Gå til innhold

Hunden min mister såååå mye pels og klør seg hele tiden!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Overskriften sier vel sitt. Hunden min har i to/tre uker klødd seg utrolig mye og mister såpass mye pels at man MÅ støvsuge hver dag. Han får hundetran og pelsen hans ser veldig sunt ut. Har badet han to ganger med sjampo som dyrlegen anbefalte og var hos legen med samme problem for noen mnd siden. Han ble bedre men det varte ikke lenge. De fant ingenting på han, men ga han medisiner mot kløe.

Jeg og samboeren min gikk fra hverandre i des. Vi bor ikke sammen men han vi har jevnlig kontakt. Han og hunden gikk UTROLIG bra sammen. Kan dette ha noe sammenheng? Kanskje han er deprimert?

Har noen tips til dette eller må vi betale 2000 kr. til dyrlegen igjen.

Takk for all tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Marianne_*

Jeg er ikke veterinær så jeg skal ikke komme med noen "diagnose", men det høres nesten ut som reveskabb... Vår gamle hund hadde det og han klødde masse, noe som førte til at mye pels falt av... Etterhvert som det blir en del "pelsløse" flekker ble det også ganske rødt der hvor han klødde seg... Tror ikke man kan behandle reveskabb med noen "generell kløemedisin", men det går greit å behandle og det smitter ikke på mennesker...

Hvis du har vært hos veterinær og sjekket så bør jo han/hun ha vurdert dette, men det har du vel fått beskjed om isåfall...

Kan jo selvfølgelig være noe psykisk, da kan du jo prøve å avlede med leker e.l. når hunden klør seg, slik at du liksom får den ut av det mønsteret den er inne i. Ellers har jeg ikke noen andre råd... Mulig du kan få noen bedre råd på canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det høres nesten ut som reveskabb... Vår gamle hund hadde det og han klødde masse, noe som førte til at mye pels falt av... Etterhvert som det blir en del "pelsløse" flekker ble det også ganske rødt der hvor han klødde seg...

Ja, det er akkurat sånn han har det. Sist sjekket dyrlegen nøye på pelsen hans, men er reveskabb noe man kan finne ved bare å se og ta på pelsen?

Kan jo selvfølgelig være noe psykisk, da kan du jo prøve å avlede med leker e.l. når hunden klør seg, slik at du liksom får den ut av det mønsteret den er inne i. Ellers har jeg ikke noen andre råd... Mulig du kan få noen bedre råd på canis.no

Har prøvd dette., Kjøpt nye leker, gir han griseører osv, går lange turer med han, leker og koser generelt mye mer siden jeg føler at jeg må stille opp for to stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Jeg tror ikke du bare kan se at det er reveskabb, eller, dvs når det har kommet langt så er det vel ganske karakteristisk, men jeg tror man må ta en hudprøve e.l for å være sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, han har fått samme tørrfor lenge nå.

Hvor lenge da?

Jeg har ikke peil på hund, men vår katt fikk forallergi. Da hadde den spist samme tørrforet i nesten to år (Hills kjøpt hos veterinær). Årsaken til forallergien var at den visstnok fikk problemer med å spalte de proteinene som var i det foret.

Var bare en tanke som slo meg, da jeg leste om din hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vel gått på samme tørrfor i snart 1,5 år. Burde jeg kanskje prøve noe annet?

Jeg tror jeg faktisk hadde forsøkt det.

Hvis det er reveskabb i området, så bør veterinæren vite det, så ring og spør.

Det enkleste er jo forallergi, så jeg ble veldig glad da det ikke var noe annet som var feil med katten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror mye av grunnen er at du og samboren gikk fra hverandre!

i og med at dem gikk så bra sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å bytt fór først. Blir det ikke bedre da, så reis til dyrlegen igjen. Husk å ikke gå rett over på nytt fór da, men gjør det gradvis. Bland i litt av det nye med det gamle, og øk mengden med det nye for hver dag, før du da kan kutte ut det gamle.

Lykke til. Håper dere finner ut av det, så hunden bilir bra igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen!

Ringte dyrlegen og fortalte henne problemet. Det var ikke noe som gikk akkurat nå, så jeg fikk time på fredag så de kunne se nærmere på det. :-)

Tusen takk for alle tips. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å bytt fór først. Blir det ikke bedre da, så reis til dyrlegen igjen. Husk å ikke gå rett over på nytt fór da, men gjør det gradvis. Bland i litt av det nye med det gamle, og øk mengden med det nye for hver dag, før du da kan kutte ut det gamle.

Lykke til. Håper dere finner ut av det, så hunden bilir bra igjen:-)

Er det forallergi, så bør man slutte å gi foret med umiddelbar virkning.

Og til ts:

Vi ble anbefalt av vetrinæren å kjøpe et nytt spesialfor til katten, som ville gjøre det mye enklere for den å spalte proteinene. Det var bare tull og tøys aktten kastet opp av det og nektet å spise det, så det ble kastet i våtorganisk - og nå spiser katten tørrfor fra Friskies og Whiskas og har fått tilbake all pels.

Ergo: Er ikke nødvendigvis rådene fra vetrinær stemmer.

Å sjekke ut dette med for selv, er jo noe av det enkleste man kan gjøre, ikke er det skadelig heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...