Gå til innhold

Spinning for første gang i morgen


Gjest Gjest_Mafalda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mafalda_*

Har aldri trent spinning før og skal for første gang i morgen på spinningtime. En 45 minutters time.

Men hva kan jeg forvente meg? Er det bare kondisjonstrening? Sykler man hardt hele tiden? Burde jeg ha sykkebukse som har sånn "padding" i skrittet?

Blir litt sliten bare jeg sykler på vanlig sykkel i 30 minutter så jeg gruer meg litt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forvente at det er en uvant måte å sykle på - sykkelen føles annerledes enn en vanlig sykkel og også annerledes enn en ergometersykkel, men det er gøy altså!

Det er i all hovedsak kondisjonstrening, men du vil antagelig også kjenne det som stølhet i rumpe og lår. Jeg vil anbefale deg å signalisere til instruktør at du er ny så du får hjelp med å stille inn sykkelen riktig og at du tar det med ro den første gangen og venner deg til måten å jobbe på - du blir sikkert svett uansett ;)

Du kan godt investere i en sykkelbukse - det gjør det mer behagelig, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du kan forvente deg? Blodslit og vondt i rumpa...

Sykling er vel stort sett kondisjonstrening, men det tar på lårene om du er nybegynner. Hvor raskt du må tråkke kommer an på hvordan timen er vinklet: Om det er "langkjøring" (rolig og tungt med "oppoverbakker") eller om det er pulsspinn for å få opp oksygenopptaket.

Det blir sikkert bare slitsomt og vondt, men går du to ganger i uka i 4-6 uker vil du merke STOR framgang. Det viktigste er å innrømme at du er ny, og så bare ta det litt roligere i starten, gjør det du kan!

Og husk håndkle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å signalisere til instruktør at du er ny så du får hjelp med å stille inn sykkelen riktig og at du tar det med ro den første gangen og venner deg til måten å jobbe på - du blir sikkert svett uansett ;) ]

Dette er et godt råd. Gjerne vær ute i god tid til timen og ta kontakt med instruktøren og få han/hun til å hjelpe deg å stille inn sykkelen FØR timen.

Det er noe helt annet med spinning iforhold til vanlig sykling. Jeg eier ikke "sykkel kondis" og kan ikke fordra å sykle på vanlig sykkel. Men spinning funker supert for meg. :)

Du justerer selv hvor tungt du vil ha d, så vil si spinning passer for alle. Så ikke gru deg. Tungt blir d nok og som de andre skriver så vil du nok kjenne d i både beina og rumpa etterpå. Men...d tyder jo bare på treningen funker.. ;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*

Hei!

Jeg er spinninginstruktør. Du skriver at du skal på sykkel 45min, så jeg antar at det er en sykkel 1 time?

Dette innebærer (skal iallefall gjør det) ca 10 min oppvarming, ca 10 min nedtrapping. Som du da ser er det ikke så mye tid igjen til "hard" trening, ca 25 min. Disse er ikke sammenhengende, da det skal være en liten arbeidspause.

En sykkel 1 skal ikke være spesielt hard, men er du utrent vil det nok være slitsomt for det. Forhåpentligvis kjører dette senteret etter noe som heter intensitetsskalaen. dette innebærer at du skal kjenne på kroppen hvordan det føles, og hvor mye motstand du skal ha på blir derfor veldig individuelt.

En intensitetsskala har typisk 5 nivåer, men på en sykkel 1 ligger man mest på nivå 3. Dette innebærer at du blir andpusten og kjenner at du jobber med beina, men du skal ikke hive etter pusten, og du du skal ALDRI stivne i beina.

Møt opp minimum 5min før timen, gå rett bort til instruktøren og si at du er ny, og spør om h*n kan hjelpe deg med å stille inn sykkelen riktig. dette er veldig viktig.

Du vil nok få vondt i rompa, så dersom du finner ut at du liker spinning og planlegger å gå på det fast, kan det være lurt å vurdere å investere i sykkelbukse, eller gelesete.

Videre lønner det seg å velge et par sko med ikke altfor myk såle, dersom du har noe velge mellom. Jo hardere skoene er, jo bedre når det gjelder spinning.

Spinning er en kjempe bra treningsform. I begynnelsen vil det føles litt uvant, med måten sykkelen fungerer på osv, men dette venner du deg til etterhvert. Bare gi det litt tid.

Lykke til, dette går kjempe bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spinninginstruktør. Du skriver at du skal på sykkel 45min, så jeg antar at det er en sykkel 1 time?

Det finnes treningssenter som tilbyr 45 min spinning, inkludert både oppvarmin og nedtrapping. Selve høyintens-delen er på ca 30 min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mina_*
Det finnes treningssenter som tilbyr 45 min spinning, inkludert både oppvarmin og nedtrapping. Selve høyintens-delen er på ca 30 min. :)

Hmm, synes det ga litt lite tid til oppvarming og nedtrapping, noe som er veldig viktig. Men hva mener du med høyintens delen? At man ligger på en 4? Selv om det er 30 min aktiv jobbing, trenger det ikke innebære høy intensitet.

Jeg vil uannsett anbefale en nybegynner å gå på en time for nybegynnere, uannsett hva de kaller timen, hvor intensiteten ikke er så veldig høy. Hvis ikke er det fort gjort å bli skremt bort over hvor hardt det virker.

Alle sentre bør ha timer tilpasset nybegynner / utrente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på min første spinningstime hos sib denne uken. Litt skeptisk til det før jeg testet, men jeg synes det var utrolig bra trening! Det var også en 45 minutters time. Jeg ble utrolig svett! Det er bra varmt i de salene!! Puh! Jeg spurte hun som satt ved siden av ganske pent om instillingene på sykkelen og sånt så den biten gikk bra :)

Jeg trodde aldri jeg skulle klare å sykle så lenge av gangen, men det er greit å stille på hvor tungt du vil ha det og jeg merket at jeg pressa meg mye mer enn jeg ville ha gjort om jeg bare sykla/jogga/trena alene. Jeg hadde med håndkle og var glad for det :) Glemte hårstrikk og var bra irritert på panneluggen, så flytt bort håret! :) Og 45 minutter fløy fort i forhold til når jeg jogger en halvtime!

Jeg skal i alle fall på flere spinningstimer!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning er moro! :)

Noen ting kan ikke sies for ofte, så jeg gjentar noen av de tingene som allerede er sagt:

Husk vann og håndkle! Man svetter MASSE når man er på spinning, så du må ha noe å tørke vekk svetten med.

Sett opp håret.

Spør om hjelp til å stille inn sykkelen, du kan ødelegge mye av gleden ved å ha feil høyde på styre og sete.

Du kan styre tyngden selv. Instruktøren kommer til å si når du skal skru opp og ned, men hvis du ikke orker å legge på så lar du bare være. Det viktige er at du klarer å følge rytmen. Ingen ser hvis du har lite tyngde på, så det er ingenting å være flau over.

Hvis du blir supersliten, ikke slutt å sykle. Ta vekk mesteparten av tyngden (men må fremdeles være såpass tungt at det er du som sykler og ikke sykkelen som stikker av med beina dine :fnise:), sett deg hvis du ikke orker å stå, reduser tempoet til halvparten av det instruktøren har lagt opp til, men ikke slutt å sykle.

Kos deg på spinning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes treningssenter som tilbyr 45 min spinning, inkludert både oppvarmin og nedtrapping. Selve høyintens-delen er på ca 30 min. :)

Jeg trener på Jimu og der er det både 45 og 75 minutters spinning klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes treningssenter som tilbyr 45 min spinning, inkludert både oppvarmin og nedtrapping. Selve høyintens-delen er på ca 30 min. :)

Jada og det finnes sentere som tilbyr høyinsenstimer på 45 minutter der det ikke er oppvarming eller nedtrapping inkluldert ;)

Mye variasjonsmuligheter, men jeg regner med at nybegynner-gjesten skal på en enertime/nybegynnertime. Det er i allefall det klokeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes treningssenter som tilbyr 45 min spinning, inkludert både oppvarmin og nedtrapping. Selve høyintens-delen er på ca 30 min. :)

Hun mente vel en Spinning 1 time som ikke en Spinning 2 eller Spinning for videregående. Her deler de timene inn i tall etter nivå, ikke lengde. Om du skjønner hva jeg mener. Altså tallet 1 står ikke får lengden på timen, men for nivå.

edit: leif

Endret av Miley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

"Sykkel 1 time" = Sykkel 1-time og ikke Sykkel (i) 1 time!

Farlig å glemme bindestreken ;)

Men er forøvrig enig i at det finnes et utall varianter. Selv syntes jeg 15 min oppvarming/ nedtrapping og 25-30 min intensitet funket bra. Altså, nå har jeg egentlig lagt spinning for hat (fordi det er så utrolig frustrerende å bare gjøre én ting hele tiden) men mange liker det, til og med elsker det og blir hekta, og jeg kan jo på en måte forstå hvorfor. Du får ut masse energi hvertfall, og O2-opptak spretter i været på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Charming

Bare en liten ting fra meg:

Ikke bli skremt hvis du får fryktelig vondt i rompa dagen derpå. :P Det får jeg nemlig etter hver spinningtime. Fryktelig irriterende, for gjør jo så vondt - så har ikke sjans til å sitte på spinningsykkelen dagen etterpå. Så må ha noen dagers pause mellom hver gang, noe som er litt frustrerende - siden det er VELDIG MORO :D

Masse bra musikk, og sykkel gir jo ikke samme belastningene som å jogge og sånn, så veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*
Bare en liten ting fra meg:

Ikke bli skremt hvis du får fryktelig vondt i rompa dagen derpå. :P Det får jeg nemlig etter hver spinningtime. Fryktelig irriterende, for gjør jo så vondt - så har ikke sjans til å sitte på spinningsykkelen dagen etterpå. Så må ha noen dagers pause mellom hver gang, noe som er litt frustrerende - siden det er VELDIG MORO :D

Masse bra musikk, og sykkel gir jo ikke samme belastningene som å jogge og sånn, så veldig godt :)

Et lite tips er å invistere enten i spinningbukse, eller i gelesete, som du kan trekke utenpå setet på sykkelen. Da vil du ikke få så vondt:-)

Hvordan gikk det med deg TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...