Gå til innhold

Kaffe/kaffi


Hexagon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Era_*

Selv om jeg bor midt i Ivar Åsens rike, skriver jeg bokmål. På min dialekt sier vi kaffi, men jeg sier kaffi og kaffe om hverandre. Jeg skriver bokmål, skriver derfor kaffe.

Jeg må innrømme jeg ikke var klar over at man skrev kaffi på nynorsk før jeg leste det her! Jeg har alltid trodd at det bare var dialekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere vokaler i talespråk enn skriftspråk ;-) De fleste av oss sier vel egentlig verken "kaffi" eller "kaffe," men bruker en halvslapp vokal et sted imellom. Men vokalen blir påvirket av vokalene rundt, så jeg sier sikkert "kaffe og bolle," men "kaffi med melk i."

Men mer eller mindre tilfeldig er det altså blitt hetende kaffi på nynorsk og kaffe på bokmål og riksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det finnes flere vokaler i talespråk enn skriftspråk ;-) De fleste av oss sier vel egentlig verken "kaffi" eller "kaffe," men bruker en halvslapp vokal et sted imellom. Men vokalen blir påvirket av vokalene rundt, så jeg sier sikkert "kaffe og bolle," men "kaffi med melk i."

Men mer eller mindre tilfeldig er det altså blitt hetende kaffi på nynorsk og kaffe på bokmål og riksmål.

Jeg skriver 'kaffe' og 'kaffen', men sier "kaffæ' og "kaffien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives kaffi på nynorsk, kaffe på bokmål. Jeg skriver vel stort sett kaffe, men sier kaffi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vel egentlig både kaffe og kaffi, det avhenger av hvem jeg snakker med. Skriver selvfølgelig kaffe.

Hvis jeg prater med noen som har en skikkelig bred dialekt så blir det fort setninger av kaliberen; "Skarru ha litt mere kaffi?" Til vanlig holder jeg meg til kaffe. Dessuten kunne det ikke falt meg inn å skrive "kaffi" uten anførselstegn rundt, så sant jeg ikke skrev nynorsk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...