Gå til innhold

Påkledning i Tunisia


Solbærsaft

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjæresten og jeg tenkte å reise til Tunisia i sommer. Men jeg ble litt skeptisk da jeg leste at man bør kle på seg skikkelig når man er i landet. (Både dekke til skuldrene og hele veien ned til anklene!)

Til dere som har vært i Tunisia - hvor sommerlig er det greit å gå kledt? Både i turistområder og utenfor turistområdene.

Er det eventuelt noe annet reisemål som hadde vært bedre? Vi ønsker oss en ferie med muligheter for masse aktiviteter i tillegg soling og bading.

Endret av lema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært rundt omkring i omtrent hele Tunisia. Jeg reiste rundt i shorts, singlet og tørkle på hodet. Skal du inn i moskeer så dekker du til skuldre og knær....ellers er det ikke noe problem å kle deg som vi gjør her hjemme om sommeren.

MEN man soler seg ikke toppløs, man går ikke med knøttsmå miniskjørt/shortser eller med stringtruse....e.l.

Tunisia er et veldig liberalt land med et helt utrolig hyggelig folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt reisefølge hadde vi både superkorte shorts (ikke av den stramme, sexy hotpants-typen, but still) og små singletter som viste det meste av mage og pupper. Ei av oss solte seg også toppløs på stranda, og det var et par toppløse turister ved hotellbassenget også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt reisefølge hadde vi både superkorte shorts (ikke av den stramme, sexy hotpants-typen, but still) og små singletter som viste det meste av mage og pupper. Ei av oss solte seg også toppløs på stranda, og det var et par toppløse turister ved hotellbassenget også.

Og sånn kler man seg når man ikke viser respekt for den kulturen man besøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at i muslimske land så anses det som støtende eller frekt å gå med bare føtter. Noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at i muslimske land så anses det som støtende eller frekt å gå med bare føtter. Noen som vet om det stemmer?

Nei, det har aldri jeg sett noe til.

Du mener uten sko...sant? Ikke uten sokker?

Kan det være at du tenker på buddhismen (og hinduismen?) hvor det anses som uhøflig å vende fotsålene mot noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Uff ja...jeg blir så eitrande forbanna når folk ikke tilpasser seg den kulturen de besøker. Noen er endog så frekke at de reagerer når de får negative reaksjoner på påkledningen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har aldri jeg sett noe til.

Du mener uten sko...sant? Ikke uten sokker?

Kan det være at du tenker på buddhismen (og hinduismen?) hvor det anses som uhøflig å vende fotsålene mot noen?

Nei, jeg tenkte på muslimske land. Og det var uten sko og sokker, helt barfot jeg mente. Men jeg hadde dette fra en veldig usikker kilde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja...jeg blir så eitrande forbanna når folk ikke tilpasser seg den kulturen de besøker. Noen er endog så frekke at de reagerer når de får negative reaksjoner på påkledningen sin.

Noen tror de kan reise rundt i verden og oppføre seg som om de var i sin egen hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte på muslimske land. Og det var uten sko og sokker, helt barfot jeg mente. Men jeg hadde dette fra en veldig usikker kilde da.

Ok, jeg har reist en del i muslimske land og har aldri reflektert over det.

Skal se om jeg har noe info om det.

De går jo stort sett barfot i sandalene sine, og på Muhammeds tid var det sikkert ikke alle som hadde råd til sandaler en gang....så jeg synes det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tror de kan reise rundt i verden og oppføre seg som om de var i sin egen hage.

Ja, og de ødelegger fullstendig respekten for turister som evner å ta hensyn til andre mennesker.

Det verste er at mange av disse respektløse turistene er frekke nok til å klage på lokalbefolkningen når de kommer hjem, fordi de selv mener de selv ikke blir respektert.

Mange burde aldri fått lov å reist andre steder enn til Svinesund eller Kanariøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de ødelegger fullstendig respekten for turister som evner å ta hensyn til andre mennesker.

Det verste er at mange av disse respektløse turistene er frekke nok til å klage på lokalbefolkningen når de kommer hjem, fordi de selv mener de selv ikke blir respektert.

Mange burde aldri fått lov å reist andre steder enn til Svinesund eller Kanariøyene.

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Jeg kledde meg som normalt. Men nå går ikke jeg i miniskjørt og hotpants. Men singletter og sommerkjoler merket jeg aldri motstnad mot. Jeg var bare i Tunis og andre steder de er vant med turister.

Men jeg likte virkelig ikke Tunisia. Det var et fryktelig slitsomt land å være turist i, mange tok tak i meg, og jeg synes det var ubehagelig når en person begynte å tilby mannen sin kameler for å få meg.... Jeg har også vært i Marokko og Egypt, som jeg også synes er slitsomme land, men Tuinisia var absolutt værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi dekket oss så klart til når vi var blant mer lokale folk.

Men i sahara-ørkenen hadde jeg type kort shorts (khaki-typisk-safari til midten av låret) og hvit singlet som sklidde litt opp på magen hvis jeg ikke passet på. Jeg vil også legge til at det var for varmt til å ha noe som helst på seg i det hele tatt egentlig. Det er den mest kvalmende varmen jeg har opplevd, jeg gikk med et vått tørkle over hodet konstant og fylte på med vann når den tørket. Sahara i juli :klaske:

Så vidt jeg husker kledde vi så klart på oss mer når vi skulle inn i byen, og dekket oss til alle steder vi måtte når vi var på besøk på hellige steder uansett hvor varmt det var.

Men å sole seg toppløs på en strand med 99% turister synes jeg kanskje ikke er så ille? Heller ikke ved hotellets basseng.

Jeg er så prippen at jeg soler meg ikke engang toppløs i Norge for jeg er redd noen skal bli støtt så jeg hadde aldri gjort det, men det var veldig turistaktige omgivelser akkurat der. Når vi blir underholdt på kveldene av pupperistende lettkledde damer på hotellet tror jeg ikke de er så nøye med bekledningen til sine besøkende heller :P

Men sånn generelt gikk de fleste jeg så rundt i gran canaria-klær (tror jeg. har aldri vært på gran canaria så jeg kan ikke sammenlikne helt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kledde meg som normalt. Men nå går ikke jeg i miniskjørt og hotpants. Men singletter og sommerkjoler merket jeg aldri motstnad mot. Jeg var bare i Tunis og andre steder de er vant med turister.

Men jeg likte virkelig ikke Tunisia. Det var et fryktelig slitsomt land å være turist i, mange tok tak i meg, og jeg synes det var ubehagelig når en person begynte å tilby mannen sin kameler for å få meg.... Jeg har også vært i Marokko og Egypt, som jeg også synes er slitsomme land, men Tuinisia var absolutt værst.

Det som er veldig viktig når man reiser utenfor egne landegrenser, er å forstå at man kommer til en annen kultur. Denne kulturen bør man av respekt for det landet man reiser til (og for enkelthets skyld for seg selv) tilegne seg kunnskap om på forhånd.

Dette med kameler er bare på tull...mange turister synes det er hysterisk morsom...og da tror de lett at dette går hjem som en spøk ovenfor alle. Hvorfor opplevde du det som så ubehagelig? Du trodde vel ikke at mannen din ville reise hjem med en haug med kameler istedenfor deg? (Hvordan skulle han få plass på flyet til alle dem).

Jeg har reist i mange muslimsk land og har aldri hatt problemer eller ubehageligheter....så jeg lurer rett og slett på hvordan enkelt av dere oppfører dere for å ha de opplevelsene dere har hatt.

Og ubehagelig at de tok tak i deg? De har gjerne en mye nærmere intimsfære i muslimske land enn hva mange nordmenn er vant med. Dette ville man også visst hvis man hadde satt seg litt inn i kulturen på forhånd. Nå er det selvfølgelig enkelte som ahr problemer med nærhet, men det er da deres eget ansvar å ta hensyn til det...ikke den kulturen de kommer til.

Jeg skjønner rett og slett ikke at du reiser til land som har en kultur du har problemer med å tilpasse deg.

Er man i besittelse av litt humor og selvironi...så vil man nok ha gode opplevelser i de aller feste land....eller...egentlig i alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*
Det som er veldig viktig når man reiser utenfor egne landegrenser, er å forstå at man kommer til en annen kultur. Denne kulturen bør man av respekt for det landet man reiser til (og for enkelthets skyld for seg selv) tilegne seg kunnskap om på forhånd.

Dette med kameler er bare på tull...mange turister synes det er hysterisk morsom...og da tror de lett at dette går hjem som en spøk ovenfor alle. Hvorfor opplevde du det som så ubehagelig? Du trodde vel ikke at mannen din ville reise hjem med en haug med kameler istedenfor deg? (Hvordan skulle han få plass på flyet til alle dem).

Jeg har reist i mange muslimsk land og har aldri hatt problemer eller ubehageligheter....så jeg lurer rett og slett på hvordan enkelt av dere oppfører dere for å ha de opplevelsene dere har hatt.

Og ubehagelig at de tok tak i deg? De har gjerne en mye nærmere intimsfære i muslimske land enn hva mange nordmenn er vant med. Dette ville man også visst hvis man hadde satt seg litt inn i kulturen på forhånd. Nå er det selvfølgelig enkelte som ahr problemer med nærhet, men det er da deres eget ansvar å ta hensyn til det...ikke den kulturen de kommer til.

Jeg skjønner rett og slett ikke at du reiser til land som har en kultur du har problemer med å tilpasse deg.

Er man i besittelse av litt humor og selvironi...så vil man nok ha gode opplevelser i de aller feste land....eller...egentlig i alle.

Jeg sa ikke at det var noe feil, jeg sa ikke at jeg ikke likte menneskene som var der.

Jeg sa at JEG ikke likte meg der. At jeg synes det var ubehagelig. Og at dette er land jeg ikke liker å besøke. Mulig jeg ikke har humor og selvironi. Men jeg hadde ikke en behagelig ferie. Jeg har hatt det aller best i land som Kroatia og England, østeuropa generelt, og de store byene i USA, der de knapt gidder å prate til deg når du er på restaurant. Eller mange land i Asia, der de aksepterer det når jeg signaliserer at jeg ikke ønskser kontakt. Mens Spania og Italia er land jeg også oppfatter som slitsomme. For meg som har en som har en intimsfære der jeg foretrekker at ingen fremmde tar på meg, er ikke Tunisia et land jeg ønsker å besøke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dekket oss så klart til når vi var blant mer lokale folk.

Som turister har dere lokale folk rundt dere over alt. De som jobber på bussen, hotellet, restauranten...osv. er også lokale folk dere bør vise respekt for.

Vi dekket oss så klart til når vi var blant mer lokale folk.

Men i sahara-ørkenen hadde jeg type kort shorts (khaki-typisk-safari til midten av låret) og hvit singlet som sklidde litt opp på magen hvis jeg ikke passet på. Jeg vil også legge til at det var for varmt til å ha noe som helst på seg i det hele tatt egentlig.

La du merke til hvordan lokalbefolkningen gikk kledd? De hadde garantert ikke tettsittende klær...for det vet de er ubehagelig i varmen.

Det er den mest kvalmende varmen jeg har opplevd, jeg gikk med et vått tørkle over hodet konstant og fylte på med vann når den tørket. Sahara i juli :klaske:

Ja, Sahara er varmt...veldig varmt. Men er ikke det noe alle vet da?

Så vidt jeg husker kledde vi så klart på oss mer når vi skulle inn i byen, og dekket oss til alle steder vi måtte når vi var på besøk på hellige steder uansett hvor varmt det var.

Jeg mener man skal ta hensyn til den kulturen man er i, selv om man kun er på hotellet.

Men å sole seg toppløs på en strand med 99% turister synes jeg kanskje ikke er så ille? Heller ikke ved hotellets basseng.

Det er noe av det aller mest upassende det går an å gjøre som turist i en muslimsk kultur. Jeg forstår nesten ikke at det går an!!

Jeg trodde forresten det var noe ikke norske ungjenter gjorde lenger. De jeg har sett i det siste som har oppført seg så tanketomt, har vært russiske ungjenter og middelaldrende damer fra skandinaviske land som sitter og rister på slaskepuppene sine.

Jeg er så prippen at jeg soler meg ikke engang toppløs i Norge for jeg er redd noen skal bli støtt så jeg hadde aldri gjort det, men det var veldig turistaktige omgivelser akkurat der.

Ja, jeg vet at det er "turistaktig" i de turistghettoene, men det unnskylder likevel ikke manglende respekt for en annen kultur.

Når vi blir underholdt på kveldene av pupperistende lettkledde damer på hotellet tror jeg ikke de er så nøye med bekledningen til sine besøkende heller :P

Jeg skjønner det kan oppleves som merkelig, men magedanserinnene har en helt annen posisjon i muslimsk kultur. Det er kunst og ikke mennesker. (Og dette er bl.a. noe av det man ville hatt forståelse for hvis man kjente til kulturen på forhånd).

Men sånn generelt gikk de fleste jeg så rundt i gran canaria-klær (tror jeg. har aldri vært på gran canaria så jeg kan ikke sammenlikne helt)

Ja, kle dere som dere ville gjort når dere er sammen med folk på 80 år...da går det bra.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...