Gå til innhold

jobbintervju - sterke og svake sider


mee mee

Anbefalte innlegg

Hva oppga dere som svake sider under jobbintervju? Og hvordan la dere det fram på best mulig måte uten å være negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Du viser nok bedre selvinnsikt hvis du viser til noe negativt som faktisk er negativt. Men man kan jo si noe om at man er klar over det og jobber med det f.eks.

Egentlig syns jeg det der er et dustespørsmål, for det sier ikke egentlig et kvidder om deg som person og arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Jeg kan ikke huske... Kanskje det at jeg av og til ikke sier fra med en gang om noe plager meg. Den positive vridningen på det er jo så klart at jeg ikke hyler om ditt og datt med en gang; når jeg først sier fra så er det både gjennomtenkt og relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å vri mine negative sider om til noe positivt, det syns jeg bare blir for dumt. Svar som "jeg er sta", "jeg er utålmodig" o.l. er også elendige svar. For meg er det det samme som å si "jeg er for feig til å fortelle om mine negative sider og velger heller et oppbrukt svar."

Jeg pleier å si at jeg er litt for forsiktig til å begynne med, at jeg er typen som tar litt tid før jeg bli varm i skjorta på en måte. Syns det er like greit å være ærlig om det, så vet de hva de får. Jeg sier også at jeg egentlig er for beskjeden og innadvendt/sjenert, er elendig i smalltalk eller noe sånt. For det er jeg. Jeg sier også at dette er noe jeg jobber mye med, og at jeg sørger for å ikke la det komme i veien i jobbsituasjoner (jobber i butikk). Har nå fått jobbtilbud ved alle intervjuene jeg har vært på , så det har nå hverfall ikke skremt de.

Det viktigste er å si noe som faktisk stemmer, som viser at du har litt selvinnsikt, men som samtidig ikke er altfor brutalt ærlig (dvs. altfor negativt). Ikke si at du kan være en manipulerende jævel som kan få de fleste til å grine f.eks...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig syns jeg det der er et dustespørsmål, for det sier ikke egentlig et kvidder om deg som person og arbeidstaker.

Jo, det er et genialt spørsmål, som viser om arbeidstakeren eier selvinnsikt og er villig til å jobbe med egne feil. Det viser også om arbeidstakeren takler litt ubehagelige spørsmål...;) De gangene jeg har vært på andre sida av bordet ved et intervju (altså vært med på å intervjue) syns jeg dette spørsmålet har gitt oss veldig god pekepinn på hva slags person vi faktisk har med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Jo, det er et genialt spørsmål, som viser om arbeidstakeren eier selvinnsikt og er villig til å jobbe med egne feil. Det viser også om arbeidstakeren takler litt ubehagelige spørsmål...;)
Jeg mener det i grunnen bare viser om vedkommende har forberedt seg til intervju. Svaret man får på dette vil nesten uten unntak være innlært. Og det vil bare fortelle deg om noen egenskaper som vedkommende tror du vil høre, og ikke nødvendigvis noe som er fakta. Jeg syns det er langt mer nyttig å få kandidaten til å snakke om hvordan de faktisk jobber og er som kollega.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg mener det i grunnen bare viser om vedkommende har forberedt seg til intervju. Svaret man får på dette vil nesten uten unntak være innlært. Og det vil bare fortelle deg om noen egenskaper som vedkommende tror du vil høre, og ikke nødvendigvis noe som er fakta. Jeg syns det er langt mer nyttig å få kandidaten til å snakke om hvordan de faktisk jobber og er som kollega.

Helt enig med deg. Det er nesten skremmende å lese at en intervjuer ikke forstår dette selv.

Men over til ts:

En annen negativ ting:

Jeg kan bli stressa, men har lært meg å jobbe godt under stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type jobb er det du har søkt på da? Hvis du har søkt på en jobb som f.eks krever at du takler stress og et svært høyt tempo, så bør man ikke si at stress er noe takler dårlig (selv om det skulle være tilfelle).

Alle har jo negative sider, prøv å finn noe som ikke har relevanse for jobben du søker, eller arbeidsplassen.

Jeg er ikke noe morgenperson, noe som gjør at jeg kanskje er litt stille (men ikke sur) første halvtimen på jobb, sånn til jeg kommer meg over sjokket av vekkerklokka. Dette har jeg pleid å si på intervju, og det har blitt mottatt med smil og litt latter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

-dytte opp-

Synes det er vanskelig å presentere hele 5 negative sider for en potensiell arbeidsgiver. Greit nok at det er mye negativt å ta av men de negative sidene må jo ha en relevans til jobben jeg skal utføre, og om jeg er sosialt oppegåendes.. eller??

Noen som har vært på jobbintervju som har klart å ramse opp 5 negative sider om deg selv?? I så tilfelle hva svarte du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg pleier å si at jeg er litt for forsiktig til å begynne med, at jeg er typen som tar litt tid før jeg bli varm i skjorta på en måte. Syns det er like greit å være ærlig om det, så vet de hva de får.

Dette sa jeg også, for det stemmer jo.

Har observert at spesielt nyansatte menn bare klasker til og deiser på når de er nye. Jeg er mer en som ser an, observerer og er forsiktig det første året. Dernest starter moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...