt en kontorjobb f.eks. hvor det at du er borte kun går ut over deg selv så er det en ting, men i en butikk så trenger man stort sett alle som er satt opp på jobb og det at en person går før tiden kan få store problemer for de andre ansatte som jobber den kvelden. Så sant det ikke er noe helt akutt som har oppstått, noe det ikke er snakk om her, så er det ikke akseptabelt å kreve å få gå etter halv arbeidsgdag samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kan lett se for meg t kassesjefen blir satt i en veldig vanskelig situasjon hvis en arbeider kommer og sier at de "må" gå kl 16, ellers så blir ungen hjemme alene. I og med at det er så knapp varsel så er det jo knapt nok en forespørsel til arbeidsgiver, men mer en befaling. Hva hadde du gjort hvis h*n sa nei der og da?

Pft. Selvfølgelig kan de ikke si nei. Barnet kan jo ikke være alene hjemme.

Nei. Selvfølgelig er det ikke ideelt å gå før tiden, men av og til skjer det ting som gjør at man bare er nødt til det. Når det gjelder barn må alle yte litt ekstra.

Jeg kan ikke tro annet enn at denne berår på en misforståelse mellom leder, butikksjef og deg. Ta en prat med sjefen, så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft. Selvfølgelig kan de ikke si nei. Barnet kan jo ikke være alene hjemme.

Nei. Selvfølgelig er det ikke ideelt å gå før tiden, men av og til skjer det ting som gjør at man bare er nødt til det. Når det gjelder barn må alle yte litt ekstra.

Jeg kan ikke tro annet enn at denne berår på en misforståelse mellom leder, butikksjef og deg. Ta en prat med sjefen, så ordner det seg sikkert.

For det første: Nei, man trenger ikke å gi muntlig advarsel før man gir skriftlig.

Og alle er enige om at uforutsette hendelser skjer. Dette er ikke en uforutsett hendelse, men noe TS og mannen kunne planlagt seg unna. Slik er det å ha små barn - krasjer det må en av partene si i fra seg vakten sin I GOD TID. Å komme samme morgen og forlange at man må gå etter halv vakt kan sikkert karakteriseres som skoft, og er grunnlag for skriftlig advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagmamma tar 6000 tusen kroner i måned mens barnehage koster 3500 tusen, det er et forskjell

Men du får kontantstøtte nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente38
Det er faktisk ikke arbeidsgivers problem at dere ikke har barnehageplass og at vaktene til deg og samboer kræsjer. Uansett om dere hadde hatt barnehageplass hadde jo dagen du beskriver her blitt et problem - såvidt meg bekjent stenger de fleste barnehager klokken 17.

Når man har valgt å få barn må man innrette seg etter det, det er ikke samfunnets oppgave å innrette seg etter småbarnsforeldrene! Beklager om jeg høres sur og vanskelig ut, men jeg jobber sammen med flere småbarnsforeldre som er akkurat som TS og forventer at alle skal innrette seg etter dem så fort noe skjærer seg med ungene. Hadde det vært snakk om en gang i ny og ne hadde jeg nok ikke reagert så kraftig, ting kan jo skje for oss alle, men når det dreier seg om flere ganger per måned for de samme menneskene blir jeg kraftig irritert.

Denne signerer jeg. Jeg blir også kraftig irritert når kollega med småbarn forventer at vi andre skal innrette oss etter dem. Gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest farge
kasselederen godkjennte det.

Da er det jo bare å få kassaleder til å bekrefte dette ovenfor butikksjefen og hele saken vil være ute av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kaia_*
Det er faktisk ikke arbeidsgivers problem at dere ikke har barnehageplass og at vaktene til deg og samboer kræsjer. Uansett om dere hadde hatt barnehageplass hadde jo dagen du beskriver her blitt et problem - såvidt meg bekjent stenger de fleste barnehager klokken 17.

Når man har valgt å få barn må man innrette seg etter det, det er ikke samfunnets oppgave å innrette seg etter småbarnsforeldrene! Beklager om jeg høres sur og vanskelig ut, men jeg jobber sammen med flere småbarnsforeldre som er akkurat som TS og forventer at alle skal innrette seg etter dem så fort noe skjærer seg med ungene. Hadde det vært snakk om en gang i ny og ne hadde jeg nok ikke reagert så kraftig, ting kan jo skje for oss alle, men når det dreier seg om flere ganger per måned for de samme menneskene blir jeg kraftig irritert.

Signerer denne! Kunne ikke sagt det bedre slik. Er også mektig lei av andre må ta en større del av lasset osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kaia_*
:fnise: du har tydeligvis IKKE barn selv.

Uforutsette ting med barn skjer hele tiden når en har små barn. Av og til klarer en å "trokle sammen" kabalen så den går opp enkelt og greit (stort sett så gjør den det) . Av og til må en improvisere og av og til er det full "kresj".

Slik er det bare når en er foreldre

Det har jeg full forståelse for en sjelden gang, men dette er jo gjengangeren. Og det skal IKKE gå utover arbeidsplass og kollegaer. Klarer en ikke å kombinere jobb og småbarn så får en heller holde seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤bella¤
dagmamma tar 6000 tusen kroner i måned mens barnehage koster 3500 tusen, det er et forskjell

Men når du skal ha barnet ditt i barnehage får du ikke kontantstøtte og må betale 3500, nå får du 3000 i kontantstøtte og med de pengene må du jo da bare betale 3000 for å få dagmamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med hun som sa ok til at du dro i dag, og be henne bekrefte det ovenfor sjefen.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få ting til å gå opp når man ikke har normale arbeidstider eller barnehageplass.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Pft. Selvfølgelig kan de ikke si nei. Barnet kan jo ikke være alene hjemme.

Nei. Selvfølgelig er det ikke ideelt å gå før tiden, men av og til skjer det ting som gjør at man bare er nødt til det. Når det gjelder barn må alle yte litt ekstra.

Jeg kan ikke tro annet enn at denne berår på en misforståelse mellom leder, butikksjef og deg. Ta en prat med sjefen, så ordner det seg sikkert.

Av og til skjer det ting som gjør at man bare er nødt?

Ja, jeg er helt enig i det. Blir pappaen eller avtalt barnevakt syk, blir barnet syk, skjer det noe annet akutt som gjør at mor må passe barnet så ja, da må en få lov til å gå. Men, her er det jo ikke en akutt problemstilling. TS og mannen har vært klar over dette. Når det ble klart at de ikke ville finne barnepass så må TS umiddelbart kontakte jobben og be om fri.

Når det gjelder barn må alle yte litt ekstra?

Nei, vettu hva. Butikken skal ikke lide for at TS har barn og ikke klarer å planlegge godt nok selv. Jeg yter ekstra for mine barn, og du yter ekstra for dine. Ikke søren om jeg er villig til å jobbe overtid for å dekke inn din vakt, når du ikke engang gidder å gi beskjed i rimelig tid at du ikke har planer om jobbe vakten din.

Hadde det vært noe akutt og uforutsett så selvsagt legger man godviljen til, særlig når det er barn inne i bildet. Men det å ha barn er ingen unnskyldning for å planlegge dårlig. Jeg gidder ikke yte litt ekstra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ingen regler om at muntlig advarsel må gis før skriftlig. Det praktiseres vel gjerne slik at mindre alvorlige hendelser betyr muntlig advarsel/korreksjon, mens mer alvorlige er skriftlig. Men det er ikke faste regler på dette.

Dersom du faktisk gikk fra jobb midt i en oppsatt vakt uten å avklare det med sjefen, så vil jeg si at det er meget alvorlig. Dersom du har fått ja fra kassalederen, og denne er din nærmeste leder, så må du selvsagt få disse to til å snakke med hverandre og oppklare dette.

Uansett så kan du selvsagt ikke forvente å komme på jobb, og bare "si ifra" at du "må" gå midt i vakten. Du er oppsatt på jobb for å være der da, og kan ikke ombestemme deg på eget forgodtbefinnende, uansett hvor god unnskyldning du selv måtte mene at du har. Barnepass er foreldrenes ansvar, ikke bedriftens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...