Gå til innhold

Så støl jeg ikke kan gå, eller får sove


Gjest Charming

Anbefalte innlegg

Gjest Charming

For 2 dager siden trente jeg ben. Jeg ble litt vel ivrig, og jeg har ikke trent på en god stund. Kall det gjerne idioti. :)

Uansett, i går var jeg så støl jeg ikke kunne gå. Bokstavelig talt. I natt har jeg nesten ikke sovet i det hele tatt. Stølheten gjør vondt selv når jeg sitter i ro. Føles ut som at når jeg bare ligger med bena rett, så strammer det fortsatt - og føles jo ikke spesielt godt. Men dette her kan jo ikke fortsette, jeg får ikke gjort et kvekk i huset, og hvertfall ikke kommet meg utenfor :O

HJELP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare i starten at du blir så grisestøl som det der. Det er fordi musklene svulmer opp fordi du mørbanker dem så til de grader, og du trenger å hvile mye for at kroppen skal reparere dem igjen.

Når musklene tåler belastningen bedre og bedre, vil "repareringsfasen" gå lettere, og du vil ikke på langt nær være like støl.

Jeg husker at jeg kunne ikke ligge med beina bøyd på sofaen kvelden etter en trening... jeg måtte ligge rett ut, fordi jeg fikk vondt i lårene av å bøye beina. Helt sinnsykt. Og jeg var alltid trøtt på morgenen, kroppen ville bare hvile og sove. For ikke å snakke om å gå ned trapper eller bøye seg for å knytte skolissene...

Det går nok over skal du se, tar sikkert ikke lang tid eller, tipper 2-3 uker :)

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får da inderlig håpe det hjelper fortere enn 2-3 uker. Har jo ikke mat i huset! :P

Hun tenkte nok på at det tar 2-3 uker med trening før du slipper å bli så støl som nå. Den stølheten du har nå tar vel en 2-4 dager å få ut, alt ettersom hvor støl du faktisk er, og hvor mye du beveger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen

Sist jeg hadde det slik tok det ca 3 dager før jeg begynte å kjenne bedring. Men da gikk det ganske greit videre :jepp: Ikke bare bare når man blir litt overivrig, kjenner til det! :ler:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming
Den stølheten du har nå tar vel en 2-4 dager å få ut, alt ettersom hvor støl du faktisk er, og hvor mye du beveger deg.

Ja bevegelsen er jo minimal, orker så vidt gå fra stuen til kjøkkenet :fnise: . Men betryggende det ikke tok flere uker hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner til den følelsen der. Mitt tips er at du bør røre på deg, f.eks. gå en rolig tur. Selv om det gjør veldig vondt i starten vil det løsne etterhvert og gjøre mindre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenkte nok på at det tar 2-3 uker med trening før du slipper å bli så støl som nå. Den stølheten du har nå tar vel en 2-4 dager å få ut, alt ettersom hvor støl du faktisk er, og hvor mye du beveger deg.

Ja, var kanskje litt dårlig forklart ;)

Det er normalt å være som stølest ikke dagen etter trening - men dagen etter der igjen. Det er et bevis på at musklene jobber hardt på å klare mer belastning, og det tar vel 2-4 dager før de er bygget opp nok til å kunne kjøre på igjen :) Derfor kan det være greit å legge inn minst 2 hviledager mellom styrkeøktene (dersom de er harde) i starten.

(Hviledager er grunnen til at de som trener tung styrke deler opp musklene i kroppen i 2 eller flere "grupper", og tar hver gruppe for seg. Da kan man trene nesten hver dag i uka avhengig av intensiteten.)

Å rusle en tur får nok satt i gang blodomløpet og dermed øker reparasjonen. Men det er nok ikke så mye annet å gjøre enn å bare vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

HJELP?

Hehehe! Til og med avataren din ser ut som om den har gangsperr, stakars. :fnise:

Sleng i deg to pinex eller annen paracetamol, kos deg med et glass juice en times tid, og ta en lang god varm dusj. Da bør du bli i stand til å lee deg litt mer. Gjør som de sier over, ta en spasertur. Tøy ut, og ta livet med ro. Du kan gjerne gjenta pinex med eller uten dusj, før du binger for natta. Sånn at du kan konse på å sove, og ikke på å ikke lee på deg. :)

Ikke gi opp treningen da! ;)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den følelsen der. Mitt tips er at du bør røre på deg, f.eks. gå en rolig tur. Selv om det gjør veldig vondt i starten vil det løsne etterhvert og gjøre mindre vondt.

Enig her, bevegelighet hjelper meg på slike dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming
Hehehe! Til og med avataren din ser ut som om den har gangsperr, stakars. :fnise:

Ikke gi opp treningen da! ;)

Hahaha.. Jeg var ute og bevegde meg biiittelitt i stad, du aner ikke hvor mange kommentarer jeg fikk fra kjentfolk jeg møtte. "Hva har skjedd med deg da?" Så ut som jeg gikk på sånne stive stokker vil jeg tro. Bøyde nesten ikke bena, men bare vraltet små skritt fremover. Haha :)

Men jeg har fått beskjed om at jeg skal bygge litt mer muskler i bena, siden jeg har relativt lite der. :P Men, hvor ofte må jeg trene de for at det skal bli drastisk mye mer? Jeg ser liksom for meg en sånn lunte, at når jeg trener så går den oppover - og for hver dag som går uten trening brenner den nedover igjen. Og at når den er i bunnen er jeg tilbake der jeg startet. :fnise:

Men hvor mye må til for at det bygges, og ikke bare vedlikeholdes det bittelille som er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygges, sålenge du belaster. Det bygges mest når du belaster mer. Lunta brenner ikke nedover så fort som du tror. Du får litt fiskebolleeffekt av å ikke trene en stund. Musklene forsvinner ikke da, de bare mykner. Ved neste trening hardner de igjen. Hvis ikke det er snakk om måneder, da har lunta brent litt, hehe.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygges, sålenge du belaster. Det bygges mest når du belaster mer.

Det bygges når man kommer seg etter belastning. Tilstrekkelig hvile, mat osv. er omtrent like viktig her som selve treninga.

Og, ja, "to dager etterpå"-stølheten er notorisk. Den blir mindre plagsom etter neste økt, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...