Gå til innhold

Babyen sover godt på ettermiddag/ kveld, men ikke natt


Gjest Gjest_Frøya_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frøya_*

Babyen vår er 4 mnd gammel, og sover veldig mye på ettermiddagen og kvelden. Men når hun skal legges for natten (ca. 21) da våkner hun til liv. Jeg pleier å vekke henne 19 eller 20 og holder henne da våken ca. 1,5 time. Mer klarer jeg ikke. Men da har hun gjerne sovet 3 eller 4 timer forutfor dette. (og hadde sovet mer hvis jeg ikke hadde vekket henne) Hva skal jeg gjøre for å forskyve dette? Jeg tenker jo at jeg sikkert må "tvinge" henne til å være våken lenger før jeg legger henne for natten, men det virker ikke som om det kan gå... Hun blir forferdelig grinete da. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Man sier jo at søvn avler søvn også, men det er vel grenser der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mona_*

Hvorfor vekker du henne kl. 1900/2000??? klart ungen er lys våken når du legger henne kl. ni igjen. Hopp over sovinga sent på dagen og legg henne kl. 8-9 på kvelden. Trenger sikkert en overgang, men jeg er sikker på du får en unge som sover på natten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona_*

Hvorfor vekker du henne kl. 1900/2000??? klart ungen er lys våken når du legger henne kl. ni igjen. Hopp over sovinga sent på dagen og legg henne kl. 8-9 på kvelden. Trenger sikkert en overgang, men jeg er sikker på du får en unge som sover på natten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frøya_*
Hvorfor vekker du henne kl. 1900/2000??? klart ungen er lys våken når du legger henne kl. ni igjen. Hopp over sovinga sent på dagen og legg henne kl. 8-9 på kvelden. Trenger sikkert en overgang, men jeg er sikker på du får en unge som sover på natten igjen.

Har du barn selv? Er nok ikke bare å "hoppe over soving sent på dagen" med en så liten baby. Jeg vekker henne som sagt klokken 19-20 for at hun kan fort sove 5-6 timer sammenhengende på ettermiddag/ kveld. Hun ligger ute i vogn. Vekker henne og prøver å holde henne våken så lenge jeg klarer før jeg legger henne i sengen sin for natten. Som du skjønner, har hun den lange soveperioden på ettermiddag/kveld istedenfor på natten, og jeg lurer på hvordan jeg gradvis kan forflytte denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har hun sovet når du vekker henne 19-20, da? Mange barn legger seg jo for natten på den tiden der... Hun har nok forskjøvet den lange søvnperioden, ja!

Leste et sted at barna bør sove (minst) en times tid mellom hver amming (selv om det ikke er noen fasit...), så hvis du ammer i fire-tiden kan du jo la henne sove til kanskje fem for deretter å "holde henne våken" til nærmere syv??

Jeg er ikke tilhenger av å holde barn våkne, og man risikerer jo at de blir overtrøtte, men hun er vel såpass stor at du kan prøve å justere litt på rytmen hennes..

Kanskje du må få henne til å sove litt tidligere på ettermiddagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frøya_*
Hvor lenge har hun sovet når du vekker henne 19-20, da? Mange barn legger seg jo for natten på den tiden der... Hun har nok forskjøvet den lange søvnperioden, ja!

Leste et sted at barna bør sove (minst) en times tid mellom hver amming (selv om det ikke er noen fasit...), så hvis du ammer i fire-tiden kan du jo la henne sove til kanskje fem for deretter å "holde henne våken" til nærmere syv??

Jeg er ikke tilhenger av å holde barn våkne, og man risikerer jo at de blir overtrøtte, men hun er vel såpass stor at du kan prøve å justere litt på rytmen hennes..

Kanskje du må få henne til å sove litt tidligere på ettermiddagen?

Takk for svar. Når jeg vekker henne i 19-tiden har hun sovet i 3 timer. Jeg vekker henne alltid etter 3 timer på dagtid. Fikk råd på HS om å alltid gjøre det i et forsøk på å få snudd litt på det. Men det virker ikke som om bare det hjelper. Hun sover alltid lange lurer på dagen, vil helst sove 4 og 5 timer i slengen. Derfor vekker jeg henne altså. Må nok bare prøve å holde henne mer våken på ettermiddagen ja, men det er IKKE lett. Hun blir veldig lett overtrett. Får bare prøve videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke la henne få sove så lenge sammenhengende så sent på ettermiddagen!

Ville vekt henne mye tidligere enn etter 3 timer ja, slik at hun hadde vært trøtt til å legge seg for kvelden tidligere også.

Det kan nok ta noen dager med "strev" for å greie dette, men det er ikke umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frøya_*

Ok. Jeg har vært så fryktelig sliten etter nattevåk i det siste at jeg ikke har orket å ta tak i problemet 100%. Men nå fikk jeg litt inspirasjon, Nå skal jeg prøve! Starter nå i ettermiddag. Hun har nå sovet 2 timer. Går og tar henne opp nå og holder henne våken i 2 timer (det er maks av hva som går) Så lar jeg henne sove en time til 17. Så holder jeg henne oppe til 19 og legge henne for natten. Håper dette kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de andre har gitt deg kloke svar.. :) kansje prøve en annen rytme hvis ikke denne fungerer for jentas di??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...