Gå til innhold

Barn i bil mens foreldrene handler

Hva synes du om at foreldre lar barnet/barna sitte i bilen mens de handler?  

2 stemmer

1. 1. Hva synes du om at foreldre lar barnet/barna sitte i bilen mens de handler?

• Helt greit
      8
    • Synes det er uansvarlig
      40
    • Vet ikke
      4

Fremhevede innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Statistisk sett er det vel liten fare for at barnet skal bli kidnappet her i Norge. Men likevel finnes det enkelte mer eller mindre farlige mennesker......Skal man ¨la barn sitte alene i bilen så sørg ihvertfall for at bilen er låst. Men da blir det problemer dersom noen utenfor må yte hjelp i en nødsituiasjon, feks, brann, eller at barnet blir livstruende sykt på en eller annen måte. Spørsmålet er jo bare om du kan leve med deg selv dersom noe skulle skje, er det verdt de 10 minuttene du løp inn i butikken?

Videoannonse
Annonse
Gjest trudes
Skrevet

som alene mor med to barn er jeg nødt til å planlegge. Derfor tar jeg stor handel 1 gang i uken,når jeg har barnevakt. Men må jeg innom butikken tar jeg ungene med. Det er ingen her som nevner kassekøen.

Skrevet

Jeg ville aldri latt min datter på 1 1/2 år sitte alene i bilen, ikke i ti min. en gang. Om jeg vil gjøre det når hun blir eldre, vet jeg ikke... tror ikke det - jeg hater å stresse meg gjennom butikken!!

Skrevet
Spørsmålet er jo bare om du kan leve med deg selv dersom noe skulle skje, er det verdt de 10 minuttene du løp inn i butikken?

:enig: Tror man ikke ville tilgi seg selv i ettertid om noe skulle hende...

Jeg vet iallfall med meg selv at om jeg noen gang få barn, så skal de aldri sitte igjen i bilen (eventuelt bare når de blir større 8-10 år).

Skrevet

Jeg har hatt vesla i bilen ved et par anledninger. Hun er straks ett år. Da har hun sovet, og jeg har spurtet inn på butikken etter én ting eller to. Tar to minutter, maks. Og skulle det vise seg at det er kø i kassa feks, da spurter jeg heller ut igjen og handler en annen gang.

Er enig i at det er uansvarlig å ha små barn lenge i bilen mens man handler. Og med lenge vil jeg vel egentlig si alt fra fem minutter og oppover. Selv om de sover kan de plutselig våkne og være redde. For de skjønner jo ikke hvorfor de plutselig er alene i bilen.

Skrevet
Spørsmålet er jo bare om du kan leve med deg selv dersom noe skulle skje, er det verdt de 10 minuttene du løp inn i butikken?

Du kan aldri gardere deg hundre prosent mot at "noe" skal skje. Det kan være noe du ikke engang har tenkt på. Det kan være noe dagligdags. Barn dør i trafikken med foreldrene som sjåfører. Kan DU leve med deg selv dersom barnet ditt omkommer når du er sjåfør, eller må du kanskje slutte å kjøre bil også. Hva med å leke utenfor huset alene, hva om noe skjer da? Kidnapper, farlig hund, slemme barn, eller som femåringen som ble kvalt på en lekeplass for litt siden. En kan ikke holde barna under kontsatn oppsyn 24/7 til de er 18. Og om en kunne det, så kan det like vel skje noe med foreldrene til stede...

Gjest Anonymous
Skrevet

Min lille datter på 15 mnd sitter i bilen hvis jeg skal inn på Posten å sjekke postboksen. Er da borte 20 sek, og bilen står rett utenfor. Hun sitter også i bilen når jeg skal inn på Statoil å betale bensin, men da ser jeg henne fra vinduet. Hun har sovet en gang i bilen mens jeg var inne å handlet. Da var det ikke varmt ute, og jeg låste bilen. Var inne 5 min maks. :)

Skrevet

Eneste gangene barna(3 1/2år og 6mnd) sitter i bilen er når jeg er å henter posten i postboksen, det tar 30 sek. og da ser jeg bilen hele tiden. Kan også hente ut pakker, men bilen står rett utfor vinduet så jeg ser de hele tiden.

Hadde aldri turt å la de sitte alene i bilen, mens jeg hadde vært å handlet, uansett om det tok 3 min. Jeg må kunne se de hele tiden, når jeg er inne noen plass.

Når de blir større (8-10år)blir det jo anderledes da.

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig gjort. Hva som helst kan skje uansett hvor liten sjansen er. Man er ikke sikret mot at det ikke skal skje en selv, så derfor tar jeg aldri sjansen. Jeg går aldri fra mine barn i bilen. De skal være med inn uansett. Sover barna så er den ene av oss igjen i bilen mens den andre går inn og handler.

Skrevet
Jeg synes det er helt forferdelig gjort. Hva som helst kan skje uansett hvor liten sjansen er. Man er ikke sikret mot at det ikke skal skje en selv, så derfor tar jeg aldri sjansen. Jeg går aldri fra mine barn i bilen. De skal være med inn uansett. Sover barna så er den ene av oss igjen i bilen mens den andre går inn og handler.

Da synes jeg du er en forferdelig og uansvaralig mor som faktisk tar barna dine med i bil, for sjansen er mye større for at noe skal skje med dem når bilen er ute i trafikken (se bare på forrige helgs tragiske nyheter) enn når bilen står trygt parkert på en parkeringsplass.

Skrevet

Dere som reagerer med at "dette er forferdelig gjort" osv, uansett om det tar bare et par minutter, reagerer dere med like stor avsky mot foreldre som lar barna sove i vogna ute? Like mye kan hende da... For kom ikke her å si at man da ser vogna hele tida. Ingen som holder oppsyn med vogna i et par timer mens den lille sover!

Gjest Mayamor
Skrevet

Synes ikke en kan si verken det ene eller det andre fordi barn er forskjellige.

Min gutt sov som en sten da han var liten.

Jeg låste bilen med god samvittighet og løp inn i butikken da han var liten.

Han sov like godt da jeg kom ut igjen.

Men jeg kjenner mitt barn... :wink:

Igjen: her er det snakk om et kjapp tur innom. Ikke storhandel!

Nå er han 6.5 år og gidder ikke bli med inn i butikken etter et par ting...

Da sitter han heller i bilen og leser.

Men dørene låst selvsagt.

Nå er det sommer - men det er jo 3 andre årstider også da...

Så en har jo lov å bruke hodet og ikke bli overhysterisk.

Mayamor

Skrevet
Dere som reagerer med at "dette er forferdelig gjort" osv, uansett om det tar bare et par minutter, reagerer dere med like stor avsky mot foreldre som lar barna sove i vogna ute? Like mye kan hende da... For kom ikke her å si at man da ser vogna hele tida. Ingen som holder oppsyn med vogna i et par timer mens den lille sover!

Ja, jeg reagerer faktisk like mye på det at folk lar babyen ligge ute og sove uforstyrret. Poenget mitt er vel egentlig det at det er så utrolig mange rare folk som er ute i denne verden, og jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å la babyen være alene når jeg har dette i tankene.

Selvsagt kan mye hende uansett, men akkurat den følelsen av å ikke være der for barnet om det skulle hende noe, må være forferdelig!

Må legge til at jeg selv ikke har barn, men at jeg føler meg ganske bevisst på dette her. Men nå reagerer jo jeg bare folk har hundene sine i bånd utenfor butikken...liker ikke det heller jeg. :ler:

Skrevet

Selvsagt kan mye hende uansett, men akkurat den følelsen av å ikke være der for barnet om det skulle hende noe, må være forferdelig!

Men det er forskjell på å gjøre ting fordi din egen følelse ikke tillater deg å gjøre det anneledes, og på å si at andre ikke bør gjøre ting, eller mene at de er uansvarlige eller gjør noe forferdelig bare fordi man selv har en urasjonell frykt for at noe svært lite sansynlig skal intreffe.

Skrevet

Da synes jeg du er en forferdelig og uansvaralig mor som faktisk tar barna dine med i bil, for sjansen er mye større for at noe skal skje med dem når bilen er ute i trafikken (se bare på forrige helgs tragiske nyheter) enn når bilen står trygt parkert på en parkeringsplass.

Det er ikke det er snakk om her, så vennligst hold deg til temaet takk.

På vgs nettsider så står det faktisk om to brødre som døde nettopp pga at moren gikk fra dem i bilen!

Hun kom tilbake fem! timer senere og da var de døde.

Greit nok at det kanskje oppsto en misforståelse, men likevel så er to barn døde nettopp pga at moren lot dem være i bilen og hun trodde noen, jeg repeterer, noen skulle slippe dem ut.

Da er du faktisk litt dum i huet når du tror noe sånt når du forlater barna dine i bilen i steikende varme.

Jeg er overhodet ikke uansvarlig. Jeg tar veldig godt vare på barna mine og jeg er en god mor for mine barn.

Jeg synes bare det er forferdelig gjort når man går fra barn i bilen.

Det må jeg få lov til å mene uten å bli hengt ut. Det er mye bedre at en av oss sitter med barna hvis de sovner i bilen.

Da vet jeg at de er trygg og at ingen stikker av med bilen med ungene i eller at noe annet skulle skje.

Uansett så var den kommentaren om at jeg er en uansvarlig mor idiotisk.

Alle er ute og kjører på veiene med barn i bilen.

Hvis du gjør det, da er du like uansvarlig da ( bare for å presisere siden du sier det. Ikke ment som en stygg kommentar ).

Men å gå fra barna mine i bilen enten de sover eller ikke, aldri i livet!

Skrevet

Men det er forskjell på å gjøre ting fordi din egen følelse ikke tillater deg å gjøre det anneledes, og på å si at andre ikke bør gjøre ting, eller mene at de er uansvarlige eller gjør noe forferdelig bare fordi man selv har en urasjonell frykt for at noe svært lite sansynlig skal intreffe.

Jeg sier ikke at andre ikke bør gjøre den og den tingen, men jeg kan si at jeg synes det er forferdelig gjort. Jeg har ingenting i mot hva de gjør, men jeg trenger ikke å like det og det er vel du enig i vel?

Jeg er bare sånn og jeg gjør ting på min måte. Sånn er det bare og andre trenger ikke å like det.

Jeg liker bare ikke tanken på at barna mine er alene i bilen. Det finnes som en lenger oppe skriver mange rare folk og jeg har fått min dose med rare folk når jeg har vært ute med ungene mine.

Ikke det at jeg tror de er overalt, men det er også litt av grunnen til at jeg er litt "hønemor".

Skrevet

Jeg reagerer ikke med "stor avsky", men liker det ikke. Hva foreldrene gjør er opp til dem, det har jeg ingenting i mot, men jeg har lov til å ikke like det.

Jeg har aldri og kommer aldri til å la barnet mitt ligge ute i vogn hvis jeg ikke kan se den.

Jeg bor i 4 etg i en blokk. Jeg ville aldri tatt ungen ned i 1 etg eller rett utenfor gatedøren for at den skal få sove litt ute.

Jeg liker bare ikke tanken på det.

Da bruker jeg heller altanen vi har her.

Å si at det er forferdelig gjort er kanskje litt feil måte å si det på og jeg mente ikke å tråkke noen på tærne.

Men det er noe som jeg aldri ville ha gjort/vil gjøre.

Skrevet

Jeg er ikke mor. Bare så det er sagt.

(Der tenker jeg enkelte mødre stengte alle mine kommentarer ute med en gang :briller: )

Å overlate ungen sin i bilen er, generelt sett, ikke uansvarlig.

Som Mayamor (riktig?) sier: du kjenner ungen din selv, og har du en urolig unge, tar du den med.

Vet du den kan sitte i bilen uten at det skjer noe, kan den sitte der.

Hva er dere redd for, egentlig?

At noen skal brekke opp låsen på bilen, og stikke av med ungene?

Så lenge bør du ikke være i butikken...

Det finnes en gylden middelvei her også, gjør det ikke?

Husker en gang jeg var liten.

Mora mi og jeg gikk inn i butikken, mens lillebroren min (som da var baby) satt i bilen.

Da vi gikk ut med varene, var bilen borte.

Det som skjedde, var at håndbrekket hadde gått av, så bilen trillet ned en bakke, og havnet i en grøft.

Gikk helt fint med min lillebror, men det trengte det ikke gjort.

Skal jeg da konkludere med at man "aldri lar barn være alene i bilen"?

Nei, det gjør ikke jeg, i alle fall.

Om barn detter ned av huska og slår seg, så tåler de det.

Jeg ser det ikke som helt realistisk at det skal være direkte farlig å være alene i en bil noen minutter heller.

Skrevet

Uff, jeg liker ikke tanken på å la barn være alene i bilen.

Det er litt for mange skremselshistorier her i USA om unger som blir kokt i foreldrenes bil. Vet at det ikke er like varmt i Norge, men temperaturen stiger kjapt i en bil. Selv om vinduene står åpne.

Dessuten hadde jeg vært redd for biltyver. Hvis vinduet står på gløtt kan det være kjapt gjort for en biltyv å stikke av med bilen. Uten at han/hun har lagt merke til at det er et lite barn der.

Og hva med litt eldre barn? Som klarer å komme seg løs fra bilbeltet og hopper rundt i bilen? Vips, - så er håndbrekket av og bilen triller! :o

Så bekymret som jeg er, så er det kanskje like greit at jeg ikke har barn selv! :D

Men aldri i verden om noen barn jeg passer hadde blitt satt igjen i bilen alene. Aldri i verden!

:briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...