^^Belle^^ Skrevet 4. februar 2009 #21 Skrevet 4. februar 2009 Mennesker som vet at uskyldige små mennesker blir drept uten å bry seg gjør meg kvalm. Du bruker som argument at barnet ikke kan klare seg utenfor "rugekassen" selv. Tror du en nyfødt baby på 40 uker kan klare seg uten moren sin? Ja, et foster er totalt avhengig av å være inni magen, og en nyfødt baby er totalt avhengig av omsorg på alle måter av andre mennesker. Som sagt mener jeg livet starter ved unnfangelsen, dermed fører ikke kondom til drap da sædcellene aldri kommer inn og kan befrukt et egg, mens p-piller fungerer slik at det befruktede egget blir ødelagt _etter_ unnfangelse. Så p-piller er drap det også da? Jeg kan godt forstå at folk er motstandere av abort av personlige grunner, men å dra det så langt som du gjør det her virker totalt virkelighetsfjernt på meg.
Gjest Naria Skrevet 4. februar 2009 #22 Skrevet 4. februar 2009 Som sagt mener jeg livet starter ved unnfangelsen, dermed fører ikke kondom til drap da sædcellene aldri kommer inn og kan befrukt et egg, mens p-piller fungerer slik at det befruktede egget blir ødelagt _etter_ unnfangelse. Nei. Det er ikke slik p-piller fungerer. Kanskje du burde sette deg litt inn i det du snakker så høyt om? Ellers sier jeg meg enig med Wadjet!
Involvert Skrevet 4. februar 2009 #23 Skrevet 4. februar 2009 Hei, Jeg rystet over at noen tillater seg å skrive et slikt innlegg, som TS og andre gjør her, og komme med en belærende pekefinger i forbindelse med et så komplisert og vanskelig tema og ovenfor mennesker som står ovenfor et så vanskelig valg. Dette er da et spørsmål den enkelte må ta stilling til utifra sin individuelle situasjon. Heldigivis lever vi i et land hvor den enkelte har mulighet til å gjøre det. Å gå rundt og belære andre sitt eget synspunkt som det eneste riktige opplever jeg som respektløs. Signerer denne!
Avalon Skrevet 4. februar 2009 #24 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er klar over alt du skrev om fosteret, men er allikevel for fri abort. Jeg har ikke hjerte eller samvittighet til å dømme mennesker som velger abort. Det eneste jeg ikke liker er når det virker som om abort blir brukt som prevensjonsmiddel. Men, det du skrev om at men ikke kan klage på at man har dårlig råd fordi norge er en velferdsstat..... den er jeg dessverre ikke enig i. NAV er ikke så fantastisk som det høres ut som i teorien. Jo mindre penger du har fra før, jo mindre støtte får du. Har du penger fra før får du mer penger enn de som ikke har noe.... Jeg kan heller ikke dømme mennesker som får abort etter 12 uke... Og ja, mange sliter psykisk i ettertid.. Abort er et veldig sårt tema, og jeg blir så lei meg når folk kommer med pekefingeren og leker moralens vokter... Alle har sine prinsipper og standpunkt, men jeg mener allikevel at man skal ikke komme med en moralsk pekefinger.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #25 Skrevet 4. februar 2009 Ting er jo ikke svart/hvit, og din situasjon var jo at du ønsket barnet. Å da måtte gå igjennom abort må jo være helt forferdelig. Det er jo ille å gå igjennom for de som ikke ønsker det også, så å gå igjennom det når man virkelig ønsker barnet er nok ikke lett. Jeg er enig med deg i at 12 ukers betenkningstid burde være nok. Men hva om man går utover denne tiden pga slurv og rot fra helsevesenet? Jeg måtte inn for en nemd fordi min søknad ble liggende pga ferieavvikling. Jeg sendte inn søknaden i uke 8, men denne ble liggende. Det var en ganske stor ekstra belastning jeg ikke trengte. Det var helt jævelig å gå og vente, for så å måtte forsvare min avjgørelse foran en nemd når det var sykehuset sin skyld at tiden gikk. Jeg har likevel aldri angret på avgjørelsen selv om tiden etter var tøff. Jeg hadde ingenting å tilby et barn, så enkelt er det. Jeg er den du siterte. Jeg er helt enig i det du sier her, vi ønsket barnet sterkt, og jeg syns også det var en selvfølge at du fikk innvilget siden du søkte allerede i uke 8. Både mitt og ditt tilfelle viser at alle tilfeller er individuelle, og at det derfor er viktig at alle tilfellene blir behandlet hver for seg også. Det du opplevde måtte ha vært utrolig tøft for deg, og det er selvfølglig helt utilgivelig av de som lot søknaden din ligge så lenge. Det å ta abort er ingen enkel avgjørelse, og det tror jeg både jeg og du kjente godt på kroppen. Håper det går bra med deg nå, og at du ikke fikk noen slitsomme ettervirkninger av aborten sånn fysisk sett også. For min del følte jeg kroppen min var nesten som før allerede to uker etter aborten. Det var værre med hodet siden dette var et ønsket barn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. februar 2009 #26 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er den du siterte. Jeg er helt enig i det du sier her, vi ønsket barnet sterkt, og jeg syns også det var en selvfølge at du fikk innvilget siden du søkte allerede i uke 8. Både mitt og ditt tilfelle viser at alle tilfeller er individuelle, og at det derfor er viktig at alle tilfellene blir behandlet hver for seg også. Det du opplevde måtte ha vært utrolig tøft for deg, og det er selvfølglig helt utilgivelig av de som lot søknaden din ligge så lenge. Det å ta abort er ingen enkel avgjørelse, og det tror jeg både jeg og du kjente godt på kroppen. Håper det går bra med deg nå, og at du ikke fikk noen slitsomme ettervirkninger av aborten sånn fysisk sett også. For min del følte jeg kroppen min var nesten som før allerede to uker etter aborten. Det var værre med hodet siden dette var et ønsket barn. Ja, det var tøft. Spesielt siden man ikke fikk noe tilbud om støtte, hjelp eller oppfølging dersom man tok abort. Jeg var helt alene. JEg syntes også det var tøft å se folk med barnevogn og høre spedbarnsgråt rett etter dette skjedde. Bedre ble de ikke av at en kollega var lykkelig gravid på denne tiden, og ønsket å vise ultralyd bilde til alle......... Men selv alt dette, så angrer jeg ikke på avgjørelsen, da jeg vet det var det beste i daværende situasjon. Skulle jeg blitt gravid i dag hadde det fortsatt ikke passet så bra, men livssitasjonen ellers er en helt annen, og jeg hadde da ikke tatt abort. Det er så mange ulike historier der ute, som man umulig kan sette seg inn. Det er derfor helt forkastelig med de som vifter med pekefinger og vifter med blodige bilde og behandler deg som om du var et dyr. Man skal ikke bruke abort som prevensjon slik et fåtall gjør, men man skal heller ikke dømme i nord og ne og være helt uten empati.
Gjest amu Skrevet 5. februar 2009 #27 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ønsket mest å legge fakta på bordet uten å komme med svar, fordi vi trenger mer selvstendig refleksjon fra alle hold i viktige standpunkt. Dersom du spør meg personlig er jeg mot fri abort i det hele tatt, for jeg står der at livet begynner ved unnfangelsen. Kall det gjerne politisk umulig, men det er mitt standpunkt, etisk sett. Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse det, men noe som er helt klart er at man må jobbe med å minke dette antallet. Ønske-situasjonen hadde vært en verden der ingen hadde blitt gravide uten at det var planlagt. Men dette kommer aldri til å skje. Noe som ikke overrasker meg, men som provoserer meg ved mange abortmotstandere er nettopp det du skriver her: Det er viktig å stille seg spørsmål. Alternativet kan være, som sagt, å ha en nemd. Da vil disse "ekstreme og sjeldne" tilfellene gå gjennom. Vi lever i et samfunn der man ikke lenger trenger å ta ansvar for sine egne handlinger, det gjør at vi slutter å tenke selv og gjør valg som gjør det enklest mulig, men nemda vil kunne sile ut, og antallet vil minke drastisk (!). I tillegg kan adopsjon være et alternativ. Kanskje ikke for 14.000 barn, men det vil hjelpe. Dere setter menneskeverdet høyt. Men er åpen for at kvinner kan ta abort i sjeldne tilfeller. Da handler det ikke lenger om fosterets verdi, men om kvinnens handlinger. Her handler retten til abort om kvinnen har vært villig eller ei. Dette gjør meg rett og slett kvalm. Den dobbelt moralen finner man mye av i visse kristne, for livet, miljøer. Abort er drap, men å ønske død over leger som utfører abort, ja til og med å drepe dem, er ikke noe problem. Det er mye snakk om livet og kjærligheten, men desto mer spredning av hat og fordømmelse over alle som ikke lever slik de selv mener er riktig. Problemet jeg tar opp er alle de abortene hvor et fremtidlig frisk liv, som har en fremtid og mulighet til å leve og gjøre noe for denne verdenen, ikke får mulighet fordi de ikke klarer å rope opp for seg selv. De fleste av de 14 000 er i denne situasjonen, og vi ser betydningen i i hvert et menneskeliv, gjør vi ikke? Det virker som abort motstandere tror at det å få et barn er likestilt med at man vil klare å ta vare på det. Selv om de fleste elsker sine barn, betyr ikke det at de klarer å ivareta barnets interesser. Hva med alle barneverns barna? 11 700 nye barn med barnevernstiltak i 2007 Vel 42 600 barn og unge fekk hjelp frå barnevernet i løpet av 2007. Det er ein auke på 5,4 prosent i høve til året før. Av desse var 11 700 barn nye i barnevernet siste året, ein auke på over 13 prosent fra året før (SSB) Tror du disse tallene vil forandre seg dersom alle gravide kvinner tvinges til å føde sine barn? Det tror jeg. Og ja, ettersom jeg mener menneskelivet starter ved unnfangelsen så er angrepille også drap Angrpilen er jo nettopp et virkemiddel for å få aborttallene ned. Skal man forby alle prevansjonsmidler som ikke hindrer befruktning, men kun at cellen fester seg, får man jo iallefall ikke tallene ned.
Gjest wahaj Skrevet 25. august 2009 #28 Skrevet 25. august 2009 Jeg er så lei folk på sin høye hest som kanskje ikke har stått i den jævlige situasjonen det er å være uønsket gravid, og som likevel mener de kan stå og fordømme deg nord og ned. For noen mennesker. Det finnes faktisk mennesker der ute som er ansvarlige og bruker prevensjon, men så feiler den, og man blir gravid. Jada, da er det et foster i magen på personen, men skal man sette ting på spissen så er det like mye "drap" å bruke prevensjon.........Da hindrer man jo sædcellen og egget til å gjøre det naturen ønsker. Alt som skjer ved abort er at ting har begynt å utvikle seg, og man hindrer dette livet på et litt senere tidspunkt. Jeg må si jeg er så dritt lei fordømmende høner som tror de vet alt best, og som mener at de kan sitte og fortelel hva som er best for en annen person. Du kan faktsik ødelegge ganske mange liv dersom du ikke hadde hatt rett til abort og til å bestemme over deg selv. Det er DIN kropp, det er ikke bare, bare å gå gjennom en uønsket graviditet og fødsel. Jeg håper alle dere som er så jævlig fordømmende en dag får dere en lærepenge som får dere til å tenke dere litt om, og kanskje utvikle en form for empati og innsikt, og klarer å innse at verden er ikke svart/hvit, og du sitter ikke med fasiten over andre menneskers liv. Er helt enig.
Gal_dame Skrevet 25. august 2009 #29 Skrevet 25. august 2009 What??? Sier du at en jente/kvinne som er blitt voldtatt på det grusomste og gjerne kvestet for livet skal bære på barnet til jævelen som gjorde dette mot henne? Det kan jeg ikke helt forstå at du forsvarer. Jeg er for fri abort, men jeg ser allikevel argumentene TS har. Samtidig så tror jeg ikke jeg ser for meg ''klumpen'' inni magen som et menneske før jeg faktisk kan se at det er et menneske. Så abort før dette er ikke ''drap'' i mitt hode. Barnet burde få velge, helt klart, men tror du det hadde hatt lyst til å bli født inn i en verden der foreldre ikke har lyst på det? Og for min del hadde jeg heller tatt abort enn å bære på et barn for så å gi det fra meg etter 9 måneder, det hadde gått hardere ut over meg psykisk enn en abort hadde. Et lite spørsmål til dere som er mot abort: ser dere på angrepillen som å drepe? Enig. Jeg er så lei folk på sin høye hest som kanskje ikke har stått i den jævlige situasjonen det er å være uønsket gravid, og som likevel mener de kan stå og fordømme deg nord og ned. For noen mennesker. Det finnes faktisk mennesker der ute som er ansvarlige og bruker prevensjon, men så feiler den, og man blir gravid. Jada, da er det et foster i magen på personen, men skal man sette ting på spissen så er det like mye "drap" å bruke prevensjon.........Da hindrer man jo sædcellen og egget til å gjøre det naturen ønsker. Alt som skjer ved abort er at ting har begynt å utvikle seg, og man hindrer dette livet på et litt senere tidspunkt. Jeg må si jeg er så dritt lei fordømmende høner som tror de vet alt best, og som mener at de kan sitte og fortelel hva som er best for en annen person. Du kan faktsik ødelegge ganske mange liv dersom du ikke hadde hatt rett til abort og til å bestemme over deg selv. Det er DIN kropp, det er ikke bare, bare å gå gjennom en uønsket graviditet og fødsel. Jeg håper alle dere som er så jævlig fordømmende en dag får dere en lærepenge som får dere til å tenke dere litt om, og kanskje utvikle en form for empati og innsikt, og klarer å innse at verden er ikke svart/hvit, og du sitter ikke med fasiten over andre menneskers liv. Enig! Hei, Jeg rystet over at noen tillater seg å skrive et slikt innlegg, som TS og andre gjør her, og komme med en belærende pekefinger i forbindelse med et så komplisert og vanskelig tema og ovenfor mennesker som står ovenfor et så vanskelig valg. Dette er da et spørsmål den enkelte må ta stilling til utifra sin individuelle situasjon. Heldigivis lever vi i et land hvor den enkelte har mulighet til å gjøre det. Å gå rundt og belære andre sitt eget synspunkt som det eneste riktige opplever jeg som respektløs. Og enig! Eg er for selvbestemt abort, uansett hva situasjonen er for den som blir gravid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå