Gå til innhold

Ul-termin


Gjest Gjest_julianne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_julianne_*

Hei!

Har akkurat vært på ultralyd og fikk termin 6 dg senere enn min egen (8 dg senere enn legens).

Greia er at jeg har svært regelmessige sykluser (30 dg). I løpet av det siste året har jeg kun hatt èn syklus på 29 dg og èn på 31 dg.

Har jeg plutselig hatt en superlang syklus?? :klø:

Det er ikke det at det er noe "problem" at terminen er satt senere, men ved forrige sv.skap var barnet overmodent og måtte tas kjapt 8 dg over termin.......... Vil jo ikke risikere for sen vurdering denne gangen pga "feil" termin mtp sist gang........

Er det noen som har noen kloke tanker eller har erfaring selv? :idesmil: Bør jeg ta en privat ul for å dobbeltsjekke? Da må jeg vel i tilfellet gjøre det nå i uke 18/19??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har akkurat vært på ultralyd og fikk termin 6 dg senere enn min egen (8 dg senere enn legens).

Greia er at jeg har svært regelmessige sykluser (30 dg). I løpet av det siste året har jeg kun hatt èn syklus på 29 dg og èn på 31 dg.

Har jeg plutselig hatt en superlang syklus?? :klø:

Det er ikke det at det er noe "problem" at terminen er satt senere, men ved forrige sv.skap var barnet overmodent og måtte tas kjapt 8 dg over termin.......... Vil jo ikke risikere for sen vurdering denne gangen pga "feil" termin mtp sist gang........

Er det noen som har noen kloke tanker eller har erfaring selv? :idesmil: Bør jeg ta en privat ul for å dobbeltsjekke? Da må jeg vel i tilfellet gjøre det nå i uke 18/19??

Det kan hende du plutselig har hatt en noe lengre syklus. Det kan også hende at du har kortere lutealfase enn det som er gjennomsnittet (14 dager)

La oss si at syklusen var på 31 dager denne mnd, da er allerede EL forskjøvet med 1 dag. La oss i tillegg anta at du har en relativ kort (men likevel normal) lutealfase på 10 dager. Da forskyves EL med ytterligere 4 dager i forhold til gjennomsnittet (som man tar utgangspunkt i når man regner ut mensermin) La oss også si at egget ditt festet seg i noe senere enn gjennomsnittet. F eks 1 dag senere.(det normale er mellom 7 og 10 dager etter EL) Da er vi oppe i 6 dager forskyvning totalt. I tillegg har man nå begynt å regne svangerskapet til 283 dager, mot 282 dager tidligere. Alt dette vil kunne gi UL termin flere dager senere enn det menstermin, det er grunnen til at man bruker UL til å sette termin og ikke menstermin, da det er mange faktorer som vil påvirke hvor langt man er på vei.

Jeg ville ikke stresset for mye, med tanke på at det bare var 6 dager. Men du kan jo nevne det for de som foretar kontrollene dine at du tenker en del på det og få de til å love at du blir satt i gang når du har gått max 1 uke over tiden f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når befruktning var da? Er du ganske sikker på at du har fått feil termin ville jeg bedt om ny ultralyd, spesielt med din historie.

Jeg var veldig sikker på egen dato, så da UL ga mye senere termin protesterte jeg. Mitt argument var bl.a. at jeg ikke ønsket å gå 14 dager (hypotetisk)over "feil" termindato når det i så fall ville være 3 uker etter min beregning. Legen justerte ned nærmere min dato og barnet ble født dagen etter termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig vanlig, men har ingenting å si. Jeg hadde bare sex én gang i løpet av den PP jeg ble gravid, og legen regnet ut termin ut ifra befruktning. Allikevel ble jeg satt 6 dager fram ved UL. Altså skulle jeg ha blitt gravid 6 dager før jeg hadde sex...

Uansett om du tar en privat UL og de gir deg en annen termin, så vil legen bruke terminen som du får ved ordinær UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_julianne_*

Tusen takk for svar, dere :)

Kom fram til det samme som deg, Flickan, når jeg fikk tenkt meg litt om.... Ble bare så stressa med en gang :roll:

Er ikke like sikker på befrukningsdato denne gangen, men ganske sikker. Skal uansett ta det opp med legen ved neste kontroll og inngå en avtale ang overtid pga forhistorien min. Legen er jo også klar over situasjonen, så det løser seg sikkert ;)

Føler meg plutselig mye roligere nå :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...