Gå til innhold

Ville du valgt yrket ditt på nytt?


Hårek

Anbefalte innlegg

Jeg synest at det er synd at systemet i Norge ikke legger opp til at folk kan ta seg et par “jobbe år” rett etter videregående. Synest det er urimelig at vi forventer at tenåringer skal vite hva de vil gjore professesjonelt.

Hvordan kan du si at systemet ikke legger opp til det? Hva skulle vært gjort annerledes for at du skulle mene det var lagt opp til det? Det er jo bare å jobbe i vei, retten til studielån eller studieplass forsvinner jo ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville definitivt valgt en karriere i Forsvaret igjen, men jeg skulle aldri ha begynt før jeg hadde gjort ferdig studiekompetanse.

Man kan trygt si at jeg kanskje ikke hadde vært den personen jeg er i dag om jeg ikke hadde gjort det jeg valgte, men samtidig så tror jeg at det definitivt hadde vært mindre slit og at jeg både økonomisk og jobbmessig hadde sittet bedre ann idag.

Mitt 2. yrkesvalg er jeg nok langt mer overbevisst om at jeg aldri ville gjort igjen, transportbransjen er ikke annet enn grå hår og masse jobb for lite utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at systemet ikke legger opp til det? Hva skulle vært gjort annerledes for at du skulle mene det var lagt opp til det? Det er jo bare å jobbe i vei, retten til studielån eller studieplass forsvinner jo ikke uansett.

Jeg har fått inntrykk av at flere unge folk som har avsluttet videregående føler at de må begynne rett på studier. Og når man er ferdig utdannet med massevis av studielån er det tross alt en økonomisk belastning å begynne med nytt studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*

jeg ville aldri valgt yrket mitt på nytt- er lærer på ungdomstrinnet.

Jeg føler at jeg har kastet bort 6 år av livet mitt. Studiene (språk og pedagogikk) likte jeg veldig godt, men selve yrket er jeg svært misfornøyd med. Egentlig så er det skolesystemet som svikter, føler jeg.

Jeg har tatt noen småkurs på 10 studiepoeng hver det siste året, og skal endelig ut fra læreryrket fra høsten! Det er denne tanken som gjør at jeg kan holde ut dette semesteret.

Jeg er såpass misfornøyd at jeg til og med kan tenke meg å jobbe i en butikk, og få 6000 mindre utbetalt i måneden for en periode til jeg finner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MelodiAnna

Jeg er ei jente på 25. Har akkurat levert master oppgagen og gleder meg til å komme i gang med fultids arbeidslivet. Jeg har ikke tatt studielånn (jobbet ved siden av studiene) så det blir et deilig liv i framtiden.

Jeg trives med valget mitt og skulle ikke tenke om andre utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg er ei jente på 25. Har akkurat levert master oppgagen og gleder meg til å komme i gang med fultids arbeidslivet. Jeg har ikke tatt studielånn (jobbet ved siden av studiene) så det blir et deilig liv i framtiden.

Jeg trives med valget mitt og skulle ikke tenke om andre utdanning.

Hvilket yrke er det snakk om?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vinglepetra

Jeg trodde jeg ville bli "A", og jobbet med det i et år etter videregående. Fant ut at det ikke passet meg, og grublet meg fram til at jeg ville heller bli "B". Jeg fikk jobb, jobbet meg opp, tok litt utdanning etterhvert og hadde gode framtidsutsikter i yrket etter noen års erfaring (det ble sagt jeg hadde et eget talent for denne jobben). Men så fikk jeg nok, orket ikke mer og begynte å se meg om etter noe annet å gjøre. Valget falt på å ta utdanning for å bli "C". Etter utdanningen og 2-3 år i yrket frykter jeg nå at jeg har valgt feil igjen... Men jeg nærmer meg midten av 30-årene og har en formue i studielån, så nå må jeg enten holde ut eller finne noe annet jeg kan bruke utdannelsen min til (den er heldigvis allsidig), for mer utdannelse er uaktuelt.

Herregud som jeg vingler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

er ikke sikkert det er en riktig ting for deg å jobbe med, kanskje er du av typen som må skifte beite ofte, det går ann å trives md det også noen blir lei den samme jobben dag ut og dag inn...vi forandre oss jo hele livet så hadde vært rart om en ting var riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...