Gå til innhold

Å bli gravid igjen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når syns dere det tidligst er "forsvarlig" å bli gravid igjen etter førstemann? Tenker på hva kroppen tåler kort tid etter en fødsel, og hva som er d beste for ungen man allerede har fra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jo være opp til hver enkelt. Min kropp er nok ikke klar til å gå gravid igjen riktig enda. Og det er nå straks 8 mnd siden jeg fødte. Mens jeg vet andre igjen som føda rundt "min tid" er gravide igjen eller prøver på nr 2. Økonomi spiller jo og inn for noen, jeg kunne heller ikke gått gravid igjen nå siden jeg ikke har jobbet fast enda....da hadde jeg nok ikke klart å jobbe meg inn så mye så jeg hadde fått enda mindre enn jeg gjør nå og det hadde virkelig blitt hardt.

Så er det overskudd i hverdagen da....jeg kunne hatt 2 små barn her jeg. Men ikke sambo, han er alt for sliten til å ha fler her nå hvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med nummer to da nummer en var litt over 8 mnd. Blir 17 mnd mellom dem :)

Har hørt noen påstå at kroppen trenger 9 mnd på å hente seg inn igjen, men det er jo som alt annet superindividuelt. Bare du selv som vet hva som er forsvarlig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste senest i dag i boka "Mamma for første gang" at det beste for kropp (graviditet og amming) og sjel (inkl. søskensjalusi) var å få nummer to mellom 2 og 5 år etter førstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på bare 1,5-2 år mellom mine barn..

Men hvordan blir det med permisjon? Hvis man ikke rekker å jobbe seks måneder før man skal ut i permisjon igjen mener jeg.. Teller permisjonspenger som lønn i så måte?

Mener absolutt ikke å kuppe noen tråd her...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, permisjonspenger teller med i opptjeningen. I et normalt tilfelle ville du da fått samme grunnlag, og utbetaling, som ved første permisjon.

Men vær obs på at både far og mor må ta ferdig det de skal ha før neste permisjon! Hvis det skulle være noe igjen av første perm når 2. starter så faller desverre resten av 1.perm bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest rangi

Jeg ble gravid igjen da førstemann var ca 11 mnd. Det var ikke planlagt, men nå gleder vi oss til to tette. Det blir ca 20 mnd mellom våre, og vi håper de kan få stor glede av hverandre opp igjennom oppveksten. Jeg hadde et greit svangerskap sist, og har sånn sett også det denne gangen. Litt vondter her og der må man regne med, men jeg tror kroppen min klarer seg fint. Men, nå blir det ikke fler på en stund!! Det er grenser for hvor mange småbarn jeg kan ta meg av også:) Nestemann kommer om 5 år...... Hvis h*n kommer da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...