Gå til innhold

Går du i kirken på julaften?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet det er litt tidlig å begynne og tenke på jul i juli, men jeg lurer allikevel. Er det noen av dere som går i kirken på julaften og som har det som tradisjon? Jeg og mannen lurer på om vi skal innføre denne tradisjonen hos oss, og vil gjerne høre hva andre gjør. Og til dere som gjør det, er det bare fordi dere alltid har gjort det, eller er det av andre grunner? :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA - jeg går i kirken på julaften.

Er en tradisjon - synes det er koselig. Får julesteming av det ....... er kos å synge julesanger.

Men - det må være i min "barndoms kirke" ellers klarer jeg ikke å komme i riktig stemning altså........... har prøvd i 3 forskjellige andre kirker på julaften - og det ble ikke det samme!

Julens budskap :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, går aldri i kirken. Synes det er hyklerisk å bruke kirken for å lette sin samvittighet......Det er andre måter å glede andre og være snill, enn å besøke enn bygning hvor en mann står å prater tull i skjole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nei, det er jeg ikke vant til. Hjemmefra er jeg vant til at vi besøker min mormor og morfar, og min farmor og farfar før middagen, og da er der rett og slett ikke tid til noe kirke, når middagen serveres på slaget 5, så har vi brukt opp hvert ett sekund fra vi sto opp. Ikke noe stress, koselig er det i massevis, men kirka, den har vi aldri hatt som tradisjon nei.

Sambo og jeg feirer for tiden jul annenhver gang hos hans og min familie (hans i fjor, så det bli min i år) og da tilpasser vi oss naturlig nok de tradisjoner den familien vi feirer hos har. Men ingen av oss er vant med kirkegang. Kanskje, dersom vi bli boende her langt borte fra all slekt og familie, og en gang skal feire jul her, da kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kunne ikke falle meg inn. Går aldri der resten av året - så hvorfor i all verden skuklle jeg gå denne dagen. Det ville bare være hykleri...

Derimot går jeg ofte en tur på kirkegprden og tenner lys på graven til bestemoren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg går ikke i kirka annet enn når det gjelder begravelser.

Jeg feirer heller ikke jul hvert år, kun annethvert, når sønnen min er hos meg.

Klarer meg fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tid, må se på Disney og spise julestrømpe hihii (ja jeg vet jeg er barnslig, men hva så?:))

dessuten er det GØRRKJEDELIG å sitte å høre på prekener, jul eller ikke.

Iset 20+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjør jeg som regel på grunn av at det er tradisjon. I jula som var nå var jeg ikke i kirka fordi jeg var syk og litt fordi jeg ikke var i hjembyen min. Det er liksom der det må være, ellers blir det ikke det samme tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går aldri i kirka ellers i året og ser ingen grunn til å gå dit bare fordi det er jul. Er derimot på kirkegården og tenner lys på graven til faren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gått, men må lage jul for familien....

Men jeg tar meg tid til å dra på to forskjellige kirkegårder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Gjorde det som barn, men da jeg ble gammel nok til å bestemme sel, valgte jeg å finne nye juletradisjoner som betyr noe for meg.

I kirken hører jeg ikke hjemme, uansett når på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mzfire

Nei jeg går ikke i kirken på julaften. Har dessverre aldri blitt til det. Har ikke vært noe tradisjon ï vår familie. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det ikke - har aldri gjort det og ser ikke noe poeng i det. Jeg er ikke medlem av statskirka og det ville vært mildt sagt hyklersk å troppe opp på julekvelden for å være liksom-religiøs den dagen... :-?

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, det er en av de svært hyggelige tingene som

hører julen til. Det har vært et par år hvor jeg pga. tidspress

ikke har rukket det, og da har det vært noe som mangler.

Jeg har tradisjonen med hjemmenfra, elsklingen min har

aldri gått i kirken på julaften, men han har nå blitt med

meg. Vi går i "vår" kirke, og det er minst like hyggelig

som å gå i min barndoms kirke. Vi har bodd på Vålerenga

i Oslo i 6 år nå, og kirkebesøket der på julaften er blitt

tradisjon for oss, likeså som det er det for de fleste av våre

venner som bor på samme sted. Det er der man møtes

og ønsker hverandre god jul på kirketrappa etter guds-

tjenesten. Synes det er kjempekos jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! det gjør jeg, det er koslig å treffe alle i nabolaget på julaften i kirken til litt høytidlighet, før en skal spise så mye mat og sånt no! veldig fin tradisjon for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...