Gå til innhold

Påkledning i Tunisia


Solbærsaft

Anbefalte innlegg

Jeg må si meg enig med hun ene her at Tunisia kan være slitsomt for kvinnelige turister. Jeg opplevde at personalet på hotellet tok kontakt med meg når jeg solte meg ved bassenget for å spørre om jeg ville være med på date. Han ene i resepsjonen sperret meg inne i heisen mens han hadde ståpikk, han var så forelsket sa han. Det dumme som jeg gjorde var at jeg smilte og sa hei hver gang jeg kom inn fra stranda, det tok han tydeligvis som at jeg likte han. Heldigvis kom jeg meg unna, men etter dette var vel ferien ødelagt for min del.

Dessuten ble jeg tatt tak i på gata av fremmede menn, ble ropt til osv. Det var greit i 2 dager, etter dette ble det bare slitsomt.

Men jeg har hørt i ettertid at tunisia skal være liberalt i muslimsk sammenheng, men jeg så knapt en eneste kvinne av tunisisk opprinnelse. Og jeg var der i 14 dager.

Men hvis du er glad i å få oppmerksomhet så anbefaler jeg deg Tunisia, for der får man så det holder. Ja faren min ble også tilbudt haugevis av kameler for meg, haha. Men det er jo bare spøk.

Klart det er noen som opplever det som slitsomt å oppholde seg i turistghettoene i Tunisia, men man kan ikke stemple det tunisiske folk utfra hvilke opplevelse man har på de stedene. Det er uvettige turister som ahr vært der før dere som har bidratt til den oppførselen + at ansamling av turister (som igjen betyr mulighet for å tjene penger) tiltrekker seg en type mennesker.

Noen mennesker tilpasser seg lett andre kulturer...andre klarer det rett og slett ikke.

Det jeg synes er underlig, er at noen reiser til et muslimsk land uten å ha noe som helst kjennskap til den kulturen de reiser til. Hvis man synes det er vanskelig å tilpasse seg enkelte fremmede kulturer.....bør man for sin egen del heller reise til land med kultur tilnærmet den man er vant med....eller reise til all-inclusive..da er man mer beskyttet.

************

Å uttale seg negativt om en hel befolkning fordi man selv har tilpasningsvansker er bare simpelt.

Det er nok av andre land dere kan reise til.....Kanariøyene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de som oppelever et kultursjokk er det normalt...for de som ikke oppelver det er det helt normalt. Du kan ikke her uttale deg om hva som er normalt for alle.

Du opplever det som helt ok at kvinner går utfordrende kledd, ja...endog toppløse...når de er i et muslimsk land.....jeg synes en sånn oppførsel er direkte hårreisende. Det er jo ikke tvil oma t vi har totalt forskjellig syn på hva some r ok og hva somikke er ok....så da kan vi sikert la det bli med det.

Neineinei, nå misforstår du.

Når man sier at kultursjokk er normalt betyr jo ikke det at alle og enhver får det. Ingen regel uten unntak, ikke sant?

Det er det samme som.... det er normalt å få bakrus etter etter at man har drukket en del, men alle får det ikke. Det betyr ikke at den som ikke får bakrus ikke er normal, men den som får det har likevel en helt vanlig og naturlig reaksjon på alkohol. Skjønner? :)

Jeg har aldri vært i et land der jeg har opplevd at reisefølget slipper unna kultursjokket, enten det har vært medstudenter fra kulturstudiet, venner eller min mor (som hadde STORE problemer når vi var i Israel siden hun kun har vært på charterreiser hele sitt liv :fnise: )

I Uganda kom de fleste av oss, om ikke alle (vi var 15 studenter) til et punkt der vi lå i fosterstilling på gulvet og gråt etter Norsk Melkesjokolade og en skikkelig dusj :ler: Og det hjalp ikke at mange av oss var veldig, veldig bereiste og vi hadde forberedt oss i mange måneder, tatt eksamener i kultur og kommunikasjon o.l. og snakket med ugandere som fortalte oss om kulturen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, nå misforstår du.

Når man sier at kultursjokk er normalt betyr jo ikke det at alle og enhver får det. Ingen regel uten unntak, ikke sant?

Det er det samme som.... det er normalt å få bakrus etter etter at man har drukket en del, men alle får det ikke. Det betyr ikke at den som ikke får bakrus ikke er normal, men den som får det har likevel en helt vanlig og naturlig reaksjon på alkohol. Skjønner? :)

Jeg har aldri vært i et land der jeg har opplevd at reisefølget slipper unna kultursjokket, enten det har vært medstudenter fra kulturstudiet, venner eller min mor (som hadde STORE problemer når vi var i Israel siden hun kun har vært på charterreiser hele sitt liv :fnise: )

I Uganda kom de fleste av oss, om ikke alle (vi var 15 studenter) til et punkt der vi lå i fosterstilling på gulvet og gråt etter Norsk Melkesjokolade og en skikkelig dusj :ler: Og det hjalp ikke at mange av oss var veldig, veldig bereiste og vi hadde forberedt oss i mange måneder, tatt eksamener i kultur og kommunikasjon o.l. og snakket med ugandere som fortalte oss om kulturen deres.

Jeg får rett og slett ikke det du skriver om egen bakgrunn vedr andre kulturer og oppførselen til dine medreisende, som iflg. deg er svært bereist, til å stemme.

Når man ligger i fosterstilling på gulvet og gråter etter melkesjokolade og en dusj....så lurer jeg virkelig på hvilke land de er så bereist i (Legoland og Disneyland?)

Og du skrev vel i grunnen ikke at det var normalt med kultursjokk, men du skrev at det var vanlig...og det mener jeg det ikke er. Det skjer, men det er ikke vanlig å få kultursjokk når man reiser til en charterdestinasjon.

Og jeg skjønner fremdeles ikke at du syntes dine venners måte å kle seg på var helt ok....spesielt hvis du har hatt dette som studie....jeg finner det rett og slett merkelig. Jeg mener ikke at du ikke snakker sant, men jeg lurer rett og slett på hva i all verden dere har lært på det studiet.

Ikke skjønner jeg at man skal få store problemer ved å reise til Israel heller.

Enten så misforstår jeg alt du skriver....eller så har du mange raringer rundt deg....eller er det veldig unge folk du snakker om (utenom moren din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får rett og slett ikke det du skriver om egen bakgrunn vedr andre kulturer og oppførselen til dine medreisende, som iflg. deg er svært bereist, til å stemme.

Når man ligger i fosterstilling på gulvet og gråter etter melkesjokolade og en dusj....så lurer jeg virkelig på hvilke land de er så bereist i (Legoland og Disneyland?)

Og du skrev vel i grunnen ikke at det var normalt med kultursjokk, men du skrev at det var vanlig...og det mener jeg det ikke er. Det skjer, men det er ikke vanlig å få kultursjokk når man reiser til en charterdestinasjon.

Og jeg skjønner fremdeles ikke at du syntes dine venners måte å kle seg på var helt ok....spesielt hvis du har hatt dette som studie....jeg finner det rett og slett merkelig. Jeg mener ikke at du ikke snakker sant, men jeg lurer rett og slett på hva i all verden dere har lært på det studiet.

Ikke skjønner jeg at man skal få store problemer ved å reise til Israel heller.

Enten så misforstår jeg alt du skriver....eller så har du mange raringer rundt deg....eller er det veldig unge folk du snakker om (utenom moren din).

Jeg skrev egentlig et evig langt innlegg nå, men det ble så langt at jeg er redd det bare blir skumlesing og/eller pirking på hvert minste lille utsagn. Og jeg synes det er slitsomt og merkelig å måtte forklare åpenlyse ting som kultursjokk ned til hver minste detalj. Så jeg oppsummerer heller, og sier at ja, du har misforstått, kanskje fordi jeg ikke har vært klar nok i talen og forklart nok?

Har du oppholdt deg i det mest primitive av Afrika over lang tid med alt som hører til av sykdommer, malariamedisin-hallusinasjoner, diaré og mangel på næring, spye, maur som invaderer senga di når du ligger der med feber og en dusj som kun er en svak stråle av kaldt, brunt vann? Og midt oppe i dette skal du forholde deg til uganderne, som er et kapittel for seg selv. Du hadde lengtet etter en god dusj, et rent håndkle og en norsk skive med brunost du også... eller i det minste riktige medisiner.

Og har du oppholdt deg i de arabiske delene av Israel? Er du ikke klar over hvor ekstremt kulturrikt det landet er, med normer og skikker og alt som hører til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du skrev vel i grunnen ikke at det var normalt med kultursjokk, men du skrev at det var vanlig...og det mener jeg det ikke er. Det skjer, men det er ikke vanlig å få kultursjokk når man reiser til en charterdestinasjon.

Eg fekk totalt kultursjokk då eg for fyrste gong i ein alder av 28 reiste på "sydentur" til Gran Canaria. Makan til fisk-på-land-kjensle har eg sjeldan hatt, så ingen regel utan unnatak, tydeligvis.

Eg fekk fullstendig sjokk over kva som var sosialt akseptert, og folk var jo fullstendig :sprettoy:

Aldri meir syden, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en "typisk nordmann", som trives best blant arrogante franskmenn og new yorkere, som lar meg være i fred.

Er det ikke litt drygt å hevde at franskmenn generelt er arrogante? Jeg har aldri opplevd en eneste arrogant franskmann, derimot opplever jeg stadig enormt mye fordommer mot dem! Jeg har ikke reist voldsomt mye i Frankrike, men har en ensidig positiv opplevelse av alle vi møtte - de var sædeles imøtekommende, hyggelige, hjelpsomme og smilende alle mann. Både i turistløypa og ute på "bygda".

Og ja, jeg snakker dårlig fransk, og nei de ble ikke fornærmet da jeg valgte å snakke engelsk istedet. Ikke alle forsto det like godt, men med kreativt tegnspråk og litt selvironi går det meste bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg synes det er slitsomt og merkelig å måtte forklare åpenlyse ting som kultursjokk ned til hver minste detalj.

Du trenger ikke det, iallefall ikke for min del.

Har du oppholdt deg i det mest primitive av Afrika over lang tid med alt som hører til av sykdommer, malariamedisin-hallusinasjoner, diaré og mangel på næring, spye, maur som invaderer senga di når du ligger der med feber og en dusj som kun er en svak stråle av kaldt, brunt vann? Og midt oppe i dette skal du forholde deg til uganderne, som er et kapittel for seg selv.

So?

Jeg synes forresten det kan virke som om du har et ganske nedlatende syn på ugandere. Har du en link til det kulturstudiet du har tatt? Gitt det som skrives her, så ville det vært interessant å se hva det gikk ut på.

Du hadde lengtet etter en god dusj, et rent håndkle og en norsk skive med brunost du også... eller i det minste riktige medisiner.

Ehh...nei det hadde jeg nok ikke.. Hvordan kan du i det hele tatt påstå det? Du kjenner meg jo overhodet ikke. Jeg har nok flere ganger vært under forhold som er vel så primitive som det du beskriver...og det uten en haug med andre nordmenn i min nærhet...og nei, ikke lå jeg i fosterstilling, ikke lengtet jeg etter brunost og ikke lå jeg og grein. Jeg forholder meg til de omgivelsene jeg kommer til. Og mangel på riktige medisiner? Ingen reiser vel til Uganda uten et utvidet reiseapotek?

Og har du oppholdt deg i de arabiske delene av Israel? Er du ikke klar over hvor ekstremt kulturrikt det landet er, med normer og skikker og alt som hører til?

Har opphold meg i mange forskjellige arabiske "deler" jeg. Og jada...jeg vet godt hvor kulturrik den muslimske verden er. Er jo derfor jeg reiser.

**********

Jeg kan fremdeles ikke forstå hvorfor folk reiser til andre kulturer enn sin egen, så de har problemer med å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg snakker dårlig fransk, og nei de ble ikke fornærmet da jeg valgte å snakke engelsk istedet. Ikke alle forsto det like godt, men med kreativt tegnspråk og litt selvironi går det meste bra.

Nettopp...det er utrolig hvor bra alt går hvis man legger godviljen til. Også så mye finere ferieopplevelse man får da gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk totalt kultursjokk då eg for fyrste gong i ein alder av 28 reiste på "sydentur" til Gran Canaria. Makan til fisk-på-land-kjensle har eg sjeldan hatt, så ingen regel utan unnatak, tydeligvis.

Eg fekk fullstendig sjokk over kva som var sosialt akseptert, og folk var jo fullstendig :sprettoy:

Aldri meir syden, nei.

Ok, så tar jeg et forbehold om Gran Canaria da......for folk som ikke er vant med drita nordmenn til frokost, lunsj og middag så skjønner jeg at det blir et kultursjokk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke det, iallefall ikke for min del.

So?

Jeg synes forresten det kan virke som om du har et ganske nedlatende syn på ugandere. Har du en link til det kulturstudiet du har tatt? Gitt det som skrives her, så ville det vært interessant å se hva det gikk ut på.

Ehh...nei det hadde jeg nok ikke.. Hvordan kan du i det hele tatt påstå det? Du kjenner meg jo overhodet ikke. Jeg har nok flere ganger vært under forhold som er vel så primitive som det du beskriver...og det uten en haug med andre nordmenn i min nærhet...og nei, ikke lå jeg i fosterstilling, ikke lengtet jeg etter brunost og ikke lå jeg og grein. Jeg forholder meg til de omgivelsene jeg kommer til. Og mangel på riktige medisiner? Ingen reiser vel til Uganda uten et utvidet reiseapotek?

Har opphold meg i mange forskjellige arabiske "deler" jeg. Og jada...jeg vet godt hvor kulturrik den muslimske verden er. Er jo derfor jeg reiser.

**********

Jeg kan fremdeles ikke forstå hvorfor folk reiser til andre kulturer enn sin egen, så de har problemer med å tilpasse seg.

- jeg fjernet linken til skolen, kan sende i PM heller, senere i kveld, middag nå - :)

Utvidet reiseapotek?

Ja, jeg skulle jammen tenkt på å fått resept på penicillin fra legen før jeg reiste.

Endret av Haris Pilton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart lå ikke alle 15 bokstavelig talt i fosterstilling og gråt etter norsk mat, det var jo å sette det på spissen. Beklager hvis det ble vanskelig å forstå :P Men alle 15 fikk seg et kultursjokk på hver sin måte, av forskjellige grunner. Noen mer enn andre, men alle fikk litt.

I bunn og grunn er hele poenget mitt bare at det blir for dumt at du stiller spørsmålstegn til at kultursjokk er en naturlig ting.

Har du aldri vært i et annet land, og tenkt én gang "ah, dette var rart" "hvorfor gjør de sånn?" "hva gjør jeg nå?", fått merkelig mat som du virkelig ikke likte etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn er hele poenget mitt bare at det blir for dumt at du stiller spørsmålstegn til at kultursjokk er en naturlig ting.

Jeg scrollet oppover istad...og så at du omtaler det både som vanlig og normalt for alle å få det...det er jeg uenig i...og har vel også skrevet hvorfor.

Har du aldri vært i et annet land, og tenkt én gang "ah, dette var rart" "hvorfor gjør de sånn?" "hva gjør jeg nå?", fått merkelig mat som du virkelig ikke likte etc?

Jeg stiller da spørsmål hele tiden jeg....uansett hvor i verden jeg er...er da sånn jeg lærer. Og får jeg mat jeg ikke liker...så spiser jeg bare noe annet. Og skal jeg til områder jeg vet det kan bli vanskelig å finne mat man, liker hele tiden...så tar jeg da med meg bl.a. nøtter og tørket frukt.

Lærte dere ikke noe så elementært på det studiet du skriver om da?

********

Jeg kan ikke begripe det du skriver i denne tråden...sett i lys av at du skirver at du har studert interkulturell kommunikasjon. Hva lærte dere egentlig?

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh

Misbruk deres egen tråd?!?!

Er det virkelig å bruke et sånt ord da. :forvirret:

Dessuten er det vel ikke du som bestemmer hva som skal diskuteres i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert

@ sixx, til å fremstå som en person som ommfavner all verdens kulturer utviser du ekstremt liten forståelse for andre menneskers opplevelser og oppfatninger i denne tråden.

Det er mange mennesker som opplever kultursjokk, ergo, det er normalt.

Det er mulig å preferere et land/sted/kultur fremfor et annet uten å være fullstendig ignorant og "dårlig turist".

Selv om en er aldri så åpen ovenfor den kulturen en befinner seg i er det mulig å oppleve savn til hjemlandet uten at "riktige turister" som deg selv skal stille spørsmålstegn ved hvorfor en velger å reise om en ikke kan akseptere andre kulturer. Jeg studerer i Begen, og av og til lengter jeg hjem til Oslo, mener du jeg aldri burde reist til Bergen da? Siden jeg ikke kan tilpasse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det virkelig å bruke et sånt ord da. :forvirret:

Dessuten er det vel ikke du som bestemmer hva som skal diskuteres i tråden?

ja, det er helt virkelig!

Jeg bestemmer ikke, da hadde ting sett anderledes ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ sixx, til å fremstå som en person som ommfavner all verdens kulturer utviser du ekstremt liten forståelse for andre menneskers opplevelser og oppfatninger i denne tråden.

Ok, det er du fri til å mene. :)

Mulig jeg har uttrykt meg uklart fordi jeg ble engasjert, eller mulig vi har så forskjellig syn at du ville oppfattet meg sånn uansett...jeg kan ikke gjøre noe til eller fra uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haris Pilton: Nå har jeg lest litt om opplegget rundt oppholdet du hadde i Uganda...takk for linken. :)

Men Misjonshøyskolen? De har vel ikke nødvendigvis hovedfokus på kommunikasjon på tvers av kulturgrensene? Blir ikke det mer at hovedtyngden skal ofres misjonsarbeidet...og at man veiledes i forhold til hvordan man kan gjøre den jobben mest mulig effektiv i forhold til de forskjellige kulturer? Altså ikke for å forstå den kulturen man kommer til for kulturens del, men for å finne ut hvordan man skal legge opp misjoneringen?

(Men jeg liker i grunnen ikke misjonering så godt heller jeg da. :sjenert: Misjonene har jo aldri anerkjent de kulturene de kommer til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig har man med seg pennicillin hvis man skal være i Uganda over lenger tid.

Det er forskjellige penicilliner for forskjellige infeksjoner, vet du. Når jeg fikk halsbetennelse (!) der nede kom rektor + 2 andre ansatte på skolen rett inn på rommet mitt som de hadde låst seg inn på for å gi meg penicillin som de hadde kjøpt på dagligvarebutikken, jeg var svett og halvnaken :fnise: Veldig snilt av de, men ettersom man kan få allergiske reaksjoner av enkelte penicilliner ble jeg frarådet å ta dem.

Dessuten hadde jeg feil malariatabletter, endte opp med at jeg måtte slutte å ta dem pga de intense bivirkningene. Heldigvis fikk jeg ikke malaria ;)

Ei i klassen ble syk, dro til legen der nede (den som var mest anerkjent og anbefalt av skolen), fikk feil medisin og måtte reise hjem en uke senere.

Jeg scrollet oppover istad...og så at du omtaler det både som vanlig og normalt for alle å få det...det er jeg uenig i...og har vel også skrevet hvorfor.

Jeg stiller da spørsmål hele tiden jeg....uansett hvor i verden jeg er...er da sånn jeg lærer. Og får jeg mat jeg ikke liker...så spiser jeg bare noe annet. Og skal jeg til områder jeg vet det kan bli vanskelig å finne mat man, liker hele tiden...så tar jeg da med meg bl.a. nøtter og tørket frukt.

Lærte dere ikke noe så elementært på det studiet du skriver om da?

********

Jeg kan ikke begripe det du skriver i denne tråden...sett i lys av at du skirver at du har studert interkulturell kommunikasjon. Hva lærte dere egentlig?

Jeg har da aldri sagt at det er normalt for ALLE å få det? Jeg har sagt at det er normalt å få det, det betyr ikke at jeg mener at alle får det?

Haha, så klart vi har lært disse tingene. Og så klart vi gjorde det. Jeg er ikke så dum at jeg setter meg ned på bakbeina resten av turen fordi jeg har fått servert en rar geit.

Vi lærte hvordan kommunisering mellom kulturer kan være vanskelig pga de store forskjellene, hvordan man kan unngå problemer både ved reiser og innenfor organisasjons/arbeidssammenheng.

Det er et seriøst studie, for eksempel var Kåre Lode foreleser i faget fred og forsoning, en av Norges fremste eksperter på Kongo som har bidratt sterkt til arbeidet der nede, og han har mottatt Menneskerettighetsprisen. Google ham gjerne :)

Alle foreleserne har bred erfaring og peiling på det de driver med, så jeg hører heller på hva de har å si om kultursjokk enn deg, som ikke har kommet med et eneste annet argument enn "fordi jeg har ikke fått det!"

@ sixx, til å fremstå som en person som ommfavner all verdens kulturer utviser du ekstremt liten forståelse for andre menneskers opplevelser og oppfatninger i denne tråden.

Det er mange mennesker som opplever kultursjokk, ergo, det er normalt.

Det er mulig å preferere et land/sted/kultur fremfor et annet uten å være fullstendig ignorant og "dårlig turist".

Selv om en er aldri så åpen ovenfor den kulturen en befinner seg i er det mulig å oppleve savn til hjemlandet uten at "riktige turister" som deg selv skal stille spørsmålstegn ved hvorfor en velger å reise om en ikke kan akseptere andre kulturer. Jeg studerer i Begen, og av og til lengter jeg hjem til Oslo, mener du jeg aldri burde reist til Bergen da? Siden jeg ikke kan tilpasse meg?

Ah, my thoughts exactly.

Haris Pilton: Nå har jeg lest litt om opplegget rundt oppholdet du hadde i Uganda...takk for linken. :)

Men Misjonshøyskolen? De har vel ikke nødvendigvis hovedfokus på kommunikasjon på tvers av kulturgrensene? Blir ikke det mer at hovedtyngden skal ofres misjonsarbeidet...og at man veiledes i forhold til hvordan man kan gjøre den jobben mest mulig effektiv i forhold til de forskjellige kulturer? Altså ikke for å forstå den kulturen man kommer til for kulturens del, men for å finne ut hvordan man skal legge opp misjoneringen?

(Men jeg liker i grunnen ikke misjonering så godt heller jeg da. :sjenert: Misjonene har jo aldri anerkjent de kulturene de kommer til).

Misjonshøgskolen har tilknytning til Den Norske Kirke, men studiet er fullstendig religionsnøytralt, og ca halvparten i klassen var ikke religiøse i det hele tatt.

Vi var omtrent ikke innom temaet misjon engang hele det studieåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...