Hexagon Skrevet 21. februar 2009 #1 Del Skrevet 21. februar 2009 Sier/skriver du kaffe eller kaffi? Syntes det er litt snodig når alt er skrevet på bokmål bortsett fra kaffi, som jeg regner med er dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 21. februar 2009 #2 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg både sier og skriver kaffe. Jeg tror jeg hadde rynket litt på nesa om jeg leste kaffi da jeg misliker skriftlig dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 21. februar 2009 #3 Del Skrevet 21. februar 2009 Det heter kaffe. Derfor både sier og skriver jeg kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 21. februar 2009 #4 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg både sier og skriver kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 21. februar 2009 #5 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg sier vel egentlig både kaffe og kaffi, det avhenger av hvem jeg snakker med. Skriver selvfølgelig kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 21. februar 2009 #6 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg skriver KAFFE, men sier KAFFI.(dialekt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 21. februar 2009 #7 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg sier og skriver kaffe. Har aldri sett kaffi brukt midt oppi bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #8 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg sier kaffi, men skriver selvsagt kaffe. Har forøvrig aldri sett noen som har skrevet kaffi. Med unntak av i sms-er på dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hexagon Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har sett det mange ganger på KG, og nå sist flere ganger i kaffegjest-tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coriander Skrevet 22. februar 2009 #10 Del Skrevet 22. februar 2009 Hmm, den var interesant. Jeg skriver kaffe, men sier både kaffe og kaffi og jeg snakker ikke noen spesiell dialekt, bare Øst-Norsk. Kanskje jeg bare er litt språklig forvirret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #11 Del Skrevet 22. februar 2009 Eg er nynorskbrukar, og seier og skriv kaffi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaz Skrevet 22. februar 2009 #12 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg sier kaffi, som er dialekt, og skriver kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #13 Del Skrevet 23. februar 2009 Eg seier kaffe og kaffi litt om kvarandre, alt etter kor breidt eg snakkar. Forfinar dialekta mi for austlendingar og andre som ser uforståande på meg når eg snakkar breidt. Men eg strevar med å skrive kaffi, sjølv om det er det einaste rette på nynorsk (kaffe er fy-fy!), fordi eg ser på det som dialekt. Skriv eg bokmål, skriv eg sjølvsagt kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hexagon Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Enda en tråd der noen bruker ordet kaffi, men resten er på bokmål. Jeg synes det er skikkelig snålt jeg har sett det så mange ganger. For meg er det ikke naturlig å si kaffi heller. (Edit: syntes-synes :gjeiper: til Belladonna. Ble det riktig nå?) Endret 23. februar 2009 av Hexagon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 24. februar 2009 #15 Del Skrevet 24. februar 2009 Det er feil å skrive "kaffi" i bokmål. Likeledes er det feil å skrive "kaffe" i nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. februar 2009 #16 Del Skrevet 24. februar 2009 Enda en tråd der noen bruker ordet kaffi, men resten er på bokmål. Jeg synes det er skikkelig snålt jeg har sett det så mange ganger. For meg er det ikke naturlig å si kaffi heller. (Edit: syntes-synes :gjeiper: til Belladonna. Ble det riktig nå?) Nå ble det riktig, vet du. Flink jente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 24. februar 2009 #17 Del Skrevet 24. februar 2009 Det heter kaffe. Derfor både sier og skriver jeg kaffe. Samme her. Kaffi er vel dialekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #18 Del Skrevet 24. februar 2009 Samme her. Kaffi er vel dialekt? På nynorsk skrives det kaffi. På bokmål skrives det kaffe. I mange dialekter sier man kaffi. Her jeg bor er det bokmål alle skriver, men samtidig så sier alle kaffi. Jeg kjenner også nynorskbrukere som skriver kaffi, men som sier kaffe. Det er like rett å si kaffi som kaffe, men når man skriver, må man forholde seg til det skriftspråket man bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 24. februar 2009 #19 Del Skrevet 24. februar 2009 På nynorsk skrives det kaffi. På bokmål skrives det kaffe. I mange dialekter sier man kaffi. Her jeg bor er det bokmål alle skriver, men samtidig så sier alle kaffi. Jeg kjenner også nynorskbrukere som skriver kaffi, men som sier kaffe. Det er like rett å si kaffi som kaffe, men når man skriver, må man forholde seg til det skriftspråket man bruker. Enig i det. Er fra sørlandet, fra "ren" bokmålsby, og standarden der er å skrive "kaffe", men si "kaffi". Tror dette har sammenheng med hvor vi (=nordmenn) har fått kaffevanene våre fra: England. Det var her, på 1700-tallet, kaffehusene fikk sin første ordentlige utbredelse i Europa (selv om Italia var tidligere ute), og denne vanen spredte seg til resten av Europa. På engelsk skriver man "coffee", men uttaler det "kåffi". I Norge finner man begge deler: de som er tro mot stavemåten, og de som er tro mot uttalemåten (slik vi antakelig først fikk ordet). Personlig synes jeg ikke det ene er riktigere enn det andre, men jeg forholder meg stort sett til de gjeldende rettskrivningsregler for våre to festlige normerte skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 26. februar 2009 #20 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg er fra Østlandet og sier både kaffe og kaffi. Men jeg skriver selvfølgelig kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå