Gå til innhold

Svangerskapet


Soon

Anbefalte innlegg

Var på UL i går.

Hadde første dag i siste mens 20.11.08, og jeg regnet da ut at jeg var 11+5 igår.

Gynekologen fikk opplyst datoen av meg (og datoen er jeg helt sikker på) og så sa han at jeg er - ut fra mål og sånn 12+1 på vei. Altså 3 dager lenger da...

Termin fra fastlege var tildigere satt til 26.-27.august og den var gynekologen enig i.

Han målte lårbein, hode, neseben og så på nakken etc...

Men jeg tror ikke jeg skjønte helt hvordan han fikk til 12+1...

Noen som vet/skjønner/kan forklare? :)

Ikke at det er noe big deal med tre dager fra eller til, men bare skjønner ikke måten å regne på...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at gynekologen på UL regner ut termin ved å måle gitte kroppsdeler som lårben. Når f.eks. dette benet er en gitt lengde, er de aller fleste fostre en gitt alder. Siden fostre som er så gamle som 16 uker ved ordinær UL, kan litt avvik forekomme. Noen barn har f.eks. høye foreldre og vil ha gener som gjør at de selv er litt lenger enn "normalt" fra fosterstadiet av. Derfor kan han si at du er 12+1 ut i fra mål, og samtidig si seg enig i fastlegens termin da hans mål kan avvike litegrann.

Det er hvertfall mine umiddelbare tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at gynekologen på UL regner ut termin ved å måle gitte kroppsdeler som lårben. Når f.eks. dette benet er en gitt lengde, er de aller fleste fostre en gitt alder. Siden fostre som er så gamle som 16 uker ved ordinær UL, kan litt avvik forekomme. Noen barn har f.eks. høye foreldre og vil ha gener som gjør at de selv er litt lenger enn "normalt" fra fosterstadiet av. Derfor kan han si at du er 12+1 ut i fra mål, og samtidig si seg enig i fastlegens termin da hans mål kan avvike litegrann.

Det er hvertfall mine umiddelbare tanker.

Men...det hadde gått 11 uker og 5 dager siden første dag i siste mens...

eller regnes det fra befruktningen da på en måte, altså fra el og når egget festet seg?

Blir helt forvirra jeg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er fosteret ditt litt større enn gjennomsnittet, ellers så har befruktinga skjedd litt tidligere enn du trodde. Dessuten er det små marginer så tidlig, så det er lett å måle feil.

Uansett betyr tre dager ingenting, og du går etter menstermin helt til du har vært på ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er fosteret ditt litt større enn gjennomsnittet, ellers så har befruktinga skjedd litt tidligere enn du trodde. Dessuten er det små marginer så tidlig, så det er lett å måle feil.

Uansett betyr tre dager ingenting, og du går etter menstermin helt til du har vært på ordinær ultralyd.

Bare det at termin er jo den samme i følge meg, fastlegen og gynekologen, men akkurat hvor langt jeg er på vei varierer med 3 dager...

Det er jo på en måte litt forskjell...selv om det ikke høres sånn ut...

Apropot størrelsen, da jeg var på ul 9+4 (da ville egentlig gynekologen ment at jeg var 10 uker) da var fosteret bare 27mm - ganske liten i forhold til gjennomsnittet.

Mens nå bare 2 uker senere er den nesten 57 og litt større enn gjennomsnittet...

Syns bare det hadde vært fint å vite hvor langt jeg er på vei, selv om jeg vet termin... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lillebille_*

Synes det der er forvirrende selv... Har vært på to ul som begge gav meg termin 25. august, etter min egen utredgning (utifra el) er terminen 21. august. Er i dag 12+1 i følge første ul, 12+3 i følge fastlegen som tok utgangspunkt i siste mens og syklus-lengde, og 12+5 i følge meg selv (terminkalkulator på nett utifra siste mens). Puh! Spiren er nok kanskje bare litt liten i alle fall.... (Men at det har sammenheng med foreldres høyde tror jeg lite på, både jeg og mannen er et godt stykke høyere enn normalen....)

Har bestemt meg for å ta utgangspunkt i det ul-ene sa. Så 12+1 i dag:) Tror det er like greit å bare bestemme seg sånn, og holde seg til det. Ungen kommere når den føler for det :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lett å måle et par mm feil i den ene eller andre retningen, så det betyr ingenting hva han fant ut på de foregående UL. Det som betyr noe er hva de finner ut når du skal på terminultralyd rundt uke 18 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å måle et par mm feil i den ene eller andre retningen, så det betyr ingenting hva han fant ut på de foregående UL. Det som betyr noe er hva de finner ut når du skal på terminultralyd rundt uke 18 :)

Okei, tror jeg bare får slå meg til ro med det...

Jeg er jo CA 12 uker uansett :)

Og at barnet er større en normalen har iallefall ikke med høyden vår å gjøre, vi er lave begge to....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ca samme opplevelse som deg, jeg var på ul da jeg etter mine beregninger var 12+1, legen målte og påsto da jeg var 13+2.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro. For det første så målte hun flere ganger, og fikk likt ulikt resultat på de målingene. Regner med hun tok den målingen hun mente var mest korrekt. For det andre så vet jeg når eggløsningen var + når vi plantet - likevel vet jeg ikke nøyaktig når befruktningen var, den kunne ha skjedd helt til 3 dager senere (ifølge legen).

Så jeg får bare vente til UL i uke 18 også for å fastsette termin. Det er vel ikke sikkert de klarer å treffe helt nøyaktig heller, men det er vel ikke så blånøye. Termin trenger man jo først og fremst for å vite når man er så på overtid at man bør settes igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tror jeg bare får slå meg til ro med det...

Jeg er jo CA 12 uker uansett :)

Og at barnet er større en normalen har iallefall ikke med høyden vår å gjøre, vi er lave begge to....

Vanskelig å måle hvor stor babyen blir, og i alle fall i uke 12. I uke 32 fikk jeg vite at jeg ventet en stor baby, ut kom en liten tass på 3,4 kg dagen før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å måle hvor stor babyen blir, og i alle fall i uke 12. I uke 32 fikk jeg vite at jeg ventet en stor baby, ut kom en liten tass på 3,4 kg dagen før termin.

Hehe, nei, det er nok ikke så lett...vi snakker småååå millimeter, så skjønner jo at det fort kan bli feil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha termin samme dag og forskjellig ukelengde fordi noen kalkulatorer teller 40 uker, leger teller vel 40 + 2. Kan det være grunnen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha termin samme dag og forskjellig ukelengde fordi noen kalkulatorer teller 40 uker, leger teller vel 40 + 2. Kan det være grunnen kanskje?

Det tenkte jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro. For det første så målte hun flere ganger, og fikk likt ulikt resultat på de målingene. Regner med hun tok den målingen hun mente var mest korrekt. For det andre så vet jeg når eggløsningen var + når vi plantet - likevel vet jeg ikke nøyaktig når befruktningen var, den kunne ha skjedd helt til 3 dager senere (ifølge legen).

Måtte bare kommentere dette. Når jeg var på UL forklarte jordmor dette veldig bra. Den lille ligger jo å vrir på seg og det er vanskelig å få målt helt riktig, så dem skal måle tre ganger og regne ut gjennomsnittet av de tre gangene. Og det er vanlig at målene blir forskjellige, nettopp fordi det er vanskelig å få riktig mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha termin samme dag og forskjellig ukelengde fordi noen kalkulatorer teller 40 uker, leger teller vel 40 + 2. Kan det være grunnen kanskje?

Noe med det ja, men ikke alle leger teller 40+2 heller... Jeg og legen min var meget forvirrende uenige om antallet dager og uker i forhold til når terminen var, han regnet åpenbart merkelig nok 40+1... (eller var det 40+3?) Men så var det skuddår inni det hele, så da ble det enda mer feil, og summa sumarum så ble det bare tull.

Når du har en termin, så gir det greiest mulig beregning av hvor mange uker på vei du er om du anser termindatoen for å være 40+2 (som er det offisielle norske svangerskapslengden) og regner bakfra der. Dt gir at du i dag er 12+4, jmf denne: http://www.babyverden.no/templates/Calcula...clus=28&f=t som altså tar utgangespunkt i 40+2 til termin 25.8

Men, den offiselle terminen får du uansett på ordinær UL om noen uker, og det er denne du deretter skal forholde deg til, både du, legen og sykehuset, i forhold til overtid, prematur fødsel etc.

Selv om jeg visste når jeg hadde eggløsning (ikke telle dager, jeg tempet) så satte legen på tidelig UL terminen nesten ei uke tidligere enn jeg selv mente. Når jeg var på ordinær UL ble den satt 3 dager senere enn jeg selv mente, men uansett kom ungen 6 dager etter der igjen, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe med det ja, men ikke alle leger teller 40+2 heller... Jeg og legen min var meget forvirrende uenige om antallet dager og uker i forhold til når terminen var, han regnet åpenbart merkelig nok 40+1... (eller var det 40+3?) Men så var det skuddår inni det hele, så da ble det enda mer feil, og summa sumarum så ble det bare tull.

Når du har en termin, så gir det greiest mulig beregning av hvor mange uker på vei du er om du anser termindatoen for å være 40+2 (som er det offisielle norske svangerskapslengden) og regner bakfra der. Dt gir at du i dag er 12+4, jmf denne: http://www.babyverden.no/templates/Calcula...clus=28&f=t som altså tar utgangespunkt i 40+2 til termin 25.8

Men, den offiselle terminen får du uansett på ordinær UL om noen uker, og det er denne du deretter skal forholde deg til, både du, legen og sykehuset, i forhold til overtid, prematur fødsel etc.

Selv om jeg visste når jeg hadde eggløsning (ikke telle dager, jeg tempet) så satte legen på tidelig UL terminen nesten ei uke tidligere enn jeg selv mente. Når jeg var på ordinær UL ble den satt 3 dager senere enn jeg selv mente, men uansett kom ungen 6 dager etter der igjen, så...

Huff, blir bare mer og mer forvirret jeg :ler:

Men så da skal man ikke telle fra først dag i siste mens da altså?

For den var som nevnt tidliger 20.11. og da er jeg akkurat 12 uker idag...

Legene/gynekologene og jeg har kommet fram til termin alt fra 26.08, 27.08 og 29.08....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man regner først termin fra første dag i siste mens, siden det er det sikreste man har i utgangspunktet. Men det stemmer bare for de som har 28 dagers syklus med EL den 14. dagen... og selv her vil slett ikke alltid UL-terminen være enig. Det er UL-termin man etterhvert går etter, fordi denne sier noe om når babyen er forventet FERDIG, ikke nødvendigvis når den er laget (Dette fordi enkelte ganger kan på et vis utviklingen gå litt i "dvale" i begynnelsen, visstnok)

Du kan gjerne basere deg på termin beregnet fra første dag i siste mens inntil du får den offisielle UL-terminen, deretter er det den du bør forholde deg til. Jeg tok utganspunkt i 25.8 fordi jeg bomma på deg og "lillebille" ser jeg...

Ta ugangspunkt i første dag i siste mens du, og 12 uker i dag, denne oversikten da:

http://www.babyverden.no/templates/Calcula...clus=28&f=t

Når du er på ordinær UL og får en termin der, er det den du retter deg etter deretter.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner først termin fra første dag i siste mens, siden det er det sikreste man har i utgangspunktet. Men det stemmer bare for de som har 28 dagers syklus med EL den 14. dagen... og selv her vil slett ikke alltid UL-terminen være enig. Det er UL-termin man etterhvert går etter, fordi denne sier noe om når babyen er forventet FERDIG, ikke nødvendigvis når den er laget (Dette fordi enkelte ganger kan på et vis utviklingen gå litt i "dvale" i begynnelsen, visstnok)

Du kan gjerne basere deg på termin beregnet fra første dag i siste mens inntil du får den offisielle UL-terminen, deretter er det den du bør forholde deg til. Jeg tok utganspunkt i 25.8 fordi jeg bomma på deg og "lillebille" ser jeg...

Ta ugangspunkt i første dag i siste mens du, og 12 uker i dag, denne oversikten da:

http://www.babyverden.no/templates/Calcula...clus=28&f=t

Når du er på ordinær UL og får en termin der, er det den du retter deg etter deretter.

Det skal jeg gjøre :)

Tusen takk for hjelpen, nå har det liksom sklidd inn litt også hvordan det fungerer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å måle hvor stor babyen blir, og i alle fall i uke 12. I uke 32 fikk jeg vite at jeg ventet en stor baby, ut kom en liten tass på 3,4 kg dagen før termin.

Veldig vanskelig - jeg fikk først vite av jordmor (utenpå magen) at babyen nok var rundt 3800 gram da jeg var på overtid, tre dager senere var jeg på UL pga forhøyet blodtrykk/protein i urin og da ble hun målt til å være i overkant av 3700 gram, så jeg antok at jordmor nok hadde hatt rett. Men to dager etter der var jeg på nok en UL og hun ble målt til å være 3400 gram, og 15 timer senere så kom hun ut - og var bare 2920 gram ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye terminberegningen i Norge går forresten ut fra at det svangerskap er 40+3, altså en dag mer enn det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...