Gå til innhold

soverom til stebarn

Fremhevede innlegg

Gjest missi30
Skrevet

jeg og sambo skal flytte inn i en ny leilighet som bare har to soverom. han har et barn fra et tidligere forhold. soverommene i den nye leiligheten er et middels stort rom og et større rom. hvilket rom skal barnet ha og hvilket skal vi ha?

barnet vil ha det største rommet og sambo syns det er helt greit men ingen har spurt meg. barnet er hos oss bare 10 netter i måneden mens vi er to person hver natt. hvorfor har jeg ingen "stemmerett", jeg betaler jo halve husleien :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det du mener! Om du synes det er best med det største til dere, så si det. Hvor gammel er stebarnet?

Skrevet (endret)

Klart du har stemmerett :) Burde hatt, ihvertfall.

Har dere plass til dobbeltsengen, klesskap og det dere trenger å ha på det middels store soverommet da?

Et barn bruker jo gjerne soverommet til lekerom også (og har venner på besøk), og dermed er det greitt at det er litt størrelse på rommet. Det skal gjerne være skrivebord og noen sitteplasser/saccosekker el.l. også. Voksne bruker det som regel kun til å sove o.l. på.

Endret av Jade
Skrevet
jeg og sambo skal flytte inn i en ny leilighet som bare har to soverom. han har et barn fra et tidligere forhold. soverommene i den nye leiligheten er et middels stort rom og et større rom. hvilket rom skal barnet ha og hvilket skal vi ha?

barnet vil ha det største rommet og sambo syns det er helt greit men ingen har spurt meg. barnet er hos oss bare 10 netter i måneden mens vi er to person hver natt. hvorfor har jeg ingen "stemmerett", jeg betaler jo halve husleien :(

Har bodd i leilighet med to sover om og barn. Stuen var heller ikke så stor. Barn krever plass. Det skal også ha et hjem hos far, selv om det bor hos mor.

Barnet blir større, jeg syns det er greit å gi bort det store soverommet. da kan de ha leker,utstyr, og venner på besøk.

Det skal sikkert væe hos dere i ferier også?

Skrevet
Har bodd i leilighet med to sover om og barn. Stuen var heller ikke så stor. Barn krever plass. Det skal også ha et hjem hos far, selv om det bor hos mor.

Barnet blir større, jeg syns det er greit å gi bort det store soverommet. da kan de ha leker,utstyr, og venner på besøk.

Det skal sikkert væe hos dere i ferier også?

sSebarnet ditt ja, men det er fars barn. Også fars hjem,som barnet også skal ha et hjem.

Skrevet

Jeg syns det hadde vært naturlig om dere voksne tok denne diskusjonen uten barnet til stede. Siden det er dere som eier/leier leiligheten, syns jeg dere skal ta den endelige beslutningen. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis mener at dere ikke skal høre på barnets ønsker, eller at dere skal ha det store soverommet. Men jeg syns det er litt viktig at det er dere som voksne som tar avgjørelsen sammen.

Selv om man skal ta hensyn til barna, og man gjerne må trå litt forsiktig om man kommer inn som ny stemor, syns jeg det er viktig at far viser at han respekterer deg, og at dere står sammen. Og at barnet lærer at det ikke bare er å gå til far, og at de skal gjøre avtaler som angår dere alle, bak din rygg.

Skrevet

Spørs veldig på alderen på barnet. I mange tilfeller er det en fordel at barnet har eget rom og kan holde alle sine ting og gjester der, ikke sikkert du blir begeistret for å få stua invadert av noen som skal spille spill halve dagen ;)

Gjest Gjest_Karoline_*
Skrevet

Alle jeg kjenner med liten plass har som den største selvfølgelighet latt ungene få det største rommet. En venninne av meg lå til og med i stuen mens datteren fikk soverommet .. det var bare et soverom i leiligheten.

Det virker ærlig talt som om det helst er stemødre som har problemer med dette.

Skrevet

Det kan jeg godt forstå. Jeg hadde ikke likt å bli "fortrengt" av et stebarn som ikke bor i samme hus permanent.

Gjest Gjest_Karoline_*
Skrevet
Det kan jeg godt forstå. Jeg hadde ikke likt å bli "fortrengt" av et stebarn som ikke bor i samme hus permanent.

Jo mer jeg leser på KG - jo mer takknemlig er jeg for at mine unger slipper å forholde seg til stemødre og delte hjem.

Skrevet
Alle jeg kjenner med liten plass har som den største selvfølgelighet latt ungene få det største rommet. En venninne av meg lå til og med i stuen mens datteren fikk soverommet .. det var bare et soverom i leiligheten.

Kanskje det har noe å si hvor ofte barnet bruker rommet?

Det er ganske naturlig for dem som har barna bare annenhver helg at man ikke vektlegger rombehovet like sterkt som når barna bor på heltid et sted. Men den forskjellen vil man vel ikke være med på. Neida, det er den "onde stemødre"-diskusjonen atter en gang. :filer:

Gjest Kroline
Skrevet
Kanskje det har noe å si hvor ofte barnet bruker rommet?

Det er ganske naturlig for dem som har barna bare annenhver helg at man ikke vektlegger rombehovet like sterkt som når barna bor på heltid et sted. Men den forskjellen vil man vel ikke være med på. Neida, det er den "onde stemødre"-diskusjonen atter en gang. :filer:

Det var snakk om 10 netter i måneden i tillegg til ferier .. og jeg synes alle barn fortjener å ha plass til venner på besøk enten de bor der 10 eller 20 netter i måneden.

Gjest dumme meg
Skrevet
Det var snakk om 10 netter i måneden i tillegg til ferier .. og jeg synes alle barn fortjener å ha plass til venner på besøk enten de bor der 10 eller 20 netter i måneden.

Åh, jeg beklager. Jeg må ha hoppet over det punktet der det sto at rommet var for lite til å ha venner på besøk der. Jeg trodde valget sto mellom et mellomstort og et stort rom. Ikke et stort og et knøttlite rom. Jeg får vel heller lese tråden en gang til. Sorry!

Skrevet

Jaha?

Jeg er selv stemor til to barn, men de har to av de største rommene her i huset.

Jeg og samboeren sover bare på vårt soverom, og bruker resten av døgnet i stuen eller kjøkken.

Det eneste vi trenger plass til å oppbevare på vårt rom er en seng, så da ser jeg ikke poenget i noe kjempestort soverom.

Så TS.. Syns du skal tenke gjennom hvorfor du absolutt vil ha det største rommet.

Gjør det beste for stebarnet ditt, og selv om dere har et lite soverom kan man gjøre det veldig fint og romantisk der likevel. Bruk fantasien :)

Selv om barnet ikke er hos dere så ofte er det jo greit at det trives likevel!

Om den eneste grunnen er at rommet er størst virker det litt rart syns jeg.

Skrevet
Jo mer jeg leser på KG - jo mer takknemlig er jeg for at mine unger slipper å forholde seg til stemødre og delte hjem.

Det tror jeg en eventuell stemor er takknemlig for også :)

Gjest Gjest_Karoline_*
Skrevet
Det tror jeg en eventuell stemor er takknemlig for også :)

Nei, det tror jeg ikke .. hun hadde sluppet å bekymre seg over stebarn som ville ha det største rommet .. For mine barn er flyttet ut for å studere :jepp:

Skrevet

Hadde gitt stebarnet det største rommet, men igjen - som andre spør om - hvor gammelt er barnet? Og har det venner i nærheten som naturlig vil komme innom? Da er det fint å ha et rom å trekke seg tilbake på.

Barn bruker rommet sitt på en helt annen måte enn vi voksne.

TS - hva ville du gjort hvis det var ditt barn? Hvilket rom ville du gitt ditt eget barn?

Skrevet

Når barnet ikke er der mer enn ti netter i mnd så synes jeg det er greit at barnet får det minste soverommet.

Om stemor helst vil ha et av soverommene, og hun jo faktisk bor der hele tiden synes jeg det kan vektlegges. Det er jo ikke snakk om at barnet ikke får eget rom hos far. Og stemødre må faktisk også få ha noen rettigheter i sitt eget hjem. Å velge soverom er kanskje et av dem?

Er det noen av dere som ikke er stemødre som hadde funnet dere i å ikke bli tatt med på råd når soverom i deres felles nye hus skulle fordeles? At mann og barn bare informerte deg om hvem som skulle ha hvilket rom...

Det hadde i allefall ikke jeg. Ikke med stebarn og ikke med egne barn. Jeg hadde ikke akseptert å bli ekskludert fra en slik avgjørelse i mitt eget hjem, Jeg vil også ha mitt å si når vi skal velge kjøkkeninnredning, farge på huset og det meste annet. Det er da mitt hus også for pokker

Skrevet

De fleste vil nok foretrekke å slippe både stemødre og stefedre!

Når barnet ikke er der mer enn ti netter i mnd så synes jeg det er greit at barnet får det minste soverommet.

Om stemor helst vil ha et av soverommene, og hun jo faktisk bor der hele tiden synes jeg det kan vektlegges. Det er jo ikke snakk om at barnet ikke får eget rom hos far. Og stemødre må faktisk også få ha noen rettigheter i sitt eget hjem. Å velge soverom er kanskje et av dem?

Er det noen av dere som ikke er stemødre som hadde funnet dere i å ikke bli tatt med på råd når soverom i deres felles nye hus skulle fordeles? At mann og barn bare informerte deg om hvem som skulle ha hvilket rom...

Det hadde i allefall ikke jeg. Ikke med stebarn og ikke med egne barn. Jeg hadde ikke akseptert å bli ekskludert fra en slik avgjørelse i mitt eget hjem, Jeg vil også ha mitt å si når vi skal velge kjøkkeninnredning, farge på huset og det meste annet. Det er da mitt hus også for pokker

Nettopp!

Skrevet

:enig::klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...