Gå til innhold

"irettesatte" en mor i dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

ja, da brøt jeg "tabuet" i dag.....

har ikke barn selv, så jeg føler ikke akkurat at det er min plass å legge meg oppi andres saker, men:

gikk i byen, ser et barn på kanskje 1,5 år stå utenfor en butikk(for liten til å komme seg opp trappene selv). barnet gråt, og jeg antok moren stod rett innenfor og ventet, eller var på vei ut.

jeg går bortover, ingen mor å se, og barnet gråter fortsatt......

jeg stopper opp, går sakte bortover, prøver å snakke til barnet for å se om han kan peke på moren(som jeg ikke umiddelbart kan se i butikken, er liksom ingen som kikker mot barnet)...

jeg går inn i butikken, moren kommer mot meg og smiler hvorpå jeg sier at jeg ikke tror han er for liten til å stå ute alene. hun svarer jo bare at " han er sint/vil ikke komme inn"...

hun går ut til ham med meg, hvorpå jeg bare avslutter samtalen med at det finnes mye rare folk rundtomkring, så man aldri vet hva som kan skje med barnet.

ja, noen vil sikert synes jeg var litt frekk, men jeg for egen del kunne jo ikke forstå at man vil la en som nesten er baby stå alene i flere minutter, midt i en bygate?

hvem som helst kunne jo bare løftet opp babyen og forsvunnet uten at noen reagerte...........var jo tross alt bare meg som faktisk snudde meg og stoppet opp.

jaja.......

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg hadde nok reagert og sagt i fra selv om jeg så en så liten unge stå ute i gata og ikke ble fulgt med av mamman.

Skrevet

Hjelpe meg! Ungen kunne jo gått ut til bilene også! Håper virkelig at det du sa til moren ikke gikk ut igjen andre øret! Dette høres helt uansvarlig ut!

Skrevet

Jeg synes du opptrådte veldig forsvarlig og riktig.

Fint at du brydde deg, og sa i fra til barnets mor.

Dette er helt uakseptabelt. Ikke bare dèt: det er ansvarsløst, likegyldig og beint fram merkelig atferd fra en mor.

huff.

Skrevet

OMG!!!

Du gjorde definitivt det riktige!!!!

Skrevet

hylekor! dere vet bare den ene iden av historien, jeg er ikker på at moras historie er ganske annerledes.

Skrevet
hylekor! dere vet bare den ene iden av historien, jeg er ikker på at moras historie er ganske annerledes.

Jeg skulle veldig gjerne hørt morens forklaring på dette.

Det finnes ingen grunn til å la et lite barn stå utenfor butikken imens moren handler, uansett butikk og uansett hvordan humør barnet var i.

Skrevet

Men hvorfor kommer du hit for å skryte av det?

Jeg sier ikke at det ikke var riktig gjort, men det virker som så mange føler at de må få skrytt etterpå.

Alt er "for the greater glory of myself".

Du bygger det til og med opp ved å si at "du brøt tabuet", og senere gjenta "noen vil sikkert syntes jeg er frekk". Du får til og med presset inn at du gjør det i mot din vanlige reaksjon, du pleier ikke å legge deg opp i andres gjøren. Så viktig var det altså, at du måtte gå ut av ditt vanlige for å gjennomføre det.

Hva er motivet ditt?

Vil du "henge ut" mødre, sette en pekefinger mot de udugelige og dårlige? Vil du ha skryt og oppmerksomhet, noe jeg regner med at du ikke fikk da det faktisk skjedde (siden moren så ut til å være uenig, og ingen andre enn deg så ut til å legge merke til barnet)?

De fleste her ser forøvrig ut til å være enige i at det var en heller grusom ting å gjøre, å etterlate et barn ute på den måten. Og siden moren tok det såpass rolig er det neppe første, eller siste gang det har skjedd. Sjansene for at det skjer igjen er store. Kommer du til å kontakte barnevern? Satser du på at noen andre gjør det samme som deg neste gang? Eller bryr du deg ikke om det?

Oh well, nevermind, uansett.

Bra gjort.

Skrevet

Jeg sier ikke at det ikke var riktig gjort, men det virker som så mange føler at de må få skrytt etterpå.

Du bygger det til og med opp ved å si at "du brøt tabuet", og senere gjenta "noen vil sikkert syntes jeg er frekk". Du får til og med presset inn at du gjør det i mot din vanlige reaksjon, du pleier ikke å legge deg opp i andres gjøren. Så viktig var det altså, at du måtte gå ut av ditt vanlige for å gjennomføre det.

Hva er motivet ditt?

Vil du "henge ut" mødre, sette en pekefinger mot de udugelige og dårlige? Vil du ha skryt og oppmerksomhet, noe jeg regner med at du ikke fikk da det faktisk skjedde (siden moren så ut til å være uenig, og ingen andre enn deg så ut til å legge merke til barnet)?

De fleste her ser forøvrig ut til å være enige i at det var en heller grusom ting å gjøre, å etterlate et barn ute på den måten. Og siden moren tok det såpass rolig er det neppe første, eller siste gang det har skjedd. Sjansene for at det skjer igjen er store. Kommer du til å kontakte barnevern? Satser du på at noen andre gjør det samme som deg neste gang? Eller bryr du deg ikke om det?

Bra gjort.

Takk, du satte ord på det jeg følte, men ikke helt gjennomskuet, da jeg leste innlegget.

Skrevet
Jeg skulle veldig gjerne hørt morens forklaring på dette.

Det finnes ingen grunn til å la et lite barn stå utenfor butikken imens moren handler, uansett butikk og uansett hvordan humør barnet var i.

Vi vet ikke om historien faktisk var så ille som den ble skissert, her må det nok taes noen forbehold...

Skrevet

Og for flere slike historier, gå inn på "dinbaby.com", der er det flust.

Det de gjør er sikkert bra, men blir så lei av denne utleveringen etterpå der alle svarer det samme at "nei det ville de aaaldri ha gjort!" Hva er vitsen?

Skrevet

Tviler på at kidnapping er så veldig vanlig i Norge, mer vanlig er vel at ungen springer ut i veien. Uansett hvilken grunn moren hadde så vil jeg tro at grunnen ikke er god nok. Trass vil hun oppleve ganske mange ganger opp igjennom, skal hun sette igjen ungen i trafikken hver gang kan dette bli litt mer spennende en godt er.

Skrevet
skal hun sette igjen ungen i trafikken hver gang kan dette bli litt mer spennende en godt er.

Trafikken? En ting er at ts sikkert overdriver, en annen ting at du tolker i din frie fantasi. det er ikke sagt noe om trafikk, det er sagt at det er en bygate, det finnes flere hundre gågater i dette landet, slik at du vet det... I en liten by, midt i en gågate, er det uproblematisk om mor står rett innenfor døra og snakker med ekspeditøren, mens barnet står og griner i ett minutt på utsiden, mens mor hele tiden kikker bort på ungen. Du har bare hørt EN side av saken.

Skrevet
Trafikken? En ting er at ts sikkert overdriver, en annen ting at du tolker i din frie fantasi. det er ikke sagt noe om trafikk, det er sagt at det er en bygate, det finnes flere hundre gågater i dette landet, slik at du vet det... I en liten by, midt i en gågate, er det uproblematisk om mor står rett innenfor døra og snakker med ekspeditøren, mens barnet står og griner i ett minutt på utsiden, mens mor hele tiden kikker bort på ungen. Du har bare hørt EN side av saken.

Som du fantaserer.

Skrevet

Min mening er nå uansett at det er feil å sette igjen en liten unge på fortauet mens man selv går inn og handler. Små barn har kan "slå seg vrang" og ikke ville det samme som mor når hun shopper. Da må man ta hensyn til at man har med barn, og kanskje gå i den butikken senere.

Om det ikke er fare for kidnapping er likegyldig. Barnet skal slippe å stå utenfor å gråte og være redd.

Men som sakt, dette er min mening og jeg respekterer at andre mener noe annet.

Skrevet

Hvis hun holdt øye med ungen inne fra butikken er det vel ikke noe problem?

Skrevet

Et så lite barn stikker av og beveger seg mye fortere enn noen kan ane! Ting behøver ikke bli dramatiske mht trafikk og kidnapping, men en ett-to-treåing kan komme svært langt. Å la en unge bli stående alene - uansett årsak og beveggrunner - ER uforsvarlig uansett hvor mange sider det finnes av en sak. Humør eller ikke.

Heldigvis finnes det folk som TS som faktisk reagerer. Det finnes ikke en halavaannetråing man skal snu ryggen til en gang, og her var moren et annet sted med en dør mellom.

Skryt eller ikke fra tS, du gjorde det riktige.

Skrevet

Tråden er ryddet.

-jolie (mod)

Skrevet

Hva er motivet ditt?

Bra gjort.

Det kan jo også hende at TS følte situasjonen såpass spesiell at hun hadde lyst til å dele den, få støtte på sin reaksjon og handlemåte, men at det er lettere å indirekte be om det på denne måten? Liksom bake det inn i en problemstilling om vi andre syns hun "gjorde det rette" selv om hun "brøt tabuet".

Gjest pastapastapesto
Skrevet

Hva er motivet ditt?

Bra gjort.

Et veldig bra innlegg. Hørtes veldig sannsynlig ut.

Et spm til deg; hva er galt med å ville skryte av sine bragder? Du skryter jo på en måte selv også, skryter av at du er smart nok til å gjennomskue henne med kynismen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...