Gå til innhold

Kan man lære å bli et geni?


Gjest Gjest_Dumbo_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dumbo_*

Jeg ble inspirert av denne artikkelen i Time magazine, som stiller spørsmålet "Is a genius born or can it be learned?" http://www.time.com/time/health/article/0,...1879593,00.html. Hovedpoengene er disse:

Kan vi strukturere samfunnet vårt slik at vi produserer flere Einsteiner eller Mozarter? "Hvordan produsere et geni?" er et veldig gammelt spørsmål, som har opptatt filosofer siden oldtiden. I løpet av historien har debatten vært dominert av følgende argument: er det naturen (genene) eller miljøet som styrer hvor smart et menneske kan bli. Arver man genialitet, eller er det et produkt av stimulerende og beskyttende hjem? Psykologen Dean Keith Simonton (som nylig har utgitt boken Genius 101: Creators, Leaders, and Prodigies) mener det er begge deler. Men hva menes med geni? Simonton definerer det som "en som har intelligens, entusiasme og utholdenhet nok til å skaffe seg nødvendig ekspertise i et bredt utvalg av prestasjoner."

I det siste har utholdenhetsfaktoren fått mye oppmerksomhet. Psykologen Anders Ericsson belyser 10-års regelen: "the notion that it takes at least 10 years (or 10,000 hours) of dedicated practice for people to master most complex endeavors." Simonton mener at du må være smart i utgangspunktet for å bli et geni, det hjelper ikke å bare øve.

Jeg tror både gener og miljø virker sammen for å skape et geni, men jeg tror at mange potensielle genier blir oversett og holdt tilbake i løpet av skolegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del tror at hvis vi vil ha flere genier, må vi sørge for at nerdene får hatt seg litt mer, og at det blir barn av det.

Normale mennesker har ikke det engasjementet som skal til for å bli et geni. Til det trengs det en geek, og DET er ikke noe man kan lære.

Så til dere damer der ute: Hvis dere vil ha smarte barn, se etter fyren med teipa hornbriller, sære hobbyer, elendige sosiale ferdigheter, og fraværende blikk. Han har en hjerne som går på høygir, og det er mest sannsynlig arvelig. Når neste Star Trek konferanse kommer til byen, ta på deg sølvhotpantsene og antennene og kom deg over dit.

Du kan også begynne å henge på sjakklubber og rundt astronomiforeningen.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tror at hvis vi vil ha flere genier, må vi sørge for at nerdene får hatt seg litt mer, og at det blir barn av det.

Normale mennesker har ikke det engasjementet som skal til for å bli et geni. Til det trengs det en geek, og DET er ikke noe man kan lære.

Så til dere damer der ute: Hvis dere vil ha smarte barn, se etter fyren med teipa hornbriller, sære hobbyer, elendige sosiale ferdigheter, og fraværende blikk. Han har en hjerne som går på høygir, og det er mest sannsynlig arvelig. Når neste Star Trek konferanse kommer til byen, ta på deg sølvhotpantsene og antennene og kom deg over dit.

Du kan også begynne å henge på sjakklubber og rundt astronomiforeningen.

:fnise:

Enkelte "genieigenskapar" går vel an å lære seg? Fotografisk hukommelse til dømes? Vanleg hukommelse kan og trenast.

Endret av Hollow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Jeg for min del tror at hvis vi vil ha flere genier, må vi sørge for at nerdene får hatt seg litt mer, og at det blir barn av det.

Normale mennesker har ikke det engasjementet som skal til for å bli et geni. Til det trengs det en geek, og DET er ikke noe man kan lære.

Så til dere damer der ute: Hvis dere vil ha smarte barn, se etter fyren med teipa hornbriller, sære hobbyer, elendige sosiale ferdigheter, og fraværende blikk. Han har en hjerne som går på høygir, og det er mest sannsynlig arvelig. Når neste Star Trek konferanse kommer til byen, ta på deg sølvhotpantsene og antennene og kom deg over dit.

Du kan også begynne å henge på sjakklubber og rundt astronomiforeningen.

Jeg ser at du tar utgangspunkt i at det er mennene som er smarte, mens damene er de som skal få barn med geniene. Er ikke dette vel snevert, eller reflekterer det kanskje bare en generell misogynisme hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du tar utgangspunkt i at det er mennene som er smarte, mens damene er de som skal få barn med geniene. Er ikke dette vel snevert, eller reflekterer det kanskje bare en generell misogynisme hos deg?

Det ble jo sakt at DE nerdete må få hatt seg mere. Jeg tolket dette som at han snakket om nerder av alle kjønn, men så gikk over med å komme med en appell til kvinner og dermed snakket om bare de smarte menn.

Intelligens er definitivt noe som i sterk grad går i arv. Smarte foreldre (fortrinnsvis to smarte foreldre) får smarte barn.

Om man kan lære seg opp til å bli geni? Dersom man har potensialet for å bli smart vil det å ha sterk intelektuell stimulering virke inn på om man blir virkelig smart eller bare ok smart. Miljø virker definitivt inn, men bare sammen med de gener som allerede finnes. Miljøet avgjør dermed i større grad hvor innen det spekteret vi arvet vi havner. En virkelig smart person som er oppvokst uten menneskelig kontakt innelåst på et rom feks vil ikke utvikle sterk intelligens slik vi ser på intelligens i vår kultur. Det må intelektuell stimulering til for å bli smart, samtidig som det må "intelektuelle" gener til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du tar utgangspunkt i at det er mennene som er smarte, mens damene er de som skal få barn med geniene. Er ikke dette vel snevert, eller reflekterer det kanskje bare en generell misogynisme hos deg?

Ingen av delene. Men det er langt flere mannlige enn kvinnelige nerder. Og det er en påfallende overvekt av aspergere blant de skikkelige kraftnerdene. Og sjekker du ut silicon valley, så er det en påfallende overvekt av nerder med Aspergers syndrom blant stjerneprogrammererne. Særlig blant debuggerne, som ofte må kunne se flere hundre linjer kode i sammenheng på en gang.

Asperger er en nevrologisk betinget greie, og den er arvelig. Rammer menn i langt større grad enn kvinner. Antakelig fordi det på sett og vis er en forstyrrelse, knyttet til gener på x-kromosomet. Siden kvinner har to x-kromosom, rammes de i mindre grad. Det holder med et normalt kromosom for å ha normal funksjon.

Alle kan være smarte, men det krever en helt spesiell form for ensporethet for å skape det man vanligvis forstår med "et geni". Men det opptrer ofte sammen med andre avvik som kan være ganske plagsomme for den som har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

Du har nok rett i dine observasjoner om kjønnsfordeling av noe jeg ikke helt vet om jeg vil kalle geni-egenskaper, men i hvertfall egenskaper som går i retning ekstrem, ensporet interesse for et tema, og fotografisk hukommelse når det gjelder visse typer kunnskaper.

Men er det egentlig genialt bare å kunne tilegne seg kunnskaper på denne måten? Jeg vil understreke at jeg ikke vil trekke inn begrepet "sosial intelligens" her, for det anser jeg som en smule på siden. Men for meg er geni-begrepet mangefasettert, og består av (1) ekstrem kunnskap (2) kreativitet og evne til å tenke i uvanlige baner og (3) en faktor jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, muligens en slags iherdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...