Gå til innhold

Barn i bil mens foreldrene handler

Tjorven

Hva synes du om at foreldre lar barnet/barna sitte i bilen mens de handler?  

2 stemmer

1. 1. Hva synes du om at foreldre lar barnet/barna sitte i bilen mens de handler?

• Helt greit
      8
    • Synes det er uansvarlig
      40
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Det hender at jeg ser barn som sitter i bilen mens foreldrene er inne på et senter eller i en matbutikk og handler. Ofte sover barnet/barna når de går inn og de blir altså sittende der uten noen andre tilstede.

Personlig synes jeg dette er helt forferdelig, og jeg klarer ikke å skjønne hvordan foreldrene kan sette igjen barna sine i bilen på den måten. Man vet jo aldri hva som kan skje... Man hører jo også om folk som har stjelt en bil, også sitter det en baby i baksetet. Huff...

Hva synes dere? Er det helt greit å ha barna i bilen mens man handler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig meg deg Tjorven - det er en komplett uansvarlig handling. Man vet ALDRI hva som kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer. Jeg kan forstå hvor det kommer fra, ungen er sliten, har endelig sovnet, og man skal jo bare en liten svipptur som tar kortere tid enn å få vekket barnet etc...

Men jeg synes likevel ikke at det er greit. Og særlig ikke nå i sommervarmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor gamle må barnet være for å sitte og vente i bilen?

Har forøvrig ikke stemt fordi jeg syns det er helt greit å la min datter sitte i bilen i to minutter alene, mens jeg aldri ville latt min sønn gjøre det samme. (5 år og 20 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis avhenger det en del av alder og i denne situasjonen tenker jeg først og fremst på små barn, under 4-5 år...

Kan forstå at det er deilig for foreldrene at barnet endelig har sovnet, men jeg klarer liksom ikke helt å forstå at de virkelig lar barnet sitte der i varmen og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to på 4 og 7 (snart) har sittet i bilen når jeg har gått inn for å kjøpe noe kjapt noe.Ikke en storhandel altså,men bare ett par småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også stikker inn i butikken når jeg skal bare ha småting og det er i en nærbutikk der en parkerer utenfor døra.

Har også satt ungen ut i bilen som straff når en bare skaper seg inne i butikken- den virker.(også kun i nærbutikker)

Sefølgelig kan noen stjele bilen med barnet inni.Kan jo også bli kidnappet utenfor døra hjemme.Kan bli påkjørt når det leker.Kan dette ned fra lekestativet og.....

Vi kan ikke gå runt og vere livredde for hva som kan skje.

Det er større fare for at du kresjer enn at bilen blir stjelt med barnety inni.Burde slutte å kjøre bil da, eller gå langs veien, eller.........farligt å vere innendørs også. osv... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsåvidt forstå at barn på 4-5 år blir sittende i bilen, men små barn på noen måneder og opptil 2-3 år skjønner jeg ikke. Spesielt ikke når været er så varmt, bilen koker og barnet sitter fastspent i setet sitt. Større barn skjønner mer hva som skjer og har en evne til å si i fra om de skjønner at noe er galt, men en 2-åring kan jo ikke gjøre noen ting... Særlig om foreldrene er borti i kanskje 1 time...synes det er mye jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nok ikke mange som er vekke en time akkurat. Jeg går fra mine tre på 5, 7 og 9 år i bilen i nærbutikken her. Det er så mye raskere hvis jeg bare kan forte meg gjennom butikken selv hvis det er noen små ting jeg skal ha.

Jeg gikk fra de når de var små og hvis jeg skulle ha ett brød og en melk f.eks. Men skrudde alltid på alarmen uten å låse dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig om foreldrene er borti i kanskje 1 time...synes det er mye jeg!

1 time i en kokvarm bil er ikke mye - det er barnemishandling.

1 time :frustrert: Går ikke an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men ikke med små barn! Og ikke lenge (max 10-15 minutter), og i alle fall ikke om bilen står i sola. Skal man forlate barn (eller dyr) i bilen er det da et minimumskrav at den står i skyggen og med vinduene på gløtt. Alt _kan_ skje, og en kan ikke beskytte seg mot alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er uansvarlig å la barne sitte i bilen når jeg skal handle inn en del. Hvis jeg bare skal innom for å kjøpe en ting eller to kan de gjerne sitte i bilen.

Gutten på 5 år kan gjerne sitte i bilen noen minutter også sammens med jenta på 16 mnd. Men jenta ville jeg aldri ha satt igjen alene, uansett hvor kort turen i butikken blir.

Husker jeg jobbet i butikk for noen år siden, da var det et par som aldri handlet med barna. De satt alltid i bilen. Liten gutt og en baby (nyfødt). Tror jeg så barne var med 2 eller 3 ganger jeg, og da fikk de hele tiden kjeft, enda de var kjempegreie barn.

Det hendte at foreldrene var lenge og tok seg god tid på handlinga, fordi om barna satt fastspent bak i bilen.

Blir så sint når jeg hører slikt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guttene sovnet i bilen på lørdag. Pappaen stakk inn i butikken og handlet, mens jeg ble igjen hos guttene (selvfølgelig!) Bilen ble parkert i skyggen, men sola står som kjent ikke stille og etter en stund var det sol på deler av panseret foran. Baksetet der guttene satt var hele tiden i skyggen. Samtlige bildører ble åpnet så mye som lot seg gjøre med biler parkert på hver side av vår, mens bagasjelokket stod på vid vegg. Da pappaen kom ut etter ca 15-20 min var begge guttene våte i håret av svette. Man kan jo lure på hvordan de hadde blitt med bare "vinduene på gløtt"?! Om man ikke dør av slikt, så vil jeg tro det er en særdeles ubehagelig opplevelse.

Regner med at det er mitt innlegg du sikter til her. Voksne mennesker klarer å forutse hvordan sola vil bevege seg, men med 25 grader i skyggen og sola en meter unna bilen blir det selvfølgelig ubehagelig varmt. Men det finnes også parkeringsplasser som aldri får et streif av sol...under tak for eksempel. En får da virkelig regne med at foreldrene har en vurderingsevne de kan bruke, ellers er vel ungene ille ute i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg synes det er uansvarlig å gå fra ungene i bilen. Så trist hvis noe skulle skje.. er jo så mye rare folk der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det kommer an på hvor man er jeg. Jeg synes det er litt forskjell i ei lita bygd der "alle kjenner alle" og midt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel egentlig ikke regne med det, siden barn har dødd av overoppheting i bil mer enn én gang. Dessverre... Men jeg mente overhode ikke å antyde at det er noe galt med din vurderingsevne. Det var vel heller min, i tilfelle.

Alt for mange foreldre har gjort alt for mye dumt som har ført til tragiske resultater for barna. Men at barn har dødd av overoppheting i bil, betyr ikke at det er uansvarlig av alle andre foreldre uavhengig av forhold og situasjon å la et barn sove i bilen. Mener nå jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stemt, for jeg synes det er uansvarlig, men jeg har alikevell gjort det. Kun raske svippturer de store 10 og 7 år passer på minsten 1år, låser ikke bilen men, tar med meg nøkklene.

På fredag lot jeg minsten sitte alene. Han sov, våknet litt mens jeg tok ut handlenettet, men han sovnet igjen. Under sterk tvil lot jeg han være i bilen (i skyggen) og hastet gjennom butikken, glemte halvparten av det jeg skulle ha, men han sov heldigvis fremdeles da jeg kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...