Gå til innhold

Påkledning i Tunisia


Solbærsaft

Anbefalte innlegg

Jeg sa ikke at det var noe feil, jeg sa ikke at jeg ikke likte menneskene som var der.

Jeg sa at JEG ikke likte meg der. At jeg synes det var ubehagelig. Og at dette er land jeg ikke liker å besøke. Mulig jeg ikke har humor og selvironi. Men jeg hadde ikke en behagelig ferie. Jeg har hatt det aller best i land som Kroatia og England, østeuropa generelt, og de store byene i USA, der de knapt gidder å prate til deg når du er på restaurant. Eller mange land i Asia, der de aksepterer det når jeg signaliserer at jeg ikke ønskser kontakt. Mens Spania og Italia er land jeg også oppfatter som slitsomme. For meg som har en som har en intimsfære der jeg foretrekker at ingen fremmde tar på meg, er ikke Tunisia et land jeg ønsker å besøke igjen.

Jeg har full forståelse for at det er folk som ikke trives i den muslimske kulturen, men det er deres egen feil at de reiser dit...ikke kulturen man kommer til.

Da synes jeg også man bør ta hensyn til det når man reiser på ferie....noen passer rett og slett ikke inn i en del settinger.

edit: og jeg synes det er simpelt å stemple den kulturen man kommer til negativt fordi man ikke kjenner den.

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i Dubai en gang, og noen norske damer; Celina Midelfart og noen venninner, løp rundt i mikroskopisk små singletter, små bikinibukser med gjennomsiktige sjal rundt, og 15 cm høye hæler. Dette var midt blandt lokalbefolkningen, og mennene snudde seg rundt dem. De var så utfordrende at det var pinlig for de andre norske også. Mennene fra Dubai trodde naturligvis at de var horer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Dubai en gang, og noen norske damer; Celina Midelfart og noen venninner, løp rundt i mikroskopisk små singletter, små bikinibukser med gjennomsiktige sjal rundt, og 15 cm høye hæler. Dette var midt blandt lokalbefolkningen, og mennene snudde seg rundt dem. De var så utfordrende at det var pinlig for de andre norske også. Mennene fra Dubai trodde naturligvis at de var horer!

Nettopp...og da bidrar de til at andre også blir stemplet på den måten....også er fraværet av respekt komplett...fra begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*
Jeg har full forståelse for at det er folk som ikke trives i den muslimske kulturen, men det er deres egen feil at de reiser dit...ikke kulturen man kommer til.

Da synes jeg også man bør ta hensyn til det når man reiser på ferie....noen passer rett og slett ikke inn i en del settinger.

edit: og jeg synes det er simpelt å stemple den kulturen man kommer til negativt fordi man ikke kjenner den.

En gang til - jeg har ikke sagt noe om muslimsk kultur. Jeg har ikke stemplet noen kultur overhodet, og jeg har ikke sagt at det er en negativ kultur i Tunisia. Jeg sa også at jeg synes Spania og Italia er slitsomme ferieland. Jeg er nok en "typisk nordmann", som trives best blant arrogante franskmenn og new yorkere, som lar meg være i fred. Eneste grunnen til at jeg nevnte at jeg ikke returnerer til Tunisia, er at dette landet, av alle de ca 50 jeg har vært innom, er det JEG føler som det mest slitsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang til - jeg har ikke sagt noe om muslimsk kultur. Jeg har ikke stemplet noen kultur overhodet, og jeg har ikke sagt at det er en negativ kultur i Tunisia.

Det har du vel. Du uttalte deg jo om måten de oppførte seg på ovenfor deg. (Et lands kultur er noe annet enn maleriene som henger på museum).

Jeg sa også at jeg synes Spania og Italia er slitsomme ferieland.

Ja, men er du ikke en gang inne på tanken om at problemet ligger hos deg? Spania og Italia er ikke slitsomme ferieland, men du har problemer med å være i kulturer som er annerledes enn den du er i til vanlig.

Jeg er nok en "typisk nordmann", som trives best blant arrogante franskmenn og new yorkere, som lar meg være i fred.

Nei, vet du? Jeg tror faktisk ikke den "typiske nrodmann" er som deg.

Eneste grunnen til at jeg nevnte at jeg ikke returnerer til Tunisia, er at dette landet, av alle de ca 50 jeg har vært innom, er det JEG føler som det mest slitsomme.

Unnskyld? Jeg bare undres over at et menneske som har vært i 50 land har så problemer med å tilpasse seg andre lands kulturer.

Hvorfor reiser du forresten til andre land? Hva vil du oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare legge til at kultursjokk er en helt naturlig ting uansett hvor åpen og forberedt man er.

Hvorfor det? Jeg har aldri opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*
Det har du vel. Du uttalte deg jo om måten de oppførte seg på ovenfor deg. (Et lands kultur er noe annet enn maleriene som henger på museum).

Ja, men er du ikke en gang inne på tanken om at problemet ligger hos deg? Spania og Italia er ikke slitsomme ferieland, men du har problemer med å være i kulturer som er annerledes enn den du er i til vanlig.

Nei, vet du? Jeg tror faktisk ikke den "typiske nrodmann" er som deg.

Unnskyld? Jeg bare undres over at et menneske som har vært i 50 land har så problemer med å tilpasse seg andre lands kulturer.

Hvorfor reiser du forresten til andre land? Hva vil du oppnå?

Har jo hele tiden sagt at problemet er hos meg - at jeg ikke liker at mennesker er innpåslitene. Og med den mengden kulturer jeg har besøkt har jeg et sammenligningsgrunnlag. Jeg reiser fordi jeg elsker å oppleve nye steder, enkelte land returnerer jeg til, andre passer meg ikke. Og akkurat den holdningen jeg ble møtt med som blond, slank og høy i Tunisia vil jeg ikke tilbake til.

Med unntak av dette elsket jeg kulturen også i Nord Afrika, opplevde mange hyggelige mennesker, god og spennende mat og gjestfrihet. Men å bli dratt i, ropt og plystret etter og kysset på armen kan jeg virkelig ikke fordra.

Men nå skal jeg ut, er jo tross alt fredagskveld, har vært artig å kverulere med deg, mulig jeg tar opp igjen tråden om jeg finner igjen innlegget i morgen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært artig å kverulere med deg, mulig jeg tar opp igjen tråden om jeg finner igjen innlegget i morgen=)

Ja, vet du? Jeg tror faktisk det er den eneste hensikten du ahr i denne tråden også. :ler:

Påstanden om å ha vært i 50 land...og nå også at du har besøkt en mengde kulturer, mens du hevder å ha opplevd problemer med den tunisiske henger på en måte ikke på greip. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samejenta
Påstanden om å ha vært i 50 land...og nå også at du har besøkt en mengde kulturer, mens du hevder å ha opplevd problemer med den tunisiske henger på en måte ikke på greip. ;)

Ja, førr det er jo heeelt utrulig at man kan foretrekke enkelte land fremførr andre... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, førr det er jo heeelt utrulig at man kan foretrekke enkelte land fremførr andre... :rolleyes:

Vel..det har kanskje noe med at man blir mer aksepterende etter flere land og kulturer man besøker. Har man vært i en mengde forskjellige kulturer og besøkt 50 forskjellige land...da har man lært å innrette seg og akseptere andre menneskers levemåte.

Men hvis man vil kverulere i en tråd derimot....da blir det noe annet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det maange år siden jeg var i Tunisia, og den gangen forventet vi å komme til et muslimsk land med tildekkede kvinner. Det første vi ser på gata er unge jenter i shorts og singlet på moped, og ja det var "innfødte" jenter..

Tunisia er et av de muslimske landene som faktsik har forbud mot Hijab og slike ting i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det maange år siden jeg var i Tunisia, og den gangen forventet vi å komme til et muslimsk land med tildekkede kvinner. Det første vi ser på gata er unge jenter i shorts og singlet på moped, og ja det var "innfødte" jenter..

Tunisia er et av de muslimske landene som faktsik har forbud mot Hijab og slike ting i det offentlige.

Jepp....Tunisia er et svært liberalt land...i muslimsk målestokk.

Men det gjelder her som i mange andre muslimske land....det kan være stor forskjell på by og land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Samejenta

Så klart; har ho besøkt mer enn 50 land, er det sjølvsagt at ho finner seg bedre til rette i noen av dem.

Ho har jo til og med sagt at grunnen til dette nok ligger hos henne, så ka er det du er ute etter?

Bekreftelse på at du er en "flink" turist oppfatter (og omfavner) et lands kultur og skikker det øyeblikket du går ut av flyet...? :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart; har ho besøkt mer enn 50 land, er det sjølvsagt at ho finner seg bedre til rette i noen av dem.

Ja, selvfølgelig...på samme måte som at man blir mer aksepterende og vet å føre seg i andre kulturer.

Ho har jo til og med sagt at grunnen til dette nok ligger hos henne, så ka er det du er ute etter?

Jeg er ute etter å imøtegå negative uttalelser om andre kulturer fra turister som ikke evner å innrette seg den kulturen de reiser til. Det har jeg også skrevet lenger opp.

Hva er du ute etter?

Bekreftelse på at du er en "flink" turist oppfatter (og omfavner) et lands kultur og skikker det øyeblikket du går ut av flyet...? :skravle:

Neida, jeg trenger ingen bekreftelse på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med hun ene her at Tunisia kan være slitsomt for kvinnelige turister. Jeg opplevde at personalet på hotellet tok kontakt med meg når jeg solte meg ved bassenget for å spørre om jeg ville være med på date. Han ene i resepsjonen sperret meg inne i heisen mens han hadde ståpikk, han var så forelsket sa han. Det dumme som jeg gjorde var at jeg smilte og sa hei hver gang jeg kom inn fra stranda, det tok han tydeligvis som at jeg likte han. Heldigvis kom jeg meg unna, men etter dette var vel ferien ødelagt for min del.

Dessuten ble jeg tatt tak i på gata av fremmede menn, ble ropt til osv. Det var greit i 2 dager, etter dette ble det bare slitsomt.

Men jeg har hørt i ettertid at tunisia skal være liberalt i muslimsk sammenheng, men jeg så knapt en eneste kvinne av tunisisk opprinnelse. Og jeg var der i 14 dager.

Men hvis du er glad i å få oppmerksomhet så anbefaler jeg deg Tunisia, for der får man så det holder. Ja faren min ble også tilbudt haugevis av kameler for meg, haha. Men det er jo bare spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det? Jeg har aldri opplevd det?

Neivel, men det gjør det ikke noe mindre vanlig og naturlig.

Jeg har studert interkulturell kommunikasjon hvor en del av studiet var i Uganda, og kultursjokk-prosessen var en av temaene vi måtte lære mye om fordi det er en helt naturlig prosess man går gjennom. Så du kan ha så lite kultursjokk som du bare vil, men det betyr ikke at det er en helt vanlig ting for oss dødelige turister.

Jepp....Tunisia er et svært liberalt land...i muslimsk målestokk.

Men det gjelder her som i mange andre muslimske land....det kan være stor forskjell på by og land.

Ja, det er jo nettopp det vi prøver å si - at det er forskjell på byer, og noen byer i Tunisia er veldig liberale og da oppfører man seg gjerne deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, men det gjør det ikke noe mindre vanlig og naturlig.

Jeg har studert interkulturell kommunikasjon hvor en del av studiet var i Uganda, og kultursjokk-prosessen var en av temaene vi måtte lære mye om fordi det er en helt naturlig prosess man går gjennom. Så du kan ha så lite kultursjokk som du bare vil, men det betyr ikke at det er en helt vanlig ting for oss dødelige turister.

Det betyr helelr ikke at det er vanlig. Jeg benekter ikke at mange opplever et kultursjokk, men jeg er uenig i at det er helt normalt...og det er to forskjellige ting.

Ja, det er jo nettopp det vi prøver å si - at det er forskjell på byer, og noen byer i Tunisia er veldig liberale og da oppfører man seg gjerne deretter.

Ehh.......jeg tror faktisk ikke at jeg har tungt for det når det gjelder den muslimske kulturen.

Det jeg påpeker er at man som gjest bør utvise tilstrekkelig respekt for andre kulturer til at man innretter seg den kulturen man er gjest i. Det å gå toppløs i et muslimsk land er helt uhørt...uansett om man er inne på et avstengt hotellområde.

Jeg har selv lest om folk som har gått kledd slik du skisserte i det første innlegget ditt i denne tråden....for å å klage på manglende respekt fra lokalbefolkningen...og det blir så dumt at det nesten ikke er til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr helelr ikke at det er vanlig. Jeg benekter ikke at mange opplever et kultursjokk, men jeg er uenig i at det er helt normalt...og det er to forskjellige ting.

At du er uenig gjør det ikke noe mindre til et faktum at det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er uenig gjør det ikke noe mindre til et faktum at det er helt normalt.

For de som oppelever et kultursjokk er det normalt...for de som ikke oppelver det er det helt normalt. Du kan ikke her uttale deg om hva som er normalt for alle.

Du opplever det som helt ok at kvinner går utfordrende kledd, ja...endog toppløse...når de er i et muslimsk land.....jeg synes en sånn oppførsel er direkte hårreisende. Det er jo ikke tvil oma t vi har totalt forskjellig syn på hva some r ok og hva somikke er ok....så da kan vi sikert la det bli med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...