Gå til innhold

Søtsaker mens man er gravid...


SkumGummi

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har de siste dagene hatt noe så SYKT søtsug. Har lyst på alt mulig som er godt og søtt... Det er jo ikke helt bra. :sjenert:

Men ja...

Hvor farlig er egentlig dette med søtsaker mens man er gravid? Da mener jeg alt i fra godteri til kaker og brus!

Noen som har tips til hva man kan spise ISTEDET for alt dette søte når man får lyst på noe? Jeg prøvde med frukt på tirsdag med yoghurt ved siden av - det var godt men jeg MÅTTE så klart varme med sjokomelk med krem ved siden av!! Og da fikk jeg bare dårlig samvittighet etterpå siden den sunne kosen min plutselig var blitt usunn!! :kjefte:

Endret av SkumGummi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du spiser mest sunt, kan du nok unne deg varm sjokolademelk og andre søte ting også i løpet av svangerskapet. Bare sørg for at du ikke hopper over noen skikkelige måltider og bytter dem ut med søtsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har de siste dagene hatt noe så SYKT søtsug. Har lyst på alt mulig som er godt og søtt... Det er jo ikke helt bra. :sjenert:

Men ja...

Hvor farlig er egentlig dette med søtsaker mens man er gravid? Da mener jeg alt i fra godteri til kaker og brus!

Noen som har tips til hva man kan spise ISTEDET for alt dette søte når man får lyst på noe? Jeg prøvde med frukt på tirsdag med yoghurt ved siden av - det var godt men jeg MÅTTE så klart varme med sjokomelk med krem ved siden av!! Og da fikk jeg bare dårlig samvittighet etterpå siden den sunne kosen min plutselig var blitt usunn!! :kjefte:

Kjære deg! En kopp kakao..Syns du høres riktig så sunn og flink ut jeg da. Jeg spiste sunt mesteparten av svangerskapet, men spiste godteri og sånn også, bare ikke overdrive det. På slutten derimot, da ble jeg helt syk etter sjokolade og kaker! Spiste nok litt mer enn jeg burde da, men jeg fikk nå en sunn og frisk unge jeg! Han ble født 3 dager før termin, og var helt gjennomsnittlig tung og lang. Ingen kjempebaby i d hele tatt :)

Så kos deg innimellom du, og ikke ha dårligsamvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg spiste godterier nesten hver eneste dag da jeg gikk gravid jeg :sjenert: .

Gikk ikke opp mye lell, og ungen var helt normal da han vart født, både i vekt/lengde og alt ellers. Kjenner ei anna som gjorde det samme, og ingen fare med ungen der heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig usunn da jeg gikk gravid. Drakk lite brus, men alt som kunne minne om gummigodter gikk ned på høykant :sjenert: Nå skal det sies at jeg er en skikkelig godtemons fra før, og graviditeten hjalp ikke akkurat på. Men jeg spiste sunt i tillegg, passet på å få i meg vanlig mat og byttet aldri ut noen måltider. Jeg gikk opp litt mer enn gjennomsnittet, og fikk en baby på 3460 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kick får jeg også om dagen. Den ene dagen begynte jeg å lete da jeg sto opp. Måtte bare ha cola... var helt rabiat :fnise:

Egentlig ikke likt meg i det hele tatt for jeg er ikke noen søtmons på hverken brus, kaker eller godterier til vanlig da....

Av og til må en joi unne seg noe søtt men jeg tror nok ikke jeg ville lagt det inn i det daglige. De sier jo og at ungene blir veldig mye større når mor spiser store mengder sukker, men det virker nå ikke som om det er tilfelle alltid.

En venninnne av meg fødte nettopp og hun har kost seg skikkelig i godteposen gjennom hele svangeskapet men babyen hennes ble rett under 3 kg, så det er tydeligvis ganske individuelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser og drikker som jeg pleier, bare mer folat og grønnsaker i tillegg.

Drikker pepsi max, spiser sjokolade og godterier. Og et glass rødvin en gang i måneden.

Samt grovt speltbrød, sunt pålegg, fullkorn, grønnsaker, frukt, laks, steinbit, pesto, kylling, avocado, balsamico, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Og et glass rødvin en gang i måneden.

Det er ikke noe å reklamere med da. For der er absolutt IKKE bra, uansett om det er et eller tre glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å reklamere med da. For der er absolutt IKKE bra, uansett om det er et eller tre glass.

Kan jo være alkoholfri da... :) Ikke vær så snar med å dømme! :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mye fine råd her - det er selvsagt ikke bra med altfor store mengder sukker (hverken for mor eller barn), men "normal" kos som du har hatt nå er nok ikke så skadelig tror jeg.

Ett lite tips som fungerte for meg i alle fall, var å lage ganske store mengder fruktsalat som jeg hadde stående i kjøleskapet. Det dempet søtsuget noe, og gjorde at jeg kanskje bare tok 1 sjokoladebit den dagen - ikke 3 :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode tips her jenter :) Takk!! Nå er samvittigheten min senket litt.... Hehe! Men jeg skal prøve å vende meg av godteriet dersom jeg har tilgang til noe annet som er sunnere f. eks! Hehe!

Nå koser jeg meg med nybakte boller - nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lurer_*

Er det ikke noe med svangerskapsforgifting i forbindelse med for mye sukker? Eller jeg som er blitt 'overinformert'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få svangerskapsdiabetes hvis man spiser for mye sukker? Jeg vet ikke sammenhengen her.

Jeg har før svangerskap vært litt for glad i chips og godteri, men drakk også da sjelden brus. Nå har jeg vært riktig flink, da jeg ikke vil gå opp mer enn jeg må - jeg er 10 kg over idealvekt ved starten av svangerskapet så passer litt på.

Jeg har ikke spist chips siden jul! Og veldig veldig lite godteri. Jeg spiser mye mer grønnsaker og frukt enn før (selv om jeg spiste bra før også), og drikker bevisst mer vann da jeg aldri har vært noen stor vanndrikker.

Jeg spiser multivitamin, og jeg er ganske sikker på at mineralet krom i dem hjelper meg til å unngå søtsug. I tillegg synes jeg det er ok å spise en kule iskrem en gang iblandt, sålenge jeg i hovedsak prøver ganske bra å spise riktig. Jeg spiser frukt og drikker juice, så tror nok jeg får i meg det sukkeret jeg trenger. Noen kvelder når jeg er litt sugen så går mannen og lager fruktsalat til meg. Jeg hadde ikke giddet å ta på meg veldig skyldfølelse for en kopp kakao, man skal jo leve relativt normalt (men normalt +, ikke -, om du skjønner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...