Gjest Frid Skrevet 13. januar 2010 #41 Skrevet 13. januar 2010 Du skjønner vel at det er forskjell på 1 og 3 barn? Du har tydeligvis familie som passer ungen når du er på jobbreiser? Alle har ikke det. Jeg synes man skal være litt forsiktig og fortelle andre hvor enkelt det er, når man ikke har prøvd det selv. Det blir bare for dumt å sammenligne alenemortilværelsen når situasjonen er så ulik. TS sliter. Hva med å gi henne forslag til og forbedre situasjonen. Jeg tror ikke det hjelper henne å høre at hun burde klare det greit med litt planlegging?!Alene med 3 unger og jobbe 100 %. Det er jo en bragd!! Jeg hadde ikke klart det. En bragd? Eller hverdagen for mange. Man kan jo argumentere med at det er en bragd å komme seg gjennom livet i det hele tatt. Til det jeg har uthevet: Her har det jo kommet forslag, men forslag til planlegging er tydeligvis ikke bra nok. Hva slags forslag skal man egentlig komme med da? Selvfølgelig blir ting lettere med bedre planlegging, det sier seg selv. Sånn er det for alle. Hvis problemet er lite avlastning fordi man ikke har familie i nærheten så kan man kanskje slå seg sammen med venner eller andre aleneforeldre som har samme utfordringer og så hjelpe hverandre litt? Barnevernet kan også hjelpe til med å skaffe besøksfamilie dersom man trenger det.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #42 Skrevet 13. januar 2010 Barnevernet kan også hjelpe til med å skaffe besøksfamilie dersom man trenger det. Veldig ofte så kan ikke barnevernet det nei, for de har alt for mye å gjøre og for få folk, så da blir nok ikke dete prioritert.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #43 Skrevet 13. januar 2010 Til det jeg har uthevet: Her har det jo kommet forslag, men forslag til planlegging er tydeligvis ikke bra nok. Hva slags forslag skal man egentlig komme med da? Selvfølgelig blir ting lettere med bedre planlegging, det sier seg selv. Sånn er det for alle. En alenemor til 3 unger som jobber 100 % er en kløpper på planlegging allerede. Jeg har 3 unger selv, men vi er to om dem. Derfor vet jeg hvor slitsomt det kan være med 3 unger. Så ja, jeg synes det er en bragd å være alene og jobbe fulltid!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #44 Skrevet 13. januar 2010 Barnevernet kan også hjelpe til med å skaffe besøksfamilie dersom man trenger det. Tviler på at dette er en løsning. Barnevernet har ikke kapasitet til det. En venninne av meg prøvde det en gang. Hun fikk til svar at sålenge hun ikke var på felgen psykisk, så var det ingen hjelp å få. Hun jobbet turnus i helsevesenet, med alle de utfordringer det er. ingen familie i9 nærheten som kunne hjelpe henne. Og vi bodde for langt unna hverandre da til at jeg kunne stille opp.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #45 Skrevet 13. januar 2010 Jeg får 4500 kr i barnebidrag for 2 barn, jeg tjener 120 000 og far ca 200 000. Har også en kjæreste som har to barn som betaler omtrent det samme pluss at han betaler for alle "store" ting som må kjøpes inn til dem som sykler osv, og kunne aldri falt meg inn i halvsøvne å begynt å kverulert på det. Det er jo søren meg barna hans, forsmådde nye kjærester som bare skulle hatt pengene selv er noe av det verste jeg vet.. Har ikke far samvær med barna. 4500 for 2 barn i måneden med 200 000 i inntekt var da veldig mye??
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #46 Skrevet 13. januar 2010 Det skulle da bare mangle at ikke faren betalte sin del av det som må kjøpes inn til poden. Moren betaler husvære, mat og (formodentlig) transport i tillegg til at hun har det meste av arbeidet med barnet. Dessuten betaler hun sikkert sin del av utgiftene til klær, fritidsaktiviteter etc hun også. Betaler ikke far husvære til barnet? Hvor bor ungen når h*n er på samvær hos far da?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #47 Skrevet 13. januar 2010 Til dere som sier at 2000 kr pr mnd ikke dekker halvparten av utgiftene til et barn og at far derfor bør betale mer: Glemmer dere at også far har egne utgifter til barnet og derfor ikke kan gi alt til mor for at hun skal forvalte det videre? Far må jo også gi barnet husrom når barnet er hos far, altså betaler far for barnets boutgifter. Han skal vel ikke dekke mors boutgifter også? Far betaler for mat, transport, hygieneartikler og fritidsaktiviteter når barnet er hos han. Og de fleste fedre jeg kjenner til kjøper også litt klær og annet til barna iblant, selv om de ikke deler på alt. En mor som får 2000 i barnebidrag må jo også regne med å betale like mye selv, da er vi oppe i 4000 kr. Så får hun i tillegg dobbel barnetrygd hver mnd på ca. 1000 kr, pluss at hun får skattefradrag som utgjør nesten en 1000-lapp pr mnd. Da er vi oppe i nærmere 6000 kr pr mnd som skal dekke barnets utgifter. Hvor mye koster egentlig et barn?? Betaler far bidrag utrekna på bidragsveilederen til NAV så betaler far for bostedet til barnet hos mor. Strøm,telefon ++
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #48 Skrevet 13. januar 2010 Betaler far bidrag utrekna på bidragsveilederen til NAV så betaler far for bostedet til barnet hos mor. Strøm,telefon ++ Byråkratiet kan ofte være meningsløst. Jeg henvender meg her til bostedsforeldre med fornuften i behold: Samværsforeldre trenger også et sted å bo med plass til barna, ergo kan de ha like store boutgifter som bostedsforeldre. Samværsforeldre betaler også strøm.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #49 Skrevet 13. januar 2010 Har ikke far samvær med barna. 4500 for 2 barn i måneden med 200 000 i inntekt var da veldig mye?? Far har dem annenhver helg. Det er jo det, men som han sier fortjener barna hans det. For han er det viktig at barna bor godt og får det dem trenger. Har prøvd å snakke med han, men det er ikke noe å diskutere sier han..
Gjest Gjest_malin_* Skrevet 13. januar 2010 #50 Skrevet 13. januar 2010 Betaler far bidrag utrekna på bidragsveilederen til NAV så betaler far for bostedet til barnet hos mor. Strøm,telefon ++ Bidragsveilederen tar utgangspunkt i totalkostnaden for et barn. Deretter blir bidraget beregnet etter hvor mye barnet er hos hver av foreldrene. Dess mer barnet er hos samværsforelder, dess mindre betaler denne i bidrag. Dette innebærer at kostnadene skal være jevnt fordelt. Hvor i all verden får dere det til at far betaler så mye for mor?
Gjest Også alenemor Skrevet 13. januar 2010 #52 Skrevet 13. januar 2010 Jeg synes det er flott at noen stiller spørsmålstegn med hvordan endel alene mødre oppfører seg. Kjenner til noen som sitter og skryter av at de ikke "gidder" jobbe fullt, for fars bidrag blir jo da høyere og kompanserer en del. Videre, kjenner også jeg til alenemødre som nekter å sende med utstyr til barnet når det er hos far, det vil si at far må ha ALT dobbelt opp!! Hva er det da bidraget skal gå til? Som alene mor får man jo dobbel barnetrygd, bidrag, skattefradrag, og skatteklasse 2... dette er jo noen tusenlapper uansett, og tror alenemødre at de skal slippe å bruke egne penger på ungene? Nei det er mange alenemødre som ødelegger rykte for oss som faktisk samarbeider med x'ene våre. og vi tar ikke bare vi gir også tilbake!!
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 13. januar 2010 #53 Skrevet 13. januar 2010 Alenemødre? For hver alenemor så finnes det minst en mann/far. Hvor er han? Jo det skal jeg fortelle deg! Han er i ferd med å stifte ny familie med blanke ark! Han vil ikke betale bidrag for han og "nyfruen" har så høyt boliglån!!(?) Jeg har ikke råd til flott enebolig for det er dyrt å fostre opp 3 gutter. Jeg jobber 100% Og mottar IKKE dobbel barnetrygd. Man får barnetrygd for et barn mer enn man har! Jeg får ca 4.500 kr i bidrag (gjennom Nav)til de 3 guttene og det holder knapt til matpakkene deres gjennom måneden! Prøv å si til en 12-åring at han skal arve vinterstøvlene til storebror (nesten ubrukte). Det blir en konflikt som jeg er nødt til å vinne men det er ikke moro! ...oj jeg glemte skatteklasse 2. Det er jammen meg ca 1000 kr i mnd det også! Hva skal jeg bruke de til tro?
Gjest Glør Skrevet 13. januar 2010 #54 Skrevet 13. januar 2010 Prøv å si til en 12-åring at han skal arve vinterstøvlene til storebror (nesten ubrukte). Det blir en konflikt som jeg er nødt til å vinne men det er ikke moro! Litt på siden, men hvis ungene dine lager konflikt av å arve tøy må du ha skjemt dem kraftig bort. Jeg vokste opp med to foreldre og var eldst, men at jeg arvet fra andre i familien var da en selvfølge, og ikke noe det var rom for å diskutere.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #55 Skrevet 13. januar 2010 Bidragsveilederen tar utgangspunkt i totalkostnaden for et barn. Deretter blir bidraget beregnet etter hvor mye barnet er hos hver av foreldrene. Dess mer barnet er hos samværsforelder, dess mindre betaler denne i bidrag. Dette innebærer at kostnadene skal være jevnt fordelt. Hvor i all verden får dere det til at far betaler så mye for mor? Hallo. Den eine biten som er med i det det koster å ha barn er leige,strøm og telefon for barnet hos mor. Selvfølgelig utrekna etter hvor mange dager barnet er hos den enkelte. Mest hos mor: meir bidrag til mor.
angina Skrevet 13. januar 2010 #56 Skrevet 13. januar 2010 Hva er problemet her? Jeg er alenemor med 3 barn, i 100 % stilling, har 1 time reisevei tilsammen hver dag - og har det superbra:-) Heldig som har tre friske,aktive herlige unger (som jeg har valgt å få selv. Skilsmissen var ikke like planlagt...)Klart det er travelt,men livet ER ofte slitsomt. Gå ned i stilling da, hvis det blir for hardt, men vær innstilt på mindre penger. Sånn er det bare. Ikke se på hvordan alle andre har det, finn din måte å takle livet på. Det kommer ikke an på hvordan du HAR det,men hvordan du TAR det.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2010 #57 Skrevet 7. juni 2010 Står faren like sterkt som moren i å få ungen 100 prosent? i regelverket fra 1 juli 2010 står det at barn under 7 år skal ha et fast bosted på grunn av stabilitet. jeg har full jobb hun er student og har deltidsarbeid...
Gjest gjest Skrevet 7. juni 2010 #58 Skrevet 7. juni 2010 Hva er problemet her? Jeg er alenemor med 3 barn, i 100 % stilling, har 1 time reisevei tilsammen hver dag - og har det superbra:-) Heldig som har tre friske,aktive herlige unger (som jeg har valgt å få selv. Skilsmissen var ikke like planlagt...)Klart det er travelt,men livet ER ofte slitsomt. Gå ned i stilling da, hvis det blir for hardt, men vær innstilt på mindre penger. Sånn er det bare. Ikke se på hvordan alle andre har det, finn din måte å takle livet på. Det kommer ikke an på hvordan du HAR det,men hvordan du TAR det. Godt sagt
Gjest oppgitt Skrevet 8. juni 2010 #59 Skrevet 8. juni 2010 Jeg som er gift med en mann med to barn fra tidligere blir bare oppgitt over alle uvitende svar ifht fars økonomi og hva han burde bidratt med. Her har vi i allefall store utgifter på barna når de faktisk er hos oss, i tillegg til barnebidrag. Vi holder også klær og ev nødvendige utstyr de trenger hos oss. Vi har overhodet ikke god råd og har ikke råd til å kjøpe såpass stor bolig at alle barna får egne soverom (dette til tross for at vi tjener forholdsvis bra). SÅ vær så snill ikke uttal dere om den andre parten dersom dere ikke vet hva dere prater om!!!
Gjest Iris Skrevet 8. juni 2010 #60 Skrevet 8. juni 2010 Jeg ville bare skrive at jeg beundrer alle dere alenemødre som klarer hverdagene slik dere gjør. Selv har jeg alltid vært gift og jeg har hatt to små barn. Jeg valgte å jobbe redusert i alle år helt til barna kom opp i tenårene. Og nei, mannen min tjente nok ikke ekstremt godt. Vi var unge da vi fikk barn. Jeg valgte å følge mest mulig opp barnas selv, være mer hjemme og valgte dermed frivilig bort full jobb.Jeg hadde aldri trives, eller orket full jobb, to barn og hus, DAville jeg blitt sliten, sur, misfornøyd med hverdagen. Kanskje det er slik at man blir syk, stresset, utbrent, ved å gjøre ting i livet som man absolutt ikke ønsker? Dette kan nok gjelde motsatt også. Noen mødre er antagelig lykkeligst ved å jobbe fullt, og bevarer dermed energien, helsa og overskuddet. Jeg har aldri angret på at jeg valgte bort penger til fordel for tid og overskudd i en travel periode med små barn. Det viktigste er at man tar de riktige valgene for en selv og barna, det er uten betydning hva andre mennesker mener, for det er ikke deres liv. Og vi har kun ett eneste liv. Nå har jeg sikkert sporet av, men jeg blir bare så lei av alle som skal kritisere andres valg, enten i ene eller andre retningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå