Gå til innhold

Arve gjeld??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har desverre en svigerfar som sitter med masse gjeld og som atpåtill mistet jobben pga sitt alkoholproblem. Hvordan blir det når han en dag faller bort? Vil vi + min mann sine søsken arve gjelden hans? Og i så fall hvordan fungerer dette? Blir gjelden hans "overført" til oss? Kan vi på noen måte forsikre oss om at dette ikke skjer?

Synes det er ganske surt hvis han skal drikke opp alle pengene sine og så må vi som har stram økonomi svi for dette sener....

Vet noen noe om dette?

Hilsen en som liker å ha på økonomien sin!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med an advokat.

Jeg tror at det er mulig få til noe, for jeg kjenner folk som har sluppet unna slik minus-arv.

Det er vel ikke muligheter for at fyren har gjeldsforsikring heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere arver ikke gjelda med mindre dere - vet ikke hva det heter - (foretar et arveoppgjør?) - med mindre dere f.eks. krever å arve hus, bil og det han eier i tillegg til gjelda.

Er gjelda høyere enn verdien av hans eiendom og løsøre, lønner det seg å fraskrive seg arv. Da bortfaller gjelda - dere overtar den ikke - men dere får heller ikke noe arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Vega skriver, ønsker dere å arve noe, så arver dere alt (inkl. gjeld). Dersom dere sier at dere ikke vil ta imot noe, at dere fraskriver dere arven, så arver dere heller ikke gjelden. Kan selvsagt være trist å måtte gi fra seg eventuelle gamle familieklenodier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kreve offentlig skifte. Da blir boet gjort opp av namsretten og kreditorerne får utbetalt det som finnes etter bestemte regler.

Det hender at banker og andre kreditorer som vet de ikke får dekket gjelden sin ved en skyldners dødsfall oppsøker arvingene for å "hjelpe dem" med oppgjøret og får dem til å signere og dermed påta seg ansvaret for gjelden. Hvis dere frykter at svigerfar kommer til å etterlate seg mye gjeld har dere alt å tjene på å snakke med en advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kreve offentlig skifte. Da blir boet gjort opp av namsretten og kreditorerne får utbetalt det som finnes etter bestemte regler.  

Jeg kjenner en del til denne situasjonen her.... Faren min var i mange år alkoholiker med årelang gjeld som bare økte med årene. For 4 år siden døde han brått og jeg satt igjen med både frykt og redsel for å ende opp med hele gjelden hans... Jeg fikk massevis av hjelp i forbindelse med denne prosessen og vi hadde egen advokat som tok seg av den rettslige biten i forhold til hva vi burde gjøre. Vi hadde et offentlig skifte, men siden gjelden var større en 3G, overtok jeg alle han eiendeler, men gjelden ble ikke tatt med i skiftet. (Kan desverre ikke reglene omkring dette, men det var altså slik det ble.) For meg var dette er kjempegod løsning, for han hadde utrolig mange ting som betydde mye for meg. Alle disse flotte tingene har vi nå i vårt eget hus, og jeg setter utrolig pris på dem.

Men det skal altså være muligheter til å løse dette. Snakk med en advokat, det er lurt. I vårt tilfelle dekket også de få verdiene (pengene) han etterlot seg alle utgifter til advokat, slik at verdien på boet ble satt til 0.

Forøvrig kan det kanskje være en ide at faren hans tegner livsforsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min svigermor døde ifjor og mannen min var hennes eneste arving. Hun hadde gjeld på tilsammen ca 100 000kr. Mannen min ga beskjed om at han ikke ville arve noe. Fikk så beskjed om at han kunne disponere boet og kontoen hennes. Så det endte opp med at han arvet alle tingene hennes og noen penger faktisk..

Men ingen gjeld.

Vi ringte til noen av kreditorene og fortalte hvordan saken stod og de fleste fant seg i at de ikke ville få noen penger. Men det var jo et par som prøvde seg, for noen måtte jo betale! Men det gikk greit til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...