Gå til innhold

Giftige fisker og koraller i Egypt (Sharm el Sheikh)?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg leste at blant annet den giftige lionfish og stonefish holder til i korallene rett utenfor strendene i Sharm el Sheikh. Noen som har erfaring med snorkling/bading rett utenfor strendene i Naama Bay? Er det vanlg å treffe på lionfish, stonefish, giftige rokker og giftige anemoner? Har det vært noen dødsfall de siste årene på grunn av disse?

Er det vanlig å se barracuda og murener der? Er ikke så redd for dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snorkla mye når jeg var i Sharm el Sheik, og så løvefisk kanskje 2 ganger...på god avstand. De er ganske sky, så ville ikke bekymret meg for det. Revene skal du uansett ikke ta på, så om de er giftige er vel ikke relevant?

Å svømme med dykkerføtter eller svømmesko er vel et lurt triks.

Har ikke oversikt om det har vært noen dødsfall pga. dette, men det må være en veldig liten prosent som er uheldige, med tanke på hvor mange som bader der hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snorkla mye når jeg var i Sharm el Sheik, og så løvefisk kanskje 2 ganger...på god avstand. De er ganske sky, så ville ikke bekymret meg for det. Revene skal du uansett ikke ta på, så om de er giftige er vel ikke relevant?

Å svømme med dykkerføtter eller svømmesko er vel et lurt triks.

Har ikke oversikt om det har vært noen dødsfall pga. dette, men det må være en veldig liten prosent som er uheldige, med tanke på hvor mange som bader der hver dag.

Takk for svar! :) Får satse på at det går bra. Hvis det hadde vært dødsfall pga giftig fisk på feriestedene i Egypt hadde vel norske aviser skrevet om det? Det er jo ganske mange nordmenn som drar på ferie dit.

Flere som har erfaringer derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snorkla der, og det var helt fantastisk! Og det var masse folk, og jeg har ikke hørt noe om noen ulykker. Jeg hadde i alle fall ikke nølt med å hoppe uti igjen!

Det var litt av en opplevelse det. Anbefaler Ras Muhammed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i Egypt og snorklet flere ganger, har aldri hørt om noen ulykker. Er du usikker på å ferdes alene finnes det masse arrangerte turer hvor de tar med turister ut til typiske snorkle/dykke steder. Disse turene kan arrangeres igjennom reiseselsapet og hotellene så tror ikke de hadde gjort det om det var farlig.

Har hørt tidligere at det er mye folk på disse utfluktene, men vi har reist utenom sesongen og har aldri vært plaget av for mye folk. Vil virkelig anbefale deg å reise, helt utrolig hvor vakkert det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir overrasket over hvor mange av fiskene du ser i vannet utenfor Sharm som faktisk er giftige. Og du trenger ikke lenger unna enn hotellstranda for å finne dem. Da vi var der nede ifjor så vi både løvefisk, anemonefisk og blekksprut (er ikke sikker på om denne sistnevnte var giftig) på grunna utenfor hotellet. Da vi var på snorkletur møtte vi flere barracudaer.

Du trenger ikke å bekymre deg. Fiskene er ikke akkurat aggresive, og det skal ganske godt gjøres å trå på noen av dem.

Korallene skal du holde deg unna. Både for ikke å ødelegge dem, og fordi flere av dem er giftige.. Dette er heller ikke noe problem, dersom du ikke går inn for å komme borti dem :)

Jeg har heller aldri hørt om noen skader eller dødsfall etter nærkontakt med giftige fisker eller koraller, og tviler veldig sterkt på at det har vært tilfellet de senere år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :)

Det er ikke meg som skal reise da. Det er datteren min og kjæresten hennes. De visste heller ikke at det var giftige fisker der, men det er meg som bekymrer meg mest... Det hjelper ihvertfall å lese svarene deres. Det går nok bra. :) De får sikkert noen fantastiske opplevelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert bra. Vi snorklet mye ved stranden, og så bare "snille" fisker (men så liten peiling som jeg har, er det ikke godt å vite hva det var...). Da vi var med en båt ut til korallrevene, var det en guide som svømte foran, og alle holdt seg på rekke bak ham, og han sa at vi ikke måtte svømme langt unna på egen hånd, fordi det var barracuda der.

Fantastiak opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...