Nique Skrevet 3. mars 2009 #1 Del Skrevet 3. mars 2009 Kom over noe sært her en sommer. Var på grillfest, type veldig stor, hvor mat er kjøpt inn på fellesen,og ved grillene fikk flere beskjed om at kyllingfileten var forbeholdt vegetarianerne. Jeg synes dette var litt rart, og snakket med en av vegetarianerne, og fikk vite at, joda, de spiste kyllingkjøtt. så lurte jeg litt på da, hva som gjorde den store forskjellen på kylling vs annet kjøtt, som storfe/sau/svin, men da fikk jeg bare slengt tilbake at det var en forskjell, men hun ville ikke utdype hva. Det jeg nå lurer på, til dere vegetarianere der ute, kan dere forklare meg; har jeg bare møtt noen som egentlig ikke er vegetarianere, eller er det spessielle unntak for inntak av kyllingkjøtt, og hva gjør det spessielt i så tilfelle? Må nevnes at det var en gruppe på 3 mennesker det her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 3. mars 2009 #2 Del Skrevet 3. mars 2009 Du har støtt på noen som dessverre ikke riktig vet hva ordet betyr... Iflg. ordets rette betydning er en vegetarianer en som ikke spiser kjøtt fra noen dyr inkl. fugl og fisk. (En veganer velger å spise noen produkter fra dyr som f. eks melk og egg) Jeg sier dessverre fordi jeg selv er vegetarianer og det er mange som har denne misoppfatningen ift hva en vegetarianer faktisk spiser -og det forstår jeg jo godt sålenge de får beskjed av en "vegetarianer" at det er slik! Nå vil ikke jeg vurdere eller dømme andre ut i fra hva de velger å spise men mener de må bruke rette betegnelsen i det minste. De kunne jo sagt at de nesten er vegetarianer men spiser fugl slik som disse gjorde, men det rette vil nok bare å si at en ikke spiser rødt kjøtt i dette tilfelle? Men forstår godt at du blir forvirret (BTW selv mener jeg at dyr er dyr og ikke mat Men alle må stå for sine egne valg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 3. mars 2009 #3 Del Skrevet 3. mars 2009 (En veganer velger å spise noen produkter fra dyr som f. eks melk og egg) Glemte et "ikke" her, altså veganer spiser ikke produkter fra dyr i tillegg til at de ikke spiser dyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 3. mars 2009 Takk, du bekreftet det jeg trodde, nemlig "fake" vegetarianere, av typen som gjør det for å virke in, men ikke helt tror på det de gjør. Har andre venner som er ikke spiser kjøtt i det hele tatt, men produkter prodi\usert fra dyr, type melk, egg osv, da de også mener at alle dyr er dyr, og ikke skal drepes for matens skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 3. mars 2009 #5 Del Skrevet 3. mars 2009 Du har støtt på noen som dessverre ikke riktig vet hva ordet betyr... Iflg. ordets rette betydning er en vegetarianer en som ikke spiser kjøtt fra noen dyr inkl. fugl og fisk. (En veganer velger å spise noen produkter fra dyr som f. eks melk og egg) Jeg sier dessverre fordi jeg selv er vegetarianer og det er mange som har denne misoppfatningen ift hva en vegetarianer faktisk spiser -og det forstår jeg jo godt sålenge de får beskjed av en "vegetarianer" at det er slik! Nå vil ikke jeg vurdere eller dømme andre ut i fra hva de velger å spise men mener de må bruke rette betegnelsen i det minste. De kunne jo sagt at de nesten er vegetarianer men spiser fugl slik som disse gjorde, men det rette vil nok bare å si at en ikke spiser rødt kjøtt i dette tilfelle? Men forstår godt at du blir forvirret (BTW selv mener jeg at dyr er dyr og ikke mat Men alle må stå for sine egne valg) Støtter opp under denne. Kylling er pr definisjon ikke vegetarisk da det har vært levende og ikke består av grønnsaker. Disse såkalte vegetarianerne var da ikke vegetarianere ut fra definisjonen av begrepet, men de kan jo ha kalt seg for dette for enkelthets skyld. Problemet er jo at dette ødelegger for de som faktisk er vegetarianere, hvis de får servert kylling i neste grillfest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 3. mars 2009 Støtter opp under denne. Kylling er pr definisjon ikke vegetarisk da det har vært levende og ikke består av grønnsaker. Disse såkalte vegetarianerne var da ikke vegetarianere ut fra definisjonen av begrepet, men de kan jo ha kalt seg for dette for enkelthets skyld. Problemet er jo at dette ødelegger for de som faktisk er vegetarianere, hvis de får servert kylling i neste grillfest. Skal man først være vegetarianer fordi man ikke tror på å psise kjøtt, så får man da inkludrer alle dyr, ikke bare de man finner det for godt. Jeg synes det var litt sprøtt. Og ja, de ødelegger for de som faktisk er vegetarianere der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 3. mars 2009 #7 Del Skrevet 3. mars 2009 De var ikke vegetarianere, nei. (En vegetarianer defineres som en person som ikke spiser (rødt og hvitt!!) kjøtt, og fisk. Det finnes flere ulike grupper av vegetarianere: lakto-ovo vegetarianere spiser både egg og melkeprodukter, og utgjør den største gruppen av vegetarianere i Norge. Lakto-vegetarianere spiser melkeprodukter, ovo-vegetarianere spiser egg - og veganere spiser ingen animalske produkter i det hele tatt. Med andre ord, en veganer er også vegetarianer - mens en vegetarianer ikke nødvendigvis er veganer.) Jeg blir ærlig talt litt ...arg! når jeg treffer på fiske- og kyllingspisende "vegetarianere" - at enkelte kaller seg vegetarianere selv om de spiser fisk og kylling og en pølse i ny og ne, er faktisk ganske irriterende siden det skaper misforståelser om hva en vegetarianer egentlig spiser. Og det fører til at vi veggiser blir tilbudt laks og reker når vi spør etter noe vegetarisk, eller altså at vi risikerer å bli servert "vegetar-kylling" på neste grillfest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 3. mars 2009 #8 Del Skrevet 3. mars 2009 Min erfaring er at det er andre som kaller fiskespisere vegetarianere, og ikke en selv. Jeg spiser fisk, men ikke kjøtt. Jeg kaller meg aldri vegetarianer, men veldig mange andre gjør det. Fordi den store forskjellen for dem er kjøttet, og det er enkelt å kategorisere meg som vegetarianer. Så vennligst ikke skyld kun på pescetarianerne (som ikke er noe jeg går og kaller meg, men det er nå det det er når man spiser fisk, om man først skal ha et navn på det). Og så vil jeg legge til noe annet. Om noen velger å spise fisk og kylling, men ikke rødt kjøtt, så er det faktisk deres egen sak. De er ikke vegetarianere - det er klart - men jeg syns det er utrolig tåpelig å kalle dem inkonsekvente. Hvertfall så lenge man ikke vet noe om hva som er årsakene til at de spiser hvitt, men ikke rødt kjøtt. Mange blir dessuten lei av å forklare seg hele tiden, så jeg kan forstå at enkelte velger å ikke snakke så mye om det. Man kan likevel ha gode grunner. Ikke alle avstår fra kjøtt/visse kjøttyper fordi de mener det er prinsippielt galt å spise kjøtt. Det kan være helsemessige årsaker, av miljøhensyn, at man ikke liker rødt kjøtt. Eller man spiser kanskje økologisk kylling og viltkjøtt fordi man syns det er mer moralsk forsvarlig enn Prior-kylling og rødt industrikjøtt. Det er mange årsaker. Og jeg syns ikke man har noen rett til å kreve en forklaring. Selv om jeg som sagt mener det blir feil å kalle seg vegetarianer om man ikke faktisk er det, nettopp av de grunner andre her nevner (at det skaper forvirring). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #9 Del Skrevet 3. mars 2009 Du har støtt på noen som dessverre ikke riktig vet hva ordet betyr... Iflg. ordets rette betydning er en vegetarianer en som ikke spiser kjøtt fra noen dyr inkl. fugl og fisk. (En veganer velger å spise noen produkter fra dyr som f. eks melk og egg) Jeg sier dessverre fordi jeg selv er vegetarianer og det er mange som har denne misoppfatningen ift hva en vegetarianer faktisk spiser -og det forstår jeg jo godt sålenge de får beskjed av en "vegetarianer" at det er slik! Nå vil ikke jeg vurdere eller dømme andre ut i fra hva de velger å spise men mener de må bruke rette betegnelsen i det minste. De kunne jo sagt at de nesten er vegetarianer men spiser fugl slik som disse gjorde, men det rette vil nok bare å si at en ikke spiser rødt kjøtt i dette tilfelle? Men forstår godt at du blir forvirret (BTW selv mener jeg at dyr er dyr og ikke mat Men alle må stå for sine egne valg) Det er visst ikke bare de du kritiserer for å blande begrepene, som gjør det. En veganer ville ikke rørt noen produkter fra dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mars 2009 #10 Del Skrevet 3. mars 2009 Kom over noe sært her en sommer. Var på grillfest, type veldig stor, hvor mat er kjøpt inn på fellesen,og ved grillene fikk flere beskjed om at kyllingfileten var forbeholdt vegetarianerne. Jeg synes dette var litt rart, og snakket med en av vegetarianerne, og fikk vite at, joda, de spiste kyllingkjøtt. så lurte jeg litt på da, hva som gjorde den store forskjellen på kylling vs annet kjøtt, som storfe/sau/svin, men da fikk jeg bare slengt tilbake at det var en forskjell, men hun ville ikke utdype hva. Det jeg nå lurer på, til dere vegetarianere der ute, kan dere forklare meg; har jeg bare møtt noen som egentlig ikke er vegetarianere, eller er det spessielle unntak for inntak av kyllingkjøtt, og hva gjør det spessielt i så tilfelle? Må nevnes at det var en gruppe på 3 mennesker det her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 3. mars 2009 Men da må man spørre; hvorfor være vegetarianer/på hvilket grunnlag? Jeg har som sagt fått inntrykk av at det ikke spises kjøtt fordi man ikke tror på at dyr skal lide for at man skal ha mat, da det finnes andre løsninger, men en fugl burde da gjelde inn under dette? Jeg spiser kjøtt forresten :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mars 2009 #12 Del Skrevet 3. mars 2009 Men da må man spørre; hvorfor være vegetarianer/på hvilket grunnlag? Jeg har som sagt fått inntrykk av at det ikke spises kjøtt fordi man ikke tror på at dyr skal lide for at man skal ha mat, da det finnes andre løsninger, men en fugl burde da gjelde inn under dette? Jeg spiser kjøtt forresten :gjeiper: Det er mange grunner til å være vegetarianer. Som svar på ts sitt spørsmål: en vegetarianer er en som ikke spiser kjøtt. Det gjelder også kyllingkjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 3. mars 2009 #13 Del Skrevet 3. mars 2009 Men da må man spørre; hvorfor være vegetarianer/på hvilket grunnlag? Jeg har som sagt fått inntrykk av at det ikke spises kjøtt fordi man ikke tror på at dyr skal lide for at man skal ha mat, da det finnes andre løsninger, men en fugl burde da gjelde inn under dette? Jeg spiser kjøtt forresten :gjeiper: Som Vera Vinge sier, det finnes mange grunner til å bli vegetarianer (eller kutte ned på kjøttforbruket). Noen blir spiser ikke kjøtt av dyrevernshensyn, noen dropper kjøttet av helsemessige årsaker, eller av miljøhensyn (kjøttindustrien produserer ifølge FAO større mengder drivhusgasser enn det transportsektoren gjør, i tillegg til at enorme regnskogområder hogges ned for å dyrke for til husdyr osvosv) - og noen liker rett og slett ikke smaken av rødt kjøtt. Men som sagt, spiser man fisk eller kylling er man selvfølgelig ikke vegetarianer - og dersom det er hensynet til dyrene som ligger bak valget om å ikke spise rødt kjøtt, så mener jeg det er inkonsekvent å spise kylling. (Kyllingproduksjon er noe av det minst dyrevennlige som foregår her i landet!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #14 Del Skrevet 3. mars 2009 Dritt lei sånne stupide wanna-be-veggiser!!! Du får si de er tette i pappen neste gang du møter dem. Ingen unnskyldning for sånt! Det blir som å kalle seg blondine hvis man har brunt hår, eller profesjonell fotballspiller hvis man spiller i 4. divisjon, eller musikalsk hvis man fikk noen låter ut av blokkfløyta på barneskolen. Ja, dette ble noen søkte sammenligninger, men endog... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mars 2009 #15 Del Skrevet 3. mars 2009 Dritt lei sånne stupide wanna-be-veggiser!!! Du får si de er tette i pappen neste gang du møter dem. Ingen unnskyldning for sånt! Det blir som å kalle seg blondine hvis man har brunt hår, eller profesjonell fotballspiller hvis man spiller i 4. divisjon, eller musikalsk hvis man fikk noen låter ut av blokkfløyta på barneskolen. Ja, dette ble noen søkte sammenligninger, men endog... Enig. Det eneste wanna-be-veggiser tjener til er å ødelegge for ekte vegetarianere. Forøvrig bryr jeg meg filla om hva folk spiser, eller ikke spiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 3. mars 2009 #16 Del Skrevet 3. mars 2009 Min erfaring er at det er andre som kaller fiskespisere vegetarianere, og ikke en selv. Jeg spiser fisk, men ikke kjøtt. Jeg kaller meg aldri vegetarianer, men veldig mange andre gjør det. Fordi den store forskjellen for dem er kjøttet, og det er enkelt å kategorisere meg som vegetarianer. Så vennligst ikke skyld kun på pescetarianerne (som ikke er noe jeg går og kaller meg, men det er nå det det er når man spiser fisk, om man først skal ha et navn på det). Opplever det samme. Og så vil jeg legge til noe annet. Om noen velger å spise fisk og kylling, men ikke rødt kjøtt, så er det faktisk deres egen sak. De er ikke vegetarianere - det er klart - men jeg syns det er utrolig tåpelig å kalle dem inkonsekvente. Hvertfall så lenge man ikke vet noe om hva som er årsakene til at de spiser hvitt, men ikke rødt kjøtt. Mange blir dessuten lei av å forklare seg hele tiden, så jeg kan forstå at enkelte velger å ikke snakke så mye om det. Man kan likevel ha gode grunner. Ikke alle avstår fra kjøtt/visse kjøttyper fordi de mener det er prinsippielt galt å spise kjøtt. Det kan være helsemessige årsaker, av miljøhensyn, at man ikke liker rødt kjøtt. Eller man spiser kanskje økologisk kylling og viltkjøtt fordi man syns det er mer moralsk forsvarlig enn Prior-kylling og rødt industrikjøtt. Det er mange årsaker. Og jeg syns ikke man har noen rett til å kreve en forklaring. Selv om jeg som sagt mener det blir feil å kalle seg vegetarianer om man ikke faktisk er det, nettopp av de grunner andre her nevner (at det skaper forvirring). Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. mars 2009 #17 Del Skrevet 4. mars 2009 Opplever det samme. Helt enig! Jeg er også helt enig. Jeg er ikke vegetarianer selv, men har flere venner som er det. Alle har sin egen grunn, og dem om det. Jeg spør aldri hvorfor noen er vegetarianer, synes ikke det er noe jeg har noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 4. mars 2009 #18 Del Skrevet 4. mars 2009 Det er visst ikke bare de du kritiserer for å blande begrepene, som gjør det. En veganer ville ikke rørt noen produkter fra dyr. Som du ser av innlegget under det du nevner har jeg edit min skrivefeil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 6. mars 2009 #19 Del Skrevet 6. mars 2009 Tullinger kaller jeg dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 6. mars 2009 #20 Del Skrevet 6. mars 2009 Tullinger kaller jeg dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå