Gjest TheaTomat Skrevet 3. mars 2009 #41 Skrevet 3. mars 2009 Jeg drikker brus èn gang i uken- kanskje to. Det blir stort sett Solo eller Hamar julebrus (har ennå tre liter) Det er kun to brus jeg ikke kan fordra, og det er ALL rødbrus (også rød julebrus). Alle smaker det samme, og det er E-stoffer og sukker Jeg er heller ikke stor fan av Urge >.< Glemte og si at det blir ca to glass, altså ca 3 dl. Fornøyd med det^^
Gjest MB-- Skrevet 3. mars 2009 #42 Skrevet 3. mars 2009 drikker brus hver dag. Om det er et glass, eller en halvannenliter varierer på dagen og hva jeg gjør. Drikker alltid Cola eller Pepsi Max, ettersom at jeg er allergisk mot all annen brus.
thumbalina Skrevet 3. mars 2009 #43 Skrevet 3. mars 2009 Aldri. Kan ikke ettersom jeg ikke reagerer så bra på plutselig økning av blodsukkeret.. så da er all søtning ute av bilde... kunstig søtning er like ille for "forbrenningen" som sukker... et lite tips til dere som drikker lightversjonen for å være "sunnere".... den eneste forskjellen er at ikke tennene ryker like fort med lightversjonen..... men må innrømme at brus var en litt hard ting å gi opp.... blir litt stusselig med vann i lengden... men som en annen person påpekte her... søte ting blir fryktelig søte når en har holdt seg unna en periode... så spørs om jeg kommer til å begynne igjen senere... akkurat nå frister det ikke så kjempemye..
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #44 Skrevet 3. mars 2009 Tja, i hvertfall 0,5 l. per dag. Alt i fra 0,5 l. - 1,5 l. Alltid light. Det skal sies at jeg spiser veldig sunt, trener annenhver dag, røyker aldri, snuser aldri, drikker sjelden alkohol osv., så brusen skal ingen få ta i fra meg.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #45 Skrevet 3. mars 2009 Aldri. Kan ikke ettersom jeg ikke reagerer så bra på plutselig økning av blodsukkeret.. så da er all søtning ute av bilde... kunstig søtning er like ille for "forbrenningen" som sukker... Haha, dagens! Dokumentasjon på at kunstig søtning fører til blodsukkerstigning? Jeg har diabetes, og drikker mye lightbrus. Hadde det ført til blodsukkerstigning hadde jeg fått anfall hver dag, for jeg er VELDIG sensitiv mot blodsukkerstigning.
Sheenaca Skrevet 3. mars 2009 #46 Skrevet 3. mars 2009 Etter at jeg ble "voksen" har jeg blitt svært lite glad i søtsaker, for meg er brus en "luksusdrikke" som kun inntas når vi er på restaurant eller lignende. Altså drikker jeg brus maksimalt en gang i måneden, og da er det Coca Cola det går i. Får jeg brus oftere synes jeg stort sett det smaker rent sukker, og det er ikke særlig fristende. På besøk og hjemme drikker jeg helst vann fra springen, elsker nord-norsk ferskvann rett fra fjellene! Når vi er på ferie i utlandet drikker jeg mye oftere brus, ettersom hverken vann eller melk smaker som det skal utenfor Norges grenser.
Pingting Skrevet 3. mars 2009 #47 Skrevet 3. mars 2009 Haha, dagens! Dokumentasjon på at kunstig søtning fører til blodsukkerstigning? Jeg har diabetes, og drikker mye lightbrus. Hadde det ført til blodsukkerstigning hadde jeg fått anfall hver dag, for jeg er VELDIG sensitiv mot blodsukkerstigning. Det stemmer at ikke all kunstig søtning fører til blodsukkerstigning, men tester indikerer at bl.a. xylitol og sorbitol kan føre til en liten økning - så om man er veldig sensitiv er det best å begrense inntaket av disse.
thumbalina Skrevet 4. mars 2009 #48 Skrevet 4. mars 2009 Det stemmer at ikke all kunstig søtning fører til blodsukkerstigning, men tester indikerer at bl.a. xylitol og sorbitol kan føre til en liten økning - så om man er veldig sensitiv er det best å begrense inntaket av disse. Takk - forskjellen ligger i hva hjernen oppfatter som søtt. Og disse kunstig søtningstoffene er laget for å lure hjernen til å oppfatte det som søtt, slik at vi liker det.... og derfor reagerer hjernen tilsvarende og setter i gang hormonproduksjonen. Ikke like kraftig som ved rent sukker, men som feks fruktsukker. og mange diabetikere kan spise en del frukt før de må ta insulin... men for en frisk person så vil insulinproduksjonen starte opp dersom hjernen tror kroppen har mottatt noe søtt.. det vil ikke si at det er det samme som at blodsukkerstigningen er markant.. men nok til at insulinproduksjonen settes i gang... og insulin lagrer fett... derfor hvis noen ønsker å gå ned i vekt så er ikke nødvendigvis lightbrus så veldig mye bedre enn vanlig brus. forskjellen her er jo at diabetikere må tilføre insulin selv... og det gjør de ikke før det er litt kraftigere stigning/fall.. Anyway - dette var ikke en tråd for diskusjon om kunstig søtning..
Gjest ~♥ƒαѕн	 Skrevet 4. mars 2009 #49 Skrevet 4. mars 2009 drikker veldig sjelden brus.. til dere som drikker det, er det ikke billigere å bare spise sukker ?? det er jo omtrent bare det brus er og smaker. med en gang man vender seg av det, innser man hva det tullet egentlig er, æsj brus
Gjest imli Skrevet 4. mars 2009 #50 Skrevet 4. mars 2009 Faktisk veldig skjelden. Skal ikke skryte på meg å være supersunn, men akkurat brus har jeg ingen problemer med å styre unna. Blir kun når jeg får tilbydt på middag hos folk (jeg drikker ikke alkohol). Skal jeg ha brus, er det bare Cola som duger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå