Gå til innhold

Barn i bil mens foreldrene handler

Tjorven

Hva synes du om at foreldre lar barnet/barna sitte i bilen mens de handler?  

2 stemmer

1. 1. Hva synes du om at foreldre lar barnet/barna sitte i bilen mens de handler?

• Helt greit
      8
    • Synes det er uansvarlig
      40
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sier ikke at andre ikke bør gjøre den og den tingen, men jeg kan si at jeg synes det er forferdelig gjort. Jeg har ingenting i mot hva de gjør, men jeg trenger ikke å like det og det er vel du enig i vel?

Jeg er bare sånn og jeg gjør ting på min måte. Sånn er det bare og andre trenger ikke å like det.

Dette var i grunn det svaret jeg også ønsket å gi på denne kommentaren!

Om folk velger å ha sine barn i bilen så er det deres valg, men jeg kommer aldri til å gjøre det! Og man må bare akseptere at folk er forskjellige også her. Men klarer allikevel ikke helt å skjønne at folk tør eller klarer å gå fra barn i bil. En ting er altså en 5 minutters handel, men når man blir borte i over 30 min synes jeg det er for lenge å la barn være i bil alene!

Vel, heldigvis er mannen min veldig enig med meg i dette, så den dagen det blir aktuelt slipper vi iallfall interne diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skulle tro noen av dere var etterlevninger fra republikkens tid i romerriket..Der hadde man også et strengt og ensidig syn på saker!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Alt er ikke sort og hvitt. Bor man på et lite sted der mange kejnnner hverandre, med en liten butikk, skulle det ikke være umulig å handle 2 melk og et brød. Eks der jeg kommer fra er det vinduer ut på p-plassen (for 6 biler) i hele butikken, men kan altså følge med.

Noe annet er på kjøpesentre, , 30 minutter , la nøklene stå i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte "Helt greit", men det er bare fordi jeg bor i en liten bygd, langt oppi nord, ungene må avogtil sitte alene igjen i bilen mens jeg springer inn på butikken og handler melk og brød.... :wink:

Jeg ville ALDRI gjort det dersom jeg bodde i by/større tettsted, selv om det er nærbutikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange svar her, at jeg vet jamme meg ikke hvor jeg skal starte!

Kittykat blir provosert fordi jeg kaller henne en uansvarlig mor som tar barna sine med på en kjøretur. Fint, det var faktisk poenget! For enda du selv mener at det ikke er noe galt i å gjøre det (på tross av at begrunnelsen er svak, at "alle" gjør det betyr jo ikke at det er riktig), så svir det at noen mener du gjør noe som er skadelig for barna dine. Om noen stiller seg opp og peker på det du gjør mot barna dine og sier at det er helt forferdelig, så oppleves det som et overtramp. Så om en skal gjøre noe sånn mot andre, så bør det være godt og fornuftig begrunna, ikke bare basert på føling, hysteri eller synsing.

Noen ting er helt klart uansvarlig å gjøre mot barna sine. Å la to små barn være alene i fem timer, er udiskutabelt en av dem. Ikke minst i en varm bil i solsteiken. Mange andre ting er også uansvarlig, men jeg tenker ikke å bruke tid på å nevne eksempel her. Stort sett måler vi dette i hvor stor risiko barnet utsettes for, eller hvilke ubehag det medfører for barnet.

Risiko ("tenk på hva som kan skje") er begrunnelsen til dere som ikke vil la barna være i bilen mens dere er inne på butikken (eller andre steder?) en snartur. Men enkle statistikker viser at barn daglig utsettes for langt farligere ting enn å sitte alene i en bil i fem minutter. Jeg er sikker på at samtlige av dere som har barn utsetter dem for noe som er farligere enn å sitte alene i bil HVER DAG!

En kan ikke beskytte hvereken seg selv eller barnet sitt mot alle mulige farer. Hver dag tar vi en kalkulert risiko, rett og slett fordi det er det vi må gjøre for å leve. Vanlig vis er det hvor farlig noe er som avgjør om vi tar risikoene på å gjøre det. Men noen ganger er det andre ting som spiller inn, som for eksempel våre mere urasjonelle følelser. At en selv har hatt en varm og ubehagelig opplevelse i bil kan være en slik opplevelse. Eller at en har latt seg skremme av oppslag i VG. Om ikke frytken er for urasjonell, og om ikke offeret med å gjøre noe/la vær å gjøre noe er for stort, så er det ingen hindring å følge også disse følelsene. Men en bør være klar over at det er følelser og ikke fornuft som ligger til grunn.

Når en velger hva en selv vil gjøre kan en legge både fornuft og følelser til grunn. Men når en mener ting om hva andre gjør, så bør en holde seg til fornuften, og legge følelsene hjemme på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pjusk

Jeg lar ikke barna mine sitte alene i bilen med mindre jeg skal inn på nærbutikken og vet jeg ikke blir borte mer enn et par minutter. Der kan jeg også se bilen fra butikkvinduene.

Men barn er ofte uforutsigbare! Ja, man kjenner sine egne barn godt, men man kan aldri helt forutsi reaksjonsmønsteret deres. Jeg har en seksåring som er veldig flink til å forstå beskjeder av "praktisk" betydning. Jeg har likevel opplevd en gang at han gikk ut av bilen, løp over bensinstasjonsområdet og inn på bensinstasjonen der jeg sto for å betale. Han skulle nemlig fortelle at han måtte tisse! Litt ekkel situasjon mht. alle bilene og at han i iveren lot døren til bilen stå åpen med lillebror i.

Men vi er vel alle mer eller mindre enige i at det er stor forskjell på et par minutter i nærbutikken eller å sette fra seg barna på parkeringsplassen foran det store kjøpesenteret??? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er vel alle mer eller mindre enige i at det er stor forskjell på et par minutter i nærbutikken eller å sette fra seg barna på parkeringsplassen foran det store kjøpesenteret??? Eller?

Det er jeg helt enig i. Hadde aldri gått fra de i bilen på den store butikken på Kleppe heller jeg, men på nærbutikken her ved oss der gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Hadde aldri gått fra de i bilen på den store butikken på Kleppe heller jeg, men på nærbutikken her ved oss der gjør jeg det.

Det tror jeg vi er ja! Det er mange situasjoner der det ikke er noen tvil om at det er uansvarlig å gå i fra barn i bil, men det er også mange der det ikke er det. Her kommer foreldrenes vurderingsevne inn. På en kald dag i nordnorge vil unger alene i bil sulte i hjel før de rekker å bli for varme, for å sette det på spissen. Men selv om det er en kald dag ville jeg ikke la unger være igjen i bilen utenfor et stort kjøpesenter med mye fremmede folk til og fra. Og dersom en er så heldig at en er to foreldre så er det jo uansett greiest at den ene blir igjen i bilene. Og om en har mulighet til å handle på et annet tidspunkt så gjør en selvfølgelig det. Men om en trenger en pakke melk, og stopper utenfor nærbutikken i det rolige nabolaget der alle kjenner alle, og en vet at det ikke er kø i kassa, ja da er det andre ting som er mere uansvarlig enn å la småtten fortsette å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Innelåst i 5 timer er heldigvis ikke normalen da...

Selv om den saken er tragisk - så er det ikke det vi snakker om her...

Alt er ikke sort og hvitt.

Akkurat det som er poenget...

Jeg ville ALDRI gjort det dersom jeg bodde i by/større tettsted, selv om det er nærbutikk!!

Min nærbutikk er like trygg som din landhandel selv om jeg bor i store, stygge Bergen... :wink:

En kan ikke beskytte hvereken seg selv eller barnet sitt mot alle mulige farer.

Tenk på hva som kan skje ditt barn når det er ute og leker... :-?

Eller er på vei hjem fra skolen...

Eller fra ungdomsklubb...

Eller vært på byen som 18 åring...

Vi må slippe dem løs også... :wink:

Selv om vi vil beskytte våre kjære barn mot alt som er stygt og fælt i denne verden

- kan vi ikke alltid det.

Det var 1 artikkel om 2 barn som døde i USA pga misforståelser...

Tragisk.

Men enda mer tragisk:

ALLE BILULYKKENE MED BARN INVOLVERT...

Var det ikke i Tyskland en buss med mange barn + besteforeldre kom ut for en ulykke med 13 døde?

Ragnhild: applauderer dine innlegg. :Nikke:

Jeg har likevel opplevd en gang at han gikk ut av bilen, løp over bensinstasjonsområdet og inn på bensinstasjonen der jeg sto for å betale. Han skulle nemlig fortelle at han måtte tisse! Litt ekkel situasjon mht. alle bilene og at han i iveren lot døren til bilen stå åpen med lillebror i.  

Men du var jo der...

Hva om du må snu ryggen til på en lekeplass?

Hopper hjertet på samme måte?

Det er mange situasjoner der det ikke er noen tvil om at det er uansvarlig å gå i fra barn i bil, men det er også mange der det ikke er det. Her kommer foreldrenes vurderingsevne inn. På en kald dag i nordnorge vil unger alene i bil sulte i hjel før de rekker å bli for varme, for å sette det på spissen.

Nettopp: bruk sunn fornuft og vurder.

Det må vi som foreldre og tanter eller hva vi er gjøre HVER DAG... :wink:

Jeg er ikke mor. Bare så det er sagt.  

(Der tenker jeg enkelte mødre stengte alle mine kommentarer ute med en gang  )  

Tok den - men når du 365 dager i året "skal bare"

- så er dette kanskje en av "kamelene" en svelger... :ler:

Ting arter seg annerledes når en passer noen barn en gang i blandt

og leverer dem tilbake til mamma og pappa...

Annerledes for enslige som ikke har en bedre halvdel som kan sitte i bilen...

Annerledes utenfor en liten butikk for å kjøpe melk og brød...

Er det sommer eller vinter eller kanskje høst eller vår?

Men klart det er uansvarlig å sette barna fra seg når:

* det er 30 grader, bilen står i solen og barna sitter der mer enn 10 minutt

* en er på ferie i Mexico City og skal innom kjøpmannen på hjørnet i slumkvarteret

* en i full snøstorm på Hardangervidden forlater barna for å rekognisere hvor en er og det tar 3 timer...

Dette også for å sette det på spissen... :wink::sjarmor:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden min har visst skapt mang en diskusjon allerede og det er bra!

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg i helgen opplevde dette nemlig. Vi skulle inn og handle, barnet sovnet i bilen og moren mente det kunne sitte i bilen så lenge. Det plaskregnet ute da vi ankom kjøpesenteret, men det var lummert ute. Barnet ble sittende i bilen og sov søtt, vi låste bilen og gikk inn. Vi ble inne på senteret ca 1 time (noe jeg synes var veldig lenge med et barn i bilen). Da vi kom ut igjen satt barnet fremdeles og sov, men dyvåt av svette. Det var sinnsykt varmt i bilen og jeg ble litt forskrekket over at det var såååå varmt der. Dette fikk meg til å tenke veldig over hva som gjør at mødre/fedre lar barna være i bilen mens de handler. I denne situasjonen synes jeg det var for ille og jeg ville aldri gjort det likens selv.

Jeg forstår folk som skal en svipptur innom butikken for å handle melk og brød, men jeg forstår ikke folk som skal ha barna i bilen mens de gjør storinnkjøp som tar tid!

Men jeg er nok litt ekstra var på slike ting som dette. Reagerer veldig når jeg ser bittesmå barn rusle langs veien alene eller alene ute på natta også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antok at med å la barna sitte igjen i bilen når man handler, så var det sånn "gidder ikke spenne alle ungene ut av setene og ta med alle søvnige sure barna inn på bensinstasjonen når jeg skal betale".

Men 1 time? Det er uhørt for meg. Må innrømme at da jeg var au pair i usa ble jeg opplært til å være like nevrotiske som amerikanske foreldre må være overfor sine barn, da. Det sitter igjen enda. Å la barnet sitte igjen på en parkeringsplass i 1 time, så ser jeg for meg noen dophuer som rusler forbi med brekkjern for å plukke synlige lommebøker og mobiltelefoner, ser ungen, og tar den med seg. Jeg har problemer med å snu ryggen til barn jeg passer på lekeplassen også, fordi jeg ble opplært til "alltid ha øyekontakt". Veeldig forskjellig fra min egen oppvekst, da jeg var 2 gikk jeg alene på besøk til naboen som bodde 600 m unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke sort og hvitt. Bor man på et lite sted der mange kejnnner hverandre, med en liten butikk, skulle det ikke være umulig å handle 2 melk og et brød. Eks der jeg kommer fra er det vinduer ut på p-plassen (for 6 biler) i hele butikken, men kan altså følge med.

Noe annet er på kjøpesentre, , 30 minutter , la nøklene stå i osv.

Jeg bor et lite stykke utenfor sentrum. Jeg føler meg ikke trygg på vårt nabolag. Det er mange blokker rundt om her og med mange rare folk. Har også truffet på en del rare folk i vår blokk.

Vi har et kjøpesenter her og hva som helst kan skje.

Og jeg ble ikke provosert av kommentaren din, Ragnhild, bare lettere irritert.

Man kan faktisk mene noe uten å ha noe i mot personene som gjør det.

For meg er det bare uforståelig hvorfor folk går fra barna i bilen uansett om det er for 5 eller 10 minutter. Jeg hadde ikke følt meg trygg selv om jeg hadde kunne sett bilen hele tiden.

Men jeg har altså ingenting i mot selve personen. Det er ikke sånn at jeg går bort og kjefter hvis jeg ser det. Hva de gjør er deres sak og jeg blander meg ikke inn.

Mens jeg selv vil aldri gjøre dette, uansett om det bare er for 2 minutter.

Folk er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time er alt for mye.

Og jeg er, som mange har skjønt, ingen hysteriker.

Jeg antok at med å la barna sitte igjen i bilen når man handler, så var det sånn "gidder ikke spenne alle ungene ut av setene og ta med alle søvnige sure barna inn på bensinstasjonen når jeg skal betale".

Men 1 time? Det er uhørt for meg.

Godt å høre at det ikke bare er meg som synes dette var helt vanvittig. Derfor startet jeg denne diskusjonen også, men jeg skjønner nå at jeg kanskje burde ha fortalt historien med en gang... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time? Tror jeg ville ha sjekke på ungen i alle fall hvert tiende minutt, om ikke oftere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time? Tror jeg ville ha sjekke på ungen i alle fall hvert tiende minutt' date=' om ikke oftere![/quote']

Ja, jeg synes også det var rart at hun ikke engang sjekket at ungen hadde det bra i bilen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...