Gå til innhold

Sovemedisin til små barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det står i preparatomtalen, som du finner i forkortet versjon på www.felleskatalogen.no

Vallergan ble tidligere brukt som sovemiddelbarn for barn ved særlige soveproblemer, og ettersom preparatet har vært på markedet så veldig lenge er det ikke rart at noen leger fortsatt anbefaler det. MEN det har i det senere kommet fram nye data, som gjør at man ikke anbefaler bruk til barn under 2 år.

I dette tilfellet er barnet 1,5 - altså ikke et spebarn lenger. Hvis jeg hadde vært trådstarter hadde jeg vurdert nøye om jeg virkelig trengte å bruke det (hvis man f.eks. ikke har sovet skikkelig på 1,5 år kan det utvilsomt føles slik). Deretter ville jeg diskutert saken igjen med legen og spurt om han var oppmerksom på at det ikke lenger er anbefalt med Vallergan. Det er såvidt jeg vet ingen alternativer som anbefales (eller rettere sagt; ikke frarådes) til så små barn.

Vallergan anbefales ikke brukt til barn under 2 år fordi sikkerheten ikke er godt nok kjent hos denne gruppen. fra felleskatalogen

Og da lurer jeg på den nye dataen som liksom har kommet, hvor finner man den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det var utrolig mange, bare i denne tråden, som har gitt barnet sovemedisin.. Tror det er i ferd med å ta helt av og at forteldre i dag ikke klarer at barnet har en rytme, der det ikke sover mange sammenhengende timer på natten.

Tror nok det er relativt få barn som har en lidelse som kan forsvare bruk av sovemedisin, i forhold til hvor mange som faktisk bruker det.

Er litt enig med deg der, men det er ikke opp til brukere her på KG å bestemme om man er en dårlig forelder eller rakke ned på hverandre av den grunn!

Er det noe man trenger som småbarnsforeldre i en tøff tid, så er det støtte til å ikke gi opp! Man trenger den støtten som gjør at vi står på litt ekstra hardt i tøffe perioder, det som gjør oss til enda bedre foreldre!

Og som sagt tidligere, de aller, aller fleste av oss gjør alt vi kan for barnet vårt og vi gjør det vi mener er best! Og vi er de beste foreldra til barnet vårt. Er så lei av at andre her skal gi enkelte følelsen av at de ikke duger!

Så er det kanskje legene som er spik spenna gærne da, som skriver ut Vallergan? Eller ser de faktisk nytte av at mor og far ikke går i oppløsning? :sjenert:

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Dokumentert hvor? Fint om du legger med link når du skriver en sånn kommentar.

Du finner dokumentasjonen her

Skrevet
Tull og tøys. En hvilken som helst fastlege/allmennlege eller spesialist kan skrive ut melatonin.

Legen må søke legemiddelverket om å få melatonin, da det er et uregistrert preparat i norge. Om det ikke er mangel på hormonet vil det ikke virke heller.

Skrevet

Men hva er søvnvansker da? Når er det greit å spørre om sovemedisin til små barn?

Er enig med Rampolina, og jeg mente ikke å rakke ned på ts, var mer ment som en generell betraktning.

Skrevet

Jeg har selv et barn som har slitt med søvnproblemer, og leste derfor mye om ulike tips og råd. Jeg leste en del om Vallergan og at krybbedødfaren økte betraktelig ved bruk av dette på barn under 2 år, så for oss var det uaktuelt. Jeg har ikke tid til å søke det opp, men jeg tror man finner en god del dokumentasjon på nybaktmamma.com.

Skrevet
Men hva er søvnvansker da? Når er det greit å spørre om sovemedisin til små barn?

Er enig med Rampolina, og jeg mente ikke å rakke ned på ts, var mer ment som en generell betraktning.

Min erfaring er at vi ble tilbudt medisiner før vi i det hele tatt spurte. Jeg mener at søvnvansker er når man, både store og små, ikke klarer å fungere tilstrekkelig i hverdagen. Medisiner mener jeg bør brukes først etter man har prøvd alt annet, manuellterapeuter, osteopater, homeopater, midtimellomsenteret o.l.

Skrevet
Legen må søke legemiddelverket om å få melatonin, da det er et uregistrert preparat i norge. Om det ikke er mangel på hormonet vil det ikke virke heller.

Ja, og det kan enhver lege gjøre, ikke bare en psykiater.

Skrevet
Min erfaring er at vi ble tilbudt medisiner før vi i det hele tatt spurte.

Det er dette jeg er redd for.

Skrevet
Jeg har fått tilbud av legen min å få Vallergan? til jenta mi på 1.5 år for å få henne til å sove om natten.

Jeg er veldig skeptisk, han påsto at det ikke var bivirkninger og var veldig positiv. Noen som har prøvd det?

Så lene barn ikke har sykdommer\ smerter, så stller jeg meg tvilende.

Jeg har sett og hørt mødre som har fortalt om sine barns soveproblemer. Om du følger foreldre og barn, så oppdager en hva som gjør mye av småbarns soveproblemer.

Mange har ikke behøvd å gå til lege heller.

Spes. er det barn med en hjemmeværende forelder. Det er lite av dette problemet der forelder er utearbeidene. Hvorfor? Rutiner!

Det er sene morgener. Soving i vogn på trilletur. Soving på dag, gjærne en blund senere på dag også.

Ungen blir da oppe til sent på kveld. Skriker da når det skal legges, det går over til å være overtrett. Det blir gitt diverse drikke, ofte med sukkerinnhold. Alt prøves for å roe barnet.

Sånn kommer mange inn i en ond sirkel. Det handler i de aller fleste tilfeller om feil rutiner.

Det kan ta så lite som 14 dager og snu denne sirkelen.

Så var det de barna der forelder er utearbeidene. Rutiner i de fam. er annerledes. De må ha tidlig kveld pga de skal på jobb. barnet er i bhg, er mye ute i frisk luft. Har en blund på dagen (alder spiller inn) blir mere stimulert enn hjemmebarn.

Skrevet
Min erfaring er at vi ble tilbudt medisiner før vi i det hele tatt spurte. Jeg mener at søvnvansker er når man, både store og små, ikke klarer å fungere tilstrekkelig i hverdagen. Medisiner mener jeg bør brukes først etter man har prøvd alt annet, manuellterapeuter, osteopater, homeopater, midtimellomsenteret o.l.

Jeg har ikke barn med søvnvansker, så vet ikke hvordan jeg hadde stilt meg til vallergan.

Ikke alltid det er så lett å prøve alt annet, her er det minimum 25 mil til nærmeste osteopat og homeopat. Midtimellomsenteret har jeg ikke hørt om. Så det er ikke alltid så lett for alle å prøve alt som finnest. Kjøre 50 mil tur/retur flere ganger med en liten unge, jeg tror jeg hadde prøvd vallergan over en kort periode istedet.

Gjest nextlife
Skrevet

Fryktelig så mange som vet bedre og er fordømmende over andre foreldre her. Jeg mener at man som utgangspunkt må ha at både foreldre og lege veier fordeler og ulemper opp mot hverandre, og tar sin avgjørelse ut fra hva som er til det beste for barnet.

Skrevet

Jeg har søvnproblemer og bruker Vallergan nå. For meg fungerer det veldig bra! Husker jeg å ta det på riktig tidspunkt blir jeg ikke trøtt dagen etter heller :)

Skrevet
Så lene barn ikke har sykdommer\ smerter, så stller jeg meg tvilende.

Jeg har sett og hørt mødre som har fortalt om sine barns soveproblemer. Om du følger foreldre og barn, så oppdager en hva som gjør mye av småbarns soveproblemer.

Mange har ikke behøvd å gå til lege heller.

Spes. er det barn med en hjemmeværende forelder. Det er lite av dette problemet der forelder er utearbeidene. Hvorfor? Rutiner!

Det er sene morgener. Soving i vogn på trilletur. Soving på dag, gjærne en blund senere på dag også.

Ungen blir da oppe til sent på kveld. Skriker da når det skal legges, det går over til å være overtrett. Det blir gitt diverse drikke, ofte med sukkerinnhold. Alt prøves for å roe barnet.

Sånn kommer mange inn i en ond sirkel. Det handler i de aller fleste tilfeller om feil rutiner.

Det kan ta så lite som 14 dager og snu denne sirkelen.

Så var det de barna der forelder er utearbeidene. Rutiner i de fam. er annerledes. De må ha tidlig kveld pga de skal på jobb. barnet er i bhg, er mye ute i frisk luft. Har en blund på dagen (alder spiller inn) blir mere stimulert enn hjemmebarn.

Det er stikk motsatt av jeg har lest. I all hovedsak blir sovemedisin gitt til barn av utearbeidende foreldre.

Skrevet

Jeg har jobbet med barn i 6 år - flere barn som av ulike grunner har brukt Vallergan. Det går helt fint å bruke Vallergan en kort periode for å snu en vond sirkel å få en god døgnrytme, men det er viktig å vite at mange (alle de jeg har jobbet med) fikk hangover dagen derpå, var sløve, lite matlyst, sovnet i bhg/skole osv. Og de som hadde brukt det over lengre tid måtte vi jobbe lenge med å "avvenne". Viktig å være bevisst bruken . . . . .

Skrevet
Jeg har ikke barn med søvnvansker, så vet ikke hvordan jeg hadde stilt meg til vallergan.

Ikke alltid det er så lett å prøve alt annet, her er det minimum 25 mil til nærmeste osteopat og homeopat. Midtimellomsenteret har jeg ikke hørt om. Så det er ikke alltid så lett for alle å prøve alt som finnest. Kjøre 50 mil tur/retur flere ganger med en liten unge, jeg tror jeg hadde prøvd vallergan over en kort periode istedet.

Såvidt jeg vet er det flere "soveinstanser" (som Midtimellom) som tar telefonkonsultasjoner. Det ville i allefall jeg prøvd før jeg ga barnet mitt medisiner som øker faren for krybbedød.

Gjest Gjest_molofrøkna_*
Skrevet

Hei!

Jeg ga sønnen min (han er 9 år nå) vallargan i en periode da han var i 1-2 årsalderen, fordi han sleit med søvnrytmen. Etter en periode hadde han fått gode søvnvaner, og hele familen sov godt på nettene igjen. Det var ikke noe problem å slutte, og han fikk ingen bivirkninger. Var en mye blidere og fornøyd gutt også på dagtid fordi han fikk en godnattsøvn.

Jeg har ingen problemer å anbefale det for en liten periode.

Lykke til!!

Skrevet
Hei!

Jeg ga sønnen min (han er 9 år nå) vallargan i en periode da han var i 1-2 årsalderen, fordi han sleit med søvnrytmen. Etter en periode hadde han fått gode søvnvaner, og hele familen sov godt på nettene igjen. Det var ikke noe problem å slutte, og han fikk ingen bivirkninger. Var en mye blidere og fornøyd gutt også på dagtid fordi han fikk en godnattsøvn.

Jeg har ingen problemer å anbefale det for en liten periode.

Lykke til!!

Betenkelig at du tør anbefale noe som kyndige fraråder små barn å bruke.

Gjest Gjest_molofrøkna_*
Skrevet

Jeg anbefaler det først og fremst utifra egne erfaringer.

MEN jeg anser jo også leger/fastleger som skriver ut resepter, som kyndige ........... ...

Gjest Gjest_trollmor_*
Skrevet

Er mor til tre barn, har utdannelse og jobber innen feltet bar, og mener bestemt at alle gjør sitt beste utifra sitt ståsted. Enkelte gager er det ikke bra nok, og i få tilfeller er det så gale at barna ikke kan bo med foreldrene sine.

Hadde jeg hatt bare det eldste barnet tror nok jeg at jeg kunne vært en utrolig arrogant mor, alt fungerte, mat, søvn, grensesetting. Barnet var lærevillig og så alltid etter ny kunnskap. Positiv, lyet, et lite vidunderbar, så kom det fler... og heldigvis.

Jeg synes at veldig mange setter seg på sin høye hest, ikke bare i denne tråden, men i flere tråder innen dette feltet. Jeg gjør... det fungerer, om det ikke fungerer for deg så gjør du noe feil.

Verden er ikke slik, om vi ikke får barnet vårt til å sove, ikke er hjemme i hele permisjonen, har voksentid alene, og ikke gjør slik som alle andre så er vi dårlige foreldre.

Å rakke ned på hjemmeværende foreldre ved å si at de gjør slik og slik oger derfor får det konsekvener er å være arrogant.

Foreldre jobber utifra sine forutseninger, de gjør sitt beste, og om det ikke er bra nok nytter det ikke å hoppe i strupen på de. En veileder, regner med moren har gått til legen for å få råd, hun har søkt veiledning og fått svar av en vi må regne med skal være kompetant.

Andres frustrasjon og fortvilelse er ikke mindre selv om dere har vært våken i timesvis hver natt i ett år og klart det uten å miste vettet!

Har ikke selv hatt behov for medisinering til mine barn, men tror jeg kunne ha gjort det om frustrasjonen var stor nok.

Har forresten en vennine som har slitt med et nattevåkent barn i et halvt år, dette går ut over jobb, ekteskap, sosialt liv osv, men legen skriver ikke ut sovemedisisin, så det er ikke alle som hiver resepten på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...