Gå til innhold

Sovemedisin til små barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud av legen min å få Vallergan? til jenta mi på 1.5 år for å få henne til å sove om natten.

Jeg er veldig skeptisk, han påsto at det ikke var bivirkninger og var veldig positiv. Noen som har prøvd det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Molly84
Skrevet

Oi, da.. Vallergan husker jeg en venninne av meg fikk for en stund siden, da hun var veldig deprimert.. Hun fikk beskjed om at hun kunne få en slags hangover dagen etterpå, og at det derfor ikke var lurt å ha for mye å gjøre.. Men en unge sovner jo etterhvert når de blir trøtte. Hvorfor skal du gi sovemedisin i det hele tatt? Syns det er noe alle burde unngå i den grad man kan. Å gi unger sovemedisin syns jeg høres helt sykt ut!

Gjest Deception
Skrevet

Vallergan er ikke i og for seg sovemedisin, men førstegenerasjons allergimedisin/antihistaminer, som jo hadde døsighet som bivirkning. Det er denne bivirkningen man nå utnytter, og derfor blir Vallergan skrevet ut som et mildt søvndyssende middel, også til barn.

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

Hva er det som skjer med barna våre? Vi er livredde hvis de feks. ikke bruker hjelm på skøytebanen, men stapper i de medikamenter for vår egen velværes skyld??

Skrevet
Hva er det som skjer med barna våre? Vi er livredde hvis de feks. ikke bruker hjelm på skøytebanen, men stapper i de medikamenter for vår egen velværes skyld??

Jeg synes dette argumentet kommer opp veldig raskt hver gang det er snakk om medisiner til barn. Jeg antar at de fleste leger er oppegående nok til å ta minst like mye hensyn til barnets helse som "foreldrenes velvære".

Jeg har selv hatt alvorlige søvnproblemer i store deler av mitt liv, fra barneskolealder. Jeg vet hvor utrolig slitsomt det er å ikke få sove når man virkelig trenger det. Er det virkelig utenkelig at det samme kan gjelde en 1 1/2-åring?

Et barn på den alderen har også sannsynligvis to foreldre i arbeid. I en situasjon der barnet ikke sover vil en eller begge foreldrene også være våkne i store deler av natten. Jeg kan tenke meg at det etterhvert vil bli umulig for den ene å arbeide. Skal det virkelig være nødvendig at en av dem blir sykmeldt for et problem som kanskje kan løses ved hjelp av ufarlig, mild "sovemedisin"?

Dette kommer også ofte opp når det er snakk om at barn får adhd-medisin. Det er selvfølgelig et stort tankekors at så mange får det i dag. Samtidig, jeg kjenner mennesker som har adhd i voksen alder, og disse trenger medisinen sin for å greie å fungere i hverdagen. Og de som fikk diagnosen sent skulle ønske de fikk den mye før, og dermed hadde blitt behandlet på et mye tidligere tidspunkt.

Selvfølgelig skal vi ikke stappe medisiner i barn som ikke trenger det. Men man må jo likevel kunne se to sider av saken, mange barn trenger faktisk medisin.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Det advares faktisk mot å bruke denne medisinen på barn under 2 år.

Skrevet

Har dere prøvd Melatonin eller hva det nå heter? Et sånt hormon man kan få i pilleform. Når ungen sover dårlig kan det være at den har for lite av dette søvn-hormonet. Har hørt flere har hatt god effekt av det.

Skrevet

For å klargjøre, nå prøver jeg ikke å forsvare medisinen i seg selv, den vet jeg altfor lite om (ufarlig og mild var kun skrevet med utgangspunkt i at legens utsagn var riktig), og jeg vet selvfølgelig heller ikke om akkurat dette barnet (eller andre barn) trenger sovemedisin. Jeg bare stiller spørsmål om det er utenkelig at det går an.

Jeg har brukt vallergan selv, synes ikke at jeg fikk sove spesielt mer av den, og ble i tillegg trøttere dagen etterpå.

Siden legen har sagt at det er trygt ville jeg sannsynligvis prøvd det på barnet hvis det er nødvendig, men etter å ha undersøkt litt mer om stoffene i det.

Skrevet

En venninne av meg fikk vallergan til barnet sitt. Det ble brukt en kort periode bare. Antar at det er det det er snakk om her også. En kort periode for å snu døgnrytme, eller få gode sovevaner.

Selv om en ikke skal medisinere barn unødvendigt, så spørs det litt på hvor mye søvnproblemene virker inn på hele familien.

Har en barn som ikke sover om natta så blir alle uopplagd neste dag, og så kommer en inn i en sirkel, som det ikke er så lett å komme ut av.

Tror nok ikke vallergan er det første de prøver, familien har sikkert prøvd mye annet før de snakket med legen om det.

Skrevet

Hva med barnets velvære, eller er ikke det så viktig? Å ha søvnvansker er ikke noe man skal leke med, og man bruker bare medsinene for å snu døgnrytmen til barnet. Det er kanskje snakk om en liten periode, og kan være det beste for barnet.

Vallergan fungerer på noen, men ikke på alle. Melatonin ville jeg ikke prøvd, om det ikke er foretatt en full sjekk på døgnrytmen til barnet, for da vil ikke den fungere om den ikke blir tatt på akkurat det tidspunktet som er aktuelt for det barnet. Blir den tatt for tidlig, så vil den ikke virke, og det samme om den blir tatt for seint.

Skrevet
Er det bedre at babyen går i svime dagen etter bare fordi mamma og pappa må få søvnen sin for å klare jobben?

Da bør man begynne å tenke litt annerledes: http://www.klikk.no/helse/barn/article306015.ece

Er det bedre at barnet ikke får sove, og er sur og grinete, og trøtt og sliten dagen etter? Ser du bare foreldrene i dette, eller klarer du å se at et lite barn også kan slite med for lite søvn? Får man ikke den rette søvnen, så fungerer man ikke i det hele tatt. Spiller ingen rolle hvor mange timer man sover på dagen, for det er ikke den rette søvnen. Barnet sliter også med å ikke få sove, og da hjelper man barnet.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Er det bedre at barnet ikke får sove, og er sur og grinete, og trøtt og sliten dagen etter? Ser du bare foreldrene i dette, eller klarer du å se at et lite barn også kan slite med for lite søvn? Får man ikke den rette søvnen, så fungerer man ikke i det hele tatt. Spiller ingen rolle hvor mange timer man sover på dagen, for det er ikke den rette søvnen. Barnet sliter også med å ikke få sove, og da hjelper man barnet.

For meg må du gjøre hva du vil med ditt barn, jeg for min del hadde aldri i livet stappet i ungen min Vallergan for at han skulle få sove. Det måtte i såfall være at spesialister befalte meg å gi barnet det pga sterk angst eller sykdom.

Dessuten kan jeg ikke se at et barn har godt av å gå med "hangover" dagen derpå bare fordi mor og far må få søvnen sin.

Som endel leger sier så bør alle barn med søvnvansker lære å sovne av seg selv - uten å dopes.

Jeg har hatt en sønn med søvnvansker selv og vet at det er slitsomt å gå på jobb når man kun har sovet 2 timer om natten.

Skrevet

jeg brukte vallergan på mitt eget barn, dog litt eldre enn ditt, i en kort periode bare for snu en svært dårlig trend som hadde pågått i flere år, denne korte perioden var på litt over en uke, da var trenden snudd og har heldigvis ikke kommet tilbake igjen heller.

søvnproblemer er ikke bare et problem for foreldrene, men for barna selv også, de spiser dårligere og vokser dårligere, takler konflikter dårligere, mer ukonsentrert på barnehage eller skole.

jeg synes folk her må slutte å kritisere foreldre som faktisk tenker på barnas beste.

angående bivirkninger er det viktig med riktig mengde til riktig tid, dvs at denne medisinen må gis flere timer i forkant av legging og at dere har det samme klokkeslettet og den samme rutinen i denne perioden, slik at barnet hjerne kjenner igjen leggesitasjonen og forbereder seg på å roe seg ned og finne søvnen.

angående melatonin er dette noe som bare kan gis av psykiatere, ikke vanlig fastlege

Skrevet

Hvorfor i all verden skal dere rakke ned på andre foreldre?! Tror dere ikke de aller fleste bare gjør det de mener er best for sitt barn?

Vi fikk Vallergan til barnet vårt da hun var litt over et år. Da hadde vi prøvd ALT og da mener jeg alt. Vi hadde ikke en eneste natt med mer enn max 3 timers søvn, en ungen som konstant var sutrete, jeg var på kanten til sammenbrudd, mannen slet med å klare å være våken på jobb. Jeg skulle begynne å jobbe igjen og livet var egentlig langt fra bra.

Vi fikk Vallergan til mini og fikk vår første natt med SØVN! Vi sov, barnet sov, våknet dagen etter med et stooort glis, var kjempefornøyd. Jeg gråt, mannen gråt og barnet smilte *lykke*

Var ikke mange kvelder hun fikk Vallergan før vi greide å innarbeide den rutinen assa og det var helt fantastisk!

Så ikke vær så skråsikre på at dette er barnemishandling, kun for foreldrenes velvære osv. Synes noen av dere som har svart her i tråden faktisk bør skamme dere litt, dere vet tydeligvis ikke helt hva dere snakker om!

Hilsen lykkelig mamma til jente på snart 3 år, som fortsatt sover hele natten og er blid og fornøyd på dagen!

Skrevet
Det advares faktisk mot å bruke denne medisinen på barn under 2 år.

Dokumentert hvor? Fint om du legger med link når du skriver en sånn kommentar.

Skrevet
angående melatonin er dette noe som bare kan gis av psykiatere, ikke vanlig fastlege

Tull og tøys. En hvilken som helst fastlege/allmennlege eller spesialist kan skrive ut melatonin.

Skrevet
For meg må du gjøre hva du vil med ditt barn, jeg for min del hadde aldri i livet stappet i ungen min Vallergan for at han skulle få sove. Det måtte i såfall være at spesialister befalte meg å gi barnet det pga sterk angst eller sykdom.

Dessuten kan jeg ikke se at et barn har godt av å gå med "hangover" dagen derpå bare fordi mor og far må få søvnen sin.

Som endel leger sier så bør alle barn med søvnvansker lære å sovne av seg selv - uten å dopes.

Jeg har hatt en sønn med søvnvansker selv og vet at det er slitsomt å gå på jobb når man kun har sovet 2 timer om natten.

Hva anser du som søvnvansker? Er det at barnet sliter noen dager? Er det når barnet sliter i noen uker? Er det når barnet sliter i flere mnd? Er det når barnet sliter i flere år?

Og hva er søvnvansker for deg?

Gjest Farmasøyt
Skrevet
Dokumentert hvor? Fint om du legger med link når du skriver en sånn kommentar.

Det står i preparatomtalen, som du finner i forkortet versjon på www.felleskatalogen.no

Vallergan ble tidligere brukt som sovemiddelbarn for barn ved særlige soveproblemer, og ettersom preparatet har vært på markedet så veldig lenge er det ikke rart at noen leger fortsatt anbefaler det. MEN det har i det senere kommet fram nye data, som gjør at man ikke anbefaler bruk til barn under 2 år.

I dette tilfellet er barnet 1,5 - altså ikke et spebarn lenger. Hvis jeg hadde vært trådstarter hadde jeg vurdert nøye om jeg virkelig trengte å bruke det (hvis man f.eks. ikke har sovet skikkelig på 1,5 år kan det utvilsomt føles slik). Deretter ville jeg diskutert saken igjen med legen og spurt om han var oppmerksom på at det ikke lenger er anbefalt med Vallergan. Det er såvidt jeg vet ingen alternativer som anbefales (eller rettere sagt; ikke frarådes) til så små barn.

Skrevet (endret)

Det var utrolig mange, bare i denne tråden, som har gitt barnet sovemedisin.. Tror det er i ferd med å ta helt av og at forteldre i dag ikke klarer at barnet har en rytme, der det ikke sover mange sammenhengende timer på natten.

Tror nok det er relativt få barn som har en lidelse som kan forsvare bruk av sovemedisin, i forhold til hvor mange som faktisk bruker det.

Endret av Mamma1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...